Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tyttöystävä sai kevarin ja olen joutunut kyydissä istumaan, nyt säälin itseäni ja muita tienkäyttäjiä:
-eilen kehä III poistuttiin tikkurilaan, no tuuli niin vitusti et ämmä aatteli et ajan vähän kovempaa ettei tuuli ylly= parisenttiä pidemmälle ois tarkottanu ulosajoa noin 60km/h ilman ajovarusteita ja parinkuun salilta poistumista.
-sitten se ajaa kehä III gt-kaistalla 1kmh kovempaa kun vierellä oleva ja se ajaa sitä vitun gt kaistaa vaikka ohitettavaa ei olisikaan, aivan saatanan hiljaa 80kmh alueella (81 noin silmätuntumalla)
- naisilla ei ole suuntavaistoa, joten joko ohjaan tai me ollaan ihan vitun kadoksissa mut sen pitää saada ajaa :D (tietenki emmäkään sille mun pärrää antais),
-ryhmittäyty kehä III ja sieltä tuli kuorma-auto, ei mennyt kovempaa kun kuormaauto eikä hiljempaa, vaan piti sitten liinat lyödä kiinni loppumetreillä ettei jääny kiihdytyskaista liian lyhyeks..
- kun ohituskaistalle mennään niin vilkkupäälle ja ollaan jo kääntymässä kunnes huomataan kuollut kulma tarkastaa josko sieltä vaikka tulis joku :)
tänään oli tampereen motarilla keissi, 2t:tt kevari ei väännä 6vaihteella rekasta ohi, no ohitetaan 5minuuttia rekkaa kunneshuomataan ettei mitään tapahdu, sitten lyödään vitonen päälle ja mennään kaikista ohi muttei vaihdeta enään kutoselle :D
- eniten vituttaa se että joudun 3taputuksella ohjaamaan vasen tai oikea. vaikken ITSEKKÄÄN tiedä mistä pääsee vaan luen lähinnä kylteistä :)


vähän OFFTOPIKIKS meni, jos joku näkee hopeisen kevarin kehällä, niin turvaväliä on ihan fiksua pitää..
 
Perässäroikkujat vituttaa, mutta lähes yhtäpaljon ne vasemmalla kaistalla roikkujat...jos oikein käsitin että ajat sitä pientä ylinopeutta siinä vasemmalla kaistalla koko ajan.

Ei nyt tietenkään vasemmalla tule ajettua jos oikea on tyhjä, vaan tarkoitin tilannetta jossa oikea kaista liikkuu vaikka 80km/h ja itse ajan vasemmalla 90-100. Pitäis keksiä jotain luovia tapoja vittuilla näille...
 
Tyttöystävä sai kevarin ja olen joutunut kyydissä istumaan, nyt säälin itseäni ja muita tienkäyttäjiä:
-eilen kehä III poistuttiin tikkurilaan, no tuuli niin vitusti et ämmä aatteli et ajan vähän kovempaa ettei tuuli ylly= parisenttiä pidemmälle ois tarkottanu ulosajoa noin 60km/h ilman ajovarusteita ja parinkuun salilta poistumista.
-sitten se ajaa kehä III gt-kaistalla 1kmh kovempaa kun vierellä oleva ja se ajaa sitä vitun gt kaistaa vaikka ohitettavaa ei olisikaan, aivan saatanan hiljaa 80kmh alueella (81 noin silmätuntumalla)
- naisilla ei ole suuntavaistoa, joten joko ohjaan tai me ollaan ihan vitun kadoksissa mut sen pitää saada ajaa :D (tietenki emmäkään sille mun pärrää antais),
-ryhmittäyty kehä III ja sieltä tuli kuorma-auto, ei mennyt kovempaa kun kuormaauto eikä hiljempaa, vaan piti sitten liinat lyödä kiinni loppumetreillä ettei jääny kiihdytyskaista liian lyhyeks..
- kun ohituskaistalle mennään niin vilkkupäälle ja ollaan jo kääntymässä kunnes huomataan kuollut kulma tarkastaa josko sieltä vaikka tulis joku :)
tänään oli tampereen motarilla keissi, 2t:tt kevari ei väännä 6vaihteella rekasta ohi, no ohitetaan 5minuuttia rekkaa kunneshuomataan ettei mitään tapahdu, sitten lyödään vitonen päälle ja mennään kaikista ohi muttei vaihdeta enään kutoselle :D
- eniten vituttaa se että joudun 3taputuksella ohjaamaan vasen tai oikea. vaikken ITSEKKÄÄN tiedä mistä pääsee vaan luen lähinnä kylteistä :)


vähän OFFTOPIKIKS meni, jos joku näkee hopeisen kevarin kehällä, niin turvaväliä on ihan fiksua pitää..

Jessus mitä meininkiä. :wtf: Noh ainoa plussa tuossa muijas tapauksessa on se, että todennäköisesti tappaa vain itsensä (ja ehkä sinut, jos vielä kyytiin uskallat :D ) kun vielä toilailee tuolla.
 
Mites olis jos päästäisit sen takana tulijan ohitse? Niin mäkin teen, kaikilla on sen jälkeen kivempaa
Kuvatussa tilanteessa (Connan viestissä) oikealla kaistalla on autojonoa johon nopeusero 10-20 km/h. Esim. kehäteillä voi olla paha väistää kun oikealla kaistalla ajetaan puskuri puskurissa. Sitä paitsi mikä vitun oikeus jollakin on ajaa kuin olisi Nascar-radalla, kyllä sen 10-20 km/h ylinopeuden pitäisi jo kiireisillekin riittää. Itse kyllä pyrin usein väistämään kohteliaisuudesta jos mahdollista, paitsi jos aggressiivisesti tullaan kiinni puskuriin "painostamaan", silloin perässätulija saa kokea kaikki mahdolliset luovan vittuilun keinot... :D
 
Mielestäni vasemmalla kaistalla roikkujista pitää eritellä tapaukset, jotka ajavat oikeasti alinopeutta verrattuna niihin, joilla on jo 10-15 km/h ylinopeutta (GPS:n mukaan).

Ymmärrän hyvin, ettei tuossa 10-15 km/h yli tilanteessa vilkuilla taustapeiliin jatkuvasti ja anneta heti tilaa perässäroikkujalle.
Jos on oikeasti hätä, niin sen voi viestittää muutenkin kuin puskuriin liimautumalla (esim. pitkiä valoja vilkuttamalla).

Kehä-III:lla ei voida edes puhua vasemmalla kaistalla roikkujista, koska kyseessä ei ole moottoritie, jolloin oikealta ohittaminen on täysin sallittua.
 
Kuvatussa tilanteessa (Connan viestissä) oikealla kaistalla on autojonoa johon nopeusero 10-20 km/h. Esim. kehäteillä voi olla paha väistää kun oikealla kaistalla ajetaan puskuri puskurissa. Sitä paitsi mikä vitun oikeus jollakin on ajaa kuin olisi Nascar-radalla, kyllä sen 10-20 km/h ylinopeuden pitäisi jo kiireisillekin riittää. Itse kyllä pyrin usein väistämään kohteliaisuudesta jos mahdollista, paitsi jos aggressiivisesti tullaan kiinni puskuriin "painostamaan", silloin perässätulija saa kokea kaikki mahdolliset luovan vittuilun keinot... :D

varmasti yleinen ajatusmalli, olen itse yrittänyt oppia pääsemään eroon tosta. Eihän olekaan mitään oikeutta ajaa ylinopeutta, itseasiassa ei sais yhtään ajaa, eikä kukaan. Ruuhka aikaan noi nopeuserot voi olla aika perseestä mutta silti on aika hauskaa että kukin tielläliikkuja voi määritellä tollasen oman sallitun ylinopeutensa ja kun joku muu tulee takaa kovempaa niin ei sillä oo oikeutta siihen :D joten sille voi vittuilla.

En nyt tarkoita että shane välttämättä edustaisi tällaisia kuskeja mutta ihan yleisesti ottaen tuntuu että niitä olisi paljonkin. Aina kun lähestymässä jotakuta motarilla ja ihan pikkusen vaan vilauttaa pitkiä niin käy mielessä ottaakohan se sen jonain henkilökohtaisena vittuiluna ja lyö liinat kiinni koska "eihän tolla oo mitään oikeutta ajaa tolla tavalla", tai vähintäänkin mulkoilee sellasella keski-ikäisen rattimiehen nuorta kuskia paheksuvalla katseella.
 
varmasti yleinen ajatusmalli, olen itse yrittänyt oppia pääsemään eroon tosta. Eihän olekaan mitään oikeutta ajaa ylinopeutta, itseasiassa ei sais yhtään ajaa, eikä kukaan. Ruuhka aikaan noi nopeuserot voi olla aika perseestä mutta silti on aika hauskaa että kukin tielläliikkuja voi määritellä tollasen oman sallitun ylinopeutensa ja kun joku muu tulee takaa kovempaa niin ei sillä oo oikeutta siihen :D joten sille voi vittuilla.
Tässä Lefis kiteyttää asian melko mallikkaasti, ei yhdenkään normitallaajan tehtävä ole toimia ylinopeuspoliisina, vaan annetaan itse kunkin ajaa sen verran ylinopeutta kuin hyvälle tuntuu. Ne pojat, jotka matkustaa sinivalkoisella autolla jossa on vilkkuvalot katolla, hoitaa kyllä ton nopeuksien valvonnan. Jos joku haluaa ajaa kovempaa kuin kympin yli niin ajakoon, ei ole kauhea vaiva väistää hetkeksi traktorikaistalle.
 
Ruuhka aikaan noi nopeuserot voi olla aika perseestä mutta silti on aika hauskaa että kukin tielläliikkuja voi määritellä tollasen oman sallitun ylinopeutensa ja kun joku muu tulee takaa kovempaa niin ei sillä oo oikeutta siihen :D joten sille voi vittuilla.

Ero on siinä, että jos joku ajaa edessä hiljempaa, mutta ei kuitenkaan alinopeutta, en mene takapuskuriin kiinni. Mieluummin porukka voisikin vaikka väläytellä niitä pitkiä. Ei mulla mitään sitä vastaan ole jos joku haluaa ajaa vaikka 200 km/h, mutta se ei silti oikeuta vaarantamaan muita tielläliikkujia. Varsinkin prätkällä ajaessa vituttaa, se auto kun ei oikeasti vaan pysähdy tarpeeksi nopeasti. Oikealle voi toki väistää, mutta tilaa ei siinäkään aina ole juuri kohdalla, ja sieltä voi silti kiilata joku eteen koska vaan. Moni onnettomuus on juuri tällainen usean eri onnettoman tekijän summa. Niin, ja turvavälin käytöstä on määrätty ihan tieliikennelaissakin: "Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään."

Saksassa on kuulemma tapana, että takana oleva laittaa vilkun vasemmalle merkiksi siitä että haluaa ohi. Voisi toimia ihan hyvin suomessakin, jos olisi yleinen tapa ja sen kaikki ymmärtäisivät.
 
Varsinkin prätkällä ajaessa vituttaa, se auto kun ei oikeasti vaan pysähdy tarpeeksi nopeasti.
Keskiverto kuljettaja pysäyttää henkilöautonsa paljon lyhyemmällä matkalla kuin keskiverto kuljettaja prätkänsä. Itseasiassa on ihan sama istuuko auton ratissa Kimi Räikkönen vai Pertti Perustallaaja, kunhan polkimen survaisee pohjaan ja antaa absien ruksuttaa pysähtyy auto aina yhtä nopeasti. Prätkällä taas jarrutusmatkassa saattaa satasen vauhdista olla kymmeniäkin metrejä eroa huippukuljettajan ja tavallisen sunnuntaimopoilijan välillä. Ja se huippukuljettaja siis saa sen mopon pysäytettyä suunnilleen samalla matkalla kuin Pertti Perustallaaja farmarivolvonsa. Eli yhteenvetona; liikenteessä henkilöauto pysähtyy käytännössä aina prätkää nopeammin. Ihan oikeasti.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Keskiverto kuljettaja pysäyttää henkilöautonsa paljon lyhyemmällä matkalla kuin keskiverto kuljettaja prätkänsä. Itseasiassa on ihan sama istuuko auton ratissa Kimi Räikkönen vai Pertti Perustallaaja, kunhan polkimen survaisee pohjaan ja antaa absien ruksuttaa pysähtyy auto aina yhtä nopeasti. Prätkällä taas jarrutusmatkassa saattaa satasen vauhdista olla kymmeniäkin metrejä eroa huippukuljettajan ja tavallisen sunnuntaimopoilijan välillä. Ja se huippukuljettaja siis saa sen mopon pysäytettyä suunnilleen samalla matkalla kuin Pertti Perustallaaja farmarivolvonsa. Eli yhteenvetona; liikenteessä henkilöauto pysähtyy käytännössä aina prätkää nopeammin. Ihan oikeasti.

Mitä jos menisit jonku pärräilijän kanssa ihan rinta rinnan kokeilemaan tota käytännössä.

edit: prätkällähän voittaa jo sekunnin siinä kun ei tarvi vaihtaa poljinta jarruttaakseen.
 
Mitä jos menisit jonku pärräilijän kanssa ihan rinta rinnan kokeilemaan tota käytännössä.

edit: prätkällähän voittaa jo sekunnin siinä kun ei tarvi vaihtaa poljinta jarruttaakseen.

Häpeilemättä lainaan toiselta foorumilta TM testeistä kerättyjä pysähtymislukemia:

TM 8/2005

Ducati Monster 620, 41 m
Honda CBF 600 S, 50 m
(paras ja huonoin tulos, muista ei tietoa)


TM 13/2005

Suzuki GSX-R 1000, 39.9 m


TM 16/2005

BMW K 1200 S, 39.9 m
Honda CBR 1100 XX Blackbird, 43.2 m
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa, 46.5 m


TM 8/2006

Yamaha XJR 1300, 39.5
BMW K 1200 R, 39.8 m
Honda CB 1300 F, 42.3 m
Kawasaki ZXR 1200 R, 45.5 m


TM 13/2006

Yamaha MT-03, 42.4 m
Kawasaki ER-6n, 43.0 m


TM 14/2006

Honda VTX 1800 C, 41 m
Yamaha XV1900 Midnight Star, 44 m
Triumph Rocket III, 46 m
Suzuki Intruder M1800R, 47 m
Harley-Davidson FXSTBI Night Train, 48 m


TM 8/2007

Aprilia Pegaso 650 Trail, 43 m
Suzuki DL 650 A-V Strom, 43 m
Honda XL 650 V Transalp, 45 m
Yamaha XT 660 R, 45 m
BMW G 650 Xmoto, 46 m
Kawasaki Versys 650, 46 m



Sitten eri henkilöautojen hidastuvuuksia:


TM 1/2004

Audi A4 1.9 TDI, 40 m
MB C 200 CDI, 40 m
BMW 320d, 41 m
Volvo S60 2.4D, 43 m
Jaguar X-Type 2.0 D, 45 m


TM 1/2005

Audi A6 2.4, 39 m
BMW 525i, 39 m
MB E 200K, 39 m
Jaguar S-Type 2.5, 41 m
Chrysler 300C 3.5, 42 m


TM 1/2006

Audi A4 1.8T, 39 m
BMW 320i, 39 m
Saab 9-3 2.0t, 39 m
VW Passat 2.0, 39 m
Volvo V70 2.4, 39 m


TM 10/2006

Mazda 5 1.8, 40 m
Renault Grand Scénic 2.0, 40 m
Toyota Corolla Verso 1.8, 40 m
Opel Zafira 1.8, 41 m
VW Touran 1.6, 41 m
Honda FR-V 1.7, 41 m


TM 10/2007

Toyota Auris 1.6, 40 m
Ford Focus 1.6, 41 m
Opel Astra 1.6, 41 m
Peugeot 307 1.6, 41 m
VW Golf 1.6, 43 m
Kia Cee'd 1.6, 44 m


Abs-mp:t

BMW R 1200 RT, 21900 €, 39.1 m
Honda ST 1300, 23990 €, 40.2 m
BMW K 1200 GT, 23670 €, 41.6 m
Yamaha FJR 1300 A, 21990 €, 46.7 m

Nämä on vielä mitattu käsittääkseni samalla alustalla eli on aika hyvin vertailukelpoisia. Eli eiköhän semmosessa tilanteessa, jossa kummassakin härvelissä on keskivertokuljettaja puikoissa niin pysähtyy auto nopeammin.
 
Mitä jos menisit jonku pärräilijän kanssa ihan rinta rinnan kokeilemaan tota käytännössä.

edit: prätkällähän voittaa jo sekunnin siinä kun ei tarvi vaihtaa poljinta jarruttaakseen.
Itseasiassa voitais käydäkin, oma mopo ei ole ajokunnossa mutta kaveri varmaan lähtee kokeilemaan Super Dukellaan. Täytyy kysyä pikkusiskon Lagunaakin lainaan, oma fullsize pick up kun ei ihan henkilöautosta käy. Pitää yrittää videoidakin tapahtuma
 
No niin, käytiinpä jarruttelua kokeilemassa. Videotakin piti ottaa, mutta yllättäen oli kamerasta akku loppu. Mutta kuitenkin, ajokkeina olivat siis '02 Renault Laguna sekä '05 KTM Super Duke. Rellussa renkaiden virkaa toimittavat Nokian Hakka H:t koossa 205/55R16 ja Kotarissa Pirelli Supercorsat, edessä 120/70R17 ja takana 180/55R17. Kotarin kuljettajalla ajovuosia on takana yhdeksän, eli ihan pystymetsästä ei ollut liikenteessä. Ajankohta oli tossa vähän ennen yhtätoista illalla, eli aurinko oli jo laskenut. Asfaltti oli puhdas ja kuiva ja muutenkin olosuhteet jarrutteluun oli melko lailla kohdallaan.

Kotarilla tehtiin lämmittelyjarrutuksia muutama ja kädellä kokeiltaessa renkaat olivat selvästi lämpimät, eli aivan kylmillä renkailla ei leikkiin lähdetty. Rellulla taas ei turhia hienosteltu vaan käytiin suoraan asiaan. Itse jarruttelu suoritettiin niin että kummatkin menopelit ajoivat rinnakkain samaa vauhtia, noin satasta. Tiessä olevan viivan kohdilla lyötiin liinat kiinni ja katsottiin kumpi pysähtyy nopeammin. Rellu pysähtyi nopeammin, enimmillään eroa oli pari prätkänmittaa, pienimmillään yksi. Eli ainakin tämän kokeilun perusteella uskaltaisin sanoa olevani oikeassa väittäessäni auton pysähtyvän keskivertokuljettajan käsissä nopeammin kuin mopon. Ero vain korostuu mikäli olosuhteet eivät ole yhtä hyvät kuin tänään olivat, tai jos jarrutus tarvitsee tehdä kaarteessa.
 
No niin, käytiinpä jarruttelua kokeilemassa. Videotakin piti ottaa, mutta yllättäen oli kamerasta akku loppu. Mutta kuitenkin, ajokkeina olivat siis '02 Renault Laguna sekä '05 KTM Super Duke. Rellussa renkaiden virkaa toimittavat Nokian Hakka H:t koossa 205/55R16 ja Kotarissa Pirelli Supercorsat, edessä 120/70R17 ja takana 180/55R17. Kotarin kuljettajalla ajovuosia on takana yhdeksän, eli ihan pystymetsästä ei ollut liikenteessä. Ajankohta oli tossa vähän ennen yhtätoista illalla, eli aurinko oli jo laskenut. Asfaltti oli puhdas ja kuiva ja muutenkin olosuhteet jarrutteluun oli melko lailla kohdallaan.

Kotarilla tehtiin lämmittelyjarrutuksia muutama ja kädellä kokeiltaessa renkaat olivat selvästi lämpimät, eli aivan kylmillä renkailla ei leikkiin lähdetty. Rellulla taas ei turhia hienosteltu vaan käytiin suoraan asiaan. Itse jarruttelu suoritettiin niin että kummatkin menopelit ajoivat rinnakkain samaa vauhtia, noin satasta. Tiessä olevan viivan kohdilla lyötiin liinat kiinni ja katsottiin kumpi pysähtyy nopeammin. Rellu pysähtyi nopeammin, enimmillään eroa oli pari prätkänmittaa, pienimmillään yksi. Eli ainakin tämän kokeilun perusteella uskaltaisin sanoa olevani oikeassa väittäessäni auton pysähtyvän keskivertokuljettajan käsissä nopeammin kuin mopon. Ero vain korostuu mikäli olosuhteet eivät ole yhtä hyvät kuin tänään olivat, tai jos jarrutus tarvitsee tehdä kaarteessa.

Kyllä mä uskon että toi pitää paikkansa, että kun lämäätte samaa aikaa jarrut pohjaan niin auto pysähtyy ensin. Tosiaan niin kuin sanoin, kokeile käytännössä, koska itse olen kuullut vain pärräkoulun maikan selitykset juuri noista massaeroista.

Mutta tässä tais olla kyse liikennetilanteesta. Mieti nyt paljon tulee eroa kun prätkäkuskilla on toinen käsi kokoajan jarrulla ja takana tuleva autoilija kuuntelee musaa mankasta ja säätää vähän volaa (tai mitä tahansa). Sitten kun tulee äkkitilanne niin pyörä jarruttelee jo kun autoilija ei ole ehtinyt edes vaihtaa jalkaa jarrupolkimelle. Luulisin että joku vajaa sekunninki ero voi tehä sen että se auto tulee perseeseen jos perseessä on ajanut. Eikös tää keskustelu lähteny siitä että auto ajaa pyörän perseessä?
 
Luulisin että joku vajaa sekunninki ero voi tehä sen että se auto tulee perseeseen jos perseessä on ajanut. Eikös tää keskustelu lähteny siitä että auto ajaa pyörän perseessä?
En muista (mistä keskustelu lähti) mutta yks päivä joku pölvästi ajoi moottoripyörällä ehkä 2-5 metrin päässä mun takapuskuristani (peilistä katsoen näytti olevan ihan kiinni), vaikka vauhtia olikin vain 60 km/h niin olisi ollut hauska nähdä miten tampio lentää auton yli jos olisin joutunut tekemään äkkijarrutuksen...
 
En muista mutta yks päivä joku pölvästi ajoi moottoripyörällä ehkä 2-5 metrin päässä mun takapuskuristani (peilistä katsoen näytti olevan ihan kiinni), vaikka vauhtia olikin vain 60 km/h niin olisi ollut hauska nähdä miten tampio lentää auton yli jos olisin joutunut tekemään äkkijarrutuksen...

Varsinkin nämä +15 vuotiaat teinikovikset, jotka ajaa mopedillaan takapuskuris kii. En tiiä miten kovat skillit niillä on, jos heittäisin läpäl jarrun pohjaa ja jatkais matkaa normaalisti :pokerface: Ei paljoo kiinnosta mitä niille tapahtuu, hyvä jos osaa ees liikennesääntöjä.

Ps. vilkkua nämä ammattilaiset eivät käytä, syy?
 
Kyllä mä uskon että toi pitää paikkansa, että kun lämäätte samaa aikaa jarrut pohjaan niin auto pysähtyy ensin. Tosiaan niin kuin sanoin, kokeile käytännössä, koska itse olen kuullut vain pärräkoulun maikan selitykset juuri noista massaeroista.

Mutta tässä tais olla kyse liikennetilanteesta. Mieti nyt paljon tulee eroa kun prätkäkuskilla on toinen käsi kokoajan jarrulla ja takana tuleva autoilija kuuntelee musaa mankasta ja säätää vähän volaa (tai mitä tahansa). Sitten kun tulee äkkitilanne niin pyörä jarruttelee jo kun autoilija ei ole ehtinyt edes vaihtaa jalkaa jarrupolkimelle. Luulisin että joku vajaa sekunninki ero voi tehä sen että se auto tulee perseeseen jos perseessä on ajanut. Eikös tää keskustelu lähteny siitä että auto ajaa pyörän perseessä?
"Kokeile käytännössä." Siis mitä helvettiä? Joissakin olosuhteissa, jos auton kuljettajan keskittyminen on herppantunut, tai vaikka kuljettaja on nukahtanut rattiin, niin jarruttamiseen valmistautunut moottoripyörä pysähtyy nopeammin. So what? Kokeillaanko seuraavaksi vaikka mutkassa jossa on hiekkaa/soraa/öljyä tiellä? Mitä tapahtuisi? Eiköhän se, että olosuhteet ovat yhtenevät, ole oleellinen seikka kun aletaan jarrutusmatkoja vertailemaan, tällöin ei minun mielestäni pidä alkaa olettamaan, että kaikki autoilijat nukkuvat ratissa. Jos otetaan tällainen lähestymistapa niin silloin minä sanon, että moottoripyörät ajavat yleensä lujempaa kuin autoilijat. Nyt voit miettiä kumpi pysähtyy nopeammin 100 km/h ajava auto vai 200 km/h ajava moottoripyörä...

Mitä tulee moottoripyörällä ajeluun, niin en minä ainakaan aja moottoripyörällä käsi jarrukahvalla koko ajan, on meinaan kaasun vääntäminen vähän hankalaa noin.
 
Kyllä mä uskon että toi pitää paikkansa, että kun lämäätte samaa aikaa jarrut pohjaan niin auto pysähtyy ensin. Tosiaan niin kuin sanoin, kokeile käytännössä, koska itse olen kuullut vain pärräkoulun maikan selitykset juuri noista massaeroista.

Mutta tässä tais olla kyse liikennetilanteesta. Mieti nyt paljon tulee eroa kun prätkäkuskilla on toinen käsi kokoajan jarrulla ja takana tuleva autoilija kuuntelee musaa mankasta ja säätää vähän volaa (tai mitä tahansa). Sitten kun tulee äkkitilanne niin pyörä jarruttelee jo kun autoilija ei ole ehtinyt edes vaihtaa jalkaa jarrupolkimelle. Luulisin että joku vajaa sekunninki ero voi tehä sen että se auto tulee perseeseen jos perseessä on ajanut. Eikös tää keskustelu lähteny siitä että auto ajaa pyörän perseessä?
Tota noin, eikö me justiinsa tuossa kokeiltu asiaa käytännössä? Ero ei tuosta pienene, olosuhteiden huonontuessa noista melko optimaalisista ero auton hyväksi vain kasvaa. Vai kuinka moni mopoilija pystyy sateella jarruttamaan aivan pidon rajoilla, kun kyseessä on vielä paniikkijarrutus? Minä en ainakaan, autolla taas ei tarvitse kuin survaista jarrupoljin pohjaan niin elektroniikka hoitaa loput. Massaeroilla taas ei ole tuon taivaallista merkitystä kunhan jarrut vaan ovat riittävän tehokkaat ajoneuvon massalle. Ja nykyisissä henkilöautoissa jarrut ovat riittävän tehokkaita yhteen paniikkijarrutukseen ihan heittämällä, rata-ajossa voivat olla vähän tehottomia pidemmän päälle.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom