- Ikä
- 42
Olen vähän sitä mieltä, että murreasioista ei parane kiukutella, mutta lienee-sanan vääränlainen käyttö kyllä harmittaa. "Tero lienee tulee kohta tänne" "Sepi lienee on jo mennyt sinne" Lienee on olla-verbin potentiaali, eli sisältää jo itsessään sanan olla. Ensimmäisessä esimerkissä tulla-sanan potentiaali on tullee, eli "Tero tullee kohta tänne". Ei tarvita lienee-sanaa. Toisessa on kaksi kertaa olla-verbi ja sen pitäisi olla "Sepi lienee jo mennyt sinne". Potentiaaleja on siis esim. lähtenee, tullee ja mennee, mutta olla-verbi taipuu epäsäännöllisesti ollen siis lienee, eikä ollee.
Ja siksi puhuin murteista, kun jossain murteissa tota käytetään ihan yleisesti väärin ja se on siis niissä murteissa tavallaan oikein. Mulla toi ottaa vaan niin lujaa silmään / korvaan, että oikein ahistaa. Siinä on jotain niin väärää.
Ja siksi puhuin murteista, kun jossain murteissa tota käytetään ihan yleisesti väärin ja se on siis niissä murteissa tavallaan oikein. Mulla toi ottaa vaan niin lujaa silmään / korvaan, että oikein ahistaa. Siinä on jotain niin väärää.