Tässä Lefis kiteyttää asian melko mallikkaasti, ei yhdenkään normitallaajan tehtävä ole toimia ylinopeuspoliisina, vaan annetaan itse kunkin ajaa sen verran ylinopeutta kuin hyvälle tuntuu. Ne pojat, jotka matkustaa sinivalkoisella autolla jossa on vilkkuvalot katolla, hoitaa kyllä ton nopeuksien valvonnan. Jos joku haluaa ajaa kovempaa kuin kympin yli niin ajakoon, ei ole kauhea vaiva väistää hetkeksi traktorikaistalle.
Olen täsmälleen samaa mieltä, mutta tilanne, jossa itse on ohittamassa sanotaan satasen alueella kunnon letkaa ja oma nopeus esim. 110 km/h, niin jos tämän ohituksen aikana joku tulee perseeseen kiinni niin onhan se väärin. Jos oikealla kaistalla ei ole tilaa, niin on kohtuutonta vaatia, että ohituskaistaa ajavan on edelleen nostettava vauhtia, vaikka ajaa valmiiksi hienoista ylinopeutta. Tässä tapauksessa se on takana oijalle paska mäihä, eikä mielestäni kerro mistään poliisin viran ottamisesta. Toki on kohteliasta nostaa nopeuttaan, yleensä teen näin itse, jos jollain on kauhea kiire, mutta ei ole mielestäni pakko.
Ja totta kai kun oikea kaista on taas vapaa niin heti sinne, jotta kiireisempi pääsee ohi. Vasta sillon mielestäni joku alkaa toimia kansalaispoliisina, jos ei väistä oikealle kaistalle takana tulevaa motarilla, vaikka siellä on tilaa (ja oli sen takana tulijan nopeus sitten 10 tai 100 km/h yli sallitun).