Älä sano näin

Se, että kaikki vanhemmat lankeavat tähän täti/setä-tapaan on tarkalleen ottaen millä tavalla luovaa, rikasta ja värikästä kielenkäyttöä? Ja se edistää älyllistä kehitystä millä tavalla? Luetteko te ylipäätään, mitä te kirjoitatte tänne?
Koitahan nyt itsekin lukea mitä kirjoitetaan, äläkä räksytä. Minä kirjoitin edellisessä siitä, että jos lapsi kuulee monipuolisempaa kieltä pienenä, se todennäköisesti vaikuttaa positiivisesti tämän kielelliseen kehitykseen.

Tädit ja sedät taas ovat mun korvaani mukavan kuuloista kieltä. Niitä voi käyttää tai olla käyttämättä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Setä ottaa nyt ihan rauhallisesti siellä

Sedälle on opetettu, että teesin tueksi tulisi olla argumentti. Opettaja oli nainen, ei täti. Vaikka kutsun häntä naiseksi, en tädiksi, kirjoitin silti ällän äidin- ja isäinkielestämme.

- - - Updated - - -

Minä kirjoitin edellisessä siitä, että jos lapsi kuulee monipuolisempaa kieltä pienenä, se todennäköisesti vaikuttaa positiivisesti tämän kielelliseen kehitykseen.

Olen täsmälleen samaa mieltä. Siksi olenkin ymmyrkäisenä, miksi joku kuvittelee sedittelyn tai tädittelyn olevan lääke tähän. Jos lapsen sanavarastoa haluaa kartuttaa, on pisan vino kasa muita sanoja, joille voi aprikoida, pohtia, punnita, miettiä, ajatella, runoilla, läpändeerata, fundeerata ja säveltää synonyymejä. Siihen eivät sedät vaan taida pystyä.

- - - Updated - - -

Kai lapsi ymmärtää muitakin ilmaisuja ja se on ihan vain kiinni vanhemman korvien välistä mitä hän on tottunut käyttämään ja haluaa käyttää. .

Aamen.

Se että omien lasten myötä minä kutsun joskus joitakin ihmisiä lapsilleni tädiksi tai sedäksi, ei ole mikään teesi. Se että joku kokee tuon ärsyttävänä, ei ole myöskään teesi vaan mielipide. Kieliopillisesti ei varmastikaan ole oikein käyttää tätä muotoa ihmisistä jos ei ole sukua, mutta en nyt vaan ymmärrä miten se nyt on niin kamalaa jos joku puhuu omalle lapselleen niin.

Mulla on aika paljon kokemusta lapsen kielellisestä kehittymisestä ja käytän todella monipuolista kieltä myös omien lasteni kanssa, joskus nyt vaan sattuu se setä tai täti sieltä tulemaan. Missään kohtaa en ole sanonut että mä kuljeskelen pitkin maailmaa hokemassa tätiä jokaiselle vastaantulijalle.

Kieliopillisesti ei varmastikaan ole oikein käyttää tätä muotoa ihmisistä jos ei ole sukua, mutta en nyt vaan ymmärrä miten se nyt on niin kamalaa jos joku puhuu omalle lapselleen niin.

Miten se nyt on niin kamalaa, jos joku käyttää naisesta termiä nainen ja miehestä termiä mies, siis niitä ihan oikeita käsitteitä? Tähän olisit voinut vastata ihan eka viestissä aihetta koskien mutta lähinnä toistelet vaan, että tädittelyn/sedittelyn sopivuus on mielipide. Yleensä mieipiteen takana on argumentti eli perustelu. Hyväksyttäköön tässä sitten perusteluksi tunne ja mennään eteenpäin.

Sanoin myös jossain kohtaa että toisinaan kutsun myös miehiä miehiksi ja naisia naisiksi, en ole missään kohtaa sanonut että se olisi väärin ja sedättely olisi oikein. Mun pointti kommentoida sun ärsytykseen oli vain, että itsekin koin tädittelyn outona kun olin nuori, mutta itse tultuani äidiksi sitä kumma kyllä alkoi itsekin käyttämään.

Mä nyt tosin en ylipäänsä ymmärrä miksi jotkut vetää järjettömät kipinät siitä millaista kieltä muut ihmiset käyttävät..

Mä nyt tosin en ylipäänsä ymmärrä miksi jotkut vetää järjettömät kipinät siitä millaista kieltä muut ihmiset käyttävät..

Mitäpä väliä sillä on, millä nimellä ihmiset toisiaan kutsuvat...voi kutsua kaupankassaa vaikka neekeriksi...rikastaa pikkutampion (sic!) sanavarastoa ja toukan (sic!) älyllinen kehitys on taattu.

Jos joku kokee sedättelyn/tädittelyn loukkaavaksi, miksi joku vanhempi menee opettamaan lapselleen sellaista? Miksi ylimalkaan kukaan opettaa lapselleen muutenkaan sedittelyä/tädittelyä, kun siinä ei ole järkeä?

Summaten: Monenlaisia argumentteja on yllä sen puolesta, miksi moinen toiminta voitaisiin lopettaa. Montako kumoamatonta argumenttia on kuultu sen puolesta, että tädittelyä on syytä jatkaa. Kysymys on retorinen.

Niin kauan, kun joku vanhempi sedättelee minua, kutsun heidän jälkikasvuaan nimellä "toukka". Rikastaa sanavarastoa! On värikästä! On "mun korvaani mukavan kuuloista kieltä."

:D

Mun mielestä "täti" ja "setä" ei ole mitenkään loukkaavia sanoja, kuten esim toi tampio millä usein tarkoitetaan tyhmää. Ei myöskään toukka, pentu, mukula, muksu, napero, nappula, apina, joku voi toki kokea nämäkin loukkaaviksi.

Haluaisin kyllä tietää miksi sitten ihmiset kokee sen sedättelyn ja tädittelyn loukkaavana? Kysymys ei ole retorinen.
Joku voi kokea loukkaavana että kutsun kassaa neidiksi tai vaikka naiseksi, vaikka kyseessä olisikin anatomisesti nainen. Kaikkia ei vain voi miellyttää.

Ja mitä useampia argumentointeja tossa oli tädittelyn lopettamisen puolesta, kuin se että se ei ole kieliopillisesti oikein ja jotkut ei tykkää siitä ja se kuulostaa niiden mielestä tyhmältä?

Ennen vanhaan tuo tädittely on tainnut olla muuten ihan yleisestikin käytössä, jos nyt vanhoja Suomi-leffoja on uskominen. "Täti on hyvä ja ottaa nisua korvikkeen seuraksi" ;)

Tulevat lapseni puhuttelevat kaikkia tuntemattomia Sööreinä ja Madameina! Jos poika tarvitsee silmälasit, alkaa hän käyttää monokkelia.

Töissä silloin tällöin tulee vastaan asiakkaita, jotka käy liian tuttavallisiksi ja alkaa kutsumaan nimellä. Kyllä, paidassa on kiinni se nimikyltti, mutta esim. mä koen sen hieman liian tungettelevaksi jos mä kuulen asiakkaalta "Pixie voisitko tuoda...". Okei kerta vielä menee, mutta jos sama asiakas jatkaa samalla linjalla.... Ei, älä sano/toimi näin.

Tulevat lapseni puhuttelevat kaikkia tuntemattomia Sööreinä ja Madameina! Jos poika tarvitsee silmälasit, alkaa hän käyttää monokkelia.
Hehe, nuokin käytössä työympäristössä. Myös "herra" ja "rouva", vähän tyylistä ja kohteesta riippuen :) Vanhankantainen kieli on hienon kuuloista.

Myös monokkeli puhuttelisi, kun sopivia piilareita ei tunnu löytyvän. Pitäs varmaan hommata.

Töissä silloin tällöin tulee vastaan asiakkaita, jotka käy liian tuttavallisiksi ja alkaa kutsumaan nimellä. Kyllä, paidassa on kiinni se nimikyltti, mutta esim. mä koen sen hieman liian tungettelevaksi jos mä kuulen asiakkaalta "Pixie voisitko tuoda...". Okei kerta vielä menee, mutta jos sama asiakas jatkaa samalla linjalla.... Ei, älä sano/toimi näin.

Oikeestaan aika sama, onko asiakas, työkaveri, tuntematon, kuka vaan. Jos kovin toistelee puhuteltavan nimeä, sillä saa helposti lievästi tympeän vivahteen puheeseen. Tarkoitan sellaista, jos puhuu jollekin suoraan, mutta ei voi sinutellen sanoa, että "onko sulla nyt ne jousipyssy ja tulitikut mukana?", vaan sanoo "onko pomelolla nyt ne jousipyssy ja tulitikut mukana?". Tekee mieli vastata oikeen hitaasti korostaen vastapuolen nimeä, että "kyllä * * *, kyllä pomelolla on tarvikkeet messissä".

Mulle tuli väkisinkin mieleen että sä olet joku Robin Hoodin kavereista. Mä en oo ite ollut ikinä semmosessa tilanteessa että kukaan olis kysynyt ett "onko sulla nyt ne jousipyssi ja tulitikut mukana?".

Lukiossa yksi meidän opettaja puhutteli kaikkia miespuolisia oppilaita aina mister "sukunimi" ja naisia sitten neiti-etuliitteellä. Silloin kyllä tunsi itsensä arvokkaaksi.

Toivottavasti saat paljon lapsia.

Ah ja voi, oon missannut hyvän väännön.

Haluaisin todellakin kuulla, millä argumentilla voi perustella sitä ajatusta, että naista ei voi sano naiseksi (koska hölmökuuloinen) mutta naista voi sanoa tädiksi (koska ei hölmökuuloinen). Eihän tuo logiikka toimi edes lapsen maailmassa; lapsihan oppii sen logiikan, minkä vanhemmat opettavat. Miksi siis opettaa tuollainen logiikka?

Miksi tuolia sanotaan tuoliksi ja autoa autoksi? Koska niitä on yleisesti kutsuttu kyseisillä nimillä ja käytäntö on vahvasti vakiintunut. Kun olin pieni niin naiset oli tätejä ja miehet setiä, mistä lie vanhemmat sukupolvet saaneet moiset päättömyydet päähänsä.

Olisi kyllä voinut opettaa omille lapsille että tossa on kaupan lortto ja tossa poliisihomo, mutta päädyin kuitenkin tätiin ja setään sen kummemmin asiaa miettimättä.

Summaten: Monenlaisia argumentteja on yllä sen puolesta, miksi moinen toiminta voitaisiin lopettaa. Montako kumoamatonta argumenttia on kuultu sen puolesta, että tädittelyä on syytä jatkaa. Kysymys on retorinen.
Minä olen täti, ja oon erittäin onnellinen ja ylpeä siitä. Minua saa sanoa tädiksi ihan kuka haluaa, toki kivointa se on silloin kun sen tekee sisarusten lapset tai kummilapset. En ole kriiseillyt tädittelystä edes nuorempana, jolloin nyt ois käytännössä ainoa järkevä aika skitsahtaa siitä, että joku olettaa mun olevan tarpeeksi vanha tädiksi. Tosin tiedän ihmisiä, jotka ovat tulleet tädeiksi kolmivuotiaana, joten mitäpä sitäkään ihmettelemään. Pienten lasten tädittely on ihan söpöä, ja ymmärrän ihan hyvin ettei pikkulapselle oikein välttämättä uppoa miksi nää terminologiat on niin hankalia. Pitääkö tarhantädin tai hoitotädinkin loukkaantua, jos kolmevuotias ei kutsu lastentarhanopettajaksi tai perhepäivähoitajaksi?

Tää kuulostaa mun mielestä ihan yhtä varteenotettavalta kriisin aiheelta kuin se, kun ranskalainen vaihtari kertoi kuinka siellä vastaavaa vääntöä käydään puhuttelumuodoista neiti/rouva. Näistä neiti on se josta aikuinen nainen voi loukkaantua, koska mikäs helvetin vanhapiika minä sulle olen???? Suomessa varmaan pitäisi ikäkriisin nimissä loukkaantua tuosta rouvasta (paitsi jos on vastavihitty rouva, jolloin pitää loukkaantua neidistä).

Tässä mitään kriisiä ole, enkä loukkaannu siitä, että joku sedittelee. Toiminnassa vain ei ole mitään järkeä (kaupantäti-argumentilla ei voi puolustelella sitä, että tädittely/sedättely kohdistuu yleensä kaikkiin) ja loukkaantuminenkin koskee sitä, että joku puolustelee asiaa niin ontuvasti. Ja nämä sitten ovat vanhempia ja opettavat toimintamallejaan eteenpäin. Kriiseilkääpä tästä :)

Joo vanhemmuus on kyllä kriisissä, tämä on siitä selvä osoitus. Aika vastuutonta opettaa lapsilleen noin arveluttavia toimintamalleja. Tämä on sairaudessaan samaa luokkaa kuin Janet Jacksonin toisen tissin näkyminen SuperBowlin puoliajalla vuonna 2004.

Tässä mitään kriisiä ole, enkä loukkaannu siitä, että joku sedittelee. Toiminnassa vain ei ole mitään järkeä (kaupantäti-argumentilla ei voi puolustelella sitä, että tädittely/sedättely kohdistuu yleensä kaikkiin) ja loukkaantuminenkin koskee sitä, että joku puolustelee asiaa niin ontuvasti. Ja nämä sitten ovat vanhempia ja opettavat toimintamallejaan eteenpäin. Kriiseilkääpä tästä :)
Mun mielestä on ihan järkevää, että vielä hiukan hatarasti muutenkin puhuva ja ajatteleva lapsi saa pienet yleistykset anteeksi. Eihän siinäkään mitään järkeä ole, että lapselle puhutaan hauvoista ja hepoista, vaikka päivänselvästi kyseessä on bedlingtoninterrieri ja jälkimmäinen on tarkalleen ottaen poni, mutta kyllä ne tenavat ehtivät sen jälkeenpäinkin oppia.

Sitä en taas ymmärrä mitä järkeä on loukkaantua siitä, että joku puhuu lapselleen minusta tätinä? Jos nyt järkiperustein asiaa lähdetään ratkomaan.

Joo vanhemmuus on kyllä kriisissä, tämä on siitä selvä osoitus. Aika vastuutonta opettaa lapsilleen noin arveluttavia toimintamalleja. Tämä on sairaudessaan samaa luokkaa kuin Janet Jacksonin toisen tissin näkyminen SuperBowlin puoliajalla vuonna 2004.

Kyllä! Minusta sedittelyn/tädittelyn typeryyden kieltäminen on yhtä rangaistavaa kuin holokaustin kieltäminen. Siitähän muuten saa jo joissain valtioissa linnatuomion.

Oikein!

- - - Updated - - -

Mun mielestä on ihan järkevää, että vielä hiukan hatarasti muutenkin puhuva ja ajatteleva lapsi saa pienet yleistykset anteeksi.

No voi pasi. Missään välissä tässä ei ole ollut kyse siitä, mitä lapsi puhuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom