Älä sano näin

Ottakaa nyt ihan iisisti hei. Immortalist on mun mielestä ihan oikeessa siinä, että parempaa suomea on sanoa "meen tekee", kuin että "meen tekeen".

tekee=puhekielinen lyhennys sanasta "tekemään"
tekeen=?
tekeen=puhekielinen lyhennys sanasta "tekemään"

Mitä eroa hä? Paitti, että tekeen kuulostaa järkevämmältä... Tai siis tekkeen meillä päin. Esim. "Mää meen tekkeen puita."

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä mäkin vähän mietin, että murre-erojahan noi taitaa olla. Itse kun pääkaupunkiseudulta olen, niin oon jotenki oppinut siihen, että vaan "juntit" sanoo "tekeen, kirjottaan, laittaan". Mutta jokainen puhukoot omalla murteellaan, en väitä, että ne, jotka sanoo "tekeen" on huonompia tai tyhmempiä ihmisiä. Vähän se särähtää korvaan ainakin mulla, mutta mitäpä siitä.

En oo mäkää ikinä tajunnu miks jotkut valittaa murteista... ;) Suomi on vieläpä niin pieni maa että jokaisen luulis tietävän millasia murteita eri puolilla maata puhutaan.

Kaikenlaiset "enään", "kärri" ja muut hölmöilyt ei sit oo mitään murteita vaan ihan uunoilua.

Tamperelaisten(ylläri) suusta kuultua, "onneksi" sanan tilalla käytetään sanaa "onnesta".
Eipä niiltä voi kauheasti odottaa mutta yrittäkää edes saatana.

Ja jännä homma noista murteista, intissähän on yleensä talo täynnä eri puolilta maata tulleita ja puhutaan ties mitä murteita sekasin. Tommosessa isossa porukassa kommunikoiminen hoituu kivuttomimmin sillä kielellä jota koulussa opetetaan eli ihan perus kirjakielellä ilman mitään vääntöjä, jostain syystä tähän ei omien kokemusten perusteella kykene kuin Etelä-Suomesta kotoisin olevat henkilöt. Slangisanat jää pois automaattisesti kun tietää että muut ei niitä välttämättä ymmärrä joten puhutaan sitä mitä kaikki tajuaa. Murremiehet maalta ei tähän kykene vaan ne vääntää sitä omaa kieltään välittämättä siitä että muut ei välttämättä pysy kärryillä.

ugh, munkin mielestä on ärsyttävää toi lisätty n...parempi tapa sanoa on esim:Menen laulamaan, eikä "menen laulaan" ... no meen täst nyt vineen jonnekkin muualle..

Tää on niin totta. Mikä vitun Omnom?

Poijjaat ei vaan tiedä.

Thaikuissa:

om = imeä
nom = tissi (myös maitoa käytetään).

Eli nämäkun yhdistää niin selkenee. En kuitenkaan käyttäis ravintoloissa.

Mutta joo, eiköhän toi o vähän samakun *nauraa*, enemmänkin äänne kun sanominen.

Sanokaa nyt oikeesti joku murre minkä ymmärtämisessä on vaikeuksia? Stadin slangi nyt on oma lukunsa koska siinä on puolet ruotsia ja venäjää. :lol2:
Ei oo itelle ainakaa tullu vastaa... T: murremies maalta

Mutta joo, eiköhän toi o vähän samakun *nauraa*, enemmänkin äänne kun sanominen.
Täh? Omnomnom... on sama kuin nam nam tai nami nami. Hyvää oli.

Vai ymmärsinkö väärin, etkä tarkoittanut, että se tarkoittaa nauraa, vaan että se on tullut siitä äänteestä? Silloin olisi ollut parempi sanoa, että se on vähän kuin "hahaha" naurusta.

Jos täyän tuodaan murre-erot niin minun korvaan pääkaupungin ihmiset kuulostaa kaikki hinaajilta, vaikka ois ulkoinen habitus mikä tahansa.

Kyllä mäkin vähän mietin, että murre-erojahan noi taitaa olla. Itse kun pääkaupunkiseudulta olen, niin oon jotenki oppinut siihen, että vaan "juntit" sanoo "tekeen, kirjottaan, laittaan". Mutta jokainen puhukoot omalla murteellaan, en väitä, että ne, jotka sanoo "tekeen" on huonompia tai tyhmempiä ihmisiä. Vähän se särähtää korvaan ainakin mulla, mutta mitäpä siitä.

Vai juntit... Jos me ollaan juntteja, niin sie oot homo. Ihan vain sillä perusteella koska käytät nimimerkkiä treenityttö. ;)

Sanokaa nyt oikeesti joku murre minkä ymmärtämisessä on vaikeuksia?

No tästä nyt vaikka alkuun muutamia sanoja joita kaikki ei varmasti ymmärrä, eikö se nyt olisi kohteliasta käyttää semmoista kieltä jota muut ymmärtää? Eri asia sitten siellä ladossa kun sisarusten kanssa kotieläimiä ollaan pökkimässä, siellä voi vääntää sitä omaa mongerrusta. ;)

No tästä nyt vaikka alkuun muutamia sanoja joita kaikki ei varmasti ymmärrä, eikö se nyt olisi kohteliasta käyttää semmoista kieltä jota muut ymmärtää? Eri asia sitten siellä ladossa kun sisarusten kanssa kotieläimiä ollaan pökkimässä, siellä voi vääntää sitä omaa mongerrusta. ;)

Alatoovi = --"--
Wat?

Täh? Omnomnom... on sama kuin nam nam tai nami nami. Hyvää oli.

Vai ymmärsinkö väärin, etkä tarkoittanut, että se tarkoittaa nauraa, vaan että se on tullut siitä äänteestä? Silloin olisi ollut parempi sanoa, että se on vähän kuin "hahaha" naurusta.

Samaa mieltä. Omnomnom on sellasta syömisestä tulevaa ääntä.. nam nam jne.. :D ei suinkaa naurua.. ;)

LOL on muute ärsyttävä.. ja se kuvaa sitä naurua!

Nyt kun edellinen sanoma osui ja upposi niin tehokkaasti ainakin muutamaan täällä niin paiskataanpa lisää löylyä kiukaalle :D

Sana "tavan" on ihan helvetin äsyttävä. Mistä se on edes tullut ja mikä on ettei voi käyttää sanaa tavallinen???????

Tota voi kompata täysin, lisäksi nokitan sanalla "normi". Onhan se ihan siististä sketsistä lähtenyt liikkeelle, mutta itseä kyllä vituttaa kun kaikki on nykyään normisitä ja normitätä. Normi kuitenkin viittaa yleensä johonkin eettiseen sääntöön, joka taas on eri asia kuin normaali.

Yhtä pahasti meillä (junteilla?) särähtää korvaan se, etteivät monet enää osata käyttää kyseistä verbimuotoa. Ei esimerkiksi osata enää sanoa "Joudun lähtemään" vaan sanotaan "joudun lähteä". Ei helv... Ehdottomasti paras on kuitenkin ollut "pyrkiä yrittää". "Pyrin yrittämään...". :D

Ei hemmetti, ketä voi ärsyttää jos joku puhuu suomea vähän erilailla. Ihmiset puhuu eri tavalla, osa tyhmemmin osa vähemmän. Yllä olevat esimerkit on sellaisia että voi jösses, ei tommonen voi ketään ottaa niin kovasti päähän. Kyllähän ihmiset kirjottaakin erilaisilla käsialoilla. Jotkut murteet on toki tosi ärsyttävää kuuneltavaa ja juuri tuo em. ketä -sanan väärinkäyttö.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom