Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Toi on ärsyttävää kyllä, mutta kuten sanoin aiemmin, ei vilkkuun kannata luottaa. Ei siis kannata huitaista eteen, vaikka joku vilkuttaakin, vaan mennä vasta sitten, kun voi olla varma, että se tosiaan kääntyy. Jos osuu, niin vika on joka tapauksessa sen, joka eteen tuli, vaikka toinen vilkuttikin, muttei kääntynyt. Puhumattakaan sitten siitä, jos sattuu sattumaan vähän enemmänkin.

Joo, ei nyt viime tipassa kannata lähteäkään. Mutta esim jos molempiin suuntiin on liikennettä, ja joutuu jäädä jonkun auton takia pitkäksi aikaa odottamaan vaikka muuten ois voinut mennä niin se vituttaa. Itse aina laitan vilkun normaalia aikaisemmin jos näen että joku on kytiksessä ja haluaisi päästä tulemaan sieltä.
 
Siskon perään ajettiin jokunen vuosi sitten ja sillä oli koira takapenkillä. Jotenkin koira päätyi siinä rytäkässä etupenkille, eli kyllä se sieltä voi eteenkin päin tulla.

Siskos tietysti painanut jarrua vaistomaisesti peräänajon jälkeen ja sitten se koira on päätynynt jarrutuksessa etupenkille. Ei se sen törmäyksen voimasta lähde mihinkään muuhun suuntaan kuin taaksepäin, iskun jälkeen jos vaikka painetaan jarrua tai osutaan taas seuraavaan edessä olevaan autoon niin tuleehan se eläin taas eteenpäin muttei niin rajusti kuin itse osumassa. Tää nyt on tällasta pikkuasioihin tarttumista mutta sanonpa kuitenkin.
 
Ajan opiskelun ohella Itellalle pakua, ja tossa yks päivä kun piti työn puolesta mennä kahteen kertaan pienemmälle kadulle, niin molemmilla kerroilla taksi odottaa asiakasta tukkien tien. Ymmärtäisin, mikäli tie olisi aivan PAKKO tukkia, mutta molemmissa tilanteissa taksit olisivat voineet siirtää peruuttamalla autoa sivummalle siten, että olisin mahtunut ohi. Toisessa tapauksessa olisin vielä muutoin mahtunut jalkakäytävää lainaamalla ohi, vaikkei taksi olisikaan siirtynyt sivummalle, mutta saatanan suhari päätti valita pysähtymispaikaksi kohdan, jossa oli jalkakäytävällä ainoa lumikasa koko saatanan kadulla! Kaiken huippu oli, että nämä itseään autoilun jumalina pitävät herrat eivät reagoineet ensimmäisiin tööttäyksiini mitenkään. Toinen suostui lopulta siirtämään autoaan naama norsunvitulla. Toinen ei liikuttanut autoaan senttiäkään. Olin jo nousemassa autosta, kun huomasin asiakkaan tulevan. Päätin jäädä lämpimään autoon. Huomenna taas duuniin, silloin menen kyllä vikkelämmin juttelemaan näiden "ammattiautoilijoiden" kanssa, mikäli vastaavaa tapahtuu.
Moni taksikuski ajaa ihan järkevästi, mutta mukaan mahtuu myös valitettavan monta kusipäätä. Sinänsä ei mikään järjetön vitutus, kun on tuntipalkka, mutta ei voi kun ihmetellä moisten suharien itsekyyttä ja piittaamattomuutta muita tienkäyttäjiä kohtaan. Kehtaavat vielä nimittää itseään kovan luokan ammattiautoilijoiksi, vaikka nykyään kuka vaan pääsee ajamaan taksia jonkun viikon kurssin läpäistyään. Ainakin yksi tuttu pääsi, eikä ole todellakaan ns. penaalin terävin kynä.
 
Kaikista kovin vitutus osittain oman auton tehottomuudesta johtuen (1.6 vectra). Liikennevaloihin tulee rinnalle 50v kynäniska perheenisä jälkikasvunsa kanssa 2010 Audi perhefarmarilla (200+hp). Tottakai pakko polkea niin paljon kuin audista irtoaa, ettei vaan rinnalla oleva nuori kuski pääse edelle. Itsellä lähes aina palaa käpy tälläiseen pelleilyyn ja tulee ladattua talla pohjassa niin kauan että loppuu perheenisältä kantti (150 km/h + mittarissa). Varmasti suurin osa tämänkin ketjun lukijoista ärsyyntyy asenteestani ja jaktuvasta kilpailunhalusta. Ollappa rahaa ja tehokkaampi auto..
 
Itsellä lähes aina palaa käpy tälläiseen pelleilyyn ja tulee ladattua talla pohjassa niin kauan että loppuu perheenisältä kantti (150 km/h + mittarissa).

Niinpä niin :rolleyes:.

Sillä Audilla ei muuten tarvitse "polkea niin paljon kuin audista irtoaa" että ooppelinritsat jäävät taakse, normaali liikkeellelähtö pintakaasulla riittänee hyvin :D.

Varmasti suurin osa tämänkin ketjun lukijoista ärsyyntyy asenteestani ja jaktuvasta kilpailunhalusta. Ollappa rahaa ja tehokkaampi auto..

Ei ärsytä, ainoastaan huvittaa.
 
Tänään liikennöidessä alkoi taas ihmetyttämään tuo vasemmalla kaistalla nysvääminen. Jos tiellä nyt sattuu olemaan vähän lunta, niin onko siinä Itäväylän vasemmalla kaistalla ihan pakko ajaa 65km/h? Impreza WRX:llä. Ikinä en ole moista laitetta ajanut, mutta ihan stetsonista veikkaisin että toi olis aika lailla paras mahdollinen auto lumiselle tielle. Mutta kun ei, se ei vaan tuntunut kulkevan, vaikka rinta kaarella siihen eteen tultiinkin.
 
Tänään liikennöidessä alkoi taas ihmetyttämään tuo vasemmalla kaistalla nysvääminen. Jos tiellä nyt sattuu olemaan vähän lunta, niin onko siinä Itäväylän vasemmalla kaistalla ihan pakko ajaa 65km/h? Impreza WRX:llä. Ikinä en ole moista laitetta ajanut, mutta ihan stetsonista veikkaisin että toi olis aika lailla paras mahdollinen auto lumiselle tielle. Mutta kun ei, se ei vaan tuntunut kulkevan, vaikka rinta kaarella siihen eteen tultiinkin.
No mikset ajanut oikealta puolelta ohi? Itäväylä ei kuitenkaan ole mikään moottoritie, jossa vasen kaista olisi ohituskaista. Ja muutenkin, ei mielestäni 5-15 km/h alinopeus nyt niin kovin vaarallinen asia ole siihen nähden, mikä keli eilenkin monin paikoin teillä oli.
 
ei vilkkuun kannata luottaa. Ei siis kannata huitaista eteen, vaikka joku vilkuttaakin, vaan mennä vasta sitten, kun voi olla varma, että se tosiaan kääntyy. Jos osuu, niin vika on joka tapauksessa sen, joka eteen tuli, vaikka toinen vilkuttikin, muttei kääntynyt.

Toi on pitkälti totta. Tosin mä näkisin, että siinä on iso ero, tuleeko joku valmiiksi vilkku päällä vai näkeekö kun sen vilkku syttyy. Lisäksi noita voidaan oikeudessa ratkoa niinkin, että väärin vilkuttaja on ainakin osaksi syyllinen.

Eeeenivei. jos joku tulee koko näkyvältä matkalta valmiiksi vilkku päällä, niin olisin kyllä varovainen.
 
Siskos tietysti painanut jarrua vaistomaisesti peräänajon jälkeen ja sitten se koira on päätynynt jarrutuksessa etupenkille. Ei se sen törmäyksen voimasta lähde mihinkään muuhun suuntaan kuin taaksepäin, iskun jälkeen jos vaikka painetaan jarrua tai osutaan taas seuraavaan edessä olevaan autoon niin tuleehan se eläin taas eteenpäin muttei niin rajusti kuin itse osumassa. Tää nyt on tällasta pikkuasioihin tarttumista mutta sanonpa kuitenkin.

Kyllä se koira takapenkin selkänojaan tömpsähtäessään aika hyvin kimpoaa siitä eteenpäin. Vielä jos auto samaan aikaan hidastuu niin etupenkillehän se hurtta päätyy.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No mikset ajanut oikealta puolelta ohi? Itäväylä ei kuitenkaan ole mikään moottoritie, jossa vasen kaista olisi ohituskaista. Ja muutenkin, ei mielestäni 5-15 km/h alinopeus nyt niin kovin vaarallinen asia ole siihen nähden, mikä keli eilenkin monin paikoin teillä oli.

Siinä oikealla kaistalla oli joku toinen jännittämässä, olis ollut aika epäkohteliasta työntää molemmat ulos tieltä. Jos ihan oikeasti noin paljon pelottaa, niin ajakoon sitten sitä oikeaa kaistaa, tai menköön bussilla. Tohon aikaan ei siis ollut mikään maailmanlopun keli, ainoastaan vähän luminen tienpinta vasemmalla kaistalla. Ite ajelin yhdeksää kymppiä ilman sen suurempaa draamaa
 
Siinä oikealla kaistalla oli joku toinen jännittämässä, olis ollut aika epäkohteliasta työntää molemmat ulos tieltä. Jos ihan oikeasti noin paljon pelottaa, niin ajakoon sitten sitä oikeaa kaistaa, tai menköön bussilla. Tohon aikaan ei siis ollut mikään maailmanlopun keli, ainoastaan vähän luminen tienpinta vasemmalla kaistalla. Ite ajelin yhdeksää kymppiä ilman sen suurempaa draamaa
Eli sulla on oikeus ajaa 10-20 km/h ylinopeutta, mutta jos joku sitten ajaa talvikelillä 5-15 km/h alinopeutta omien kykyjensä mukaisesti, vaikka sitten hieman ylikorostetun varovasti, niin siitä sopii sitten hermostua? Ehkä kuitenkin sopii miettiä, kumpi sitä onkaan suurempi riski siellä liikenteessä. Lisäksi kannattaa ihan huvikseen laskea, paljonko maksimissaan menetit aikaa siinä Itäväylällä, kun et saanut ajaa omaa nopeuttasi.

Ja edelleen - se vasen kaista ei ole mikään GT-kaista, jossa nopeammalla on etuajo-oikeus.
 
Vasen kaista ei tosiaan ole GT-kaista, vaan ohituskaista. Siksi ihmettelenkin miksi sinne pitää väkisin tunkea, jos ei ole aikomustakaan ohittaa yhtään ketään, vaan ainoastaan tukkia liikennettä. Siinä traktorikaistalla voi tollaiseen hiljaiseen aikaan aika huoletta ajella vähän mitä vauhtia sattuu, nopeammat menee kyllä ohi jos siltä tuntuu. Mutta jos omat kyvyt ei riitä tuota kovempaan vauhtiin tuollaisella autolla, niin HSL palvelee mielellään.

Aikaa tuohon ei nyt montaa sekuntia mennyt, en tainnut missään mainitakaan ajallisista menetyksistä. Vasemman kaistan varaaminen nyt vaan on täysin älytöntä touhua, mun autolla ainakin on mahdollista vaihtaa traktorikaistalle jos takana nopeampia on tulossa. Tämä siis silloin harvoin kun satun vasemmalla kaistalla ajamaan, yleensä putputtelen motarillakin traktorikaistaa n. 90-100 km/h vauhdilla, auton nopeusrajoitus kun on 80.
 
Vasen kaista ei tosiaan ole GT-kaista, vaan ohituskaista.
Koita nyt tajuta, että Itäväylällä ei ole ohituskaistoja. Sieltä lähtee vähän väliä liittymiä sekä vasemmalta että oikealta kaistalta, joten kyllä siellä voi hyvin ryhmittyä reilusti etukäteen sille kaistalle, jolta aikoo poistua. Sama juttu kehäteillä. Enemmän ne ryhmittymiset ja kaistanvaihdot viime tingassa ennen liittymää puurouttaa liikennettä kuin se, että ennakoi.

Esim. idästä päin itse kun ajan Teollisuuskadulle, niin ryhmittäydyn hyvissä ajoin, käytännössä jossain Herttoniemen kohdalla, vasemmalle kaistalle, niin ei tarvitse sitten vaihdella kaistaa keskellä Kulosaaren sillan remonttia tai pienellä pätkällä sen jälkeen. Jos sitten jotain harmittaa roikkua takapuskurissa ja ettei saa ajaa ylinopeutta ( = 90% ajasta Taxit), niin se on voivoi.
 
Eli sulla on oikeus ajaa 10-20 km/h ylinopeutta, mutta jos joku sitten ajaa talvikelillä 5-15 km/h alinopeutta omien kykyjensä mukaisesti, vaikka sitten hieman ylikorostetun varovasti, niin siitä sopii sitten hermostua? Ehkä kuitenkin sopii miettiä, kumpi sitä onkaan suurempi riski siellä liikenteessä. Lisäksi kannattaa ihan huvikseen laskea, paljonko maksimissaan menetit aikaa siinä Itäväylällä, kun et saanut ajaa omaa nopeuttasi.

Ja edelleen - se vasen kaista ei ole mikään GT-kaista, jossa nopeammalla on etuajo-oikeus.

Eihän kellään mitään oikeutta ole ajaa pientäkään ylinopeutta mutta miksei se toinen vois ajaa siinä oikealla kaistalla kuitenkin ainakin hetken jos se tosiaan menee noin hitaasti? Ihan vaikka ystävällisyyttään päästäis nopeamman menemään vaikkei missään luekaan että pitäis eikä itäväylällä olekaan ohituskaistoja. Ainiin eihän se täällä suomessa mee niin, motarillakin joku kun keksii ettei muilla ole oikeutta ajaa kovempaa kun se 10km/h ylitys mitä itse ajaa niin kukaan ei pääse ohi :D aika hupaisaa.
 
Eihän kellään mitään oikeutta ole ajaa pientäkään ylinopeutta mutta miksei se toinen vois ajaa siinä oikealla kaistalla kuitenkin ainakin hetken jos se tosiaan menee noin hitaasti?Ihan vaikka ystävällisyyttään päästäis nopeamman menemään vaikkei missään luekaan että pitäis eikä itäväylällä olekaan ohituskaistoja.
Jos siinä oikealla kaistalla ei ollut tilaa ( "Siinä oikealla kaistalla oli joku toinen jännittämässä") tai ylipäätään ei viitsinyt tehdä turhaa kaistanvaihtoa, jos oli esim. poistumassa seuraavassa liittymässä.

Ainiin eihän se täällä suomessa mee niin, motarillakin joku kun keksii ettei muilla ole oikeutta ajaa kovempaa kun se 10km/h ylitys mitä itse ajaa niin kukaan ei pääse ohi :D aika hupaisaa.
Kuten todettua, motari on sitten asia erikseen ja siellä jo tieliikennelakikin määrittelee sen, että tulisi ajella oikeaa kaistaa. Toki sielläkin moni on sitä mieltä, että jos joku esim. ohittaa oikealla kaistalla kulkevaa jonoa 10 km/h ylinopeutta, niin takaa tulevaa nopeampaa kuskia pitäisi väistää työntämällä itsensä johonkin väliin siihen jonoon, mikä ei välttämättä ole suomalaisten pitämillä turvaväleillä järkevin mahdollinen veto.
 
Aikamoinen ongelma jos on yks auto rinnalla, muistan ainakin joskus tehneeni niin että olen hiukan nostanut nopeutta ja mennyt oikealle kaistalle jos joku haluaa ohitse. Se oli motarilla mutta mitä vitun väliä sillä on, jos kaistanvaihtoa ei jaksa tehdä niin aika laiska on. Ja nyt tosiaankin oletan että noi nopeuserot on noin isot kun tossa sanotaan eikä se ns. tientukko ole kääntymässä kohta johonkin muualle, eikä varmaan ollutkaan, tuskin tästä silloin väännettäis.

Tosta nopeuskysymyksestä: Kohta tulee varmaan ihan vitunmoista jeesustelua koska kukaan muuhan ei aja ikinä ylinopeutta mutta mä voin kyllä myöntää ylinopeutta ajavani, ihan turhaahan se on, enkä aja sen takia että olis kiire vaan oikeestaan ihan syyttä, se on todettu monesti ettei se kiireeseen auta.
 
Ainahan täällä jeesustellaan jos on liikenteessä muulla kuin diesel golffilla ja silläkin mieluiten vaan maalla missä "ei ole muuta vaihtoehtoa" kuin oma auto. Tosin ainahan voi mennä pyörällä ja talvella hiihtää.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom