Ärsyttävät asiat liikenteessä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Motarilla slalomia harrastavat kuskit vituttavat taas ylikaiken. Jos haluatte edesauttaa helvetin huonoa liikenteen sujuvuutta, muuttakaa mulkut Italiaan.
 
Ja sen lisäksi tuo "kiva" ele on äärettömän vittumainen risteyksissä, joissa on lyhyet välimatkat eli kääntyvien kaistat yms. Letkoista tulee pidempiä kun vähemmän autoja ehtii kääntyvien vihreille sen takia kun sinä pidennät sitä letkaa tuolla "säästämiselläsi". Tähän JanRei saattoi viitatakin.. Ja myös se on todella vittumaista, että se joskus tuon himmailun näkee aloitettavan niin kaukana, että normaalinopeuden pitämällä olisi ehtiny jo niinhin "aiempiin" vihreisiin. Ei punaisia päin pidä ajaa, mutta aika usein niihin valoihin näkee jo monen sadan metrin päästä ja ennemmin nostaa hieman nopeutta, että ehtii niihin vihreisiin. Ruuhkaletkassa tuo ei tietenkään onnistu, jos ei jonossa edellä olevat sitä tee.
Säästäminen on hyvä asia, mutta kyllä liikenteen sujuvuus ja se pelisilmän käyttäminen pitäisi silti olla etusijalla

Tööttäilijät on silti mulkkuja. Itsellä ei kyllä ole tapana blokata noita kääntyvien kaistoja. Yleensä tuossa käy niin, että takanatuleva vaihtaa kiukulla viereiselle kaistalle ja parkkeeraa sitten odottelemaan sinne punaisiin valoihin. Vastaavasti minä pääsen valojen vaihtuessa tuplavauhdilla ohi. Mikä sitten on loppujen lopuksi sitä sujuvuutta, se ettei pysähdytä vai se että mennään stopista toiseen..
 
Liikenneympyrässä ei ihmiset osaa ajaa!!! Varsinkin suuntamerkin käyttö on vissiin hakusessa.
Tuntuis olevan joo. Eikä vissiin niskakaan kaikilla käänny riittävästi, ainakaan sillä sankarilla joka meinasi tänään Pitskussa ajaa alle. Kyseessä siis tämä liikenneympyrä, jossa mä ajoin tota oikeanpuoleista kaistaa ympyrän ohi ja tämä maanteiden kuningas tuli ympyrästä. Tossa sillan alla kyseinen sankari päätti vaihtaa kaistaa ilman vilkkua ja välittämättä siitä että mun auton keula oli sen takaoven kohdalla. Sain sen verran väistettyä ja jarrutettua että osumaa ei tapahtunut.

Seuraavissa valoissa pysähdyin niin että mun pakoputki oli sen kopperon etukulman kohdille ja tarjoilin nokea röörin täydeltä. Varmaan yskii äijä vieläkin, mutta josko ens kerralla se niskakin taipuis. Tuskin oli kyse siitäkään että ei vaan olis huomannut mua, jos oli niin sitten olisi aika luovuttaa kortti suosiolla pois. Ei sokeat ennenkään ole ajokorttia saaneet.
 
Niinpä! Ihmiset ei tajua laittaa ympyrään saapuessa vilkkua vasempaan ja poistuessa ympyrästä vilkkua oikeaan. :wtf:

Nyt meni pieleen ja pahasti. Ympyrään tultaessa EI käytetä vilkkua, ainoastaan poistuttaessa oikealle. Kuka ei tajua ja mitä?
 
Nyt meni pieleen ja pahasti. Ympyrään tultaessa EI käytetä vilkkua, ainoastaan poistuttaessa oikealle. Kuka ei tajua ja mitä?

Jep, ei voi kuin ihmetellä kuinka vaikeaa tämä tuntuu olevan. Olen kuullut myös version, että autokoulussa opetetaan, että pitää laittaa vilkku oikealle ennen kiertoliittymää jos aikoo poistua heti ensimmäiseltä kaistalta (tai wtf liittymä se nyt onkaan). Siis eihän toi kerro mitään, itse ainakaan en mene alle jos joku pyrähtää kiertoliittymään vilkku jo valmiiksi päällä.
 
Jep, ei voi kuin ihmetellä kuinka vaikeaa tämä tuntuu olevan. Olen kuullut myös version, että autokoulussa opetetaan, että pitää laittaa vilkku oikealle ennen kiertoliittymää jos aikoo poistua heti ensimmäiseltä kaistalta (tai wtf liittymä se nyt onkaan). Siis eihän toi kerro mitään, itse ainakaan en mene alle jos joku pyrähtää kiertoliittymään vilkku jo valmiiksi päällä.

Kyllä mä ainakin laitan jo ennen ympyrää jos heti käännyn pois. Jos et usko niin en suutu, ei kai sitä oo pakko uskoa, mähän oon kumminkin ainoa joka tietää että käännyn siitä mistä käännyn :)
 
Kyllä mä ainakin laitan jo ennen ympyrää jos heti käännyn pois. Jos et usko niin en suutu, ei kai sitä oo pakko uskoa, mähän oon kumminkin ainoa joka tietää että käännyn siitä mistä käännyn :)

Sun lisäksi noin tekee 70% ihmisistä joilla ei ole aikomustakaan poistua ensimmäisestä. Ton takia liikennesääntöjä voisi noudattaa kuten tarkoitettu, ei kuten itse tulkitsee.

Ei sun varmaan kannata käyttää vilkkua ollenkaan kun itse kuitenkin tiedät mistä käännyt. ;)

edit: ei Lefikselle suunnattu, mutta mistä ihmeestä on noin viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut tämä into muokata liikennesääntöjä itselleen sopivaksi ja sitä sitten aina perustellaan sillä, että "parantaa liikenteen sujuvuutta"?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vilkun käytössä on kyllä kokolailla helvetisti petrattavaa. Etenkin noissa liikenneympyröissä jengi on pihalla. Joskus jos oon traktorin kanssa liikenteessä ja sattuu päin helvettiä vilkuttava tollo tulemaan niin survasen ihan vittuillakseni vaikka etukuormaajan sen nokkaan.

Tänään oli joku ajotaidoton vanha mamma kanssa liikkeellä. Kääntyi vasemmalle tielle, jossa 80 rajotus ja sammutti sitten sen autonsa siihen keskelle tietä. Onneks ei tullu ihan eteen, eikä sattunu just ketään tulemaan vastaankaan niin ehti jarruttelemaan ja koukkaamaan vastaantulijoiden kaistan kautta ohi.

Joku tossa jotain mainitsikin rekkojen antamista ohitusmerkeistä.. Se on vähän kakspiippunen juttu. Toisaalta lisää sujuvuutta, kun oikeassa kohdassa näyttää, että voi ohittaa, mutta siihen liittyy kyllä aina riskinsäkkin. Ikinä ei tiedä minkälainen suhari siellä takanakin on tulossa ja kuinka ripeästi se saa koslansa liikkeelle, että uskaltaako vilkauttaa. Ite oon päätyny siihe, että en yleensä merkkiä näytä muuta kun helvetin hyvissä ohituspaikoissa. Ehkä jollekkin hätäsen oloselle kärkkyjälle saattaa vilauttaa pienemmälläkin suoralla.
 
Sun lisäksi noin tekee 70% ihmisistä joilla ei ole aikomustakaan poistua ensimmäisestä. Ton takia liikennesääntöjä voisi noudattaa kuten tarkoitettu, ei kuten itse tulkitsee.

Ja sitten kun joku ei näytä vilkkua tullessaan ympyrään ja kääntyykin heti oikealle, niin kiroat että vittu mikä homo kun noin myöhään vilkuttaa. Tai ei vilkuttanut ollenkaan.
 
Tuohon liikenneympyröissä sekoiluun ehkä joillakin vaikuttaa se, että joissain kaupungeissa on (tai on ollut) kiertoliittymiä jotka ovat siis täsmälleen samanlaisia muuten kuin liikenneympyrätkin, mutta joissa kuuluu käyttää normaaleja risteysajon sääntöjä. Yksi liikennesuunnittelun kukkanen muuten taas.

Yksi kummallinen asia on se että jotkut eivät ymmärrä ryhmittäytyä. Esim. vasemmalle kääntyjä voi olla ihan keskellä kaistaa tai jopa suunnilleen oikeassa reunassa. Ei sen niin vaikeaa luulisi olevan...
 
Sun lisäksi noin tekee 70% ihmisistä joilla ei ole aikomustakaan poistua ensimmäisestä. Ton takia liikennesääntöjä voisi noudattaa kuten tarkoitettu, ei kuten itse tulkitsee.

Omien havaintojen perusteella noin 50% ei vilkuta liikenneympyrässä, 10% vilkuttaa vasemmalle ja 40% vilkuttaa edes suunnilleen oikein. Myös auton mallin ja kuljettajan perusteella voi jo hyvin pitkälle päätellä onko "homma hanskassa" vai kannattaako ko. kuljettajan kohdalla noudattaa erityistä varovaisuutta.

Mutta itseä kyllä vituttaa kuorma-auton ratissa juurikin nämä jotka _eivät_ kytke vilkkua ajoissa, jos sille ei ole estettä. Se liikenteen mukana pysyminen raskaammalla kalustolla todellakin on melko suuresti riippuvaista muiden vilkunkäytöstä ja vilkun käyttämättömyys/myöhään käyttäminen on vitutuksen aihe nro.1.

Eli vilkku päälle aina heti, kun siitä voi olla jollekkin hyötyä, myös liikenneympyrässä ensimmäisestä kääntyessä ajoissa vilkuttaminen helpottaa huomattavasti muita.

Muutenkin järjen käyttö on sallittua.
 
Suurin osa autoilijoista ei taida tietää, että kiertoliittymässä autolla on väistämisvelvollisuus pyöräilijöihin nähden. Eli pyöräilijällä on etuajo-oikeus siinä vaiheessa kun auto on menossa kiertoliittymään tai sieltä poistuessa.

Kyllästyin fingerin heiluttelemiseen jonkun kolmannen kiertoliittymän kohdalla.

Autoilija väistää paitsi jalankulkijoita myös pyöräilijöitä aina liittymästä poistuessaan. Liittymään saapuessaan autoilijan on väistettävä pyöräilijöitä liikennemerkkien osoittamalla
tavalla.

http://www.tiehallinto.fi/servlet/p...&kieli=fi&linkki=8390&julkaisu=3376&menu=5395
 
Tööttäilijät on silti mulkkuja. Itsellä ei kyllä ole tapana blokata noita kääntyvien kaistoja. Yleensä tuossa käy niin, että takanatuleva vaihtaa kiukulla viereiselle kaistalle ja parkkeeraa sitten odottelemaan sinne punaisiin valoihin. Vastaavasti minä pääsen valojen vaihtuessa tuplavauhdilla ohi. Mikä sitten on loppujen lopuksi sitä sujuvuutta, se ettei pysähdytä vai se että mennään stopista toiseen..

Ihan ok jos oikeasti pääsee tasaisempaa vauhtia valoista, mutta useimmiten se on sellaista tyhjänpäiväistä härväämistä, joka vaan sotkee liikennettä takana pitkän matkaa.
 
Vilkun käytössä on kyllä kokolailla helvetisti petrattavaa. Etenkin noissa liikenneympyröissä jengi on pihalla. Joskus jos oon traktorin kanssa liikenteessä ja sattuu päin helvettiä vilkuttava tollo tulemaan niin survasen ihan vittuillakseni vaikka etukuormaajan sen nokkaan.

Pidä silti mielessä että siellä ympyrässä ajavalla on etuajo-oikeus eli maksumieheksi joudut sinä vaikka vilkku näyttäisi minne.
 
En tiiä mikä vituttais enemmän kuin ensin jarrutus ja sitten vasta vilkkua päälle. Mukava esim 60 alueella suoralla tiellä eessä menevä hyppää jarrulle ja ajat itekki hakeen jarrupoljinta ni sitte syttyyki vilkku päälle :curs:

Toinen kans on just kuorma-auton ratissa tuo todella myöhään vilkuttaminen ja se että liikenneympyrästä ekasta liittymästä poistuttaessa ei käytetä vilkkua jo ympyrään tullessa.
 
Toinen kans on just kuorma-auton ratissa tuo todella myöhään vilkuttaminen ja se että liikenneympyrästä ekasta liittymästä poistuttaessa ei käytetä vilkkua jo ympyrään tullessa.

Täytyy nyt vielä kerran tarttua tähän syöttiin. Kiertoliittymään tullessa ei tarvitse näyttää vilkkua koska on vain yksi mahdollinen ajosuunta. Jos itse näen jonkun laittavan vilkun päälle jo jo lähestyessään kiertoliittymää käytän "turvallisempaa" oletusarvoa jossa autoilija ei tiedä miten vilkkua tulisi kiertoliittymässä käyttää. Saattaa siis kyllä poistua ensimmäisestä liittymästä, mutta olen nähnyt xxxx tapausta, jossa autoilija vain laittoi vilkun päälle koska mielestään kääntyi oikealle ajaessaan kiertoliittymään. Poistuu sitten mistä sattuu vilkku edelleen vilkuttaen.

Ymmärrän kyllä hyvin raskaan ajoneuvon näkökulman ja olisikin ihan hyvä jos virallisesti muutettaisiin homma niin, että mikäli poistuu heti 1. liittymästä on vilkkku laitettava päälle jo ennen kiertoliittymään ajamista. Tosin edelleenkään 30% autolijoista ei osaisi käyttää vilkkua oikein.

Sinänsä ei tuo kiertoliittymissä vilkuttelu verenpainetta nosta. Oletan vain, että ei sitä kukaan osaa oikein ja se siitä. Hyvin sitä aina sekaan on ehtinyt. Jo autokoulunopettaja sanoi, että kun olettaa, että jokaisen muun auton ratissa istuu ajokortiton rattijuoppo pärjää liikenteessä aika hyvin :)

edit: ai niin, se vituttaa kun jos itse poistun kiertoliittymän 1. liittymästä kytken vilkun päälle suunnilleen siinä vaiheessa kun takarenkaat ovat ympyrässä. Eli silloin ratti on vielä käännettynä oikealle. Sitten kun auto on kokonaan ympyrässä niin rattia pitää tietysti kääntää vähän vasemmalle ja eikös vilkku sitten kytkeydy pois päältä.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom