Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä en ole tota ikinä tajunnut, eka on kiire ohi ja sitten hidastetaan. Varsinkin vakkarinopeudet päällä toi on uber vitun ärsyttävää.
Tuota tekee usein juuri osaamattomat vakkarinkäyttäjät. Eli astutaan kaasulle, mennään ohi, nostetaan jalka kaasulta ja aletaan räplätä vakkarin nappuloita uudestaan kun ei osata käyttää muistia oikein tai kiihdyttää vain sitä vakkaria käyttämällä. Hienosti tippuu moottorijarrulla nopeus siinä nappeja räplätessä 20km/h ja sitten ollaan tientukkeena.

Olen syyllistynyt tähän itsekin kun ensimmäisiä kertoja tuohon hienoon lisävarusteeseen tutustuin.

Toi on vitun rasittavaa. Joka aamu kun tulee 6 maissa mentyä töihin, tän huomaa hyvin. Ite aina, ilman poikkeuksia vaihdan ajoissa pois ja takasin vasta kohdalla tai jäkeen, ettei häikäise. Jotkut mulkut vaihtaa 50m ennen kohtaamista, vaikka itellä ollu jo pitkän aikaa.
Mä vaihdan lyhyet siinä vaiheessa kun vastaantulevakin vaihtaa (ellei se nyt ole se pässi joka vaihtaa ne HETI kun vain näkee vastaantulijan valot jossain kilometrin päässä). Mua ei ne valot juuri häikäise ja varsinkin pimeällä on mukava mitä pidempään voidaan ajaa pitkät päällä. Mukavina kertoina muistan ne muutamat kohtaamiset kun ei ole kumpikaan laittanut pitkiä lainkaan pois. :)

Mutta mikä taas eilen ärsytti suunnattomasti... Tulin rampilta ruuhkaiselle kolmostielle, tai no melko ruuhkaiselle. Katsoin että rinnalla ajoi auto, jonka taakse sitten ajattelin liittyä. Laitoin vilkun. Mitä tämä ääliö tekee, alkaa himmata vauhtia ja tosiaan jää rinnalle!!! Kiihdytyskaista läheni loppuaan, kaasua vaan pirusti että pääsin sen eteen sitten.
Hitto kun se vilkku EI tarkoita että minä tulen kylkeen NYT juuri tällä sekunnilla!!

Huomasin aamulla, että jalankulkijan päästäminen tien yli ei ole välttämättä aina kovin hyvä idea. Oli pitkähkö jono, jota veti Wille-merkkinen työkone. Minä olin kolmantena. Lasketeltiin siinä liukasta alamäkeä alas jotain neljääkymppiä ja mun edellä ajavalla autolla vilkkui aina välillä jarruvalot, kun se hidasteli sen Willen perässä. Ei ilmeisesti ollut kuullut moottorijarrutuksesta. No, taas sen jarruvalot syttyi, enkä kiinnittänyt edellämainitusta syystä siihen hirveästi huomiota. Kohta kuitenkin havahduin siihen, että sehän hidastaa oikeasti ja vieläpä aika nopeasti. Halusi päästää jalankulkijan yli. Jouduin tekemään itsekin aika tiukan jarrutuksen siinä mäessä ja takaa kuului nastojen raapinaa vähän enemmänkin, kun siellä oli muillakin vähän niin kuin tilanne päällä. Oli ainekset kunnon ketjukolariin, mutta onneksi kaikki tajusi pitää jonkinlaisen turvavälin.

Tuota tekee usein juuri osaamattomat vakkarinkäyttäjät. Eli astutaan kaasulle, mennään ohi, nostetaan jalka kaasulta ja aletaan räplätä vakkarin nappuloita uudestaan kun ei osata käyttää muistia oikein tai kiihdyttää vain sitä vakkaria käyttämällä.

Varsinkin kun suurin osa vakkareista taitaa toimia niin, että jos koskee pelkkään kaasuun ohi kiihdyttäessä, ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin nostaa jalka kaasulta, niin se palaa asetettuun nopeuteen. Liian helppoa?

Nykyisessä autossa ei ole vaknopsääd, joten pyydän jo etukäteen anteeksi kaikilta, joita ärsyttää jos nopeuteni vaihtelee +-5 km/h kolmostiellä.

Kävimpä äsken mopolla salilla... Tiet peilijäällä ja joku pelle ajaa pakettiautolla aivan perseessä kiini. Kiva kun tietää että jos kaadut niin takana tuleva ei ehdi jarruttaa vaan tulee päälle. Piti kääntyä heti seuraavasta risteykestä ja päästä paskiainen ohi, kun ei uskaltanut edellä ajaa.

