Älä sano näin

Edit. Varmaan joku maininnu aiemminkin mutta toi "naamakirja" alkanut myös ärsyttää.
Se on suomea, ihan järkevääkin sellaista. Mua sen sijaan korpeaa käyttää kaikenmaailman vierasperäisiä tai vieraskielisiä ilmaisuja asioista, joille on olemassa ihan kelpo suomenkielinen vastine.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se on suomea, ihan järkevääkin sellaista. Mua sen sijaan korpeaa käyttää kaikenmaailman vierasperäisiä tai vieraskielisiä ilmaisuja asioista, joille on olemassa ihan kelpo suomenkielinen vastine.
Niinpä. Typerää, kun aina pitää käyttää jotain vieraskielistä sanaa vain, koska se kuulostaa hienommalta kuin järkevä suomenkielinen vastine.

Mua korpeaa erityisesti sanan pateettinen käyttö, kun yritetään tarkoittaa säälittävää. Pateettinen tarkoittaa mahtipontista (paatoksellista).

Samaa mieltä, mutta IMO kuulostaa tyhmältä kääntää Facebook suomeksi, niinkun kaikki muutkin nettisivustot, tuotemerkit yms. Jos ostaa kaupasta Mr Muscle -pullon niin tuskin kukaan sitä rupee "Herra Lihas -pesuaineeksi" kääntämään, samoin jos joku kysyy, että millä lentoyhtiöllä oot sinne etelään lähdössä niin kyllä voi sanoa ihan Finnairilla, ei tarvi sitä "suomalais-ilmaksi" tjsp. kääntää.

Mua on ruvennut pikkuhiljaa ärsyttämään "ääntä kohti" sanonta kun tarkoitetaan syömistä/juomista. Esintyy todella usein täällä pakkiksellakin.

Kaikkein ärsyvintä on kun ihminen sanoo "Voi vitulla päähän". Siis mitä helvettiä tuo tarkoittaa? On kyllä niin tyhmän kuuloinen.

Itse siis en ole armeijaa käynyt, toiset tykkää toiset ei ja jokainen saa olla mitä mieltä tahansa, mutta eniten kyllästyttää kliseet tyyliin "jokaisella maalla on armeija, oma tai vieras" tai "miesten koulu", "etkö kunnioita veteraaneja"

Joskus tuo armeija tulee puheeksi, vaikka onkin armeijan kannalla, niin olisi kiva kuulla muitakin kuin kliseitä

Alkoholista puhuttaessa "alko" tai "holi" ovat molemmat aivan helvetin vittumaisia. Musta tuntuu, että noita termejä käyttää vähän vanhemmat ihmiset jotka luulevat olevansa nuorekkaita käyttämällä kyseisiä sanoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom