🔥 POHKEET PAUKKUMAAN!!! 🔥

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vispe
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 POHKEET PAUKKUMAAN!!! 🔥

Meta description: Tehokkaimmat harjoitteet, tekniikat ja rutiinit, joilla pohkeet kasvavat ja räjähtävät eloon.

Oisko jalkapohjan lihaskalvot kireät ? Omakohtaisia kokemuksia sen verran, että hieroja neuvoi käyttämään tennispalloa jalkapohjan hieromiseen seisaaltaan, on ainakin pehmeämpi vaihtoehto kuin golfpallo.

Olen viimeaikoina myös käyttänyt videon mukaista jalkapohjan venyttelyä (jalkapohjan venyttely alkaa n. 4 minuutin kohdalta):

Kuullostaa siltä, että jalkapohjan lihakset vain yksinkertaisesti "hapottavat" ja väsyvät ennen pohkeita. Plantaarifaskiittiin en usko tässä kohtaa yhtään. Kokeile asettaa jalkaterä pohkeita tehdessä niin, ettei paino ole varpailla vaan enemmän päkiällä. Tällöin et joudu jännittämään varpaiden lihaksia ja sitä kautta jalkapohjaa niin paljoa vaan pääset työstämään tehokkaammin itse pohjelihaksia.

Haja!

Nyt olis tarpeen tehokasta pohkeiden treenaus vinkkejä maksimaaliseen kasvuun. Vähä alustusta eli kahden vuoden aikana molempia jalkoja operoitu tapaturman johdosta kuusi kertaa ja jalkojen treenaus tällä välillä ollu mahdotonta. Genetiikka ei ole myöskään ollut jalkojen osalta mikään lottovoitto eli ajokoiran pohkeet oikeestaan aina löytynyt. Tällä hetkellä lihaksia pohkeissa tuskin ollenkaan ja pientä rajoitetta on vielä vasemman nilkan osalta eli ujoa liikersjoitetta varpaille nousussa, mutta ei pahasti.

Kaikki vinkit ja metodit otetaan vastaan millä kannattais lähteä liikenteeseen!

Ugh ja kiitos etukäteen!

Tekisin alkuun yhden jalan pohjenostoja kehonpainolla. Helvetin tehokas ja hyvä liike siihen, että tottuu myöskin liikerataan ennenku alkaa tekemään mitään muuta pitkän tauon jälkeen. Jollain pienellä korokkella mieluiten niin saa maksimaalisen venytyksenkin lihakselle! 👌

Geenit ovat hyvin suuressa roolissa. Jos ovat aina olleet pienet, ei niistä tule välttämättä koskaan lihaksikkaita. Ei ole mitään super liikkeitä tai ohjelmia joilla ne kasvavat yhtä äkkiä. Isoja pohkeita löytyy enemmän kestävyys lajien harrastajilta kuin voimailijoilta. Itse olen treenannut pohkeita 26 vuotta puntilla tosissaan. Sekä lyhyttä että pitkää sarjaa. Tehnyt kerran viikkoon ja kokeillut joka päivä pari sarjaa sekä kaikkea siltä väliltä. Lisäksi harrastan nyrkkeilyä ja vahvamieslajeja. Hypin narua ja juoksen portaita jne...Eli kaikkea mahdollista treeniä on niille tullut. Miltä pohkeeni näyttävät ? Ei merkkiäkään että niillä olisi tehty ikinä mitään. Lähes joka naisella on isommat pohkeet. Salilla kaikilla on isommat mopopoikia myöten. Olkavarteni on ollut parhaimmillaan 7cm pohjetta suurempi. Käsi 43cm ja pohje 36cm. Elopainoa 95 kg. Velipojalla taas pohje jotain 47cm ja pelkkää lihasta. Ei ole koskaan treenannut niitä tai harrastanut urheilua. Paras neuvoja ei aina ole se iso pohkeisin. Hyvillä geeneillä saa isot pohkeet ilman treeniä. Pitäisi löytää joku luikku pohkeinen joka on kasvattanut ne treenillä isoksi.

Pitäisi löytää joku luikku pohkeinen joka on kasvattanut ne treenillä isoksi.
Todellakin joku oikean elämän esimerkki, joku fakiiri on onnistunut tuossa vaikeassa tehtävässä. Pohkeet on todella sitkeetä lihasta ja ne ei ihan pienestä koe tarvetta kasvaa. Niitä mitä suurimmalla todennäköisyydellä pitäis rangaista verrattain kovemmilla treenimäärillä mitä muita lihaksia.

Luikku olen, mutta pohkeisiin saannut hieman jopa kokoa. Joskus vuosia sitten täällä käytiin keskustelua kyseisestä asiasta ja yleinen konsensus oli että treeniä useammin kuin kerran viikkoon ja suurella toistovariaatiolla.
Itse tein niin että ti jalkapäivän yhteydessä 3-4x6-12 ja pe 3-4x12-20 seisten pohkeet ja myöhemmin otin mukaan istuen myös, joka harjoittaa soleusta joka on näkyvissä olevien pohjelihasten alla. Tällä metodilla saannut pohkeisiin hieman kokoa, millään muulla en oikeastaan. :unsure: Toistot rauhassa hyvällä kontrollilla ettei tehty työ karkaa lihaksilta akillesjänteelle.
Ainiin pakko vielä lisätä. Tuohon aikaan tuli myös harrastettua paljon putkirullailua. Voi olla että se hieman auttoi kireiden lihaskalvojen kanssa ja tämä mahdollisti jonkin näköisen kasvun. Tiedä häntä.

Viimeksi muokattu:
Vittumaisen pitkät ja kivuliaat supersetit rest pauseilla on se mitä nytten tehny tän vuoden pohkeille, subjektiivisen näkemyksen perusteella tää näyttäisi tulosta tuottavan. Ensiksi seisten teen lyhyempää raskasta (esim 3x5) ja sen jälkeen istuen kevyempää ja pitempää (3x15-20). Kaks kierrosta ja kaks kertaa viikkoon ja voisihan sen tehä joka toisella kerralla toisin päin mutta toistaiseksi näin menty.

Viimeksi muokattu:
Kävelyä, hölkkää ja juoksua jyrkähköön ylämäkeen.
Ponnistuksessa tulee iso venytys suurimmassa rasituskohdassa.
Luulen että noilla vois saada sinne tuntumaa.
Salilla sit isoilla painoilla. Oikeasti isoilla koska jos kävelet ylämäkeen erityisesti pohkeella ponnistaen niin siinä on jo sun koko kehonpaino päällä.

Itse sain kroonisen penikkataudin liian kovasta treenistä. Yli 10 vuotta oireillut. Estää esimerkiksi juoksemisen kokonaan. Lääkäri sanoi että kasvata niihin lihasmassaa kun ovat noin luikerot 😅 Pyysin vinkkejä mutta ei ollut. Onkohan kireillä lihaskalvoilla merkitystä pohkeiden kasvuun ? Joitain juttuja olen lukenut kun kalvojen leikkauksen jälkeen pohkeet ovat kasvaneet heti senttejä.

Kerätäänpäs tähän tarinaa pienistä pohkeista. Katsotaan mikä on porukan mielestä pienien pohkeiden määrite. Mittaa 1. Pohkeiden mitat 2. Olkavarren mitta verrokiksi. Huhujen mukaan optimitilanne on jos pohje ja käsi ovat saman suuruiset. 3. Oma elopaino. 4. Rasva % merkkaa tottakai. Sen voi arviolta heittää.

Kilpailija nro 1. eli minä : Pohje 36.5 cm. Käsi 42 cm. Omamassa 92kg. Rasva % noin 20 %. Eli pohkeissa ei ole mitään muotoa eikä erotu suonen suonta. Treenannut olen 26 vuotta niitä. Jo 90-luvulla 16 vuotiaana rääkkäsin pohkeita kotona ennen kun aloitin salilla käynnin. Häpesin niitä niin paljon. Eli ei ole ollut mitään puolivaloilla 3 x 10 sarjojen tekoa. Veikkaan että pohkeeni olisivat samankokoiset ilman treeniä 🤷‍♂️ Nostan hattua jos joltain samanpainoiselta löytyy pienemmät pohkeet 😁 Onhan tuo käsi-pohje erotus 5.5 cm myös aika kova.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Käsi 41cm, pohje 35cm (rehbandin polvisuojissa käytän kokoa S, jotka ei mee ees pohkeesta yli 65kg vaimokkeelle :D ), paino 88kg ja rasvat noin 12. Mavessa silti näillä pohkeilla 280kg. Joskus nuorena treenailin pohkeita, mutta en nyt ainakaan viimeiseen seitsemään vuoteen.

Mä en varsinaisesti tähän osallistu kun pohkeet ei niin pienet vaikka pienet muuten ruhoon nähden mutta pikku vinkki pohjereeniin jolla sain ite 3cm ympärysmittaa. Mulla on aika hoikat pohkeet ja päätin kokeilla 100 päivää treenata niitä yhteen soittoon. Alotin tekemällä 2x20 sarjat pohjenousuja. Lopulta treenasin joka päivä yht. 200-300 pohjenousua. Salilla kyykky ja vetotreenin jälkeen tein muutaman kovan sarjan pohjelaitteessa myös joka kerta. Pohkeeseen tuli muotookin vähän tuolla tyylillä. Mitta kasvo 42cm lukemasta 45cm tänä aikana. Vielä on 5cm matkaa käden mittaan. Tosin pohje on tiukempi hyvinkin. Tämmöstä voimalun sivujuonnetta tämä.

Eihän oma tilanne niin toivoton olekkaan, kilpailussa en pärjää mutta oma tarina verrokkina.
Reilu vuosi sitten alotettu aikalailla nollapisteestä treenit ja en mittailut mutta molemmat oli varmasti alle 35cm. Nytten paino 84 ja pohje ~38 ja käsi ~41 ja rasvat jotain 11-12 välillä.
Kädet kasvo tuohon vaikka niille en mitään eristäviä tai suoria liikkeitä tehny ja pohkeita senkin edestä tehny

Viimeksi muokattu:
Käsi 41cm, pohje 35cm (rehbandin polvisuojissa käytän kokoa S, jotka ei mee ees pohkeesta yli 65kg vaimokkeelle :D ), paino 88kg ja rasvat noin 12. Mavessa silti näillä pohkeilla 280kg. Joskus nuorena treenailin pohkeita, mutta en nyt ainakaan viimeiseen seitsemään vuoteen.
Jee löytyihän toinenkin 😀 Onnittelut ! Tuo söi nuorena miestä kun naisilla on isommat ja lihaksikkaammat pohkeet. Nykyään jo tottunut. Itsekin olen miettinyt että lopettaisi pohje treenit. Hakannut vuosikymmeniä niitä saamatta mitään. Pitäiai laskea paljonko on mennyt elämästä aikaa "hukkaan" pohkeiden takia🤔Kaikesta huolimatta jostain syystä rakastan pohje treenejä. Saan niihin niin kovan pumpin ja aina vain ajattelee että "kohta ne kasvavat" 😂

Mä en varsinaisesti tähän osallistu kun pohkeet ei niin pienet vaikka pienet muuten ruhoon nähden mutta pikku vinkki pohjereeniin jolla sain ite 3cm ympärysmittaa. Mulla on aika hoikat pohkeet ja päätin kokeilla 100 päivää treenata niitä yhteen soittoon. Alotin tekemällä 2x20 sarjat pohjenousuja. Lopulta treenasin joka päivä yht. 200-300 pohjenousua. Salilla kyykky ja vetotreenin jälkeen tein muutaman kovan sarjan pohjelaitteessa myös joka kerta. Pohkeeseen tuli muotookin vähän tuolla tyylillä. Mitta kasvo 42cm lukemasta 45cm tänä aikana. Vielä on 5cm matkaa käden mittaan. Tosin pohje on tiukempi hyvinkin. Tämmöstä voimalun sivujuonnetta tämä.
Testasin nuorena systeemiä pohje treeni 4 x päivässä 2 viikon ajan. Aluksi tulivat saakelin kipeiksi, mutta tottuivat nopeasti eivätkä kipeytyneet enää ollenkaan. Lihaskasvua ei tullut. Testailin myös 100 toiston sarjoja tuloksetta. Tuo sinun metodi olisi kyllä mielenkiintoinen. Voisin piruuttaan tehdä. Ei näitä rikki voi saada. Sen verran ovat rääkkiä nähneet.

Back
Ylös Bottom