No joo, eipä tuo tosiaan virallisesti taida ohituskaista olla. Tämä episodi tapahtui siis Stadiin päin mentäessä, Itikseltä liittyvän ja Roihupeltoon erkanevan rampin välimaastossa. Näköetäisyydellä oli kolme autoa, tämä Subaru, oikean kaistan jännittäjä sekä meikäläinen. Ilmeisesti Subarukuskikin oli Teollisuuskadulle menossa ja päätti riittävän aikaisin ryhmittyä. Tiedä sitten noista vähän väliä vasemmalle kääntyvistä rampeistakaan, Itiksen ja Teollisuuskadun/Rantatien välillä moisia on kokonaiset yksi kappale. Ja sekin vielä eri suuntaan kuin mihin nyt oltiin menossa. Eli jos ei ihan oikeasti ton enempää ole liikennesilmää tai kykyä ajaa normaalia vauhtia, voi mun mielestä turvautua ihan huoletta siihen mainittuun linja-autoonKoita nyt tajuta, että Itäväylällä ei ole ohituskaistoja. Sieltä lähtee vähän väliä liittymiä sekä vasemmalta että oikealta kaistalta, joten kyllä siellä voi hyvin ryhmittyä reilusti etukäteen sille kaistalle, jolta aikoo poistua. Sama juttu kehäteillä. Enemmän ne ryhmittymiset ja kaistanvaihdot viime tingassa ennen liittymää puurouttaa liikennettä kuin se, että ennakoi.
Esim. idästä päin itse kun ajan Teollisuuskadulle, niin ryhmittäydyn hyvissä ajoin, käytännössä jossain Herttoniemen kohdalla, vasemmalle kaistalle, niin ei tarvitse sitten vaihdella kaistaa keskellä Kulosaaren sillan remonttia tai pienellä pätkällä sen jälkeen. Jos sitten jotain harmittaa roikkua takapuskurissa ja ettei saa ajaa ylinopeutta ( = 90% ajasta Taxit), niin se on voivoi.
Muutenkaan en vaan voi käsittää tuota vasemman kaistan omistamista pätkääkään. Jos takaatulevat haluavat edetä nopeammin kuin minä, niin vaihdan kyllä siihen traktorikaistalle päästämään kiireisemmät ohitseni. Se kun ei ole multa pois ja toinen taas saa ajella sitä vauhtia kuin itsestä hyvältä tuntuu. Samoin jos rekkaa ohittaakseni tai muuten vaihdan vasemmalle kaistalle, niin kiihdytän vauhdin muun liikenteen kanssa samaksi niin nopeasti kuin mahdollista. Mielestäni toi kuuluu normaaliin kohteliaisuuteen muita tielläliikkujia kohtaan.