Ärsyttävät asiat liikenteessä

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
tuijotaks sä niitä valoja? vai onko kaikilla vaan sumarit asennettuna pitkin persettä että ne osottaa kohti taivasta? pimeellä ku auto tulee vastaa, niin älä toljota niitä valoja, vaan pidä katse enemmän oikeella. :piis:

tuijotaks sä niitä valoja? vai onko kaikilla vaan sumarit asennettuna pitkin persettä että ne osottaa kohti taivasta? pimeellä ku auto tulee vastaa, niin älä toljota niitä valoja, vaan pidä katse enemmän oikeella. :piis:
Joskus ne vaan väkisin osuvat silmään. Ei se mua kuitenkaan vituta, eikä oikeestaan mikään muukaan liikenteessä.:piis:

Kyllä mua ainakin jotkut sumarit häikäsee aika pahasti jos tulee valaisemattomalla tiellä vastaan vaikka yrtiän kirjaimellisesti katsoa sinne tien oikeaan reunaan, ettei ne häikäisis. Kukaan ei kuitenkaan voi kiistää, etteikö auto pimeällä häikäisisi enemmän jos siinä on sumarit päällä, koska on aivan itsestäänselvyys, että valot häikäisee sitä enemmän, mitä enemmän niitä on. Toisekseen on aika tyhmää pitää niitä sumareita pimeällä päällä, jos on hyvä keli. Se on tosin mun mielestä osoitus fiksusta autoilijasta, jos se pitää sumareita silloin päällä, kun toinen ajovalopolttimo on palanut, sillä se parantaa huomattavasti näkyvyyttä muiden kantilta. :thumbs:

Tuntuu olevan aika lailla oma taiteenlajinsa toi pitkien valojen käyttäminen näin pimeillä keleillä. Jotkut tulee pitkät päällä huoletta vastaan siihen 100m päähän ja sitten vasta vaihtaa ne lyhyet. Siinä ajassa saa itse ajaa lyhyet päällä aivan sokkona. En kuitenkaan vielä tähän asti ole viitsinyt olla niin vittumainen, että rupeisin vilkuttelemaan niille pitkiä, mutta kai siihen on ryhdyttävä jos noita vielä tulee vastaan.

pidä katse enemmän oikeella. :piis:

Kyllä se katse kannattaa pitää tiessä eikä missään metsässä. Sama asia olisi jos vetäisit pipon silmille aina kun auto tulee vastaan. Ja sitten luetaan lehdestä kuinka "auto ajautui vastaantulevan kaistalle".

Ja mitä tulee siihen että tieten tahtoen pidetään sumareita ym. päällä niin heille on neuvo: menkää optikolle tai liikkukaa bussilla. Käytännössä sumarit eivät auta näkemään paskaakaan enempää. Teitä ei varmaan haittaa vaikka tulen vastaan pitkät + 800W lisäpitkät päällä. Kun ehkä minäkään en näe. Ymmärrätte varmaan.

Jotkut tulee pitkät päällä huoletta vastaan siihen 100m päähän ja sitten vasta vaihtaa ne lyhyet.

Minä pistän yleensä noille pitkät takaisin päälle. Jos ei setä näe niin pitäähän sitä valoa olla.

Rankempi jätkä vaihtaisi kaistaa vastaantulevien puolelle niin kauan että toinen ottaa pitkät pois :D

pidä katse enemmän oikeella. :piis:

tuo mustattu sana on se avainsana. en missään vaiheessa sanonut että "kun auto tulee vastaan niin katso metsään", enhän? mutta pitää katseen vaikka oikealla tienreunassa, jolloin näkee vielä minne päin pitäisi ajaa, eikä aja vastaantulevien kaistalle.

edit: ja jos jotkut ei tajua vaihtaa pitkiä lyhkäsiin tarpeeks ajoissa, niin ihan rohkeesti vaan vilauttaa valoja. helposti sitä voi unohtaa (ei tajua että on pitkät päällä) jos ajelee pitkiä matkoja ne päällä

Eihän niillä sumuvaloilla edes näe paskaakaan ja silti jengi pitää niitä parhaimmillaan päällä kirkkaana täysikuisena helmikuun yönä jolloin hankikin on vitivalkoinen.

...olisko vaan kyse siitä että kun on sumarit niin sit niitä pitää käyttää vaikka väkisin. Itseäni eivät juuri häiritse, ovat lähinnä surkuhupaisia.

kertokaa toki tyhmällekin, miten ne sumuvalot teitä häiritsee? voiko ne tosiaan häikäistä vaan vituttaako ne vaan siks että ne vituttaa?

Häikäisevät. Ei niitä tartte tuijottaa että sokaisevat. Sekä se efekti siitä tulee että kuljettaja on amis jonka mielestä on niin vitun hienoo käyttää sumuvaloja yötä päivää.

Häikäisevät. Ei niitä tartte tuijottaa että sokaisevat. Sekä se efekti siitä tulee että kuljettaja on amis jonka mielestä on niin vitun hienoo käyttää sumuvaloja yötä päivää.

Ei ne sokaise kuin niissä harvoissa tapauksissa kun ne on asennettu päin persettä... Eli ne vituttavat siksi että ne on päällä. :hyvä:

Ite ajelin vuoden verran lähettiautoa öisin ja varsinkin sateella/märällä kelillä noi etusumuvalot häikäsi melko paljon, kun ne valot heijastu asfaltista omiin silmiin. Normaali kelillä ne lähinnä naurattaa, kun joku todella kuvittelee, että näkee paremmin kun pitää niitä etusumuvalojakin päällä, jotka valaisevat sen max 5m alueen auton edestä. :D

kertokaa toki tyhmällekin, miten ne sumuvalot teitä häiritsee? voiko ne tosiaan häikäistä vaan vituttaako ne vaan siks että ne vituttaa?

Itellä jos vastaantulijalla koko täyspatteristo loistaa vastaan tullessa niin tekee silleen että ite nään vaan just ja just sen verran eteen että pysyn tiellä. Ja tiedän joo on tosi paskat valot mun talviautossa mutta se on jännä kun tota ei tapahdu kuin sumarit+lyhyet päällä olevan auton vastaantullessa. Muuten kyllä näkee ihan hyvin eteen.

Ja heitänpä vastakysymyksen: Miksi ihmeessä niitä sumareita tarttee pitää päällä? Nehän ihan todistetusti lyhentää sinun näkemää matkaa pimeässä koska ovat suunnattu erilailla mitä ajovalot. Eli tuleen ns. valomuuri(vai mikä se nyt oli) joka haittaa näkemistä kauemmas. Sumussa ja rankassa sateessa ymmärrän kyllä et jos niitä pitää päällä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
siis puhutteks te kaikki nyt näistä ammareista jotka ajaa parkit ja sumarit päällä kaupungissa rotollalla ja humppa soi?

mutta esim ku ite ajan viikoittain jyväskylä-mikkeli -pätkää (oisko matkaa siinä ~120km ja siitä 100km pimeetä ku perseessä) niin pidän kyllä kaikkia valoja päällä mitä autosta löytyy :D

ja ainakin mun uberkalliit, sikaseksikkäät, suklaaltamaistuvat ja aisan keulimista aiheuttavat Hellan sumarit valaisee aika hyvin myös piennarta, ja ei, ei ole vitulleen asennettu ;)

ja vielä edit: niin tolla jkylä-mikkeli -pätkällä oon kiinnittänyt huomiota siihen (ku sillä pätkällä ei todellakaan liikenne ole kovin hurjaa, parhaillaan ajettu koko pätkä näkemättä toista autoa) niin kyllä suurinosa ajelee kaikki valot päällä mitä löytyy. ja ite en ole vielä nähny yhtää autoa jonka sumarit ois mua häikäissy :wtf:
mutta esim uusien skodien kxexkonit on ihan helvetin kirkkaat

Et sä sitä hirveä kerkeä väistämään, vaikka ne sun coolit Hellan sumuvalot valaseekin sitä piennarta sen muutaman metrin matkalta (ellei ne sitten ole asennettu päin persettä).

Et sä sitä hirveä kerkeä väistämään, vaikka ne sun coolit Hellan sumuvalot valaseekin sitä piennarta sen muutaman metrin matkalta (ellei ne sitten ole asennettu päin persettä).

mä oonkin yli-ihminen ja reaktioaika on vielä puolet siitä mitä pointfiveo väitti kerran täällä omaavansa

mä oonkin yli-ihminen ja reaktioaika on vielä puolet siitä mitä pointfiveo väitti kerran täällä omaavansa
Mutta ihan oikeasti, sumareista ei ole pimeällä maantiellä normaalilla ajonopeudella kuin haittaa. Näyttää siltä, että on enemmän valoa, mutta kun ne sumarit valaisee vain niin lähelle, että et kerkeä mitenkään reagoida sille alueelle ilmestyviin esteisiin. Jää vaan huonolla tuurilla näkemättä kauempana jotain, jonka olisit ilman sumareita huomannut...

Ite ajelin vuoden verran lähettiautoa öisin ja varsinkin sateella/märällä kelillä noi etusumuvalot häikäsi melko paljon, kun ne valot heijastu asfaltista omiin silmiin. Normaali kelillä ne lähinnä naurattaa, kun joku todella kuvittelee, että näkee paremmin kun pitää niitä etusumuvalojakin päällä, jotka valaisevat sen max 5m alueen auton edestä. :D
Itse kyllä käytän sumuvaloja juuri sen takia että näen tienreunustat paremmin. Sinäänsä niitä ei tuosta auton edestä erota yhtään paremmin.

Ja mitä nyt niiden paskaan valaisuun tulee niin samat polttimothan niissä on ainakin omassa autossa kuin pitkissä valoissa. Valo on vaan suunnattu erilailla.

Sumarit on turhat, ne ei ole pakolliset eikä niillä ole mitään merkitystä. Se että ne valaisee piennarta kymmenen metriä eteenpäin paremmin kuin pitkät ei merkkaa mitään kun ajetaan 80kmh.

Mä kokeilin tässä viikko sitten ajaa sumuvaloilla kirkkaassa ja pilkkopimeässä kelissä niin kuin niillä kuuluisi ajaa eli parkit päällä ja etusumarit ns. ajovalon virassa. Ainakin Volvo V70N:ssä sumarit näyttää niin eteen, ettei hiekkatiellä uskaltanut ajaa yli 20km/h. Sumareista olis varmasti vähän enemmän hyötyä jos ne sais säätää Suomessa näyttämään hieman ylemmäs kuin laki sallii. Nykylainsäädäntö käskee ne näyttämään niin alas, että niillä ei valaise kuin omaa egoaan - jos sitäkään.

Kyllä ne ihan mukavasti valasee suoraan auton eteen jos pilkkopimeellä tiellä ajaa, ainakin itse pidän jonkunverran noita päällä kun täällä päin pikkutiet on harvoin valaistu. Ei mun silmään kovinkaan usein sumuvalot häikäse, taas jotku skodan xenonit ja lähes kaikki jälkiasennus xenonit on aivan vitusta ja pitäis kieltää.

Vituttaa ajella nyt pimeällä ja märällä kelillä kun todella monella on valot suunnattu päin helvettiä. Jos näille väläyttää pitkiä niin puolet räpsyttää itse pitkiä takaisin ja puolet laittaa pitkät päälle "mitä vittua toi välkyttelee pitkiä, mulla on lyhkäset päällä. pistetään pitkät päälle nii toi homo huomaa et mulla oli lyhkäset"

skodan xenonit ja lähes kaikki jälkiasennus xenonit on aivan vitusta ja pitäis kieltää.

Juurikin näin. Eipä muu nyt tällä hetkellä pahemmin ärsytä liikenteessä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom