Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Koita nyt tajuta, että Itäväylällä ei ole ohituskaistoja. Sieltä lähtee vähän väliä liittymiä sekä vasemmalta että oikealta kaistalta, joten kyllä siellä voi hyvin ryhmittyä reilusti etukäteen sille kaistalle, jolta aikoo poistua. Sama juttu kehäteillä. Enemmän ne ryhmittymiset ja kaistanvaihdot viime tingassa ennen liittymää puurouttaa liikennettä kuin se, että ennakoi.

Esim. idästä päin itse kun ajan Teollisuuskadulle, niin ryhmittäydyn hyvissä ajoin, käytännössä jossain Herttoniemen kohdalla, vasemmalle kaistalle, niin ei tarvitse sitten vaihdella kaistaa keskellä Kulosaaren sillan remonttia tai pienellä pätkällä sen jälkeen. Jos sitten jotain harmittaa roikkua takapuskurissa ja ettei saa ajaa ylinopeutta ( = 90% ajasta Taxit), niin se on voivoi.
No joo, eipä tuo tosiaan virallisesti taida ohituskaista olla. Tämä episodi tapahtui siis Stadiin päin mentäessä, Itikseltä liittyvän ja Roihupeltoon erkanevan rampin välimaastossa. Näköetäisyydellä oli kolme autoa, tämä Subaru, oikean kaistan jännittäjä sekä meikäläinen. Ilmeisesti Subarukuskikin oli Teollisuuskadulle menossa ja päätti riittävän aikaisin ryhmittyä. Tiedä sitten noista vähän väliä vasemmalle kääntyvistä rampeistakaan, Itiksen ja Teollisuuskadun/Rantatien välillä moisia on kokonaiset yksi kappale. Ja sekin vielä eri suuntaan kuin mihin nyt oltiin menossa. Eli jos ei ihan oikeasti ton enempää ole liikennesilmää tai kykyä ajaa normaalia vauhtia, voi mun mielestä turvautua ihan huoletta siihen mainittuun linja-autoon

Muutenkaan en vaan voi käsittää tuota vasemman kaistan omistamista pätkääkään. Jos takaatulevat haluavat edetä nopeammin kuin minä, niin vaihdan kyllä siihen traktorikaistalle päästämään kiireisemmät ohitseni. Se kun ei ole multa pois ja toinen taas saa ajella sitä vauhtia kuin itsestä hyvältä tuntuu. Samoin jos rekkaa ohittaakseni tai muuten vaihdan vasemmalle kaistalle, niin kiihdytän vauhdin muun liikenteen kanssa samaksi niin nopeasti kuin mahdollista. Mielestäni toi kuuluu normaaliin kohteliaisuuteen muita tielläliikkujia kohtaan.
 
Mielipide alinopeutta ajaville on, että ne aiheuttaa enemmän vaaratilanteita liikenteessä kuin normi tai ylinopeutta ajavat. Eiköhän kasikympin alueella 70 ajavat ole melkoinen riski kun ajattelee meidän ajokulttuuria. Mielummin jonossa ja samaa vauhtia kuin jarruttaen meitä liikenteen omassa virrassa ajavia.
 
Vaikka rauhallista ajotapaa kannatan niin kyllä itteäkin kyrsi viime sunnuntaina körötellä jonossa kolmostietä välillä kuuttakymppiä kun jotain edelläkulkevaa jännitti. Vitutti sen verta että piti kaasu pohjassa suditella ohituskaistalla umpihangessa ohi moisesta.
 
Kaikista kovin vitutus osittain oman auton tehottomuudesta johtuen (1.6 vectra). Liikennevaloihin tulee rinnalle 50v kynäniska perheenisä jälkikasvunsa kanssa 2010 Audi perhefarmarilla (200+hp). Tottakai pakko polkea niin paljon kuin audista irtoaa, ettei vaan rinnalla oleva nuori kuski pääse edelle. Itsellä lähes aina palaa käpy tälläiseen pelleilyyn ja tulee ladattua talla pohjassa niin kauan että loppuu perheenisältä kantti (150 km/h + mittarissa). Varmasti suurin osa tämänkin ketjun lukijoista ärsyyntyy asenteestani ja jaktuvasta kilpailunhalusta. Ollappa rahaa ja tehokkaampi auto..

Kerro mulle vastaus kysymykseen "miksi"?

Mitä helvetin väliä sillä on jos jollain on tehokkaampi auto ja se lataa reilummin valoista kuin sä ja ottaa jonkun 80km/h nopeuden? Jos joku on varmaa niin se on varmaa että niillä alueilla joissa liikennevaloja ylipäätään on, on 150km/h helvetisti liikaa. 150km/h tuollaisella alueella on vähintään 80km/h ylinopeutta ja 30km/h yli suurimman Suomen lainsäädännön salliman maksimirajan (joka on sit btw. vain "kesällä" ja moottoritiellä). Ei oo ihme että jengiä kuolee liikenteessä.
 
Tänään pimeällä tiellä eteeni ilmaantui auto pimeyden seasta, jolla ei ollut takavaloja päällä ollenkaan. Päätin mennä turvallisuussyistä ohi huomatakseni, että hänellä oli koko ajan pitkät päällä edessä. Rämpäytin siinä pari kertaa hätävilkkuja, jos hän olisi jotain tajunnut, mutta turhaan. Eli olisiko kyseessä ollut niin nokkela tapaus, että valot oli jääny laittamatta autoon päälle ja hän näppärästi sai etuvalot päälle laittamalla suoraan pitkät?

Toinen ärsyttävä asia oli, että melkein joka toisella vastaantulijalla (pimeällä tien pätkällä) oli pitkät valot päällä ihan kokoajan. Näille jokaiselle sitten rämpäytin omia pitkiä, kun eivät tajunneet sammuttaa niitä. Tästä kun olivat saaneet pitkät valonsa pois päältä, niin eikö vittu pamauta ne takaisin päälle juuri 15metriä ennen kuin ollaan kohdattu ja soikaisee näköni. Näitä sokaisuja oli vain pari kyllä.

Kolmas tänään ärsyttänyt asia oli joku vitun pappa, joka kiihdytti autoon moottoritielle. Hän siis kiihdytti hienosti autoaan siihen 50km/h asti tämän jälkeen alkoi vielä jarruttelemaan siinä kohtaa kun liitytään moottoritielle ja samalla oma kaista jatkuu. No tässä vaiheessa tööttäsin hänelle, että painaisi kaasua kun oli kuitenkin 80km/h rajoitus ja itse olisin jatkamassa suoraan sitä meidän kaistaamme. No tööttäilystä kuski taisi mennä jokseenkin sekaisin sillä hän laittaa vilkun oikealle eli penkan puolelle, jota ei näillä keleillä ole. Vilkun jälkeen jarruttaa siis keskellä moottoritietä ja pysähtyy täysin. Itse lyön jarrua melkein pohjaa, koska tällä hetkellä vasemmalla kaistalla oli täysperävaunurekka, joten ohittaminen ei onnistu. Hetken päästä pääsin ohi ja tööttäsin siinä vielä uudestaan vitutuksissani. Tämän jälkeen katsoin peilistä mitä tämä pappa aikoi ja siellä hän oli sitten vaihtamassa kaistaa silmämääräisesti arvioiden sitä maksimissaan 30km/h suoraan kaksi kaistaa vasemmalle, joka on sitten taas tämä ns. GT-kaista.

Kiitos ja anteeksi, helpotti.
 