Voi perkele että tänään taas vitutti. Joku wannabepuuma mondeollaan oli nyt vitutuksen kohde. Ajeltiin tuota Seppäläntietä (Jyväskylässä siis) kohti Vaajakosken liittymää. Siinähän on kaksi kaistaa. Laitoin hyvissä ajoin vilkun päälle, että pääsen vaihtaan vasemmalle kaistalle. Eikös tämä eukko sitten päättänyt että eihän toiselle voi tietä antaa vaan lähti kiihdyttämään. Yritin kanssa vähän kiihdyttää että pääsisin vaihtaan kaistaa kun takana jono autoja, vaan eipä tämä päästänyt siihen eteen. Piti jarruttaa sitten ja tunkea viimetipassa sen taakse. Samaan saatanan Vaajakosken suuntaan se kääntyi. Oli sitten vitun vaikeeta olla kiihdyttämättä ja päästää mut vaihtamaan kaistaa turvallisesti. Vitun urpo taas perkele. Miksi nuo kaikki mulkut pesii tänne Jyväskylään? Jos vilkun erehdyt laittaan päälle niin saatana kukaan ei vahingossakaan anna vaihtaa kaistaa. Pitäs varmaan vilkuttamatta vetästä eteen vaan niin taita olla parempi.

Vitun vittu taas kerran. Pitäs ruveta ajeleen taksilla perkele.

Voi perkele että tänään taas vitutti. Joku wannabepuuma mondeollaan oli nyt vitutuksen kohde. Ajeltiin tuota Seppäläntietä (Jyväskylässä siis) kohti Vaajakosken liittymää. Siinähän on kaksi kaistaa. Laitoin hyvissä ajoin vilkun päälle, että pääsen vaihtaan vasemmalle kaistalle. Eikös tämä eukko sitten päättänyt että eihän toiselle voi tietä antaa vaan lähti kiihdyttämään. Yritin kanssa vähän kiihdyttää että pääsisin vaihtaan kaistaa kun takana jono autoja, vaan eipä tämä päästänyt siihen eteen. Piti jarruttaa sitten ja tunkea viimetipassa sen taakse. Samaan saatanan Vaajakosken suuntaan se kääntyi. Oli sitten vitun vaikeeta olla kiihdyttämättä ja päästää mut vaihtamaan kaistaa turvallisesti. Vitun urpo taas perkele. Miksi nuo kaikki mulkut pesii tänne Jyväskylään? Jos vilkun erehdyt laittaan päälle niin saatana kukaan ei vahingossakaan anna vaihtaa kaistaa. Pitäs varmaan vilkuttamatta vetästä eteen vaan niin taita olla parempi.

Oon huomannut täällä jyväskylässä saman ongelman, pikkuhiljaa hivuttaudut eteen ja ilman vilkkua tunget väliin, toimii.

Oulussa arkipäivää. Tilaa ei anneta. Ajetaan päin punaisia. Jalankulkijoita ei päästetä suojatien yli. Suurin osa oululaisista autoilijoista on kusipäitä.

Varmaan mainittu täällä useamman kerran aiemminkin mutta menköön vielä kerran. Eli se saatanan vilkuttaminen oikealle liikenneympyrässä pyöriessä vaikkei olla poistumassa ympyrästä. 2 liikenneympyrää matkalla töihin ja tota näkee niin joka päivä että pitää melkein aina pysäyttää kokonaan jos siinä on auto kun ei uskalla luottaa että se oikeesti vilkuttas sen takia että on poistumassa ympyrästä. Eilen viimeks oli niin läheltäpiti tilanne ja katseiden kohdatessa oli kaverilla vielä sellanen ilme että mitä vittua sä oot tähän eteen tulossa. Niinpä niin...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Tuo on kyllä juuri jyväskylässä aivan ihmeellinen tapa. Normaalisti ajattelisi, että kun rinnalla/pikkuisen edellä ajava laittaa vilkun päälle niin se tarkoittaa, että sille annetaan pikkuisen tilaa että se pääsee sujuvasti vaihtamaan kaistaa eikä kenenkään tarvitse jarrutella. Mutta jyväskylässä se tarkoittaa että oma vauhti mitoitetaan juuri sen kaverin mukaan ettei se ainakaan minun eteen pääse tulemaan. Ei voi käsittää mistä tuossa on kyse. Tuollainen touhu jumittaa liikennettä aivan helvetisti, ja niinpä alle sadantauhannen asukkaan kaupungissakin saadaan aikaiseksi ruuhkia. Mielestäni vastaavaa ei ainakaan pääkaupunkiseudulla samassa mitassa esiinny, mutta en ole sielläpäin suomea kyllä kauhean paljon ajanut.

