Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Ja jos 10 on yleisesti katsottu liian alhaiseksi ferritiiniksi, niin onko tuo 13 nyt ihan oikeasti "hyvä", siinähän keikkuu muutaman yksikön päässä rajasta. Muistaakseni ferritiiniarvot voivat olla jotain yli 200 :unsure:

Tervkesklkrin mielestä arvo on hyvä, koska viitearvot.
Mehiläisen sivun mukaan "Jos S-Ferrit jää alle 20 mikrogrammaa litrassa (µg/l), puhutaan raudanpuutteesta ja on olemassa anemian uhka."
Duodecim Terveyskirjaston mukaan viitearvon alaraja naisella on 15. (ja lisähuomiona tällä sivulla: "Kirjallisuudessa ferritiinin raja-arvo 30 µg/l on hyväksytty raudanpuutteen osoittajaksi.")
Fimlabin mukaan "Pitoisuudet välillä 6 – 20 µg/l on harmaa-alue ja yli 20 µg/l on normaali arvo"

Onko Kuopiossa ihan omat viitearvot käytössä, jos sinun pitäisi olla normaalin rajoissa?

Ja jos 10 on yleisesti katsottu liian alhaiseksi ferritiiniksi, niin onko tuo 13 nyt ihan oikeasti "hyvä", siinähän keikkuu muutaman yksikön päässä rajasta. Muistaakseni ferritiiniarvot voivat olla jotain yli 200 :unsure:
Syökää sitä punasta lihaa ja kattokaa vuotaako pylly liikaa.
Mulla ferritiini jotaki 350 ilman rautalisiä, toki tuossahan voi sitte vanhuksen paskat nivelet vähän hämätä ko tulehusta siellä täällä.

Onko Kuopiossa ihan omat viitearvot käytössä, jos sinun pitäisi olla normaalin rajoissa?

Viitearvot vaihtelee labroittain, riippuen käytettävistä menetelmistä tulosten saamiseen.

Mutta pitäskö niitä välillä päivittää uusien tutkimustulosten myötä?

Ei missään tapauksessa, kun ne on kerran joskus 150vuotta sitten päätetty, niin niissä pysytään. #sätänä :rolleyes:

No todennäköisemmin se on "hyvä" kuin liian matala. Varmaan se voisi olla korkeampi, mutta voisi se olla matalampikin, mutta tuskin piporatio hiljenee jos sen saa vaikka kolmeenkymppiin.

Ja ei, minä en ala vääntämään mistään viiterajoilla olevien labrojen merkityksestä yhtään mihinkään. Olen liian vanha, väsynyt ja väliinpitämätön, ja hävinnyt jo pelin koska mielipiteeni on vastoin palstan VirallistaTotuutta(tm).

Sanon vain, että yksittäiset labra-arvot kertovat hirveän vähän olessaan "rajoilla". Jollakin alarajalla oleva hemoglobiini voi olla ollut koko iän ollut normaali, terve arvo. Jollakin toisella se voi tarkoittaa litran verenvuotoa, kolmannella se voi tarkoittaa liikaa juomista. e: plus noin niinku tilastollisesti (pohjimmiltaan tilastomatikkaahan labrat on) jos "terveeltä" ihmiseltä otetaan ~10 random verikoetta, niin tilastollisesti poikkeavia arvoja pitäisi olla vähintään yksi.

e2: muistaakseni (siitä labralääketieteen kurssista on ~15vuotta) "normaaliviitteet" on n kpl terveitä ihmisiä, joista keskiarvo +-2sd? Eli 95% terveistä ihmisistä osuu siihen väliin, 5% TERVEISTÄ menee ohi

ja mukamas e3: yksittäinen labra-arvokin on "sinnepäin" heitto, jos otetaan samaan aikaan eri käsistä sama koe niin saadaan todennäköisesti eri tulos, muutaman yksikön sinne-tänne, tämäkin vaihteluväli on jonku tilaston rajoissa, joka vaihtelee aina eri kokeissa eri verran, eli jos sitä crptä vaikka kattellaan sniffarin nenätippurissa, niin 95 tai 105 niin se on ihan se ja sama, sitten kun se on 150 tai 50 niin sillä on jotain merkitystä

#ugh #enjatkaenempää #kysyksjoku

Viimeksi muokattu:
Piporadiossa on muuten tänään illalla soinut kuorolauluversio suomalaisesta kansanlaulusta: "jos olis valtaa niin kuin on mieli niin ottaisin omakseni". Vain ja ainoastaan tämä pätkä.

Aika romanttista :heart:

Tosin alkaa kyllä tökkimään noin sadannen kerran jälkeen. Voisi vaihtua vaikka Marseljeesiin! Se oli niin juhlallista. Voisikohan siitä kehittyä Napoleon-syndrooma.

Pitäisi kysäistä asiaa duunissa päivystävältä psykiatrilta... Ei ole vara lähteä kylpylälomalle, niin pari viikkoa täysihoidossa voisi olla ihan kivaa vaihtelua.

Ja ei, minä en ala vääntämään mistään viiterajoilla olevien labrojen merkityksestä yhtään mihinkään. Olen liian vanha, väsynyt ja väliinpitämätön, ja hävinnyt jo pelin koska mielipiteeni on vastoin palstan VirallistaTotuutta(tm).
Mikä se palstan virallinen totuus on? Se, että joku epäilee että itsellä on epämääräisä oireita, koska tämä nimenomainen arvo oli Mehiläisen apin mukaan viitearvojen ulkopuolella, ja että jollakin on kokemusta tästä asiasta lähipiiristä? Aika helposti tulee virallinen totuus muodostettua!

Ja toki, totta kai olen googlannut asiaa tänään, koska se on itselle uusi ja vieras, ja toistaiseksi ainoa, joka on verikokeiden tuloksissa "punaisella."

Mikä se palstan virallinen totuus on?

Kaikilla pitää kaikki arvot olla vähintään ylärajalla (testot, kilpirauhasarvot, raudat, hb, ymsjneetc), muuten on pahat vajarit. Ei siis mitenkään henk koht sinun tapaukseen liittyen vaan yleisesti tarkoitin.

Piporadiossa on muuten tänään illalla soinut kuorolauluversio suomalaisesta kansanlaulusta: "jos olis valtaa niin kuin on mieli niin ottaisin omakseni". Vain ja ainoastaan tämä pätkä.

Aika romanttista :heart:

Tosin alkaa kyllä tökkimään noin sadannen kerran jälkeen. Voisi vaihtua vaikka Marseljeesiin! Se oli niin juhlallista. Voisikohan siitä kehittyä Napoleon-syndrooma.

Pitäisi kysäistä asiaa duunissa päivystävältä psykiatrilta... Ei ole vara lähteä kylpylälomalle, niin pari viikkoa täysihoidossa voisi olla ihan kivaa vaihtelua.

Minulle tuli tästä sinun piporadiosta (joka minullakin kyllä joka päivä on viritettynä jollekin taajuudelle) tämä minun tinnitukseni. Minulle selvisi, että tämänkin takia voi käydä lääkärissä! Ja ne lääkärit kuulemma löytävät tähän jotain apuakin! Aina kun minä olen jossain tästä valittanut niin on vaan sanottu, että ei voi mitään. Ei sillä, oon niin tottunut jo, että häiritsee vaan, jos alan kuuntelemalla tätä pininää kuuntelemaan.

Syö, liikkuu,nukkuu ja nussii?

Jos se tekee kaikkea noita mutta kilpirauhasarvot on vähän pielessä? Tai verenpaine on 160/90? Onko ihminen sairas vai terve jos numerot on pielessä, mutta oireita ei ole? Tai jos on oireita mutta ei löydettävissä olevaa vikaa?

Ihan kaikki tulokset eivät ole valmiita mutta tuo pisti silmään. Tietysti ensin mietin, että johtuuko siitä, että syön aika vähän lihaa. Samaan aikaan B12 on yli viitearvojen. No, antaa Mehiläisen työterveydelle peppua myyvän lääkärin selvittää mitä seuraavaksi, kunhan on kaikki tulokset.

Harmittaa kyllä, että hakeuduin sinne n. vuosi sitten aika pitkälle samojen oireiden vuoksi, eikä silloin otettu tuota ferritiiniä - ei ainakaan apista löynyt aiempia tuloksia kun monista muista löytyi. Harmitti vietävästi, että onko tämä sama tilanne ollut tässä jo kuluneen vuoden päällä ja selitys moneen asiaan. Kiukkusin tietysti jo että prkl, minunko se pitäisi osata kertoa mitä testejä otetaan, kun kuitenkin about *kaikki* kuuluu työterveyshuollon sopimukseen. No, eipä sille enää mitään voi.
Saako kysyä mitä ne oireet oli?

Mä olin tosi väsynyt, kävin hitaalla, energiat lopussa, mistään ei löytynyt vikaa. Löysin lääkärin joka oirelistaa katseli ja sanoi että kokeillaan tyroksiinia oireiden perusteella. Sain mun elämän takaisin, en ole enää väsynyt.

Back
Ylös Bottom