Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Jos se tekee kaikkea noita mutta kilpirauhasarvot on vähän pielessä? Tai verenpaine on 160/90? Onko ihminen sairas vai terve jos numerot on pielessä, mutta oireita ei ole? Tai jos on oireita mutta ei löydettävissä olevaa vikaa?
No sehän riippuu haluaako lääkefirmat jne päästä tienaamaan sillä. Koteloonkin saa leiman jos laittaa väärään ruutuun rastin vaikka eläisikin normaalisti ja olisi läheisten mielestä normaali.

Oonkohan mä pakkiksen ainoa normaali ihminen kautta historian?Ymmärtääkseni minussa ei ole mitään ikäisestäni poikkeavaa vikaa tai häiriötä.

Viimeksi muokattu:
Saako kysyä mitä ne oireet oli?

Mä olin tosi väsynyt, kävin hitaalla, energiat lopussa, mistään ei löytynyt vikaa. Löysin lääkärin joka oirelistaa katseli ja sanoi että kokeillaan tyroksiinia oireiden perusteella. Sain mun elämän takaisin, en ole enää väsynyt.
Minulla on näitä ja muita oireita, en tiedä liittyvätkö toisiinsa vai eivät. Voi olla samaa tai eri asiaa, mutta ohjattiin konsultoimaan neurologiakin varmuuden vuoksi, koska perheessä on todettu jonkinlaisia aivosähköhäiriöitä.
Mutta jospa olisi vain raudan puute ja aikuisiällä puhjennut migreeni, eikä sen kummempaa.

no_mikas_siel_jumittaa.jpg

Kohta sattuu teroa nilkkaan.

Koteloonkin saa leiman jos laittaa väärään ruutuun rastin vaikka eläisikin normaalisti ja olisi läheisten mielestä normaali.

Tämä myytti on paitsi väärä niin haitallinen.

Kaikki ihmiset ovat enemmän tai vähemmän outoja. Patologisen outouden raja on veteenpiirretty viiva. Ihminen ylittää sen rajan siinä vaiheessa, kun läheisiltä tai yhteiskunnalta menee hermot. Tyypillisesti ihminen itse ei tässä vaiheessa koe olevansa outo. Hän kokee päinvastoin olevansa normaali ihminen, jota muut eivät ymmärrä. Olen käynyt vierailemassa suljetulla osastolla ja ymmärsin, etten pysty itse sanomaan olenko terveiden joukoissa vai en. Sen tietää siitä päästääkö hoitajat ulos vai ei. Tämä selvästi vituttaa heitä, jotka ei pääse ulos, mutta hoitajat ovat oikeassa niiden mielestä, jotka pääsevät ulos. Tämä on hyvä muistaa jos vierailu joskus venähtää. Ne hoitajat ei ole lääkefirman kätyreitä vaan koittavat ihan tosissaan säätä antennia asentoon, jossa outous ei yllä vaaralliselle tasolle.

Jos pystyy olemaan analyyttinen itseään kohtaan niin siinä vaiheessa, kun kukaan ei ymmärrä ja maailma toimii täysin väärin olisi syytä huolestua.

Koteloon saa leimoja vain jos antaa tatuoijalle siihen luvan. Muuten täällä voi hullutella sydämensä kyllyydestä eikä ketään kiinnosta niin pitkään, kun et mene kusemaan toisten muroihin.

Minun käsitykseni mukaan suljetulle osastolle ei pitäs ihan älyttömän heppoisin perustein päätyä. Mitä nyt hoitoon johtaneita tapauksia tiedän, niin eräskin heilui loppuviimein kirveen kanssa paikallisen Cittarin parkkipaikalla, kunnes haettiin poies ja hoitoon, mitä ennen oli lähdössä itekseen Afganistaniin sotimaan ja FBI kuunteli pistorasioista. Toki vähän ääritapaus tämä.

Mutta eikö tahdonvastaisessa hoidossa ole yleensä useampi lääkärikin arvioimassa hoidon tarvetta..

muoks. tämäkin kyseinen tapaus pystyi käsittääkseni sopivalla lääkityksellä elämään suht normaalia elämää. Siellä osastolla on varmaan vähän toinen meno, jos lääkitys ja hoito on kunnossa, kuin jos nää tapaukset olisivat itekseen, mahdollisesti ilman lääkitystä ja kukaan ei katsoisi perään.

Viimeksi muokattu:
Työmatkaa on jonkun verran. Tunti suuntaansa. Kolleegan kanssa ollaan useana päivänä ajettu peräkanaa töihin. Nyt ahdistelee kimppakyytillä. Miten sais nätisti sanottua? Uhkaa tulla kotoa hakemaan huomenna.

Rasvapurkin kanssa torin laidalla.

On muuten tehty mahdottomasta mahdollinen, täällä toimii tietokoneet vielä hitaammin kuin julkisen puolen vehkeet. Ei tässä mennytkään kuin semmonen 15min että sain koneen ja ohjelmat auki.

Minä olen ollut kolmesti hoitojaksolla suljetulla osastolla ihan omasta tahdostani, en siis joutunut vaan pääsin sinne. Suurin osa meistä asiakkaista on ollut ihan vaan mielialahäiriöisiä, jolloin päivän ponnistus on nousta ylös sängystä ja katsoa välillä muutakin kuin vastapäistä seinää. Kukaan edes halua poistua ulkoilmaan. Paitsi röökiä polttavat. Hoitsut sitten patistelevat ulkoilemaan, mikä alussa ärsyttää valtavasti, koska ei jaksa, ei kiinnosta ja mitä väliä.

Psykoosiosastoilla voi olla vähän vilkkaampaa, mutta heistäkin suurin osa on vaarallisia lähinnä itselleen, eivätkä uskalla ryömiä pois peiton alta vaan he pelkäävät kaikkea mahdollista. Eikä ihme, kun maailma on heille käsittämätöntä kaaosta.

On muuten tehty mahdottomasta mahdollinen, täällä toimii tietokoneet vielä hitaammin kuin julkisen puolen vehkeet. Ei tässä mennytkään kuin semmonen 15min että sain koneen ja ohjelmat auki.
Jos verkossa on pirusti kuormitusta ja sen takia kestää, niin sen voi vielä jotenkin ymmärtää, mutta jos itse laitteet ovat elinkaarensa päässä ja sen takia tahmaavat, niin ei pysty tajuamaan.

Käypi aika nopsaan kalliiksi, jos aikaa tuhraantuu jatkuvasti laitteiden kanssa tappeluun. Plus itellä verenpaine heti tapissa, jos koneet tahmaa :D

Minä olen ollut kolmesti hoitojaksolla suljetulla osastolla ihan omasta tahdostani, en siis joutunut vaan pääsin sinne. Suurin osa meistä asiakkaista on ollut ihan vaan mielialahäiriöisiä, jolloin päivän ponnistus on nousta ylös sängystä ja katsoa välillä muutakin kuin vastapäistä seinää. Kukaan edes halua poistua ulkoilmaan. Paitsi röökiä polttavat. Hoitsut sitten patistelevat ulkoilemaan, mikä alussa ärsyttää valtavasti, koska ei jaksa, ei kiinnosta ja mitä väliä.

Psykoosiosastoilla voi olla vähän vilkkaampaa, mutta heistäkin suurin osa on vaarallisia lähinnä itselleen, eivätkä uskalla ryömiä pois peiton alta vaan he pelkäävät kaikkea mahdollista. Eikä ihme, kun maailma on heille käsittämätöntä kaaosta.
En jaksanut enää editoida edellistä, mutta joo, suljetulle osastolle päätyy varmaan esim. syvästi masentuneita, joilla on korkea itsemurhariski. Ei kai sellaisesta ihmisestä välttämättä näe mitään päälle päin. Ihmisellä on vaan hyvin paha olla.

Onkos se nyt niin, että lähetteen suljetulle, mikä sen pakkolähetteen tarkka nimi nyt olikaan, voi kirjoittaa kuka tahansa lääkäri.. mutta kai nyt itse osastolla arvioidaan pikkaisen tarkemmin, mikä todellinen tilanne ja hoidon tarve on?

Työmatkaa on jonkun verran. Tunti suuntaansa. Kolleegan kanssa ollaan useana päivänä ajettu peräkanaa töihin. Nyt ahdistelee kimppakyytillä. Miten sais nätisti sanottua? Uhkaa tulla kotoa hakemaan huomenna.
Hirvittävä ajatus, tuohon ei pidä lähteä ollenkaan ja torppaat jotenkin ennen kuin alkaakaan. Jos lähdet tuohon, niin sitten se lopettaminen vain hankaloituu.

Miten olisi rehellisesti;
-Tykkään ajaa yksin
-Minulle on tärkeää/ haluan olla aamulla ja iltapäivällä yksin (+mahdolliset pehmentävät tekijät kuten lapsiperhearki ja vaimo ym.)

Mahdolliset tekosyyt:
-Hoidan usein henkilökohtaisia puheluita työmatkoilla
-Yllättävät vaimon ilmoittamat kauppareissut ja yllättävät lasten kuskailut on helpompi hoitaa kun liikkuu yksin

Lisäksi aina voi mahdollisiin "järkisyihin", kuten "eihän siinä ole järkeä että erikseen kuljetaan, tulee niin kalliiksikin" vastata, että ei ole meidän perheessä rahasta kiinni.

@gonzaless teilläkö pitää tehdä hommat ihan konttorilta käsin? Muistelen, että sulla oli toimenkuva aika palaveri- ja toimisto-ohjelmapainotteista, minkä nyt varmaan työntäis ihan samalla tavalla kotootakin..

Hirvittävä ajatus, tuohon ei pidä lähteä ollenkaan ja torppaat jotenkin ennen kuin alkaakaan. Jos lähdet tuohon, niin sitten se lopettaminen vain hankaloituu.

Miten olisi rehellisesti;
-Tykkään ajaa yksin
-Minulle on tärkeää/ haluan olla aamulla ja iltapäivällä yksin (+mahdolliset pehmentävät tekijät kuten lapsiperhearki ja vaimo ym.)

Mahdolliset tekosyyt:
-Hoidan usein henkilökohtaisia puheluita työmatkoilla
-Yllättävät vaimon ilmoittamat kauppareissut ja yllättävät lasten kuskailut on helpompi hoitaa kun liikkuu yksin

Lisäksi aina voi mahdollisiin "järkisyihin", kuten "eihän siinä ole järkeä että erikseen kuljetaan, tulee niin kalliiksikin" vastata, että ei ole meidän perheessä rahasta kiinni.

Hyvä vastaus. Olen täysin samoilla linjoilla. Ainoa aika vuorokaudesta jolloin saa olla yksin on työmatka tullessa ja mennessä. Ihan sillä pelkästään jaksaa olla sosiaalinen ja tuottava töissä ja vastavuoroisesti iloinen ja kärsivällinen kotona.

Toiseks kuljen miten haluan. Jos en jaksa herätä herätyskellon soidessa, pistän 30min eteenpäin ja herään sitten. Vastavuoroisesti lähden silti ajoissa töistä. Koska tiedän olevani tuottava Sanna Marinin tapaan, eikä mun duuni tarvi 7,5h. Kollegalle taasen tuottavuutta tärkeämpää on 7,5h läsnäolo.

Sanon suoraan että en halua. Tarviin omaa aikaa.

@gonzaless teilläkö pitää tehdä hommat ihan konttorilta käsin? Muistelen, että sulla oli toimenkuva aika palaveri- ja toimisto-ohjelmapainotteista, minkä nyt varmaan työntäis ihan samalla tavalla kotootakin..

Vaihdoin jobia kesäkuussa ja täällä pitää tehdä paikan päällä. Piti kyllä tehdä osittain etänä, mutta täytyy konttorilla ajaa sisään. Kuukauden olin työmaalla ja heinäkuun lomalla. Nyt elokuussa kävikin silleen että pääsin sattumalta uuteen positioon ja taas pitää ajautua sisään. Varmaan joitain etäpäivä tulen tekemään, mutta jos töitä on pakko tehdä niin mieluummin ajan työmaalle. Edellisessä jobissa en halunnu työmaalle kun kustannuspaikka PKS ja työ paskaa.

Back
Ylös Bottom