Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sen takia ihmiset ovat kuseessa. Eihän se mitään jos ei ole lapsia mutta sitten kun niitä on 2 niin mikään kaksio ei enää riitä ja alle 250 000e ei saa oikein mitään jos ei halua asua jossain perseesä mutta joo nykyään saa kaiken osamaksulla niin helppo ostaaTää on hauskaa, kun ilmeisesti ihmisillä on tavoitteena ottaa maksimit mitä pankista vain irtoaa. Entäs sitten kun korot ovat sen reilusti alle 1% kokonaiskoron sijasta vaikkapa 3%?
Esimerkiksi 400k lainassa tuo tarkoittaa sitä, että pelkkiin korkoihin menee 333e/kk sijasta 1000e/kk ja sitä lainaa kun olisi vielä hyvä lyhentääkin..
Siihen hankit vielä perheenlisäystä, päälle autolainaa, päivähoitomaksuja, työttömyyttä tai mitä vain normaalielämässä sattuvaa ja hups, pian ollaankin lyhennysvapaalla ja kun ne tulevat täyteen, niin pian se 400k kämppä on alennusmyynnissä.
Meillä oli vuositulot yhteensä noin 80ke ja otettiin lainaa 145ke. Ei ole lainasta ihan kauheaa stressiä, vaikka elämä ei aina menekään kuin elokuvissa.
Huvittava kommentti. Lähinnä pätee jonnekin Helsinkiin.Sen takia ihmiset ovat kuseessa. Eihän se mitään jos ei ole lapsia mutta sitten kun niitä on 2 niin mikään kaksio ei enää riitä ja alle 250 000e ei saa oikein mitään jos ei halua asua jossain perseesä mutta joo nykyään saa kaiken osamaksulla niin helppo ostaa
No joo, kyllä ja ei. Onko kaikkea pakko ostaa velaksi ja onko sen ensiasunnon pakko olla se lopullinen unelmatalo? Asuu ensin sellaisessa välimallissa, mikä sen hetkiseen elämäntilanteeseen riittää ja laittaa vaikka rahastoon samalla sitä rahaa. Ylihän sitä täytyy jäädä, jos kuvitellaan että talous kestää helposti maksella isompiakin lainoja. Lisäksi jos korot lähtevät nousuun, ei se reilumpi käsiraha ainakaan haitaksi ole asuntomarkkinoilla.Sen takia ihmiset ovat kuseessa. Eihän se mitään jos ei ole lapsia mutta sitten kun niitä on 2 niin mikään kaksio ei enää riitä ja alle 250 000e ei saa oikein mitään jos ei halua asua jossain perseesä mutta joo nykyään saa kaiken osamaksulla niin helppo ostaa
Niinkö? Itse asun itä-uudellamaalla ja viikoittain olen tutkinut valikoimaa. Joo kyllä jos haluaa jonkun 50 luvulla rakennetun pommin niin löytyy varmasti. Itse olen etsin kämppää viidelle henkilölle ja jos haluaa asiallisen asunnon niin hinta nousee + 260 000. Tämä on nyt ihan kiinni omista vaatimuksista tietenkinHuvittava kommentti. Lähinnä pätee jonnekin Helsinkiin.
Asunto on sentään sijoitus mutta en ymmärrä että joku normaalituloinen on valmis maksaa autosta 800e/kk. Itse oon tullut siihen tulokseen että mielummin vähemmän duunia ja bähemmän turhia ostoksia.No joo, kyllä ja ei. Onko kaikkea pakko ostaa velaksi ja onko sen ensiasunnon pakko olla se lopullinen unelmatalo? Asuu ensin sellaisessa välimallissa, mikä sen hetkiseen elämäntilanteeseen riittää ja laittaa vaikka rahastoon samalla sitä rahaa. Ylihän sitä täytyy jäädä, jos kuvitellaan että talous kestää helposti maksella isompiakin lainoja. Lisäksi jos korot lähtevät nousuun, ei se reilumpi käsiraha ainakaan haitaksi ole asuntomarkkinoilla.
Enkä mä tätä keneenkään täällä kohdista. Siinä vaiheessa kun lopulta heräsi omaan rahan käyttöön niin avautui silmät ympäristöllekin. Eräskin pariskunta oli niin tiukilla, että visat tapissa mentiin että edes arki pyöri. Toisen pariskunnan yhtälöön kuului maksaa auton lyhennystä 800e/kk, pienemmillä tuloilla mitä meillä. Moottoriremppa tehtiin sitten pankkilainalla. Sitten ihmetellään kun ihmiset ovat töissä kyrpä otsassa ja on pakko painaa oravanpyörässä ylitöitä, kun on niin paljon velkaa.
Asunto on sentään sijoitus mutta en ymmärrä että joku normaalituloinen on valmis maksaa autosta 800e/kk. Itse oon tullut siihen tulokseen että mielummin vähemmän duunia ja bähemmän turhia ostoksia.
Mutta näin ei ollut lainanottohetkellä. Minä olin ollut puoli vuotta yrittäjänä ja parempi puolisko kuukauden eikä tulevasta tulotasosta ollut mitään takeita."Elämänkoulusta" huolimatta tulot on teidän tapauksessa käsittääkseni ihan jotain muuta kuin suomalaisen keskiansio. Hanttihommissahan varsinkin sitten jäädään todella kauas siitä keskiansiosta (3200e/kk brutto). Jos ihan 40h/viikko työmääristä puhutaan. Joten eiköhän tuo ole puhtaasti tulotasosta kiinni. Keskipalkkainen ihminen nyt ei työtuloilla itsekseen ainakaan kovin kummoisia lainoja maksele; pariskuntana toki on mahdollista, jos hyvät ammatit/ tulot molemmilla vähintään 3-4k€/kk.
Mutta näin ei ollut lainanottohetkellä. Minä olin ollut puoli vuotta yrittäjänä ja parempi puolisko kuukauden eikä tulevasta tulotasosta ollut mitään takeita.
Ekalla puhelulla pankki lupas muistaakseni 310 tai 320 tonnia ilman ulkopuolisia takaajia, ylimenevälle osuudelle piti olla takaaja. Sehän meillä oli etuna että oltiin tontti ostettu ja makseltu jo vähän aiemmin niin se kävi osaltaan vakuudeksi.
Kilpailu on tosiaan kovaa pankkien välillä ja pienen kylän pieni pankki halus meidät asiakkaaksi ja myönsi lainan. Tuskin olis joku jäykempi iso talo noin helposti myöntänyt.
Toissa vuonna.Milloin tämä laina on nostettu, ei vissiin ihan viime vuonna?
Tää on hauskaa, kun ilmeisesti ihmisillä on tavoitteena ottaa maksimit mitä pankista vain irtoaa. Entäs sitten kun korot ovat sen reilusti alle 1% kokonaiskoron sijasta vaikkapa 3%?
Esimerkiksi 400k lainassa tuo tarkoittaa sitä, että pelkkiin korkoihin menee 333e/kk sijasta 1000e/kk ja sitä lainaa kun olisi vielä hyvä lyhentääkin..
Siihen hankit vielä perheenlisäystä, päälle autolainaa, päivähoitomaksuja, työttömyyttä tai mitä vain normaalielämässä sattuvaa ja hups, pian ollaankin lyhennysvapaalla ja kun ne tulevat täyteen, niin pian se 400k kämppä on alennusmyynnissä.
Meillä oli vuositulot yhteensä noin 80ke ja otettiin lainaa 145ke. Ei ole lainasta ihan kauheaa stressiä, vaikka elämä ei aina menekään kuin elokuvissa.
No joo, noilla lainamäärillä tuloihin nähden ihan pakollinen juttu. Tosin ei tainnut olla ilmaista se korkokatonkaan ottaminen?Tokihan näiden korkojen nousujen pelossa otetaan se korkokatto jolloin pahimmassa tapauksessa kuukausittaiset kulut nousee n. 100-150€. Näin ainakin meillä.
Eikös asuntojen hinnat nouse käytännössä koko ajan? Nykyinen asuntoni maksoi ostohetkellä 110k tällä hetkellä saman kokoiset alueella pyörivät siellä 150-200kOma asuntokaan mikään erityisen hyvä sijoitus jos ei nyt kävisi niin hyvä tuuri että pääsisi myymään ostohintaa korkeammalla. Sijoitusasunnot sitten asia erikseen...
Eikös asuntojen hinnat nouse käytännössä koko ajan? Nykyinen asuntoni maksoi ostohetkellä 110k tällä hetkellä saman kokoiset alueella pyörivät siellä 150-200k
Ei pidä tuollaiseen uskoa. Suomessa on jo hyvin paljon alueita, joissa on vaikeaa löytää ostajaa, edes kiinnostuneita. Ja hintaa pitää ainakin tiputtaa. Eikä tarvitse ihan korvessa asua. Tietysti muuttovoittokuntien keskustoissa hinnat pysyvät parhaiten ja jopa nousevat. Ihan poskettomia hintapyyntöjä näkee jopa ihan keskikokoisissa kaupungeissa, uusissa kerrostaloissa. Mutta ei se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa ja joidenkin täytyy puoliväkisin päästä esim. Helsingin Kallioon. Koti on tietysti, useimmille, ensisijaisesti koti eikä siinä helposti voitolle pääse jos laskee mukaan kaikki remontti ja hoitokustannukset.Eikös asuntojen hinnat nouse käytännössä koko ajan? Nykyinen asuntoni maksoi ostohetkellä 110k tällä hetkellä saman kokoiset alueella pyörivät siellä 150-200k
Kyllähän se niistä kiinni juuri on. Tuohon väliin mahtuu kyllä vaikka mitä, mikä ei nyt noin paljoa maksa tai ainakaan pitäisi maksaa. Lähinnä tuo sun kommentti, ettei alle 250k€ saa mitään. Toki, jos pitää olla +120 neliötä ja tuliterä ja muut ei ole mitään..Niinkö? Itse asun itä-uudellamaalla ja viikoittain olen tutkinut valikoimaa. Joo kyllä jos haluaa jonkun 50 luvulla rakennetun pommin niin löytyy varmasti. Itse olen etsin kämppää viidelle henkilölle ja jos haluaa asiallisen asunnon niin hinta nousee + 260 000. Tämä on nyt ihan kiinni omista vaatimuksista tietenkin
Muistakaa jotta riskien rajoissa hyödynnettävä velkavipu mahdollistaa paljon.