Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Psykoosiosastoilla voi olla vähän vilkkaampaa, mutta heistäkin suurin osa on vaarallisia lähinnä itselleen, eivätkä uskalla ryömiä pois peiton alta vaan he pelkäävät kaikkea mahdollista. Eikä ihme, kun maailma on heille käsittämätöntä kaaosta.

Minusta tuntuu, että sinulla on häkellyttävän hyvä kyky katsoa itseäsi ulkopuolelta ja tämä ominaisuus auttaa suuresti siinä mitä käyt läpi.

Minulla oli kaksi tuttavaa, jotka päätyivät mainitsemallesi osastolle. Toisen sinne toimitti poliisi ja toisen oma isä. Molemmille oli yhteistä se, että kiistivät viimeiseen asti, että heillä oli mitään ongelmaa. Syyttivät lääkäreitä leimaamisesta eivätkä halunneet ottaa lääkkeitä. Eivät ymmärtäneet miksi ihan yllättäen joutuivat pakkotoimien kohteeksi. Sikäli kun näitä tunsin pidemmältä ajalta niin molemmilla oli todella outoja juttuja vuosikausia. Ketään ei kuitenkaan pahemmin kiinnostanut leimata. Ihmiset äänestivät simppelisti jaloillaan ja jättivät nämä keskimääräistä erikoisemmat heput juttelemaan seinille.

Periaatteessa kaverit olivat vaarallisia lähinnä itselleen. Itse asiassa toinen onkin jo kuollut.

Asia ei kuitenkaan ole ympäristön kannalta aivan niin harmiton. Lopulta hulluttelun raja nimittäin ylitettiin siinä määrin, että yhteiskuntaa alkoi kiinnostaa. Toinen jäi poliisin haaviin, koska omisti suuren määrän laittomia aseita ja räjähteitä. Tiettävästi hän ei koskaan uhannut niillä ketään, mutta ajatuksena vainoharhainen psykoosi + räjähteet kuulostaa siltä, että collateral damagen vaara on ilmeinen. Toinen pisti vuokrakämppänsä paskaksi. Tämäkään ei ole vaarallista muille, mutta vituttaa paitsi vuokranantajaa niin myös isää, joka aina pelastaa ja maksaa. Sama kaveri myös ajeli autollaan jotain mörköä pakoon hirveää ylinopeutta liikenteen seassa. Tässäkin collateral damagen mahdollisuus on ilmeinen. Molemmat myös tuhosivat kaikki ihmissuhteensa, koska kukaan ei jaksanut heidän juttujaan. Minä mukaan lukien nostin kädet pystyyn, koska oli omiakin ongelmia, eikä vain pystynyt tukemaan tilanteen vaatimalla tasolla. Näille kavereille löytyi sitten ymmärtäjiä alamaailmasta. Yön vaeltajista varmasti suuri osa kuuluu MT-jengiin. MT- ja päihde-ongelmat kuuluvat kuulemma monesti yhteen. Nämä tyypit ovat niitä, jotka kansoittavat räkälät aamusta iltaan. Nämä tyypit ovat niitä, jotka elävät huumeorganisaatioiden pohjalla. He rahoittavat eläkkeillään ja pikku kolttosillaan ranta-ahojen elämää. Tässä päästään yksilön kurjasta kohtalosta yhteiskunnalliseen ongelmaan. Jos valon kansa ei huolehdi hulluista niin sitten yön kansa huolehtii.

Ihmiset äänestivät simppelisti jaloillaan ja jättivät nämä keskimääräistä erikoisemmat heput juttelemaan seinille.
Tämähän se näissä on monesti surullista.

Näistä ois itelläkin useampia tarinoita, mutta jätän nyt kirjoittamatta, ettei mene koko offari kovin tummaksi :D

Sen sijaan auringonpaisteeseen viskaamaan kiekkoa ->

Eiköhän sitä kohta pitäisi alkaa kuulua jotain päristelyä, tuleeko aurinkoinen kuvakin piristämään tätä tummuutta? @Heatseeker

Itellä oli kyllä viimevuonna sellaiset fiilikset että ois voinut mennä lanttulataamoon, ellei olisi ollut niin kiire niin olisinkin varmaan mennyt.
Kaikista pahinta on tiedostaa ettei tässä nyt kovin vahvasti mene ja lääkkeenä on viina.
Ihan lisäyksenä, pimppinesteitä pitäisi varmaan tutkia mielialalääkkeenä. En keksi mitään muuta selitystä miksi on niin hehheh "vitun valoisaa" ollut tämä vuosi.

jos itse laitteet ovat elinkaarensa päässä ja sen takia tahmaavat,

Ei ole, vaan lähinnä täysin ilman ylläpitoa olevia vehkeitä joihin kokoajan lisätään jotain etäsoftaa ja paskaa ja käynnitysprosessit ihan järkyttäviä.

Jotenkin sopi päivän teemaan 🙃

aAhfoCl.png

Itellä oli kyllä viimevuonna sellaiset fiilikset että ois voinut mennä lanttulataamoon, ellei olisi ollut niin kiire niin olisinkin varmaan mennyt.
Kaikista pahinta on tiedostaa ettei tässä nyt kovin vahvasti mene ja lääkkeenä on viina.
Ihan lisäyksenä, pimppinesteitä pitäisi varmaan tutkia mielialalääkkeenä. En keksi mitään muuta selitystä miksi on niin hehheh "vitun valoisaa" ollut tämä vuosi.
sama vaikutus on myös spermalla.

En jaksanut enää editoida edellistä, mutta joo, suljetulle osastolle päätyy varmaan esim. syvästi masentuneita, joilla on korkea itsemurhariski. Ei kai sellaisesta ihmisestä välttämättä näe mitään päälle päin. Ihmisellä on vaan hyvin paha olla.

Onkos se nyt niin, että lähetteen suljetulle, mikä sen pakkolähetteen tarkka nimi nyt olikaan, voi kirjoittaa kuka tahansa lääkäri.. mutta kai nyt itse osastolla arvioidaan pikkaisen tarkemmin, mikä todellinen tilanne ja hoidon tarve on?

No oikeastaan kaikki psyk osastot ovat suljettuja eli ulko-ovi on lukossa ellei kyseessä ole päiväosasto, josta mennään yöksi kotiin tai joku avokuntoutuksen kokoontumispaikka. Se on sitten potilaskohtaista, millaiset liikkumisluvat kenelläkin on ja onko potilas vapaasti vain tahdonvastaisesti hoidossa. Nämä päättää hoitava lääkär. Jos liikkumisvapautta rajataan, on sille oltava perusteet (vaikka itsemurhavaara tai psykoottisuus) ja sitä on tarvittaessa muutettava. Vapaasti liikkuva ja vapaaehtoinen potilas voi halutessaan tulla ja mennä eli henkilökunta aukaisee oven pyydettäessä - itse olen käynyt hakemassa vaatteita kotoa ja kaverin kanssa kaupungilla. Hoitojakson voi vaikka keskeyttää, jos pakkohoitopäätöstä ei ole - ihan sama kuin muussakin sairaanhoidossa.

No oikeastaan kaikki psyk osastot ovat suljettuja eli ulko-ovi on lukossa ellei kyseessä ole päiväosasto, josta mennään yöksi kotiin tai joku avokuntoutuksen kokoontumispaikka. Se on sitten potilaskohtaista, millaiset liikkumisluvat kenelläkin on ja onko potilas vapaasti vain tahdonvastaisesti hoidossa. Nämä päättää hoitava lääkär. Jos liikkumisvapautta rajataan, on sille oltava perusteet (vaikka itsemurhavaara tai psykoottisuus) ja sitä on tarvittaessa muutettava. Vapaasti liikkuva ja vapaaehtoinen potilas voi halutessaan tulla ja mennä eli henkilökunta aukaisee oven pyydettäessä - itse olen käynyt hakemassa vaatteita kotoa ja kaverin kanssa kaupungilla. Hoitojakson voi vaikka keskeyttää, jos pakkohoitopäätöstä ei ole - ihan sama kuin muussakin sairaanhoidossa.
Joo, minä puhuin koko ajan tahdonvastaisesta hoidosta ilm. hiukka virheellisesti synonyyminä suljetun osaston kanssa.

Onkos se nyt niin, että lähetteen suljetulle, mikä sen pakkolähetteen tarkka nimi nyt olikaan, voi kirjoittaa kuka tahansa lääkäri.. mutta kai nyt itse osastolla arvioidaan pikkaisen tarkemmin, mikä todellinen tilanne ja hoidon tarve on?

Periaatteessa kuka tahansa lääkäri (oliko jotai virkavaatimuksia?), tekee lähetteen tahdonvastaisen hoidon arvioon, vastaanottavassa yksikössä tehdään päätös arviointijakson (muutamia päiviä muistaakseni) aloittamisesta ja päätös tahdonvastaisen hoidon aloittamisesta tehdään sitten arviointijakson jälkeen arvioivan yksikön ylipäällikön toimesta, muistaakseni. Kolme vaihetta, kolme eri päättäjää. Lähettävä ja vastaanottava lääkäri ei voi olla samoja. Noin niinku suunnilleen, en muista ihan joka koukeroa laista, oma kokemus rajautuu noin kahteen kertaan. Lähettävänä tahona.

Back
Ylös Bottom