Olen nyt reilun vuoden asunut torontossa, ja joskus tulee mieleen että jos täällä ihmiset ajaisivat kuin jyväskylässä niin työmatka varmaan kestäisi pari päivää. :D Ilmeisesti kun niitä autoja on tarpeeksi niin ihmiset pikkuhiljaa tajuavat että liikenteen sujuvuus on ihan kiva juttu ja se tilan antaminen helpottaa kaikkien elämää. Toinen asia on valoista lähteminen, täällä se autojono lähtee ihan pikkuisen vauhdikkaammin liikkeelle kun valot vaihtuu. Ainakin siellä jyväskylässä ajaessa vitutti aina yli kaiken kun kukin auto lähtee pikkuhiljaa siitä omalla vuorollaan liikkeelle siinä vaiheessa kun edellä oleva on ehtinyt kiihdytellä sinne kymmenen metrin päähän. Tällä menetelmällä niistä valoista ehtii ehkä kokonaiset viisi autoa mennä ennenkuin taas punainen palaa.

Mä yritän välttää Seppälän läpi ajoa Jyväskylässä tiettyihin kellonaikoihin. Eli niihin aikoihin kun eläkeläiset ja perheenäidit valtaa ne Ahjokadun ympyrät. Jumankauta ku niissä ei osata ajaa. Lukemattomia kertoja olen joutunut ympyrässä ajaessa lyömään liinat kiinni kun joku sokea mummo tai perheenäiti megahyperperheautollaan sukeltaa kolmion takaa suoraan eteen. Eikä kukaan jumankauta osaa käyttää vilkkua ympyrästä poistuessa. Näytän järjestelmällisesti keskisormea jokaiselle.

Varmaan mainittu täällä useamman kerran aiemminkin mutta menköön vielä kerran. Eli se saatanan vilkuttaminen oikealle liikenneympyrässä pyöriessä vaikkei olla poistumassa ympyrästä. 2 liikenneympyrää matkalla töihin ja tota näkee niin joka päivä että pitää melkein aina pysäyttää kokonaan jos siinä on auto kun ei uskalla luottaa että se oikeesti vilkuttas sen takia että on poistumassa ympyrästä. Eilen viimeks oli niin läheltäpiti tilanne ja katseiden kohdatessa oli kaverilla vielä sellanen ilme että mitä vittua sä oot tähän eteen tulossa. Niinpä niin...
Mää en muista törmänneeni tuollaiseen. Yleensä jätetään vaan vilkuttamatta niin liikenneympyrässä kuin muuallakin.

Viime aikoina on ärsyttänyt pahasti se, kun tullaan liikennevaloihin, jossa yksi kaista jakautuu kolmeksi (eteenpäin, vasemmalle ja oikealle menevät) ja vilkkua näytetään, jos näytetään, vasta,
kun ollaan siirrytty jommalle kummalle reunimmaisista kaistoista. Järkihän voisi sanoa, että vilkkua tulisi näyttää ennemmin siinä vaiheessa, kun siirrytään toiselle kaistalle kuin vasta siinä vaiheessa,
kun ollaan jo toisella kaistalla, josta ei voi edes mennä mihinkään muualle kuin yhteen suuntaan, kun on sulkuviiva jo vieressä ja auton alla kääntyvä nuoli tiessä. :jahas:

Ihan kiva tietenkin ois, jos vilkkua näytettäisiin koko kääntymisoperaation ajan...

Mikä siinä on kun ajokelit paranee, liikenne on entistä ruuhkaisempaa?
Onko ne ne pelokkaat, jotka eivät ole pahoilla keleillä uskaltaneet itse ajaa, ja nyt kun taas voi, ovat he tuolla tukkeena?!

Mä yritän välttää Seppälän läpi ajoa Jyväskylässä tiettyihin kellonaikoihin. Eli niihin aikoihin kun eläkeläiset ja perheenäidit valtaa ne Ahjokadun ympyrät. Jumankauta ku niissä ei osata ajaa. Lukemattomia kertoja olen joutunut ympyrässä ajaessa lyömään liinat kiinni kun joku sokea mummo tai perheenäiti megahyperperheautollaan sukeltaa kolmion takaa suoraan eteen. Eikä kukaan jumankauta osaa käyttää vilkkua ympyrästä poistuessa. Näytän järjestelmällisesti keskisormea jokaiselle.

Hahhah, niin totta! Mä onneksi asun nykyään Puuppolassa, mutta vittu perkele, sitten samaa paskaa Palokan ympyröissä. Onneksi nuot tuossa Palokan ostoshelvetin luona on niin isoja palloja, että tuollaisia ylläritilanteita ei synny. Mutta ruuhkat kyllä aina taatut kun joutuu neljän ja viiden maissa ajeleen tuolla. Mutta ei mitään verrattuna Seppälän liikennehelvettiin. Sitten kun kaupunki perkele vielä teki siitä Ahjokadusta muutenkin sellaisen helvetin ajaa, bussien takia joutuu aina pysäämään ja muuta kivaa. Vitun kätevää kun liikennettä aivan perkeleesti.

Prisman pihasta tuntuu olevan joku eteenajo-oikeus noihin ympyröihin ja juurkin noilla mammoilla.

Pitäs ostaa joku vanha maasturi muuten ja kattoo että rupeeko sitä tilaa tulemaan kun pistää vilkun päälle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom