Älä sano näin

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suomenkieliset vastineet eivät vaan tule luontevasti eikä suomessa (ainakaan puhekielessä) ole mielestäni sellaista sanaa, mikä vastaisi täysin randomia.
Random -sanan käyttöä kuulee korvattavan sanalla "jokeri" tai ilmaisulla "ihan jokeri". Tyyliin "sit siihen tuli joku random jätkä..." -> "sit siihen tuli joku ihan jokeri tyyppi..". Taipuu myös "randomilla" -> "jokerilla".

Jos noita on ihan pakko käyttää, niin minusta tuo suomenkielinen vastine on korvaystävällisempi.

Korjattu. Suosittelen harjoittamaan kielellistä huolellisuutta ketjussa, jossa käsitellään oikeanlaista kielenkäyttöä.
Tuli vain mieleen yhdyssanoista, että on pienestä kiinni tämä suomen kielen ymmärtäminen. Mietipä millainen ketju olisi kyseessä, jos täällä käsiteltäisiin oikeanlaista kielen käyttöä...

AIVAN SAMAA MIELTÄ! Ei tuo ole edes suomenkieltä! :lol2:
Tahallista perseilyä mut näyttää toimivan. :D

Jostain syystä varsinkin tietokonemaailmassa passiivia käytetään ihan väärin. Passiivissa pitäis kuitenkin olla inhimillinen toimija, ei esim. "Lasketaan jäljellä olevaa aikaa..." "Tulostetaan" yms. Kuka/ketkä laskevat? Aivan, kone/ohjelma...

Passiivissa pitäis kuitenkin olla inhimillinen toimija, ei esim. "Lasketaan jäljellä olevaa aikaa..." "Tulostetaan" yms. Kuka/ketkä laskevat?

Passiivin pointtihan on sen "tekijättömyys" eli voidaan esim. olla ilmoittamatta tekijää, jos näin halutaan.

Tuli vain mieleen yhdyssanoista, että on pienestä kiinni tämä suomen kielen ymmärtäminen.

Nyt minun täytyy myöntää, että pienestä on kiinni tämä suomen kielen ymmärtäminen, sillä en ymmärrä sinua.

Koska en itse maininnut ymmärrystä tai sen puutetta, voin vain olettaa että suomen kielen ymmärtämisen pienestä kiinni oleminen todellakin tuli mieleesi vain yhdyssanoista. Oletan tämän johtuvan siitä, että ihmismieli on taidokas luomaan irrelevanttejakin assosiaatioita, mutta en tiedä mitä tekemistä sillä on kirjoittamani kanssa.

Mietipä millainen ketju olisi kyseessä, jos täällä käsiteltäisiin oikeanlaista kielen käyttöä...

Tein työtä käskettyä ja mietin. En kuitenkaan päässyt minkäänlaiseen lopputulokseen, sillä en ymmärtänyt virkkeesi kahta viimeistä sanaa. Aivan kuin ne olisivat yhden kokonaisen sanan kaksi irrallista osaa.

Nyt minun täytyy myöntää, että pienestä on kiinni tämä suomen kielen ymmärtäminen, sillä en ymmärrä sinua.

Koska en itse maininnut ymmärrystä tai sen puutetta, voin vain olettaa että suomen kielen ymmärtämisen pienestä kiinni oleminen todellakin tuli mieleesi vain yhdyssanoista. Oletan tämän johtuvan siitä, että ihmismieli on taidokas luomaan irrelevanttejakin assosiaatioita, mutta en tiedä mitä tekemistä sillä on kirjoittamani kanssa.
Kyllä. Irrelevantti assosiaatio todellakin. Tekemistä sillä on sanomasi kanssa ainoastaan viimeisen kirjoittamasi sanan osalta.

Tein työtä käskettyä ja mietin. En kuitenkaan päässyt minkäänlaiseen lopputulokseen, sillä en ymmärtänyt virkkeesi kahta viimeistä sanaa. Aivan kuin ne olisivat yhden kokonaisen sanan kaksi irrallista osaa.
Sitten joudut miettimään hieman lisää. Koko viestini yritti kertoa sitä, miten hassun hauskasti koko viestin sisältö saattaa muutua, jos yhdyssana kirjoitettaisiinkin erikseen.

Sulle on erittäin hankala vastata, kun ikinä ei tiedä vitsailetko, vittuiletko, vai oletko tosissasi. Nyt olin kuitenkin kykenemätön havaitsemaan huumoria viestissäsi ja päädyin selittelemään sanomisiani.

Passiivin pointtihan on sen "tekijättömyys" eli voidaan esim. olla ilmoittamatta tekijää, jos näin halutaan.
Vaikkei sitä tekijää mainita, sen on silti oltava olemassa ja inhimillinen henkilö. Elukkakin nyt menee mut tietokone ei oikein sovi siihen. Tosin ei suomen kielessä mitään passiivia oikeasti edes ole kieliopillisesti katsottuna.

Eli pitäis olla esim. "asiakirja tulostuu" eikä "asiakirjaa tulostetaan" jne.
Noita nyt käytetään väärin muutenkin varsinkin tyyliin "Olen järkytetty.." Tai esim.
"Hänen harrastuksensa ovat kovin rajoitettuja." Tarkoittaaks toi nyt sitä et joku rajoittaa harrastusmahdollisuuksia vai mitä?

Pieniä ongelmia nämä kyllä... :lol2:

Voimahousu olen sinulle velkaa anteeksipyynnön. Vetoan hitaseen sytytykseen, joka on aiheutunut paljosta valvomisesta. Matkalla töihin havahduin siihen, että oikeanlaista kielen käyttöä koskeva ketju kuuluisi tietenkin ruokapuolelle, ja se koskisi ruoan maistamista ja muuta sellaista.

edit. Lisäksi sinun kokeneena palstalaisena tulisi mielestäni tietää, että olen erittäin harvoin jos koskaan, enkä aina silloinkaan tosissani, vaikka lopetin hymiöiden käytön 76 vuoden kypsässä iässä. Pahoittelen yhä hitauttani, ei ole ollenkaan kaltaistani olla huomaamatta ilmausten kaksoismerkitystä.

edit2.
Sulle on erittäin hankala vastata, kun ikinä ei tiedä vitsailetko, vittuiletko, vai oletko tosissasi. Nyt olin kuitenkin kykenemätön havaitsemaan huumoria viestissäsi ja päädyin selittelemään sanomisiani.

Jostakin syystä otin tämän järjettömän suurena kohteliaisuutena ja nyt minulla on hyvä mieli.

Niinhän sitä sanotaan, että vanhuus ei tule yksin. Ei siinä, juttujen taso on meikäläisellä tänään hyvin väsynyt ja kömpelö, että pistetään minun piikkiin.

Tunnuttaa, tunnuttais...
Luulin erään tuttavani itse keksineen tämän, mutta eilen kuulin erään miehen puhuvan puhelimessa "että tunnuttais siltä kuin...". Merkityksessä tuntuisi/vaikuttaisi siltä kuin...

Thaimaaseen ärsyttää myös joka kerta...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom