Älä sano näin

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yks mikä ärsyttää suunnattomasti on, kun joku käyttää kuka sanan sijaan ketä.. "ketä sinä oot?" Kuulostaa niin typerältä ja saa sanojan kuulostamaan vähäjärkiseltä..

On tullu vedettyä tota grilliruokaa kun tuli oltua viikonloppu mökillä, ja huomenna tulee mentyä kaverin luo vaikka on tullu oltua dieetillä jo kolme viikkoo, saa nähä jos tulis mentyä lenkille illalla. Tuli kirjoitettua tämä kun tuli huomattua että työkaveri tulee puhuneeksi näin aina. Tulee käymään hermoille melko pahasti, jos tällanen tulis jatkumaan pitemmän päälle.

Skoda Superb -> super bee

Ne on superb ja kaa.

Minua korjattiin, kun mainitsin automallin Skoda Superb - "se on super bee".
Ja vielä selittelin, että "minä luulin sen tarkoittavan loistavaa..." :curs:

Lauteilla. Bändi nousee lauteille perjantaina.
Se on esiintymislava. Saunassa on lauteet.
Sauna Open Air:n yhteydessä puhuttakoon lauteista tässä merkityksessä, mutta muuten ei.

Vieraiden, tai puolituttujen kanssa jutellessa monella on tapana puhua ystävistään/sukulaisistaan heidän nimillä tähän tyyliin: ''Joo, mutta onneks Mirja/Petri/Martti tulee kylään meille viikonloppuna'' tai ''Me ollaan Juhan kanssa käyty siellä ennenkin''. Mistä vitusta minä tiedän kuka on Mirja, Petri tai Martti? Voisiko käyttää serkku/eno/täti/kaveri/poikaystävä ilmaisuja?

Et vissiin tykkää hirveesti turkulaisista :D

Tuli sama mieleen :D Toinen on "kui". Kui saa noin teit? Kui se on tolleen?
Olen huomannut omassa puheessani "miksi"-sanan kayton taas vahenneen kun olen tullut takaisin Turkuun.

On tullu vedettyä tota grilliruokaa kun tuli oltua viikonloppu mökillä, ja huomenna tulee mentyä kaverin luo vaikka on tullu oltua dieetillä jo kolme viikkoo, saa nähä jos tulis mentyä lenkille illalla. Tuli kirjoitettua tämä kun tuli huomattua että työkaveri tulee puhuneeksi näin aina. Tulee käymään hermoille melko pahasti, jos tällanen tulis jatkumaan pitemmän päälle.
Tuo "on tullut tehtyä" ei ole millään tavalla uusi juttu mutta en ole kyllä nähnyt että sitä käytettäisiin muuta kuin menneessä aikamuodossa. Jos tulis mentyä, tulee puhuneeksi yms. muodot kuulostaa tosi tyhmältä.

E: Eikös "ketä" ole käytössä melkein koko Varsinais-Suomessa? Kukaa ei käytetä melkein ollenkaan, mun mielestä se on ihan paska muoto muutenkin. :D
kuka ketä keitä kenelle keille keneltä kenessä jne... mikä ei sovi joukkoon? Ku-alkuisista pronomineista tulee mieleen vaan kullekin ja kultakin mut ne ei oo kysyviä. :)

E2: Meillä Varsinais-Suomen asukeilla on muuten ihan omia taivutusmuotojakin jos nyt jatketaan ärsyttämistä. Esim. vironlaina sijamuoto tyyliä autosse. Sijapäätteitä ei edes käytetä aina vaan intonaatiokin riittää. Sit outoja verbimuotoja tyyliin ei millään viitsisi -> ei millää viiteis :D

Entäs "meen hakee ruokaa"? Ite tulee tota käytettyä useastikkin. :D
Typerämmältähän tuo kuulostaa kuin 'meen hakeen' tai meikäiläisittäin 'mää meen hakkeen'. Ilman ännäähän tuo kuulostaa vammaselta.
Tosin 'meen ajaan' kuulostaa jo verbiyhdistelmänä melko vaikealta...

Alan pikkuhiljaa ymmärtämään, mistä etelästä löytyy niitä ihmisiä, jotka työhaastatteluissa nyrpistelee nenäänsä pohojos-pohojanmaalaisille,
ku ne puhhuu murretta. Luulin, että sellaiset ihmiset ovat vain kaverin kertomaa urbaanilegendaa, mutta täällä Pakkiksellahan sellaisia torspoja on. :D
Musta on aika typerää ruveta narisemaan täällä (taas) siitä kuinka toisten murrekäytännöt on ärsyttäviä ja ettei niin saisi sanoa. Murteet on rikkaus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom