Älykkyysosamäärästä vielä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
japa sanoi:
:offtopic:

Joku päivä sitten oli lehdessä juttua että joku älykkyystesti sivu sisälsi jonkun "viruksen" joka sai modeemi yhteydellä olevat koneet soittaamaan noin 50 euron edestä sille sivulle. Muistaakseni sivusto oli jonkun Tanskalaisen yrityksen. Lukiko kukaan muu tätä juttua, muistaako tarkemmin?

Joo. Kävin itse niillä sivuilla msn.comissa olleen bannerin kautta. Siinä vaiheessa kun sivusto halusi asentaa koneelleni dialer-ohjelman päätin, ettei se ollut minulle sopiva sivusto. Ei tosin ole koneessa tuota modeemiakaan, joten ei siitä olisi kummoista harmia ollut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kävin tuossa vajaa vuosi sitten Mensan testeissä ja kerhoon kutsuttiin. Tosin en ole siihen liittynyt, koska en ole kiinnostunut petanquesta tai monopolin peluusta tuntemattomien kanssa.

Testaustilanne on varsin rankka ja testeissä pärjää mikäli pystyy pitämään paketin kasassa pitkän aikaa.

Nettitestit ovat varsin erityyppisä juuri tuon ajallisen keston osalta.

Kaipa nuo testin jonkinlaista loogista päättelykykä testaavat sekä nopeaa ongelmanratkaisukykyä. Sanotaan, että Mensan rajan rikkoneet selviytyvät käytännön ongelmatilanteista keskiarvoa paremmin. En tiedä, mutta uskon, että mä mavetan keskiverto Mensalaista enemmän.

Meidän luokalta yksi ukko sanoi vetäneen 150 jostain äo-testistä. En silloin oikein uskonut, mutta sitten, kun yks härö sijaisopettaja anto meille tehtäväksi sijoittaa joku kahdeksan kuningatarta shakkilaudalle siten, ettei kukaan syö ketään, tällä ukolla kesti joku puoli tuntia keksiä tyyli. Sijaisopettajalla oli kestänyt monia päiviä, eikä olisi missään nimessä uskonut kenenkään ehtivän löytää ratkaisua. Mutta tämä samainen 150 äö:n omaava ukko ei edes tajua laskuja, joissa ratkaistaan x.

Samaten kolmanneksi älykkäin ukko vetäsi 133 pojoa, ja matematiikka oli vahva nelonen siinä kohtaa, kun vielä luokassamme oli. Näyttäisi siis älykkyys ja puhdas logiikka olla aika selvästi kaksi eri asiaa. Itse pojotin joskus nopeasti tehdessäni 139, eikä se kyllä anna arvoa mun loogiselle päättelykyvylleni.

Kuukkeli sanoi:
kahdeksan kuningatarta shakkilaudalle siten, ettei kukaan syö ketään, tällä ukolla kesti joku puoli tuntia keksiä tyyli. Sijaisopettajalla oli kestänyt monia päiviä, eikä olisi missään nimessä uskonut kenenkään ehtivän löytää ratkaisua. Mutta tämä samainen 150 äö:n omaava ukko ei edes tajua laskuja, joissa ratkaistaan x.

Jos oikein muistan, niin multa meni ton shakki jutun ratkaisemiseen max 20min. Kirjoitin ratkaisun ylös, mutta kadotin lapun. Sitten kun kerran yritin ratkaista sen uudestaan, niin en 20 minuutissa keksinyt mitään.

Noi älykyystestit on naurettavia. Tein netissä pari ja tulokset vaihteli välillä 135-145, vaikka olen tyhmä kuin saapas. Riippuu muuten myös siitä, että mikä keskijakauma testissä on, 15, 16 vai 24. Noi testit mittaa älykkyyden eri osa-alueita ja tosi kapea alaisesti. Ihan testi kohtaista, minkä arvon kukin saa.

protsku sanoi:
Löysin kiinnostavan suomenkielisen artikkelin jonka mukaan shakinpelaaja Garry Kasparovin ÄO on 190 ja keskivertoinsinöörin ainoastaan 120. Kaikki merkittävät yritysjohtajat ovat kuitenkin lähes poikkeuksetta yli 130 ja professorit yli 140. Kirvesmiehenä tai autonkuljettajana pärjää jo vaatimattomalla älykkyysosamäärällä 100:

http://www.hut.fi/u/tileppan/tutkimus/alykkyys.html

Mitä mieltä olette, ovatko nämä älyttömiä yleistyksiä vai kannattaisiko työnhakijat viedä heti kättelyssä Mensan testeihin? Yksi huvittava yksityiskohta oli se että Nobelin palkinnon saanut, DNA:n löytänyt tiedemies, on älykkyysosamäärältään ainoastaan 115. Tämän perusteella voisimme siis päätellä että duunaritkin ovat potentiaalista Nobel-ainesta!

:david:

curve2.gif

En tiedä sanottiinko tämä jo mutta muistaakseni DNA:n ratkaissut tiedemies oli saanut vision kaksoiskierteestä LSD-tripillä. Se siitä älykkyydestä.

Tuo älykkyys lienee tarkoitettu niin, että mailaman keskiarvo on 100. Joten joissakin kehitysmaissa ewi ole ollut mahdollista kehittää loogista ajattelua. Silti täysin teoreettinen luku.

Ja Suomen foorumeilla on todella älykästä porukkaa. Sissus. Ainakin kolmella olen tälläisen keskustelun nähnyt ja keskiverto foorumilaisen ÄÖ on luokkaa 135. Ohhoh... :rock: En usko, että kaikki harrastavat :anssi: , mutta mielellään sitä vähän ylöspäin vedättää ja nettitestit on hanurista.

Parhaan tuloksen eli 139 mä olen saanut yhdestä amerikkalaiseta testistä. Se ei mitannut älykkyyttä vaan sivistystä ja sitä onko saanut opetusta matematiikassa. Eli kysymykset olivat numerosarjoja ja kysymyksiä siitä mikä on trilobiitti ja joitain latinasta johdettuja sivistyssanoja. Ei varmaan millään slummineekerillä mitään mahdollisuuksia saada yli sadan.
Yleensä mä saan jotain 137 tai 135.

Väitän, että foorumien tulokset eivät ole gaussin käyrässä, koska testin tekevät ihmiset, jotka uskovat pärjäävänsä keskivertoa paremmin. Tiedettä ei tehdä niin, että mennään koululuokkaan ja kysytään, että "ketkä teistä haluaisi tehdä tän äo testin", vaan lyödään kaikille paperi eteen.

VelttoV sanoi:
Tuo älykkyys lienee tarkoitettu niin, että mailaman keskiarvo on 100. Joten joissakin kehitysmaissa ewi ole ollut mahdollista kehittää loogista ajattelua. Silti täysin teoreettinen luku.

Ja Suomen foorumeilla on todella älykästä porukkaa. Sissus. Ainakin kolmella olen tälläisen keskustelun nähnyt ja keskiverto foorumilaisen ÄÖ on luokkaa 135. Ohhoh... :rock: En usko, että kaikki harrastavat :anssi: , mutta mielellään sitä vähän ylöspäin vedättää ja nettitestit on hanurista.

Itekkin noita testejä muutaman tehneenä ihmetyttää. Sain ihmeen hyvät tulokset. Mutulla sanoisin, että suomalaisista jotka tekee noi nettitestit, ainakin 60% saa yli 100 pojoo. Enkä edes takoita, että vaan erityisen älykkäät tekis noita. Koska en pitänyt itseäni erityisen älykkäänä ennen kuin tein testin. En kyllä vieläkään pidä...

Tuntus jotenkin, että ne mensan testit vois olla luotettavampia.

Kuukkeli sanoi:
Meidän luokalta yksi ukko sanoi vetäneen 150 jostain äo-testistä. En silloin oikein uskonut, mutta sitten, kun yks härö sijaisopettaja anto meille tehtäväksi sijoittaa joku kahdeksan kuningatarta shakkilaudalle siten, ettei kukaan syö ketään, tällä ukolla kesti joku puoli tuntia keksiä tyyli. Sijaisopettajalla oli kestänyt monia päiviä, eikä olisi missään nimessä uskonut kenenkään ehtivän löytää ratkaisua. Mutta tämä samainen 150 äö:n omaava ukko ei edes tajua laskuja, joissa ratkaistaan x.
No jopas oli vaikee toi "pulma" :rolleyes:. Jos tohon yli 5min saa kulumaan, niin herätys! Oli varmaan kova opetuksen laatu tuon sijaisen aikana :D

plag sanoi:
No jopas oli vaikee toi "pulma" :rolleyes:. Jos tohon yli 5min saa kulumaan, niin herätys! Oli varmaan kova opetuksen laatu tuon sijaisen aikana :D

No herätys sulle. Ei se nyt ihan hirmu helppo ole. Jos sä iskit ne munkilla oikein ekalla yrittämällä, niin ei se vielä meinaa mitään (kuitenkin joku niistä uhkas toista, etkä vaa huomannut) :rolleyes:.

EDIT: ei, minulla ei ole ongelmia sen kanssa, että joku voisi ratkaista sen nopeammin kuin minä

Pertti 123 sanoi:
EDIT: ei, minulla ei ole ongelmia sen kanssa, että joku voisi ratkaista sen nopeammin kuin minä
Heh, älä suutu. En olis mehustanut jos olisin lukenut että sulla meni 20min :)

Tässä on muuten paljon hupia aiheuttanu "älykkyystesti", jonka ratkaisu kertoo ennemmin millä tavalla ratkot ongelmia, kuin oletko älykäs. Muutamalla matemaattisesti todella lahjakkaalla kaverillani meni päiviä tämän parissa (joo ei niillä ole elämää), ja itselleni tuo aukesi kolmannella yrityksellä. Koittakaapa testailla millä kaavalla tuo aukeaa.

Kolmannen yrityksen jälkeen aukesi minullakin, mutta eikös sivuilla sanotakin että mitä kauemmin ratkaisussa menee, sitä älykkäämpi on...

Kuukkeli sanoi:
kahdeksan kuningatarta shakkilaudalle siten, ettei kukaan syö ketään, .

ööh olenko tyhmä vai mistä tähän hätään hommataan 8 kuningatarta pöydälle? :david:

plag sanoi:

Aika mielenkiintoinen, 2min 10sek meni aikaa. Kyllähän tuo hahmotuskykyä vaatii. Äkkiseltään voisi luulla olevan mahdotonta.

jubar sanoi:
Kolmannen yrityksen jälkeen aukesi minullakin, mutta eikös sivuilla sanotakin että mitä kauemmin ratkaisussa menee, sitä älykkäämpi on...
Niin, mitä teoreettisemmin lähdet ratkaisemaan niin sitä kauemmin siinä menee... tiedemiehethän lähtevät heti hakemaan ratkaisua dna-kierteen vastaparien epäsymmetriasta tai cesium-atomin värähtelytaajuuksista, kun esim. me todetaan että
"jaaha, näköjään kysytään noiden keskipallukkaa ympäröivien pallojen määrää tossa noppasetissä."

Kuukkeli sanoi:
.

Tuo on kyllä maailman kahdeksas ihme jos 150 pisteen kaveri ei tota ratkaise aivan hetkessä. Älykkyystestit juuri koettelevat loogista päättelyä, pitäisi tämän olla helppoa kauraa.

Ps. En usko, että kaveri on edes saannut 150. :david:

Ratkaisun selvittää pelkästään tietämällä miten kuningatar liikkuu.

Kuukkeli sanoi:
sijaisopettaja anto meille tehtäväksi sijoittaa joku kahdeksan kuningatarta shakkilaudalle siten, ettei kukaan syö ketään,
Tietenkin piti alkaa kokeileen tuota. Seitsemän kertaa piirsin shakkilaudan paperille, kunnes mielestäni löysin ratkaisun. Aikaa meni joku reilu kymmenen minuuttia. Tässä minun ratkaisu, sanokaa jos se on väärin, itse en ainakaan huomannut virhettä (ruudut eivät ole ihan neliöitä mallissani):

edit. voi perse, ei toi ruudukko näyttänytkään siltä kuin yritin. Laitetaas näin sitten:
edit 2. Ja vielä spoilerit kuntoon.

Kuningattaret ruutuihin:
A2, B4, C6, D8, E3, F1, G7, H5

Kimple sanoi:
Tietenkin piti alkaa kokeileen tuota. Seitsemän kertaa piirsin shakkilaudan paperille, kunnes mielestäni löysin ratkaisun. Aikaa meni joku reilu kymmenen minuuttia. Tässä minun ratkaisu, sanokaa jos se on väärin, itse en ainakaan huomannut virhettä (ruudut eivät ole ihan neliöitä mallissani):

edit. voi perse, ei toi ruudukko näyttänytkään siltä kuin yritin. Laitetaas näin sitten:
edit 2. Ja vielä spoilerit kuntoon.

Kuningattaret ruutuihin:
A2, B4, C6, D8, E3, F1, G7, H5
Juu eli tuosta hommasta on ainakin kaksi vuotta (eli 14-15v oltiin), enkä nyt ihan varma oo siitä kuningattarien lukumäärästä. Ekaksi muistelin, että kuusi, joten tuo kahdeksankin on näköjään sitten ihan täysi veikkaus.

Oli se ukko sitä tehtävää muissakin luokissa laittanut tekemään, eikä ollut kukaan muu ehtinyt löytää ratkaisua.

Suositut

Back
Ylös Bottom