Toinen ärsyttävä asia oli, että melkein joka toisella vastaantulijalla (pimeällä tien pätkällä) oli pitkät valot päällä ihan kokoajan. Näille jokaiselle sitten rämpäytin omia pitkiä, kun eivät tajunneet sammuttaa niitä. Tästä kun olivat saaneet pitkät valonsa pois päältä, niin eikö vittu pamauta ne takaisin päälle juuri 15metriä ennen kuin ollaan kohdattu ja soikaisee näköni. Näitä sokaisuja oli vain pari kyllä.
Joko sulla on tosi herkät silmät, tai sitten laitat omat pitkät pois vähän turhan aikaisin, tai sulla on käynyt huono säkä. Tai neljäs vaihtoehto, sulla on väärin suunnatut valot, joita vastaantulit luulee pitkiksi, eivätkä siksi vaihda valojaan. Mitä mä olen tuolla pimeässä ajanut, niin olen havainnut, että moni pätkäisee pitkät pois ihan liian aikaisin, kun joku tulee vastaan. Ei niitä kuulu silloin laittaa pois, kun kolmen kilometrin suoran päässä joku näkyy, vaan silloin, kun vastaantulijan valot alkaa itseä häikäistä. Tällöin vastaantulijakin tajuaa laittaa valot pois, ellei sitten etäisyyttä ole vielä oikeasti tosi reilusti. Mulla kun on niin ihme silmät, että en häikäisty mistään, niin tosi harvoin olen eka, joka laittaa pitkät pois. Kaksi kertaa on käynyt niinkin, että kumpikaan ei ole laittanut pitkiä pois.
 
Siis en nyt tarkoita, että oikeasti joka toinen. Mutta noin 100kilsan matkalla pimeää osuutta on, noin 30kilometriä ja tällä matkalla ei älyttömästi autoja tullut vastaan ja suurin piirtein viisi ajoi pitkät päällä vastaan. (Siihen asti kun oltiin jo ihan lähellä.) Ja kyllä niillä oli pitkät päällä, koska ne vaihtoivat lyhyihin valoihin kun olin räpäyttänyt omiani niille. Valot eivät uskoakseni ole väärin suunnattu, varsinkaan liian ylös. Eli tässä oli puhtaasti huonosta tuurista kyse. Suurin osa osasi/muisti vaihtaa ne pitkät pois ihan näppärästi.
 
Siis en nyt tarkoita, että oikeasti joka toinen. Mutta noin 100kilsan matkalla pimeää osuutta on, noin 30kilometriä ja tällä matkalla ei älyttömästi autoja tullut vastaan ja suurin piirtein viisi ajoi pitkät päällä vastaan. (Siihen asti kun oltiin jo ihan lähellä.) Ja kyllä niillä oli pitkät päällä, koska ne vaihtoivat lyhyihin valoihin kun olin räpäyttänyt omiani niille. Valot eivät uskoakseni ole väärin suunnattu, varsinkaan liian ylös. Eli tässä oli puhtaasti huonosta tuurista kyse. Suurin osa osasi/muisti vaihtaa ne pitkät pois ihan näppärästi.
On ollu kyllä huono säkä. Meikä ajeli joulu-viikonloppuna ympäri Suomea 700 km, eikä yksikään tullut liian lähelle pitkät päällä. Tosin se on hyvin yksilöllistä mikä on kenellekin liian lähellä.

Mua taas ärsyttää se, kun ajan sopivan matkan päässä toisen takana, niin en oikein tiedä pitäiskö laittaa pitkät pois, vai eikö pitäis. Autokoulussa opetettiin, että parinsadan metrin päässä edellä ajavasta pitkät pois, mutta toi on kyllä tosi lyhyt matka. Se on kolme heijastintolpan väliä. Mielellään laitan paljon aikaisemmin. Kerran nimittäin itselleni kävi niin, että joku taneli ajeli mun takana siinä arviolta parinsadan metrin päässä pitkät päällä. Kyllä siinä valot paisteli peilejen kautta siihen malliin silmiin, ettei meinannut eteensä nähdä. Se alkaa pidemmän päälle vituttaa, kun ei pääse niitä valoja karkuun. Sisäpeilin nyt voi helposti kääntää, mutta sivupeilien asentoa en lähtenyt muuttamaan, kun siinä paikalleen laittamisessa on taas oma hommansa. Ja sieltä paistoi molemmista suoraan silmiin.
 
Joo ja tuohon, että ketä häiritsee ja ketä ei vaikuttaa mun kohdalla se varmasti, että tuulilasi ei ole enää aivan iskemätön. Eli pienen pieniä kiveniskemiä löytyy ja niihin se valo ottaa pimeällä ikävästi.

Itse takana ajavana pistän pitkät kyllä vasta päälle kun olen varma, että ne eivät edellä olevaa ärsytä. Pitäisin itse tuota 200 metriä kyllä liian lyhyenä, en kyllä muista mitä autokoulussa sanoivat.
 
Kerro mulle vastaus kysymykseen "miksi"?

Mitä helvetin väliä sillä on jos jollain on tehokkaampi auto ja se lataa reilummin valoista kuin sä ja ottaa jonkun 80km/h nopeuden? Jos joku on varmaa niin se on varmaa että niillä alueilla joissa liikennevaloja ylipäätään on, on 150km/h helvetisti liikaa. 150km/h tuollaisella alueella on vähintään 80km/h ylinopeutta ja 30km/h yli suurimman Suomen lainsäädännön salliman maksimirajan (joka on sit btw. vain "kesällä" ja moottoritiellä). Ei oo ihme että jengiä kuolee liikenteessä.
Heh, se mikä tuosta tekee mielenkiintoista, on se että 1.6 Vectralla menee tuon 150km/h vauhdin saavuttamiseen, näin stetsonista heitettynä, alun toista kilometriä. Siinä on kaupunkialueella jo tekemistä, parit valotkin varmaan matkan varrelle osuvat. Melkoista touhua, mutta pääseepähän sen Audilla ajavan insinöörin edelle, muusta viis.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Se on kyllä perseestä, että kun pimeällä maantiellä auto tulee vastaan, niin se prkl vaihtaa pitkille 10m ennen kohtaamista. Salakavala täsmäisku. ...tana että tekee mieli tehdä U-käännös ja ajaa sen perseessä pitkät päällä 10km.

Sama kuin motarilla jossa vastaantulevien kaistalla joku riemuidiootti paahtaa pitkät päällä menemään. Varmaan jostain akuankasta lukenut, ettei motarilla vastaantulijat sokaistu. No kyllä se perkele haittaa, kun toinen tulee sisäkaarteessa vastaan. Eikä itse voi tehdä mitään. Jos pitkiä räpyttää niin hirvillehän se menee, tai edessä ajavalle. Taas U-käännöksen paikka.
 
Joo toi vituttaa, oon suunnitellu et pitäis olla joku tajuton batmanin kutsulamppu katolla osoittamassa taaksepäin niin vois vilkutella sitä ohiajaville runkkareille takaapäin.
 
Testatkaa joskus vetää jotain isoa rekkaa vastaan pitkät päällä. Niissä on välillä semmoiset saatanan valonheittimet, että kun ne kiskasee päälle, niin kukaan ei nää missään mitään. Vahingossa aikanaan oli pitkät päällä ja tommonen rekka kiskas kaikki valot päälle, vittu mikä sirkus.
 
Testatkaa joskus vetää jotain isoa rekkaa vastaan pitkät päällä. Niissä on välillä semmoiset saatanan valonheittimet, että kun ne kiskasee päälle, niin kukaan ei nää missään mitään. Vahingossa aikanaan oli pitkät päällä ja tommonen rekka kiskas kaikki valot päälle, vittu mikä sirkus.

Mulle kävi sama kerran 18 vuotiaana, vaikka kuinka on muuten nukuksissa niin 14 vuoteen sen jälkeen ei ole vahingossakaan kertaakaan unohtunut pitkät päälle rekan vastaantullessa.
 
harvoin liikenteessä mikään ärsyttää, mutta kuopion keskustassa lexuksillaan pörräävät venäläiset ovat yllättävän perseestä. pitkästäaikaa ratissa sanoin tänään v**tu.
 
Se on kyllä perseestä, että kun pimeällä maantiellä auto tulee vastaan, niin se prkl vaihtaa pitkille 10m ennen kohtaamista. Salakavala täsmäisku. ...tana että tekee mieli tehdä U-käännös ja ajaa sen perseessä pitkät päällä 10km.

Sama kuin motarilla jossa vastaantulevien kaistalla joku riemuidiootti paahtaa pitkät päällä menemään. Varmaan jostain akuankasta lukenut, ettei motarilla vastaantulijat sokaistu. No kyllä se perkele haittaa, kun toinen tulee sisäkaarteessa vastaan. Eikä itse voi tehdä mitään. Jos pitkiä räpyttää niin hirvillehän se menee, tai edessä ajavalle. Taas U-käännöksen paikka.

Sää katsot liikaa niitä vastaantulevan valoja. Katsele sinne eteenpäin vaan, niin ei haittaa yhtään ne hiukan ennen kohtaamista (= kuten nykyoppien mukaan on oikein) tulevat pitkät.

Hki-Tre motarilla on jokunen kohta, jossa saa häikäistyä vastaantulijaa, muuten voi helposti ajaa pitkillä koko matkan. Nyrkkisääntönä kaarteessa oikealle lyhyet päälle, muuten ei tartte.
 
Sää katsot liikaa niitä vastaantulevan valoja. Katsele sinne eteenpäin vaan, niin ei haittaa yhtään ne hiukan ennen kohtaamista (= kuten nykyoppien mukaan on oikein) tulevat pitkät.
Juu, se on nykyajan sääntö, joka opetetaan autokoulussakin, mutta se ei poista sitä, että SE ON VITUN ÄRSYTTÄVÄÄ!!! Ei niistä valoista ehdi sokaistua, mutta se välähdys silmäkulmassa on tosi ärsyttävä. Itsekin vaihdoin ennen valoja noin, kun autokoulussa kerran opetettiin, mutta lopetin sen, kun huomasin kyseisen toimenpiteen ärsyttävän itseäni suunnattomasti. Ei viitsi tehdä muille sitä, mikä itseäkin ärsyttää. Enkä varmasti ole ainoa, joka tosta vittuuntuu.
 
Sää katsot liikaa niitä vastaantulevan valoja. Katsele sinne eteenpäin vaan, niin ei haittaa yhtään ne hiukan ennen kohtaamista (= kuten nykyoppien mukaan on oikein) tulevat pitkät.

Hki-Tre motarilla on jokunen kohta, jossa saa häikäistyä vastaantulijaa, muuten voi helposti ajaa pitkillä koko matkan. Nyrkkisääntönä kaarteessa oikealle lyhyet päälle, muuten ei tartte.


Mitkään nykyopit (eivätkä vanhatkaan) eivät ohjeista sokaisemaan vastaantulijaa
 
Juu ei niitä autokoulujen oppeja kannata aina pisteelleen noudattaa. Yleensä ne on vielä nuoressa mielessä ymmärretty väärin, ja ajan mittaan muistetaan vielä enemmän väärin. Yksi klassiikko on "vaihtakaa lyhyille vasta kun valokeilat kohtaavat". Mitä --ttua se tarkoittaa? Että ne kohtaavat maassa, ilmassa, missä? Yleisin tulkinta on että maassa. Eli ts. riippuen valojen säädöistä ne keilat kohtaavat 5-15m kohdalla. Siinä vaiheessa kummankin kuskin pupilleista nousee höyryä ja loppuelämä mennään valkoisen kepin kanssa.

Hyvä nyrkkisääntö on: jos teet liikenteessä jotain mitä 90% muista ei tee, älä tee sitä enää. Vaikka olisi kuinka omasta mielestä loistava idea, niin just don't.
 
Se vituttaa, kun on kääntymässä esimerkiksi marketin parkkipaikalle, ja edellä oleva jää siihen sisäänkäyntiin ihmettelemään että mistäköhän se vapaa parkkiruutu nyt löytyis?
 

Suositut

Back
Ylös Bottom