Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vittu mitä perseilyä taas, kakskaistanen tie ja 40km/h rajoitus. Liikennevaloissa oikealla kaistalla 5-6 autoa ja vasemmalla 1 auto, minä tulen vasenta kaistaa kun valot vaihtuu vihreäksi, olen sen verran taaempana että vauhtia ei tarvitse hidastaa vaan tasainen n.40 taulussa. Kaikki muut lähtee liikkeelle paitsi oikean kaistan viimeinen joka heittää kuskin oven sepposen selälleen ja alkaa raapimaan jäätä tuulilasista. Itse juuri about auton mitan verran tän speden takana, jarrua en ehtinyt painaa vaan vitun hätänen väistöliike juuri ennen osumaa oveen. Pallinaama oli vielä melkeen kaistaviivan päällä niin että ovi tuli reilusti vasemmalle kaistalle. Sen verran oli liikennettä eikä hyvää mestaa pysähtyä että jatkoin matkaa mutta voi vittu että otti päähän! Onneks en pidä pamppua enää autossa, voi olla että olisin käyny kolhimassa oven ja kuskin.
 
Tulipa nähtyä eilen tapaus jossa auto kökötti nelikaistaisella tiellä vasemmalla kaistalla hätävilkut päällä neljän ruuhkassa. Ihmettelen suuresti jos ei kukaan mällännyt peräluukkuun. Nainen oli ratin takana kälättämässä puhelimeen, en tiedä oliko tarkoitus jutella turvallisesti vai oliko autosta mennyt esim ohjaus epäkuntoon jonka vuoksi ei pystynyt vetämään tien sivuun.
 
Tulipa nähtyä eilen tapaus jossa auto kökötti nelikaistaisella tiellä vasemmalla kaistalla hätävilkut päällä neljän ruuhkassa. Ihmettelen suuresti jos ei kukaan mällännyt peräluukkuun. Nainen oli ratin takana kälättämässä puhelimeen, en tiedä oliko tarkoitus jutella turvallisesti vai oliko autosta mennyt esim ohjaus epäkuntoon jonka vuoksi ei pystynyt vetämään tien sivuun.

Moni jättää sen rikkoutuneen autonsa siihen tielle kuin koira paskan perseestään. Vaikka se moottori olisi sammunut niin kyllä startilla ja ykkösvaihteella autoa saa siirrettyä auton mitan sivummalle vaikkei sitä autoa työntää jaksaisikaan tai jalassa olisi millaiset korkkarit. JOS sitten käy niin hieno homma että hajonnut auto saadaan kuin saadaankin vaikka linja-autopysäkille niin silti se pitää jättää ihan keskelle sitä pysäkkiä niin ettei bussi mahdu pysäkille sen autonromun eteen tai taakse. Ja bussikuskit raivon vallassa taas. Kun pikkasen edes yritettäisiin käyttää sitä järkeä mihin sen auto on turvallisinta jättää ja siitä olisi muille mahdollisimman vähän haittaa.
 
startilla ja ykkösvaihteella autoa saa siirrettyä auton mitan sivummalle vaikkei sitä autoa työntää jaksaisikaan

Tru dat. Ei kuulune enää autokoulun opetukseen? Tosin kakkonen toimii paremmin. Automaattia tai sellaista, joka vaatii kytkimen pohjaan, että startti toimii, ei tällä tavoin kyllä siirretä.

Kiihdytyskaistaa ei turhaan kutsuta KIIHDYTYSkaistaksi.

Kyllä kutsutaan. Täysin turhaan.
 
Ja sitten kun itse tulet kiihdytyskaistaa pitkin, kiihdytät liikenteen rytmiin ja katsot sopivan raon niin sitten siinä kaistalla oleva(jonka jälkeen ajattelit kaistalle mennä) nostaa jalan kaasulta antaakseen tietä. Sitten on muutaman sekunnin epätietoisuus kumpi menee ensin ja hidastetaan turhaan takaa tulevaa liikennettä. Te jotka ajatte sitä tietä johon liitytään, ajakaa normaalisti liikennesääntöjen mukaan älkääkä pelleilkö. Se on sen kiihdytyskaistaa tulevan homma se tielle liittyminen. Todella usein näkee näitä jotka nöyränä antavat tietä ja sotkevat liikennettä. Eri asia jos madellaan kävelyvauhtia niin silloin vetoketjumenetelmä toimii hyvin.
 
Ja sitten kun itse tulet kiihdytyskaistaa pitkin, kiihdytät liikenteen rytmiin ja katsot sopivan raon niin sitten siinä kaistalla oleva(jonka jälkeen ajattelit kaistalle mennä) nostaa jalan kaasulta antaakseen tietä. Sitten on muutaman sekunnin epätietoisuus kumpi menee ensin ja hidastetaan turhaan takaa tulevaa liikennettä. Te jotka ajatte sitä tietä johon liitytään, ajakaa normaalisti liikennesääntöjen mukaan älkääkä pelleilkö. Se on sen kiihdytyskaistaa tulevan homma se tielle liittyminen. Todella usein näkee näitä jotka nöyränä antavat tietä ja sotkevat liikennettä. Eri asia jos madellaan kävelyvauhtia niin silloin vetoketjumenetelmä toimii hyvin.

Paree antaa tietä, tai vaihtaa vaikka kaistaa jos mahdollista. Tuo on aiheuttanut henk. koht. eniten vaaratilanteita liitttyjän osalta kun ei tajuta että 100 km/h alueelle ei liitytä 90 tai 80 km/h. Viimeksi piti ottaa jarrulla vauhti pois, ja kuski kiihdytti erittäin hitaasti n. 90 -> 100.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^ Samalla periaatteella päästät varmaan aina risteyksissäkin kolmion takaa tulijat ensin menemään? Toki jos kauempaa näkee että joku tulee sieltä niin voi ennakoiden jättää nätin raon johon on helppo liittyä mutta ei silloin kun ollaan rinnakkain.
 
Paree antaa tietä, tai vaihtaa vaikka kaistaa jos mahdollista.
Kaistan vaihto turhaan tietä antaakseen on paitsi laitonta, myös vaarallista. Jokainen kaistanvaihto moottoritiellä on riski ja jos niitä tehdään turhaan, niin riski kasvaa. Muistan eräänkin kuukauden shokki -artikkelin Tuulilasista, jossa tällainen tietä antanut vasemmalle kaistalle siirtynyt veti suoraan moottoripyöräilijän eteen ja siltä henki pois. Taisi tulla moottoripyöräilijälle vähän yllätyksenä, että toinen vaihtaakin kaistaa, vaikkei edessä ollut edes autoja. Nämä tilan antamiset on vähän just sellaisia, mitä takaa tulevan on vaikea ennakoida. Eri asia, jos ajat edellä ajavat vähitellen kiinni, niin oletus on se, että menet varmaan ohi.

Olenkin sitä joskus ihmetellyt, miksi Suomessa nämä liittymät on tehty niin pöljästi. Ruotsissa on näitä liittymiä, missä se oikea kaista, joka liittyy moottoritielle jatkuu suoraan oikeana kaistana ja vanha oikea kaista muuttuu ohituskaistaksi. Vasen kaista päättyy hetken kuluttua. Se olisi paljon paljon parempi ratkaisu ja helpottaisi moottoritielle liittymistä. Täällä Suomessa meillä on ainakin kymppitiellä Forssassa Rantasipin nurkilla samanlainen ja se toimii musta erinomaisen hyvin. Saisi tulla vain lisääkin.
 
Taas aiheuttaa poikkeusjärjestelyt risteyksissä pientä päänvaivaa, eilen yksi sankari ajoi kylkeen kun ei viitsinyt yhtään katsoa liikennemerkkejä jotka poikkeusjärjestelystä ilmoittavat. Eli tällä kertaa oli kyseessä tämä risteys jossa tietyön vuoksi oikealta kaistalta saa ajaa vain oikelle, keskimmäiseltä suoraan ja vasemmalle kääntyvien kaistalta normaaliin tapaan vasemmalle. Tuossa risteyksen toisella puolella on tuo keskikaista suljettu, eli keskikaistalta suoraan ajavat siirtyvät oikeanpuoleiselle kaistalle risteyksessä.

