Ärsyttävät asiat liikenteessä

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Päivällä saa pitää vain ledejä päällä, muistaakseni vain Audilla on tähän lupa. Illalla pitää olla ledien lisäksi normivalot (tietenkin).
Aivan helvetin kirkkaat ja häikäisevät
So we meet again, Disco Toyota...
 
Yleisempi ongelma on joidenkin autojen xenonit, esim. Octavioissa tuntuu olevan säädöt aika ylhäällä. Puhumattakaan teinix corolloista missä on iskän itte asentamat xenonit.

Joo, aina kun näkee vitun häikäisevät xenonit, niin aina on Octavia kyseessä. Jokuhan selitti tätä niin, että slobomaissa ei ole katuvaloja, joten hajavaloa ohjataan tahallaan ylöspäin, jotta opasteet näkyis.
 
Ihmetyttänyt itseänikin jo pidemmän aikaa noiden octavioiden häikäisevät xenonit. Miten tuollaiset voi olla saaneet tyyppihyväksynnän, kun valot sojottaa suoraan vastaantulijoita silmiin. Sitten kun joku laittaa perkele vaikkapa sumuvalot tms. kotteroonsa, niin johan siellä on katsastusinsinööri sormi pystyssä sanomassa, että helevettiin koko lamput tai umpiot mustiksi.

Toinen ongelma on sitten nämä vanhoihin paskoihin xenonit laittaneet. Vanhojen autojen umpiot kun antavat raikkaammalla valoteholla hirvittävän määrän hajavaloa joka suuntaan ja taas saa siristellä ja katsella yön pimeyteen. En tiedä puuttuvatko kytät näihin, mutta syytä olisi ja juurikin siinä tapauksessa jos häikäisevät selkeästi vastaantulijaa.
 
täältäkin yksi vitutuksen ääni octavioiden xenoneille. vaan niiden valot häikäisevät minua uusista autoista.
 
Päivällä saa pitää vain ledejä päällä, muistaakseni vain Audilla on tähän lupa. Illalla pitää olla ledien lisäksi normivalot (tietenkin).

AKE sanoi:
4.4 Huomiovalaisimet

Huomiovalaisimella tarkoitetaan ajoneuvon etuosaan asennettua valaisinta, jota käyte-tään ajoneuvon havaitsemisen helpottamiseksi ajettaessa valoisaan aikaan.
4
Huomiovalaisimet ovat vapaaehtoiset, mutta jos sellaiset asennetaan, tulee niitä olla kaksi kappaletta asennettuna siten, että valaisimen etäisyys auton ulkoreunasta on enintään 400 mm ja korkeus maanpinnasta vähintään 250 mm ja enintään 1500 mm. Huomiovalaisinten välisen etäisyyden tulee olla vähintään 600 mm, kuitenkin vähintään 400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm. Huomiovalaisimet asennetaan auton etuosaan eteenpäin suunnattuina ja siten kytkettyinä, että ne voivat palaa vain silloin kun takavalaisimet ovat päällä ja sammuvat kytkettäessä ajovalot päälle, paitsi milloin niitä käytetään valomerkin antamiseen. Huomiovalaisimen on lähe-tettävä valkoista hajavaloa, joka ei suoraan tai heijastumallakaan saa häiritä kuljettajaa tai muitakaan tiellä liikkujia. Ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kui-tenkin myös keltaista valoa lähettävät huomiovalaisimet. Huomiovalojen merkkivalo on vapaaehtoinen. Huomiovalaisimen tulee näkyä vaakatasossa 20° ulos- ja sisäänpäin sekä vaakatasosta 10° ylös- ja alaspäin.

Toi löytyy täältä. Audilla ei ole mitään lupaa huomiovalojen käyttöön sen enempää kuin millään muullakaan automerkillä, vaan noita ledihuomiovaloja saa käyttää siinä missä 80-luvun Toijjotankin huomiovaloja. Audi vaan oli eka joka tommoisen ledinauhahuomiovalon keksi autoon laittaa, varmaankin muut valmistajat tulee vauhdilla perässä.
 
Viimeksi muokattu:
Turun liikenteessä:

- vilkkuu ei käytetä :curs:
- tööttiä keskivertoturkulainen käyttää päivittäin ja tööttiä painetaan yhtämittasesti yleensä 5-25 sek :curs:

Eikö turun autokoulujen autoissa ole vilkku toiminnassa / opeteta sen käyttöä?
Ja painotetaankohan siellä töötin tarkoitusta autossa liikaa?

Mahtais turkulainen saada paniikkikohtauksen ku irrottas sen töötin sieltä puskurista :D
 
Täälläpäin porukka ei uskalla painaa tööttiä vaikka olisi aihettakin. Ei nyt muunlaista tilannetta tule mieleen, mutta jos liikennevaloissa joku ei huomaa että vihreä palaa niin takana olevan pitää töötätä.
 
Päivittäin ajan Turussa eikä mulle ole vielä kukaan tööttäillyt. :confused: Kerro tarkemmin missä tilanteissa torvet laulavat?

Sama. Paitsi pari kertaa kun olen jäänyt valoihin peilailemaan enkä ole huomannut valojen vaihtumista :D

Eniten tööttäilyä olen kuullut neljän ruuhkan aikoihin (ja oikeastaan muulloinkin) hämeenkadun tuomiokirkon risteyksessä, missä oikealle kääntyy yksi kaista ja maalaisjuntit eivät tajua, että 1. siltä kaistalta saa tosiaan mennä vain oikealle ja 2. siinä on erillinen nuolivalo, jonka näyttäessä vihreää voi mennä, vaikka "oikea" valo näyttäisi punaista. Joskus autokoulussa ajotunnilla todistettiin viereiseltä kaistalta miten joku ääliö juuttui niihin valoihin eikä tööttäilystä huolimatta lähtenyt liikkeelle, joten takimmaisesta autosta tuli joku muija ulos ja sanoi pari valittua sanaa :D

Turun liikenteessä eniten vituttaa maalaisjuntit, jotka eivät osaa ajaa keskustassa. Vähän aikaa sitten joku sankari tuli brahenkatua alas (siinä Wiklundin kohdalla), vaikka se on tosiaan yksisuuntainen katu :rolleyes: Muutenkin ajavat tosi hiljaa, eivät osaa päättää mihin kääntyä tai miten ryhmittyä ja yleisesti ottaen niitä saa aina varoa.
 
Tän syksyn aikana on kyllä alkanu varomaan noita uudenmallisia Corolla sedaneita.
Aina ratissa on joku eläkeläinen joka
a) kiihdyttää 50kmh vauhtiin 20 sek
b) ei käytä vilkkua ja tekee nopeita jarrutuksia
c) väistää liikenneympyrässä oikealta tulevia
d) vaihtaa kaistaa siten, että kun alkaa katsomaan olan yli niin kädet kääntyy samalla -> kaistan vaihto automaattisesti.

Varsinkin yhden harmaan Corollan, jonka ratissa lakkipäinen pappa ja vaimo vierellä huitoo käsillä ohjeita, liikkeistä on meinannu saada slaagin muutaman kerran:hyvä:
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Päivittäin ajan Turussa eikä mulle ole vielä kukaan tööttäillyt. :confused: Kerro tarkemmin missä tilanteissa torvet laulavat?

siis olin turun keskustassa (pulssissa). vastaanoton aikana kuulin kolme kertaa ja ku lähin kotie ni kaksi. keskipäivällä. ja ihan tolkuttoman pitkään. kuulee varmaan pienemmälläkin... mulle ei tyytätty kertaaka ja okei oli erikoisen tyyttimäinen päivä, mutta esim hkissä jos joku tyyttää nin sillon se on ylens tarpeeseen ja se on ihan lyhyt.

Tilanteet (jokka näin) oli jotan seuaavaan tapaisia:
-tasa-arvosissa joku ei tajua mennä tai väistää.
-parkkeerattu väärään paikkaan tai hidas poistuminen/tuleminen parkkiin kadun viereiseen taskuparkkiin
-joku vaihtaa kaistaa pieneen väliin tai liittyy toiseen tiehen pieneen väliin (useissa kaupungeissa näin tehtävä ku kuskit joustavuuden suhteen melko tylyjä)

mun mielestä näissä tyytti turha (ainakin pitkät) koska jos joku on vaan surkee eikä osaa nin ei se tyytti sitä nopeenna. ennemminki hidastaa ku sellanen todennäköisesti menee tyytistä vaan paniikkiin...
 
Moottoriteiden sankarit, osa X. Vakkari päällä moottoritiellä mittarissa 120 km/h (satasen rajoitus) eli ehkä 110 km/h todellista. Olin vasemmalla kaistalla, kun katoin peilistä että takaa tulee auto aika kovaa, kohteliaasti annoin tilaa oikealle kaistalle heti autojonon jälkeen, kun oli vähän väliä seuraaviin ohitettaviin, ja ajattelin että menköön ohi sujuvasti jos on kiire. Auto (ja sen perseessä toinen auto) tulee, ja alkaa mun rinnallani sitten hiljentämään. :confused: Lopputulos se että olen hetken päästä kiinni seuraavassa oikeaa kaistaa ajavassa ja nämä pari tampiota jää mun vierelleni.

No lopulta ne pääsee ohi ja jää ajamaan huomattavasti hiljempaa kuin itse hetkeä aikaisemmin ajoin. Sitten pyyhkäisin kaikista taas ohi ja löin saman aikaisemman vauhtini vakkariin ja kyseiset autot jäi köröttämään ehkä justiin 100 km/h mittarinopeutta, kun hetkeä aiemmin ne tuli mun perseeseeni kiinni ehkä 140-150 km/h. Miten moottoritiellä ajaminen voi olla noin vitun vaikeaa? Juuri muuta ei tarvitsisi tehdä kuin yrittää pitää tasainen nopeus, mutta joillain ei vaan aivokapasiteetti riitä siihen? (ja rajoitus ei siis muuttunut siinä, vaan satasta koko ajan, talvirajoitus).
 
Ärsyttää ku ihmiset pysähtyy bussipysäkeille puhumaan puhelimeen.
Taitaa olla yhtälailla laitonta (bussipysäkille saa pysähtyä vain laskemaan porukkaa kyydistä tai ottamaan väkeä kyytiin) jäädä siihen maleksimaan kymmeneks minuuttia puhelimen kanssa ku puhua puhelimeen ajaessakin..... :lol2:
 
Tänään olin menossa kauppaan ja pysähdyin tohon tuttuun risteykseen odottamaan, että auto tulee vasemmalta ensin, koska tulen kolmion takaa. Taakse syöksyy joku Hondakuski ja tööttäilee viimestä päivää ilmeisesti ajatuksena "mee ny vittuun siitä, ei sun tarvii väistää!" :hyper:
 
Ärsyttää ku ihmiset pysähtyy bussipysäkeille puhumaan puhelimeen.
Taitaa olla yhtälailla laitonta (bussipysäkille saa pysähtyä vain laskemaan porukkaa kyydistä tai ottamaan väkeä kyytiin) jäädä siihen maleksimaan kymmeneks minuuttia puhelimen kanssa ku puhua puhelimeen ajaessakin..... :lol2:
Mutta jos ne ajatteleekin sitä turvallisuuden kannalta...
 
No ehkä, mutta eivät käytännöllisyyden kannalta. Vituttaa ku pitäis siihen pysäkille pysähtyä päästämään porukkaa pois kyydistä niin siinä on joku ajotaidoton akka primerassa puhelin korvalla vaihtamassa naapurin Selman kanssa pullanpaisto-ohjeita.
puhumattakaan siitä miten tuommonen vituttaa bussikuskeja...
 
Joskus aikasemminkin tänne tilittänyt tästä aiheesta mutta ei auta.
Jos motarin ramppi on täysin suora hyväkuntoinen ja vielä mukavasti alamäessä niin MINKÄ HELVETIN TAKIA edessä olevan pitää himmailla se RAMPPI 60km/h kun motarilla rajoitus on kumminkin 100km/h ja vielä AIVAN TASAN 60, vasta sitten moottoritiellä voikin pikkuhiljaa alkaa painamaan sitä oikeaa poljinta. Oisko hieman mukavampi ehkäpä kiihdyttää siinä alamäessä JO ENNEN kun hyppää muun liikenteen sekaan. :curs:

Tänään tuo tapahtui onneksi illalla tyhjällä tiellä, 100kertaa pahempi silloin kun moottoritiellä menee tukkirekkaa ymym. 90km/h ja joku siinä edessä arpoo 50km/h että mihinköhän väliin laittais, ei siitä tuu lopulta muuta kun ruumiita. Olen nähnyt kun täysperävaunurekka liittyy ruuhka-aikaan täydellisesti lyhyttä kääntyvää ramppia pitkin joten eiköhän sillon jokaisen henkilöautonkin ominaisuudet siihen riitä, taloudellisempaakaan se ei ole liittyä hitaasti, eikä ainakaan turvallisempaa niin mitäköhän syitä vielä jää?

Uskomattoman pahasti kuseva seikka monesti liikenteessä. Pitää varmaan alkaa ajaa aivan perseessä kiinni noissa tilanteissa :evil:
 
Joskus aikasemminkin tänne tilittänyt tästä aiheesta mutta ei auta.
Jos motarin ramppi on täysin suora hyväkuntoinen ja vielä mukavasti alamäessä niin MINKÄ HELVETIN TAKIA edessä olevan pitää himmailla se RAMPPI 60km/h kun motarilla rajoitus on kumminkin 100km/h ja vielä AIVAN TASAN 60, vasta sitten moottoritiellä voikin pikkuhiljaa alkaa painamaan sitä oikeaa poljinta. Oisko hieman mukavampi ehkäpä kiihdyttää siinä alamäessä JO ENNEN kun hyppää muun liikenteen sekaan. :curs:

Tänään tuo tapahtui onneksi illalla tyhjällä tiellä, 100kertaa pahempi silloin kun moottoritiellä menee tukkirekkaa ymym. 90km/h ja joku siinä edessä arpoo 50km/h että mihinköhän väliin laittais, ei siitä tuu lopulta muuta kun ruumiita. Olen nähnyt kun täysperävaunurekka liittyy ruuhka-aikaan täydellisesti lyhyttä kääntyvää ramppia pitkin joten eiköhän sillon jokaisen henkilöautonkin ominaisuudet siihen riitä, taloudellisempaakaan se ei ole liittyä hitaasti, eikä ainakaan turvallisempaa niin mitäköhän syitä vielä jää?

Uskomattoman pahasti kuseva seikka monesti liikenteessä. Pitää varmaan alkaa ajaa aivan perseessä kiinni noissa tilanteissa :evil:
Useamman kuin kerran myös todistanut em. tilanteissa sellasen, että kun jostain kumman syystä ei sinne vilkkaan 100/120km/h liikenteen sekaan voi viittäkymppiä työntääkään, niin sitten vedetään ässä hihasta ja pysähdytään! kiihdytyskaistalle odottelemaan sopivaa väliä. :hyvä: Omat autot ei vielä mitään formuloita ole olleet, niin yritä siinä sitten itse sieltä perästä päästä liittymään.. Hyvä konsti on (ellei takana tule ketään) jättäytyä ihan reippaasti jälkeen rampilla jos havaitsee jonkun potentiaalisen urpon siinä edessä ja sitten ihan omaan tahtiin kiihdytellä tyhjällä rampilla. Tai vaihtoehtoisesti hommaa kaksipyöräisen kulkineen, millä tuollainen tilanne vaan tuottaa lähinnä mielihyvää kun on "pakko" vähän kääntää kahvaa. ;)
 
Useamman kuin kerran myös todistanut em. tilanteissa sellasen, että kun jostain kumman syystä ei sinne vilkkaan 100/120km/h liikenteen sekaan voi viittäkymppiä työntääkään, niin sitten vedetään ässä hihasta ja pysähdytään! kiihdytyskaistalle odottelemaan sopivaa väliä. :hyvä: Omat autot ei vielä mitään formuloita ole olleet, niin yritä siinä sitten itse sieltä perästä päästä liittymään.. Hyvä konsti on (ellei takana tule ketään) jättäytyä ihan reippaasti jälkeen rampilla jos havaitsee jonkun potentiaalisen urpon siinä edessä ja sitten ihan omaan tahtiin kiihdytellä tyhjällä rampilla. Tai vaihtoehtoisesti hommaa kaksipyöräisen kulkineen, millä tuollainen tilanne vaan tuottaa lähinnä mielihyvää kun on "pakko" vähän kääntää kahvaa. ;)

Joo tota on monesti näkynyt tota pysähtymistä :D ihan mielenkiintoinen ratkaisu ja johtuu vain ja ainoastaan siitä että homma on mokattu jo siinä vaiheessa kun ei viitsitä heti rampin alussa kiihdyttää.
Ihan hyviä kikkoja kyllä myös noi jälkeen jättäytymiset, pari kertaa olen myös tehnyt sillä tavalla että yksinkertaisesti pysähdyn tossa yhellä läheisellä rampilla olevalle dösäpysäkille jäähtymään :D ja sitten vasta kun on odotettu se 4 minuuttia että edessä oleva on mennyt sen 200m rampin niin voi jatkaa aivan omaan tahtiin.
Aina ei vaan mitenkään jaksa jättää väliä tai pysähtyä.
 
Eilen illalla keskustaan mennessä kohtasin uskomattoman taksikuskin Mannerheimintiellä:

Ajoin vasenta kaistaa ja edessä mateli kolmeakymppiä joku auto (50-alue). Oikealla kaistalla hieman taaempana ajoi tämä taksikuski. Taksikuski ilmeisesti näki, että tarkoitukseni oli suuremman tilan avautuessa hypätä oikealle kaistalle ja jatkaa siellä hieman ripeämmin. Hän ei ajatuksesta pitänyt ja kiihdytti autonsa juuri minun rinnalleni oikealla kaistalla eli edessä ja sivulla oli täysin samaa vauhtia kulkevat esteet. Näin selkeästi, että taksikuskilla oli naama norsunvitulla ja hän vielä hienosääti vauhtiaan pitäen esteen kasassa.

Hieman myöhemmin alkoi kolmas kaista, joten ajattelin vaihtaa taksin takaa sinne. Kun jarrutin, niin taksikuski jarrutti mukana pysyen rinnallani eli ihan aktiivisesti pyrki estämään kaistanvaihdon. Tässä vaiheessa kiehahti ja jarrutin lähes pysähdyksiin (ei autoja takana) ja taksi pysyi edelleen rinnalla. Lähes pysähdyksistä ongelma tietenkin ratkesi kaasupolkimella ja taksikuski alkoi soittaa torvea ja vilkutella valoja perään. Mikä mahtoi olla ongelma?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom