Pari kysymystä kyykystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Draig0
  • Aloitettu Aloitettu
Ei ne aloitustulokset ratkaise, vaan kuinka nopeasti voimat kasvavat. Paljonko se muutama kuukausi sitten on? Sano suoraan. Oletin että kaksi. Hiukka eri juttu jos se onkin 9kk
Ei pysty muistaan tarkkaan, mutta en hirveästi valehtele jos sanon 8-10 kk. Ja kyllä aloitustuloksetkin on aika suuri lahjakkuuden mittari. Onhan näitä kuultu kun joku huippulahjakas sälli nostaa penkistä 100 kg heti ensimmäisellä kerralla kun sitä kokeilee ja nykyään nouseekin 300, mihin ei ole kellään tavallisella pulliaisella mitään mahdollisuuksia.

Eikun mä koitan ymmärtää mitä helvettiä siellä teilläpäin tehdään jos yli 20 tyyppiä tekee kyykyssä tommoisia tuloksia. Puhutaanko me nyt samasta liikkeestä? Toi ei ole mahdollista oikeesti, ei vain ole. Siis sä voit sieltä kyykystä tulla vaikka väärällä tekniikalla perse taakse, jalat suoraksi ja julle perään. Sen ei pitäis olla noissa painoissa YHTÄÄN MIKÄÄN ongelma. Eli puhutaanko nyt jostain muusta kuin kyykystä? Onko sulla mitään videota sun kyykystä, koska tässä on joku megaluokan väärinymmärrys nyt?
Pakko kyllä vähän ihmetellä. Mä aloitin 2,5v sitten salilla käymisen. En koskaan aiemmin ollut kyykänny. Tais mennä salilla vielä eka vuosi ennenkuin uskalsin ottaa kyykyn ohjelmaan.
5-kymppinen ja huono oppimaan. Kyykky ollu aina vaikee ja tekniikka kusee edelleen.
Silti mä nyt kuitenkin oon kyykänny sen 110kg @75kg ojakeppinä. Jalkalihaksia mulla ei ole, eikä varsin persettä tai takareisiä.
Mullehan selvis vasta hiljattain että olen kokoajan yrittänyt päätä seinään lyömällä edetä väärällä tavalla. :D
Low bar-kyykky vaan ei sovi mulle. Siirryin High bar-kyykyyn ja asiat napsahti paremmin kohdalleen, josko vaikka kehitystäkin kohta tulis.

Eikun mä koitan ymmärtää mitä helvettiä siellä teilläpäin tehdään jos yli 20 tyyppiä tekee kyykyssä tommoisia tuloksia. Puhutaanko me nyt samasta liikkeestä? Toi ei ole mahdollista oikeesti, ei vain ole. Siis sä voit sieltä kyykystä tulla vaikka väärällä tekniikalla perse taakse, jalat suoraksi ja julle perään. Sen ei pitäis olla noissa painoissa YHTÄÄN MIKÄÄN ongelma. Eli puhutaanko nyt jostain muusta kuin kyykystä? Onko sulla mitään videota sun kyykystä, koska tässä on joku megaluokan väärinymmärrys nyt?
Suosittelen käymään joskus muissakin saleilla kuin niissä geeni hirviöitten luolissa. Sinulla on näköjään täysin vääristynyt kuva ihmisten voimatasojen eroista. Kerrohan vielä että olet itsekin lahjaton kun penkkaat vain 220kg. Mavessakin varmaan 200kg pitäisi jokaisen vetää niinkö?

Ei pysty muistaan tarkkaan, mutta en hirveästi valehtele jos sanon 8-10 kk. Ja kyllä aloitustuloksetkin on aika suuri lahjakkuuden mittari. Onhan näitä kuultu kun joku huippulahjakas sälli nostaa penkistä 100 kg heti ensimmäisellä kerralla kun sitä kokeilee ja nykyään nouseekin 300, mihin ei ole kellään tavallisella pulliaisella mitään mahdollisuuksia.
Tottakai aloitustulos merkitsee, mutta ei ole luotettava mittari potentiaalista. Tiedän useita hyvin heikkoja kukkakeppejä joista oletti ettei ole lahjoja. Eivät yksinkertaisesti vain syöneet mitään. Siinä syy laihuuteen. Sitten kun alkaa syödä kuin urheilijat ja käymään puntilla, todellinen lahjakkuus tulee esille. Paino ja voimat nousevat silmissä.

Pakko kyllä vähän ihmetellä. Mä aloitin 2,5v sitten salilla käymisen. En koskaan aiemmin ollut kyykänny. Tais mennä salilla vielä eka vuosi ennenkuin uskalsin ottaa kyykyn ohjelmaan.
5-kymppinen ja huono oppimaan. Kyykky ollu aina vaikee ja tekniikka kusee edelleen.
Silti mä nyt kuitenkin oon kyykänny sen 110kg @75kg ojakeppinä. Jalkalihaksia mulla ei ole, eikä varsin persettä tai takareisiä.
Mullehan selvis vasta hiljattain että olen kokoajan yrittänyt päätä seinään lyömällä edetä väärällä tavalla. :D
Low bar-kyykky vaan ei sovi mulle. Siirryin High bar-kyykyyn ja asiat napsahti paremmin kohdalleen, josko vaikka kehitystäkin kohta tulis.
High barilla minäkin kyykkään. Ei ole tekniikasta kiinni. Moni on jo sen katsonut eikä ole korjattavaa löytynyt. Välitykset ei ole loistavat kyykkyyn, mutta eipä paskatkaan. Pääsen nätisti kisasyvyyteen niin etu kuin takakyykyssä. Valakyykkykin onnistuu pohjaan asti 60 kilolla. Maveen taas välitykseni sopivat loistavasti. Olen pitkäkätinen. Nostomatka lyhyt. Sumolla voisin hilata hyvät raudat jos treenaisin sitä. Lajissani ei saa vain sumottaa niin en ole turhaan voimiani siihen tuhlannut.

Itse aina ollut ihan sysipaska kyykyssä, en kyllä sitä ole kauheasti tehnytkään. Treenivuosia reilu 20 takana ja etukyykky varmaan 100 kilon luokkaa vaikka mave 200 ja penkki noin 140. 100 kilon salkkuja myös kantanut. Predatorin kohtalontovereita löytyy siis pitempäänkiin treenanneissa. 😊 Mulla tosin paska kyykky johtuu siitä ettei sitä ole tehnyt, nyt ottanut ohjelmaan ja hyvin kyllä lähtenyt tulokset nousemaan...

Jos kyykky oikeesti on 20+ vuoden treenin jälkeen 115kg, niin kyllä jossain on jotain vikaa ihan oikeesti. Voimamieslajeista keskikropan pitäisi olla kunnossa samoin kuin taka-akselin ja jos tekniikka on kunnossa, niin ei pitäisi oikein mihinkään enää vuotaa voimantuottokaan ? 5-10kg/vuosi tahdillakin tuosta pitäisi olla päästy jo paljon pidemmälle.

Itsellä penkissä ollut aloitustaso heikko, voimien lisääntyminen tosi hidasta, mutta kyllä siitä silti semi-asiallinen on tullut tarpeeksi monen vuoden jälkeen.

Itse aina ollut ihan sysipaska kyykyssä, en kyllä sitä ole kauheasti tehnytkään. Treenivuosia reilu 20 takana ja etukyykky varmaan 100 kilon luokkaa vaikka mave 200 ja penkki noin 140. 100 kilon salkkuja myös kantanut. Predatorin kohtalontovereita löytyy siis pitempäänkiin treenanneissa. 😊 Mulla tosin paska kyykky johtuu siitä ettei sitä ole tehnyt, nyt ottanut ohjelmaan ja hyvin kyllä lähtenyt tulokset nousemaan...
Noniin. Hyvä kun ilmouttauduit. Kyllä meitä on tälläkin foorumilla 100% varmasti useampikin. Harva vaan ilkeää mainostaa paskaa kyykky tulostaan, kun saa paskamyrskyn ja haukut niskaan. Ei tuo mave vaikuta kyykkyyn juuri minkään vertaa. Tiedän useamman 300 mavettajan joilla kyykky alle 150kg. Suorin jaloin voi rykästä hirmu romut vaikka ois miten heikot etureidet.

Jos kyykky oikeesti on 20+ vuoden treenin jälkeen 115kg, niin kyllä jossain on jotain vikaa ihan oikeesti. Voimamieslajeista keskikropan pitäisi olla kunnossa samoin kuin taka-akselin ja jos tekniikka on kunnossa, niin ei pitäisi oikein mihinkään enää vuotaa voimantuottokaan ? 5-10kg/vuosi tahdillakin tuosta pitäisi olla päästy jo paljon pidemmälle.

Itsellä penkissä ollut aloitustaso heikko, voimien lisääntyminen tosi hidasta, mutta kyllä siitä silti semi-asiallinen on tullut tarpeeksi monen vuoden jälkeen.
Huono high bar kyykky ei kerro mitään keskivartalon voimasta. Vahvalla keskivartalolla juurikin pystyn voittamaan kyykky vahvat kaverit. Esim merimieskävely, farmari, säkit jne. ovat itselle hyviä lajeja. Atlaskivissäkin olen nostanut saman kiven kuin 80kg kovemmat mavettajat ja 100kg kovemmat kyykkääjät. Ei ne maximivoimassa vahvat jalat riitä minnekään, jos et osaa kävellä niillä nopeasti kuorma selässä. Voimanostajat tuppaavat olemaan liian hitaita ja kömpelöitä.

Tämä juuri, kyllä nyt jumalauta terve mies noin pitkällä historialla pitäisi päästä vähän edes pidemmälle.
Jos ois rahaa, löisin jonkun vedon, että jton valmennukseen vuodeksi ja jos ei ohjeita noudattaen pääse yli 115kg niin maksan rahaa.

Mitäs muuten @jto kovalla kokemuksella asiaan sanoo?

Noniin. Hyvä kun ilmouttauduit. Kyllä meitä on tälläkin foorumilla 100% varmasti useampikin. Harva vaan ilkeää mainostaa paskaa kyykky tulostaan, kun saa paskamyrskyn ja haukut niskaan. Ei tuo mave vaikuta kyykkyyn juuri minkään vertaa. Tiedän useamman 300 mavettajan joilla kyykky alle 150kg. Suorin jaloin voi rykästä hirmu romut vaikka ois miten heikot etureidet.
Enempi huvittaa tuo reaktio siihen että meitä heikompia kyykkääjiä oikeasti on olemassa treenivuosista riippumatta. En mä ainakaan häpeä myöntää että oon surkea kyykyssä. Mutta ilman lajiharjoitteluakin luulen että minäkin kepittäisin monta paljon vahvempaa kyykkääjää vahvamieslajeissa. 😊

Huono high bar kyykky ei kerro mitään keskivartalon voimasta. Vahvalla keskivartalolla juurikin pystyn voittamaan kyykky vahvat kaverit. Esim merimieskävely, farmari, säkit jne. ovat itselle hyviä lajeja. Atlaskivissäkin olen nostanut saman kiven kuin 80kg kovemmat mavettajat ja 100kg kovemmat kyykkääjät. Ei ne maximivoimassa vahvat jalat riitä minnekään, jos et osaa kävellä niillä nopeasti kuorma selässä. Voimanostajat tuppaavat olemaan liian hitaita ja kömpelöitä.
Et nyt ymmärtänyt yhtään mitä kirjoitin ja aloit vaan tuputtaa tuota miten pärjäät voimamieslajeissa, tuossa yksi vaikutin heikkoon kyykkyyn? Toinen syy kapeakatseisuus ja ennakko-luulot (vika lause) ?

no kovasti täällä ollaan takajaloillaan ja isoon ääneen omaa agendaa puolustamassa ja kuka urheilija ei mitäkin tarvitse nyt tai koskaan tai heinäsirkat ja perikato. hieman rankkaakin yleistämistä seassa. eli... pyynnöstä vastailen omalta kantilta hieman. mä en kauheesti jaksa jankuttaa tai tyhjiä väitellä, joten pysyn faktoissa.

ite olen pian siis sen 30v voimaa valmentanut ja seassa on hyvin runsaasti sekä voimanostajia että voimamiehiä vakavasti harrastavista aina maailman huipulle asti. takakyykkyä jossain määrin tai joinakin kausina voimamiehistäkin tekevät lähes kaikki, mutta suurimmalla osalla etukyykky on se pääkyykky, että säästettäis sitä lantioo vetoihin ja lajitreeneihin. lähes kaikki hiemankin kovemmat kuitenkin etukyykystäkin ovat ottaneet vähintään 1,5x oman painon verran malmia, mitä yhtään muistan. semmosista aloittelevissa (ei vielä kisoja tai pari kisaa takana) vahvamiehissä taso on yleensä ollut tyyliin 5*omapaino etarissa. keskikropan iso osuus kaikissa kyykyissä kuitenkin on kiistaton.

monenlaisia tyyppejä tottakai on ja kehittyminen ei oo kaikille ollenkaan niin itsestäänselvää, jos se toiselle tuleekin puoli-ilmaiseksi. tää on joidenkin vaikee tajuta. tiettyjä lainalaisuuksia kuitenkin on ja hyvin harvassa ovat ne, ketkä eivät kehity juuri ollenkaan tai se on hyvin hidasta. omalle kohdalle semmosia on tullut viimesen 5v aikana vajaa kourallinen. heilläkin yleensä vain yksi liike, mikä taapertaa pahasti ja muu treeni etenee ns. normaalisti.

takakyykynkin (se muuten on squat tai back squat maailmalla, ei JALKAkyykky, viitaten muualle forumiin...) voi tehdä niin monella tapaa. painonnoston apuliiketyylinen pysty oikeesti pohjaan tehty takakyykky voi 300 kilon vetäjällä olla reilustikin alle 200 ja varsinkin, ellei semmosta kauheesti treeneissä tee. olisko mun jengissä ns. heikoin mokoman tyylin kyykky ollut 170 stopilla ja veto 310, jos oikein muistan. kisasyvysestä takakyykystä ko. herra kuitenkin nosti 240. vaihtelua noissa aina löytyy ja esim reilusti yli 200kg etari ja melkein 350kg veto löytyy eräältä pikkusarjan vahvamieheltä.

ipf:n raw- kriteerien mukaista alle 230 kilon kyykkyä en kuitenkaan löytänyt omilta valmennettavilta keltään, ketkä vetää yli 300. näissä sitten penkki on melko varmasti normaalia heikompi pitkien käsien takia. yli 250 kiloa vetävien heikoin kisassa tehty takakyykky oli 180. naisissa "pahin" heitto vedon ja kyykyn suhteissa oli 70-kilosella nostajalla jk120 ja mv 170. se on jo aika huomattava, mutta koska penkki on 70 se myös kertoo antropometrisestä lahjakkuudesta vetoon. naisia mulla kuitenkaan ei ole valtavan paljoa mukana. tällä hetkellä alle 10, joten otanta ei ole kovin iso.

kattelin pikasesti tuossa tän ja viime vuodenkin valmennettavia läpi ja miehissä siellä alle 80kg ihmisillä heikoin kyykky on ollut mulle tullessa 4*85kg. yleensä mun valmennussuhteet kestää vuosia, mutta joitakin lyhyempiä projekteja on aina mukana ja hyvä niin. asiakkaan mukaan mennään. tuo kyseinen herra nosti reilu 6kk jälkeen 2*145 ja painoa oli tullut lisää 5kg. miehissä yli 5v treenanneilla ja mulla yli vuoden mukana olleilla ei ollut yhtäkään alle 130kg kyykkyä alle 90kg asiakkailla. tilastoja vaan, mutta pikaisesti noita katselin.

. naisissa "pahin" heitto vedon ja kyykyn suhteissa oli 70-kilosella nostajalla jk120 ja mv 170. se on jo aika huomattava,
Täällä nostaa käden pystyyn 75-kiloinen jolla jk 110 ja mv 160. 🖐 Penkki 92,5.

Nimim. "pitääkö olla huolissaan".
Tuomas Kyrö vois vaikka vastata. 😁

ei pidä. kyykyn tyyli merkkaa paljon, kuten kirjotin. sun kirjotusten perusteella niissä treenien ohjelmoinneissa on enemmän sijaa napinalle kuitenki vrt. tekniikka.

Itsellä taapertaa vain kyykky. Noussut 16 kesäisestä lähtien hitaammin kuin yläkropan liikkeet. Siksipä kyykyn ja punnertavien liikkeiden ero ei ole kaventunut koskaan. Prässit ja muut kulkevat suhteessa paljon paremmin.

Kiva että on kohtalotovereita, mua on melkein vähän hävettänyt kun on ollut aina kyykky ja penkki about samoissa, vaikka tiedän että on lyhyet kädet ja hyvä kaari.
Samanaikainen alltime toppi oli 2x140 kyykkyä, 1x140 penkkiä suht samaan aikaan(ei kilpailullisia tavotteita, en muistaakseni ole koskaan kokeillut 10v "voimanostolarpilla" totalia oikein...
Paino 88kg tuolloin, ja tosiaan se 8-9v voimailua takana. Ei tää oo kaikille helppoa :D

Kyllä ihan terävintä kärkeä edustavilta löytyy useimmiten molemmat lahjakkuuden osatekijät: korkea lähtötaso ja hyvä vaste harjoitteluun. Omalla kohdalla on nuo ominaisuudet ihan ristissä : luonnostaan heikko ja minua kiusattiinkin armeijaikään asti heikkouden (toki lähinnä laihuuden vuoksi). Mutta sitten taas tuo harjoitteluvaste on ihan kohtuullinen, että tuloksia saa pitkällä aikavälillä tasaisesti nostettua. Niin nopeaa se kehitys ei tietysti ole kuin vielä sen suhteen lahjakkaammilla. Ja tuskin 100 kiloa penkkaan harjoittelun loputtua, vaikka jos onnistuukin 250 kilossa käymään. Kuukauden totaalitaukokin jo tiputtaa 50kg tulosta. Tietysti tuskin lähtisi noin paljoa, jos ei joutuisi terveydellisistä syistä sitä taukoa pitämään. Eli tämmöselle luonnostaan heikolle se hyöty treenaamisesta tuntuu olevan pääosin väliaikaista ja ne saavutetut tulokset menettää hyvin tehokkaasti ja aika nopeastikin, jos ei treenaile. Luonnonriskeillä saattaa nousta 70-80% ennätyksistään aika kylmiltään vielä vuosienkin treenaamattomuuden jälkeen. Eli ne saavutetut tuloksetkin säilyy paremmin. On tullu monta kertaa todistettua tuollaista ilmiötä.

Suosittelen käymään joskus muissakin saleilla kuin niissä geeni hirviöitten luolissa.
No ei se nyt geenejä kyllä vaadi miltään osin. Alle 115 kyykky voimamiehissä kilpailevalla aikuisella lääkkeitä käyttävällä miehellä tarkoittaa, että se ei joko tee laisinkaan kyykkyä tai sitten tekee sitä niin päin seiniä kun tehdä voi. Edes maailman paskimmilla geeneillä ei vain voi olla mahdollista. Ymärrätttekö te nyt, että 115kg ei paina mitään, ei yhtään mitään. Eri asia on aloittelijat joilla ei ole mitään taustaa, mutta se on 100% fakta, että jos kemiaa on kierrossa ja edes vähän kyykkää, niin se väkisinkin nousee.

Joten mä nyt kysyn sulta vielä kerran, ymmärrätkö mikä liike kyykky on, koska me taidetaan puhua nyt aivan eri liikkeestä. Voitko mun mieleksi laittaa sun kyykystä videon, koska mä kuollakseni haluan nähdä miten vitussa sä olet onnistunut jossain melkolailla mahdottomassa. Mä en ollut ite kyykännyt yli 15 vuoteen ja kun otin sen tangon kerran treeneissä niskaan, niin tein 160x6. Joo, toki olin tehnyt jaloille muuta, mutta että sä onnistut treeneissä jotenkin eliminoimaan täysin kokonaan reisien harjoittelun, niin en voi ymmärtää miten se on mahdollista.

Ja jos sä vielä tosiaankin kyykkääät, niin millä helvetin ohjelmalla olet onnistunut eristämään voimantuoton lisääntymisen pois kokonaan?

Mä nyt vielä varmistan sulle, että sä olet ehkä maailman seitsemäs ihme, toi ei ole normaalia, että turha selittää mistään geeneistä, sä teet jotain todella väärin. Millä ihmeen lihaksella sä saat 9000kg rekan liikkeelle jos et jaloilla? Musta tuntuu, että tässä on siis mielisairaan kokoinen väärinymmärrys, tai sitten sä trollaat ja puhut paskaa. Älä ala väittämään että sä vedät rekan liikenteeseen selällä ja hauksilla.

Ja vielä kerran, toi on TÄYSIN LUONNOTONTA. siksi mä tässä yritän ymmärtää että mistä ihmeestä tässä on kyse.

Viimeksi muokattu:
No ei se nyt geenejä kyllä vaadi miltään osin. Alle 115 kyykky voimamiehissä kilpailevalla aikuisella lääkkeitä käyttävällä miehellä tarkoittaa, että se ei joko tee laisinkaan kyykkyä tai sitten tekee sitä niin päin seiniä kun tehdä voi. Edes maailman paskimmilla geeneillä ei vain voi olla mahdollista. Ymärrätttekö te nyt, että 115kg ei paina mitään, ei yhtään mitään. Eri asia on aloittelijat joilla ei ole mitään taustaa, mutta se on 100% fakta, että jos kemiaa on kierrossa ja edes vähän kyykkää, niin se väkisinkin nousee.

Joten mä nyt kysyn sulta vielä kerran, ymmärrätkö mikä liike kyykky on, koska me taidetaan puhua nyt aivan eri liikkeestä. Voitko mun mieleksi laittaa sun kyykystä videon, koska mä kuollakseni haluan nähdä miten vitussa sä olet onnistunut jossain melkolailla mahdottomassa. Mä en ollut ite kyykännyt yli 15 vuoteen ja kun otin sen tangon kerran treeneissä niskaan, niin tein 160x6. Joo, toki olin tehnyt jaloille muuta, mutta että sä onnistut treeneissä jotenkin eliminoimaan täysin kokonaan reisien harjoittelun, niin en voi ymmärtää miten se on mahdollista.

Ja jos sä vielä tosiaankin kyykkääät, niin millä helvetin ohjelmalla olet onnistunut eristämään voimantuoton lisääntymisen pois kokonaan?

Mä nyt vielä varmistan sulle, että sä olet ehkä maailman seitsemäs ihme, toi ei ole normaalia, että turha selittää mistään geeneistä, sä teet jotain todella väärin. Millä ihmeen lihaksella sä saat 9000kg rekan liikkeelle jos et jaloilla? Musta tuntuu, että tässä on siis mielisairaan kokoinen väärinymmärrys, tai sitten sä trollaat ja puhut paskaa. Älä ala väittämään että sä vedät rekan liikenteeseen selällä ja hauksilla.

Ja vielä kerran, toi on TÄYSIN LUONNOTONTA. siksi mä tässä yritän ymmärtää että mistä ihmeestä tässä on kyse.

Niin kyllähän 115kg vähän on, jos sitä vertaa keskimääräisen kaksikymmentä vuotta tosissaan treenanneen kyykkyennätykseen. Mutta nimenomaan geenithän sen selittää osaltaan, ei mikään vituiksi harjoittelu ainakaan kokonaan. Ihan samoilla metodeilla ne muut miehet Predatorin treeniporukassa menee ja kyykkytulokset on korkeampia. Sitten tuohon voimantuoton lisääntymiseen, että eihän se todennäköisesti ole ollut lähelläkän nolla, vaan paljon on aikuisia miehiä joiden lähtötaso on 50-70kg kyykyssä. Tämän tiedän kun kuntoilijoita olen valmentanu. Kyllä ihan samasta liikkeestä puhutte Predatorin kanssa. Se on ihan sama kun alle 100kg penkkaavia pidempäänkin treenanneita miehiä on paljon. Ei Mayorsilla varmaankaan, mutta noin yleisesti. Ei ne toki tuloksistaan ole pakkiksella useimmat varmaankaan kertomassa.

Tietenki tuollaisessa tapauksessa, jossa esim. kyykkyliikkeet on poikkeuksellisen heikot, on hyvä selvittää, ettei se johdu esim puutteellisesta pakara-aktivaatiosta tms lantiokontrollista. Mut sellaset henkilöt ei yleensä kykene edes kohtalaista kyykkyä tekemään teknisesti. On mulla muutama valmennettava ollu, joille se kyykky tuntuu jo liikkeenä ylitsepääsemättömän hankalalta oppia. Ja yleensä vika ei ole liikkuvuudessa vaan koordinaatiossa ja kehonhallinnallisissa asioissa.

Tuossa viestissäsi myös ontuu tuo, että vertailukohtana käytät itseäsi. Monella jää tuo 6x160kg kyykkäämättä ikiajoiksi vaikka sitä yrittäisi. Joku toinen puolestaan ottaa 300kg muutaman vuoden panostuksella kyykkyyn. Ne yksilöerot on tutkitustikin jäätävät kun ääripäihin mennään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Back
Ylös Bottom