Tämä teiden ritari siis päätti ajaa oikeanpuoleista kaistaa suoraan kuten aina ennenkin, niinpä autot osuivat yhteen tuossa heti risteyksen jälkeen. Ajoipa vielä tuossa mun etukulman kohdilla niin, että en törmäyshetkellä nähnyt kuin pienen siivun Korollan katosta. Eli törmäyksen väistäminen oli melko lailla tekemätön paikka kun en tuota vastapuolta siinä rinnalla nähnyt. No, pysähdyttiin sitten dösärille ihmettelemään ja ukko tietenkin alkoi kyselemään että miksi ajoin sen kylkeen. Totesin siinä että se ajoi mun kylkeen ja pyysin mukaani katsomaan mitä liikennemerkit ennen risteystä opastavat. Ei sopinut moinen kävelylenkki äijälle vaan pienen väittelyhetken jälkeen kutsuin poliisit paikalle, mua kun ei kiehtonut ajatus postiluukusta kolahtavasta Korollan maalauslaskusta. Perustelipa vastapuoli syyllisyyttäni silläkin, että hänellä ei ollut vilkku päällä, joten hän ajoi sääntöjen mukaisesti suoraan ja minun olisi tämä pitänyt havaita. No, kun olisin edes nähnyt sen auton...

Poliisit sitten jonkun ajan päästä pelipaikalle tulivat, selvittivät mitä oli käynyt ja antoivat äijälle kirjallisen huomautuksen. Onpahan asiasta mustaa valkoisella, että minä en syyllinen ollut. Niin monesti vaan saanut kuulla kauhutarinoita kuinka kolaripaikalla, johon ei ole poliisia kutsuttu, on syyllinen ensin myöntänyt syyllisyytensä, mutta kuitenkin myöhemmin käynyt tekemässä rikosilmoituksen jossa väittää toista osapuolta syylliseksi.
 
Tässä on mun suosikki liittymä jenkeistä http://maps.google.com/?ll=37.399405,-122.027448&spn=0.002224,0.00273&t=k&vpsrc=6&z=18

Tosta "joutuu" ajamaan joka kerta kun menee punttisalille. Eli mä tuun tuolta etelästä ja ajan tohon oikeanpuoleiseen liittymään mistä pyrin motarille. Järettömän jyrkkä kurvi, törkeen lyhyt kiihdytyskaista ja sama kiihdytyskaista toimii myös poistumiskaistana vasemmanpuoleiseen ramppiin. Ja arvata saa kuin helvetin paljon tossa on liikennettä ruuhka-aikaan, vinkki, ihan helvetisti. Ihmettelen kyllä, että tossa ei juuri koskaan näe onnettomuuksia ja nyt koputellen puuta ettei seuraavalla kerralla poksahda.

Tohon ajaessa joutuu joka kerta funtsiin, että jos on paha tilanne ja tulee porukkaa nokaneteen+motari täys niin sama ajaa sit vaan vasemmalle rampille ja pyöritellä autoa ramppien kautta tovi takaisin ja sit uus liittymisyritys. Toinen vaihtoehto on jatkaa suoraan ja ajaa "piennarta" pitkin ja liittyä pientareelta motarille. Siellä on vaan niin paljon roskaa ja paskaa, että voi olla renkaille hazardi ajella.

Nopeusrajoitus tossa on 65mph, normisti jengi vetää ylinopeutta, jos vaan tie imee. Ruuhka.aikaan ehkä jotain 50mph imee tossa kohtaa ja pari mailia ton jälkeen liikenne pysähtyy 10mph nopeuksiin mountainview/palo alto/jne väleille.
 
Onko joka ikisen urpon aivan pakko ajaa tiellä samoja uria?

Pistää ärsyttämään, kun eräällä tieosuudella on joka talvi viistoista senttiä leveät urat, joiden reunat kasvaa äkkiä sellaisiksi,
että jos ei urassa pysy niin auto lähtee heittelehtimään... Onko niin vaikea tajuta, että ne urat ovat itseaiheutettu haitta?
 
Pistää ärsyttämään, kun eräällä tieosuudella on joka talvi viistoista senttiä leveät urat, joiden reunat kasvaa äkkiä sellaisiksi,
että jos ei urassa pysy niin auto lähtee heittelehtimään... Onko niin vaikea tajuta, että ne urat ovat itseaiheutettu haitta?
Aika kapeat on urat, kun miettii, että renkaatkin on keskimäärin noin 20 senttiä leveitä. Mutta paha se on teistä saada urattomia, kun siinä moni autoilija vetelee. Tää on näitä mihin on vain pakko sopeutua.

Ja tänään Hämeenlinnassa veteli poliisimondeo täynnä sinivuokkoja meikäläisen edellä aika esimerkillisesti. Tultiin tollasen vähän niin kuin asuinalueen läpi, jossa on about 400m matkalla kuusi tasa-arvoista risteystä, joiden suhteen olimme väistämisvelvollisia. Viidessä niistä on todella heikko näkyvyys. Tämä poliisi tajusi hiljentää yhteen näistä. Ja tästä yhdestä risteyksestä, jossa on vähän parempi näkyvyys, tuli jopa auto, mutta pojat veteli ohi vaan tyytyväisenä. Siinä mallia kansalaisille. No, ne tais olla ulkopaikkakuntalaisia, kun perässä luki ES (olisko sit Espoo, vai mikä lie?), niin annettakoon vähän anteeksi. Mutta toisaalta, jos ei tunne paikkaa, niin eikös kannattais vetää vähän varovaisemmin ja olla tarkkana tollasissa paikoissa?
 
Eipä se ulkopaikkakuntalaisuus tee tuosta ajamisesta yhtään hyväksyttävämpää. Liikennemerkkien mukaan poliisienkin pitää ajaa ja jos ei näe kolmiota, niin silloin on toimittava tasa-arvoisen risteyksen mukaan.
 
Meinasi käydä tänään pahasti Kehä ykkösellä. Joku saatanan mohlo nimittäin vaihtoi katsomatta kaistaa ja kohtuu pahassa paikkaa. Eli Oulunkylän liittymästä kun tullaan Kehälle, liittymiskaista ei ole pelkkä ramppi, vaan jatkaa seuraavalle liittymälle josta pääsee Malmille. Eli jos haluaa Oulunkylästä Malmille/pihlikseen, ei tarvitse varsinaisesti kehälle mennä eikä vaihtaa kaistaa. Tänään sitten iltapäivällä oli kehä pahasti ruuhkautunut ja liikenne mateli kun tulin tuota kaistaa ihan normaalia vauhtia, ja vasemmalta (eli kehän oikean puoleiselta kaistalta) joku pisti vilkun päälle ja vaihtoi kaistaa täysin katsomatta juuri kun olin kohdalla. Oli todella todella lähellä etten osunut suoraan päin, helvetillisellä peliliikkeellä väistin nippanappa ettei osunut. Onneksi tämä sankari ei kerennyt vaihtaa kokonaan eteeni, koska mitään mahdollisuutta ehtiä jarruttaa ei ollut. Oli niin sanottu täysosuma enemmän kuin lähellä.


Ai helvetti että nousee vieläkin karvat pystyyn, oli se niin saatanan lähellä.
 
Yleisenä ilmiönä se ettei tupelot "kapeahkolla" hiekkatiellä vastaan tullessa hiljennä yhtään. Keskellä tietä täysillä vastaan O: Porukka taitaa pelätä että se penkka "pettää" tai näin talviaikaan hanki haukkaa auton ojaan. Toi vituttaa ihan oikeesti, itsellä ei kantti riitä moiseen vaan hiljennän ja väistän suosiolla!
 
Kerran tuli poliisit tasa-arvoses musta katsoen vasemmalta, huomas mut viimehetkellä, hiljensi vähän aluksi mutta kiihdyttikin sitten saman tien eikä antanu tilaa. Vitutti. Mitähän ois tapahtunu jos se ois tullu päälle? Varmaan mun piikkiin menny.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom