Kauanko kehitys jatkuu?

Oon täs ny useamman vuoden enemmän tai vähemmän miettiny, että kuinkaha kauan voin jotenkin kehittyä ja sanoisin, että neljän viime vuoden aikana ei lihasta ole tullut juuri yhtään, sitä ennen oli vuoden jakso kun keskityin kunnolla maveen sekä kyykkyyn ja lihasta kertyi ehkä parisen kiloa melko nopeasti. Penkkitulos ollut useamman vuoden suurinpiirtein sama, mave ja kyykky alkaneet myös jumiutumaan tasoonsa. Siihen päälle kun vielä otetaan fakta ettei lihaksetkaan enää kasva niin, mikäs tässä nyt olikaan se motivaation lähde? Parisen PT kurssia lueskellu läpi kun kaverit niitä suorittaneet ja treenivuosia takana noin 17 eli tietotaitoa ehkä jonkin verran. Todennut sen myös muita valmentamalla. Missään vaiheessa tulokseni eivät ole pompanneet äkkiä paljon paremmiksi ja sitten tippuneet, ne ovat nyt parhaimmillaan. Inbodyn(720) mukaan noin puolet koko painostani on lihasta.

Eli jos täällä on joku suurinpiirtein samalla taustalla ja samoissa ajatuksissa nyt tai niissä vellonut, niin mielellään lukisin ajatuksiasi. Piikkipatet ja sterkkaterot eli kaikki, jotka joskus jotain sallittua kummempaa vetäneet voi pysyä omissa aiheissaan

Voisi kyllä kuvitella, että vastaavasta täällä aiemminkin juteltu ja jos äkkiseltää sellasen ketjun keksii tähän linkata ni tänks!

Ei kehitystä loputtomiin saa, ei sterkkaterotkaan saa.
Miksi haluat kehittyä? Ilmeisesti treenaat lihasmassaa saadaksesi. Onko aika olla tyytyväinen ja käydä salilla tullaksesi paremmalle tuulelle, vai yritätkö kehonrakennuksessa isompaan painosarjaan? Ihan ei välittynyt se tieto, että onko sulla mitään järkevää syytä kasvattaa lihasta.
Todella epäkiitollinen laji tää on, mutta ajanvietteenä tosi kivvaa.

Ei kehitystä loputtomiin saa, ei sterkkaterotkaan saa.
Miksi haluat kehittyä? ...

Mielestäni salilla käyminen on ihan jees, mutta harrastan monia muita lajeja paljon mieluummin. Usein kivoin liike salilla on se, kun sulkee oven ja lähtee himaan.

Hauskuuden sijaan/lisäksi minulla on monia muita järkeilyjä punttitouhuille: 1) voima 2) turva 3) estetiikka 4) monipuolisuus 5) tukee muita lajeja

Tuntuu etttä jengi pakkotoistolla ei aina ymmärrä, että osalle meistä sali on vain yksi liikkuja monipuolisessa palapelissä. Tämä ei siis ollut sinulle kohdistettu, Mupetti. Tuli vain tuosta kysymyksestäsi mieleen.

Juu ei varmast saakaa, mut alkaisko täs ny vaa tyytymään ja reenaamaan vähemmän, tarkoituksella vain nykykunnon ylläpito vai mitähä. Sitähä se on pitkään ollu, että kiva käyttää energiaa salilla ja kyllä siitä tykkään, mutta ihan eri asiahan se on jos jotain kehitystäkin tulee samalla. En yritä kehonrakennuksessa isompaan painosarjaan, enkä ole kisannutkaan, turha sinne on illman lääkkeitä mennä. Nii paitsi nyt kun tuli se muutos, että alkavat sielläkin testaamaan?? En ole perehtynyt. EIkä siellä silti olisi aina puhtaana olleita.
Niin ja miksi haluan kehittyä, no kai se on se onnistumisen tunne tms, se mikä kaikkia ajaa kehittymään missä tahansa sitten haluaakaan kehittyä?
Sulla millanen tausta? Samoja fiiliksiä ku mulla vai?

Omalla kokemuksella alkuun kehitys on kovaa. Varsinkin nuorena murrosiässä puntilla käynti tuo "hyvin" lihasta ja voimaa. Tätä kun jatkuu pidempään ja alat suunnittelemaan treenejä lihas ja voima jatkaa kasvua. Jossai vaiheessa tulee ns. stoppi lihaksen kasvulle ja tuntuu että junnaa paikallaan ja kehitys on todella pientä. Tässä vaiheessa omasta mielestäni jos ei halua rueta lääkkeillä pelaamaan , kannatta keskittyä voimatasojen nostamiseen.Lihaksen kasvatuksen sijasta. Järkevällä voimatreenillä naturaalina saat tosi hyvät voimatasot ja treenaus on mielekästä kun tulokset nousee. Eli jos vain bodaat natuna , en usko että kovin paljon lihasta tulet saamaan tulevaisuussa..

........
Sulla millanen tausta? Samoja fiiliksiä ku mulla vai?
Tää kysymys oli mulle? Vähän samanlaista fiilistä kyllä. Eli voimapuolella on parantamisen varaa, se ei vain kiinnosta pidemmällä tähtäimellä. Lihaksen kasvatus kyllä, se on vaan niin hidasta hommaa, eikä oikotietä ole.
Yksi tuttu, joka on valmentanut kisaajia ja myös järjestänyt kisoja, eli ei ihan vastaantulija, sanoi että varmaan kasvan tästä eteenpäin kun ikää tulee. Treenivuosia takana on mulla n. 4 vuotta, eli tästä eteenpäin se on kovaa reeniä ja odottelua että sieltä taivaan isältä se kilo tai kaks tiukkaa lihasta putois vielä (y)

Piikkipatet ja sterkkaterot eli kaikki, jotka joskus jotain sallittua kummempaa vetäneet voi pysyä omissa aiheissaan
Tuossahan se kehittymättömyyden syy jo löytyikin. Todennäköisesti luokittelet myös treeni ohjelmat natujen ja doupattujen ohjelmiksi. Virheellinen ajattelutapa johon suomalaiset hyvin usein sortuvat ja kusevat kehityksensä.

Mikäli tän pallon paras valmentaja olisi piikkipate ja antaisi sinulle hyviä treeni vinkkejä sä nollaisit vain kaiken horppa ukon puheeksi joka ei natulle meinaa mitään...Saman kohtalon kokisi parhaiden nostajien/bodareiden sinulle antamat asialliset hyvät ja toimivat neuvot! Leimasimella päälle horppa ukkojen jorinoita ei natut noin voi treenata.

Näin menetät kaiken sen tietotaidon mitä heille olisi sinulle tarjota.

Opettele paremmaksi treenaajaksi, älä leimaa asioita natuille ja doupatuille olevaksi. Kokeile avoimesti erilaisia systeemejä. Käytä järkeä analysoi ja suodata pahin paska pois. Tee parhaasi omista lähtökohdistasi, mustavalkoisella ajattelulla ja leimaamisella vain rajoitat itseäsi.

Klassinen esimerkki tästä on esim ryssä ohjelmissa oleva 3x viikossa kyykkääminen johon hyvin usein leimasin viuhuu. Ei natu voi kyykätä kolmesti viikossa piste. Serkun kaima kokeili ja oli jumissa kuukauden päästä. Siinä on toteutus ollut ilman järkeä tai riittävää malttia...eihän se leimasinta haittaa.

Joo Mupetti sulle oli. Ok.
Nii ja siihen ettei steroideillakaa loputtomasti kehity ni totta, mut niil voi kehittyä aivan luonnottomaks. Ja ne ketkä siihen pisteesee vetää sais kyl pitää oman freakshownsa ja kyltti alle ain et mitä lääkettä sekä paljonko ovat ottaneet. Toki muutenki pitäs olla eri sarjat kaikes natuille ja muille. Se oiski sit toinen stoori.

Ja sit Rantapallo hahaaa, toi oliki päivän tai no yön piristys. Melkosta olettamista. Tykkäät leimata?
No joo, lääkkeillä kyllästettyjen tyyppien puheita ja ohjeita löytyy niiiiin paljon ku vähänkää pitää korvaa auki et kyllä olen todellakin kuullut/kuunnellut heidän ohjeita yms ja myös niiden mukaan reenannut.
Tosiaan jos löytys täält joku joka ny edes vaik sit 10v ois puhtaana harrastanu ja siis edelleen ni ajatuksia mielellään lukisin.

Kaikkiha ketkä yhtää asioita on tutkinu ni tietää et lihas kyllä kasvaa kun elimistössä on sopivasti ja monien tapauksissa liikaa hormoneja. Toki muitaki osa-alueita on hyvä olla kunnossa, mutta treeniä se ei vaadi. Selityksen:"tarvii silti tehdä töitä" on varmasti kaikki jo haudanneet. Ja jos ette vielä ni etsikää vähän lisää tietoa.
Äskettäin mainittu on toinen syy(sen lisäksi, että monet douppityyppien ohjelmat on koitettu) siihen miksi ny kiinnostaisi heidän tarinat ketkä on ihan luonnollisesti itseään kehittäneet tai vaikkapa lopettaneet yrittämisen, koska mitään ei enää tapahtunut.

Laitat googleen hakusanaksi Utti Hietala, niin löytyy kokemusta ja näkemystä natutreenaamisesta 20 vuoden ajalta. Videoita ja artikkeleita treenaamisesta löytyy mieheltä satoja kappaleita.

Oon täs ny useamman vuoden enemmän tai vähemmän miettiny, että kuinkaha kauan voin jotenkin kehittyä ja sanoisin, että neljän viime vuoden aikana ei lihasta ole tullut juuri yhtään, sitä ennen oli vuoden jakso kun keskityin kunnolla maveen sekä kyykkyyn ja lihasta kertyi ehkä parisen kiloa melko nopeasti. Penkkitulos ollut useamman vuoden suurinpiirtein sama, mave ja kyykky alkaneet myös jumiutumaan tasoonsa. Siihen päälle kun vielä otetaan fakta ettei lihaksetkaan enää kasva niin, mikäs tässä nyt olikaan se motivaation lähde? Parisen PT kurssia lueskellu läpi kun kaverit niitä suorittaneet ja treenivuosia takana noin 17 eli tietotaitoa ehkä jonkin verran. Todennut sen myös muita valmentamalla. Missään vaiheessa tulokseni eivät ole pompanneet äkkiä paljon paremmiksi ja sitten tippuneet, ne ovat nyt parhaimmillaan. Inbodyn(720) mukaan noin puolet koko painostani on lihasta.

Eli jos täällä on joku suurinpiirtein samalla taustalla ja samoissa ajatuksissa nyt tai niissä vellonut, niin mielellään lukisin ajatuksiasi. Piikkipatet ja sterkkaterot eli kaikki, jotka joskus jotain sallittua kummempaa vetäneet voi pysyä omissa aiheissaan

Voisi kyllä kuvitella, että vastaavasta täällä aiemminkin juteltu ja jos äkkiseltää sellasen ketjun keksii tähän linkata ni tänks!

Tutkimuksissa on todettu ettei ikä ole mikään tekosyy lihaskasvun puutteelle, vaan että lihaksiston kyky kasvaa säilyy vanhuuteen asti. Tietenkään se ei ole ihan noin yksioikoista, sillä enimmäkseen tutkitaan sitä, voiko vanhusten elämänlaatu parantua saliharjoittelulla, ja lopputulos on että kyllä voi. Suurin este kehitykselle on luutunut ajattelutapa, jonka vuoksi tehdään sitä samaa treenii vuodesta toiseen, vähän cheattii joka sarjaan, paskat liikeradat jne. koska on aina tehty niin. Kaikkein pahimpia ovat juuri PT-kurssilaiset, joille on syötetty lähinnä mutu-pohjaista tiedettä siitä miten keho käyttäytyy ja miten sitä pitäisi treenata. Pointti jota toistelen mielelläni on se, että jos luulee tietävänsä, ei voi oppia uutta.

Empiirisen tutkimuksen perusteella natulle paras kehitys löytyy siten, että opettelee kunnolliset tekniikat ja luonnolliset, puhtaat liikeradat, ja käyttää niitä treenaten lyhytä treenejä raskailla painoilla harvakseen. Nykytyylin mukainen loputon hinkkaaminen johon tehdään loputon määrä sarjoja sekä toistoja ja treenataan joka päivä, ei johda mihinkään positiiviseen. Onhan se ajavietettä joo, mutta edelleen empiirisen tutkimuksen mukaan itsellä vaaka ja mittanauha kertoo jatkuvasta kehityksestä, ja ikää on kohta 60 vuotta. Sen sijaan että etsii tekosyitä kehityksen loppumiselle, katse peiliin ja sellainen rehellinen reality check: treenaatko egoa vai lihasta? Ero on siinä että treenatakseen lihasta tulisi olla realistinen vastus jolla saavutetaan kunnon liikeradat ilman turhaa reuhtomista. Egon treenamisessa näyttävyys on pääasia, pitää olla utopistinen vastus joka pilaa liikeradat, ja kohta löydät itsesi tekemästä jotain 3 sentin dippiä 100 kilon lisäpainolla. Noin yleisesti ottaen harvalla on pokkaa olla rehellinen itselleen ja se näkyy salilla oikein hyvin. Aina apinoidaan niitä joilla on kovimmat painot, ei koskaan niitä joilla on parhaat liikeradat ja kohtuulliset painot. Esim. naisbodareista saa hyvän mallin, heillä ei ole samanlaista egonpullistelutarvetta kuin miehillä, joten tekniikat ja liikeradat säilyvät hyvinä koko ajan, ja tulosta syntyy. Ego roskikseen, sitten haetaan kohtuullisilla painoilla liikeradat jotta saadaan aivan oikeesti tuntuma lihakseen, ja siitä eteenpäin vastusta lisäten ja liikeradoista tinkimättä opetellen tekemään puhtaasti jokaisen toiston. Miksi se on niin vaikeaa?

Ai ei voi koska mitäs se juntti sieltä puskista voisi mistään mitään tietää? Kunhan huutelee älyttömyyksiä ja itsestäänselvyyksiä, niin, eikä ole mitään mitä näyttää? Aivan. Ongelma onkin se, että on paljon helpompi leimata anonyymi juntti pelleksi, kuin kokeilla ja huomata että hänen neuvoissaan on järkeä. Noin 100% treenaajista tietää aina kaiken paremmin kuin kukaan muu, joten jatketaan tekemällä aina samat virheet uudelleen ja uudelleen, ja ihmetellen miksei kehitystä tapahdu. Utti on muuten hyvä huono esimerkki natureenaajasta, sillä vaikka hänellä on kiistattomat saavutuksensa hänen omintakeisila metodeillaan, hän edustaa tiettyä vartalotyyppiä jolla on tietty jakauma hitaita ja nopeita lihassoluja, joita on treenattu 20 vuotta hänen metodillaan. Millaisia saavutukset olisivat olleet toisella metodilla? Sitä emme saa koskaan tietää, vai mitä? Pointti on se että älkää uskoko mitä sanon, vaan kokeilkaa itse ja kokekaa mitä tapahtuu.

Mulla on ainakin se +10 vuotta takana natutreeniä. Ja aika samoilla fiiliksillä. Pientä kehitystä taas saanut viime aikoina kun käytännössä heitin treeniohjelman pois ja treenaan fiiliksen mukaan. Mikä siis ei tarkoita mitään lipsuttelua vaan itseasiassa kovempaa treeniä kun aiemmin. Lihasryhmät tulee treenattua viikon aikana 1-3 kertaa läpi. Osa tietysti kevyempiä treenejä jos vaikka etureisille tulee kolme treeniä viikkoon. Tosin en näe ongelmaa vetää vaikka neljä treeniä etureisille viikkoon kovaa jos kerran kulkee. Mut itsellä kyllä vaatii kevennyksen välillä. Lähinnä sillä tavalla fiilispohjalta, että jos olisi selkätreeni ja tuntuu että haluan treenata jalkoja niin sitten treenaan jalkoja. Tai esimerkiksi eilen kun oli jalkatreeni ja väsytti niin venyttelin vaan salilla ja tänään sitten jalkatreeni. Ite huomannu, että jos treenaat just niinku haluat ja mikä sillä hetkellä tuntuu parhaalta niin saat paljo enemmän irti treenistä. Semmonen pakkotreenaaminen on ainakin mun osalta ohi. Että jos maanantaina on selkätreeni niin sillon tehdään selkä. Mä teen sit vaikka pelkät pohkeet jos siltä tuntuu. Tietysti tämmönen ilman ohjelmaa treenaaminen sopii ittelle hyvin kun tykkää treenata paljon ja yleensä vielä jopa kovaa. Joskus treenaan koko yläkropan kerralla, joskus pelkän rinnan tai kädet jne. Aivan miten tuntuu ja mikä paikka kropasta tarvii treeniä.

Äläkä väheksy droppimiesten ohjeita, monet mun treenikaverit käyttää lääkkeitä eikä se niiden tietotaitoa vähennä. Aika samoja treenejä teen niiden kanssa, ainut vaan et mä treenaan käytännössä enemmän :D Tai ainakin useimmin. Mut treenikohtainen volyymi per lihasryhmä on mulla pienempi. Esimerkiksi jos vaikka tehdään kimpassa selkätreeni niin mä hyppään 3-4 liikkeen jälkeen pois ja jatkan olkapäillä. Kaverit vetää vielä 1-2 liikettä selälle. Itellä tuntuu että noi "ylimääräset" liikkeet ja sarjat menee hukkaan. Mieluummin sit käytän sen energian toiseen lihasryhmään.

Mut joo, itelle treenissä tärkeintä on se fiilis mikä tulee itse treenistä. Ei kai ole kauheen järkevää treenata niin että siitä ei nauti vaikka lopputulos saattaisi olla parempi. Mitä se tuskin pitkässä juoksussa on.

Laitat googleen hakusanaksi Utti Hietala, niin löytyy kokemusta ja näkemystä natutreenaamisesta 20 vuoden ajalta. Videoita ja artikkeleita treenaamisesta löytyy mieheltä satoja kappaleita.

Olen lukenut, katsonut, testannut.

mittanauha kertoo jatkuvasta kehityksestä, ja ikää on kohta 60 vuotta

Eli olet nyt paremmassa kunnossa kuin ikinä olet ollut!?

Olen treenannut painooni nähden isoilla painoilla välillä fuskaten ja myöskin pienillä painoilla viimeisen päälle tunteella liikkeen tehden. Oon tehny niin ja oon tehny esim. nää https://www.t-nation.com/training/the-top-7-bodybuilding-methods-of-all-time. Vaikka mitä.

Ja Juffe; en tee mitään pakkotreeniä, aina on kiva mennä salille!:) Suurinpiirtei jaolla 1.Kyykky+avut 2.Penkki+ 3.Mave+ ja eikä kahta juuri samanlaista päivää tulee varmaa missään noista koskaan. Ja painotetaan nyt vielä, että kyllä oon lääkeukkojen tipseillä reenannu vuooosia.

Ootteks ikinä tällasiin ja vaikka nimenomaan tähän tutustuneet?

https://www.muscleforlife.com/how-much-muscle-can-you-build-naturally/

Mulla melkolailla pitää, paikkansa, mutta joitain kiloja jää kokonaispainosta ja joitain senttäjä ympärysmitoista esim, 3cm rinnanympäryksestä. Toisaalta niin vähän jää senttejä, että en tiedä mihin se muutama kilo painoa tulisi jos ton mukaiseen maksimiin yltäis. Tokihan neo harvas, jotka maksimiin pystyy.

mä oon valmentanut yli 25v voimaa eri lajeille ja mukana on ja on ollut aika paljonkin pitkän linjan urheilijoita. tällä hetkellä nuorin on 18v. vanhin on 55v ja ihailtavan terveessä ja nimenomaan vahvassa kunnossa. ite olen 48v ja päälaji kalliokiipeily. kehitystä on tullut toistaiseksi hyvin edelleen ja taso ihan kova noin yleisellä tasolla myös, vaikka ite sanonkin. nuorempi minä ei pärjäisi lainkaan. kehitys ei siis ollenkaan automaattisesti tyssää johonkin tiettyyn ikään. pääasiassa se tyssää huonoon treenien suunnitteluun ja soveltamiseen. monet juttelee jo 35-vuotiaina treenien lamaantumisesta, mutta kyllä se pääasiassa siellä pään sisällä sillon se jarru on eikä kropassa.

mä oon valmentanut yli 25v voimaa eri lajeille ja mukana on ja on ollut aika paljonkin pitkän linjan urheilijoita. tällä hetkellä nuorin on 18v. vanhin on 55v ja ihailtavan terveessä ja nimenomaan vahvassa kunnossa. ite olen 48v ja päälaji kalliokiipeily. kehitystä on tullut toistaiseksi hyvin edelleen ja taso ihan kova noin yleisellä tasolla myös, vaikka ite sanonkin. nuorempi minä ei pärjäisi lainkaan. kehitys ei siis ollenkaan automaattisesti tyssää johonkin tiettyyn ikään. pääasiassa se tyssää huonoon treenien suunnitteluun ja soveltamiseen. monet juttelee jo 35-vuotiaina treenien lamaantumisesta, mutta kyllä se pääasiassa siellä pään sisällä sillon se jarru on eikä kropassa.

Itseasias just sun mielipidettä asias odotinki vaik kyllä melkolail kai se on täällä aiemminki ollu näkösällä. Enkä ajattele et kehitys ikään kaatus tai no jos tarkemmin mietin, niin ei taida monia päälle 100vuotiata olla kovinkaa kummoses kisakunnos eli kaatuu. Siitä ny ei kuitenkaan mun kohdalla oo kyse. Sen sijaan must tuntuu siltä että täytyy olla jonkinlainen maksimi mihin luontaisesti kunkin keho pystyy. Esim. toi juttu minkä aiemmin linkkasin. Naturaalin maksimikoko tms. Mitä oot siitä mieltä jto? Vai oliko nyt niin, että mielestäsi ihminen kehittyy miltei loputtomasti?

ei loputtomasti voi kehittyä. kyllä se raja ihmisillä vaan jossain vaiheessa kudospuolella tulee vastaan. hyvä niin toisaalta. vanheneminen kuuluu asiaan, vaikka voi olla urheilevalle vaikee hyväksyä. suorituskykypohjasesti ajatellen itekin mieluusti olisin vaikka edes sen 35v. olis enemmän aikaa hakata vaikeempia reittejä. en siis kuvittele, että tää nousujohteisuus pysyis ja pysyis. älyllisesti sitten taas kehittyminen on paljon mahdollisempaa ihan sinne loppuun asti.

mitään maksimeita voiman tai koon suhteen natikoille tai douppaaville en tapaa asettaa tai kuvitella ees. sen verran paljon on tullut tätä treenaamisen kenttää nähtyä ja koettua, että mieluummin pitäydyn siellä yksilön tasolla. eli miten kukin saatas kehittyyn mahdollisimman hyvin, terveenä ja pitkään.

varmasti jokaisella kyllä on se maksimi mihin tulee pystymään. geneettinen maksimi...heh. mä en vaan näe sen miettimiselle oikein mitään sijaa käytännön valmennustyössä. se ei vaikuta mihinkään eikä millään tavalla ohjaa mun työtä. mä pyrin tekemään kuitenkin jokaisen kanssa mahdollisimman hyvää yhteistyötä. täydellinen en missään tapauksessa minäkään ole, mutta aina tää on ollu mulle enemmän intohimo kuin bisnes.

hyvin monta kertaa kuitenkin on tullut vastaan tilanne, että asiakas ei oo kehittynyt omilla suunnitelmillaan tms. "liian pitkään aikaan" ja monesti jopa kuvittelee, että rajat on saavutettu. muhun ollaan otettu yhteyttä siis ns. viimeisenä keinona. silti kehitystä on saatu aikaan ja se on tietenkin hienoa.

Viimeksi muokattu:
Eihän se mikään ähellys turhaa ole ja kannattaa aina harrastaa.

Kyllähän se seinä jossain kohdin tulee kuitenkin vastaan, kun fysiikan lait otetaan huomioon. Jos asiaa aattelee kehonkoostumuksen kannalta, niin löysin äkkiseltään vanhan artikkelin:

http://elamanfilosofiaajaurheilua.blogspot.fi/2015/01/kuinka-paljon-voi-saada-lihasmassaa.html?m=1

Hitto ko en muista mistä löysin aikoinaan jonku laskurin, tai laskukaavan, jolla sain oman pituuteni (186) oletettavaksi maksimipainoksi kireissä rasvoissa natuna ~93kg.

Tuleehan se seinä vastaan painojen progressiivisuudessakin väistämättä.

Taitolajeissahan voi oppia ja kehittyä aina.

ei loputtomasti voi kehittyä. kyllä se raja ihmisillä vaan jossain vaiheessa kudospuolella tulee vastaan. hyvä niin toisaalta. vanheneminen kuuluu asiaan, vaikka voi olla urheilevalle vaikee hyväksyä. suorituskykypohjasesti ajatellen itekin mieluusti olisin vaikka edes sen 35v. olis enemmän aikaa hakata vaikeempia reittejä. en siis kuvittele, että tää nousujohteisuus pysyis ja pysyis. älyllisesti sitten taas kehittyminen on paljon mahdollisempaa ihan sinne loppuun asti.

mitään maksimeita voiman tai koon suhteen natikoille tai douppaaville en tapaa asettaa tai kuvitella ees. sen verran paljon on tullut tätä treenaamisen kenttää nähtyä ja koettua, että mieluummin pitäydyn siellä yksilön tasolla. eli miten kukin saatas kehittyyn mahdollisimman hyvin, terveenä ja pitkään.

varmasti jokaisella kyllä on se maksimi mihin tulee pystymään. geneettinen maksimi...heh. mä en vaan näe sen miettimiselle oikein mitään sijaa käytännön valmennustyössä. se ei vaikuta mihinkään eikä millään tavalla ohjaa mun työtä. mä pyrin tekemään kuitenkin jokaisen kanssa mahdollisimman hyvää yhteistyötä. täydellinen en missään tapauksessa minäkään ole, mutta aina tää on ollu mulle enemmän intohimo kuin bisnes.

hyvin monta kertaa kuitenkin on tullut vastaan tilanne, että asiakas ei oo kehittynyt omilla suunnitelmillaan tms. "liian pitkään aikaan" ja monesti jopa kuvittelee, että rajat on saavutettu. muhun ollaan otettu yhteyttä siis ns. viimeisenä keinona. silti kehitystä on saatu aikaan ja se on tietenkin hienoa.

Ihan hyvä myyntipuhe, pidän mielessä!

Eihän se mikään ähellys turhaa ole ja kannattaa aina harrastaa.

Kyllähän se seinä jossain kohdin tulee kuitenkin vastaan, kun fysiikan lait otetaan huomioon. Jos asiaa aattelee kehonkoostumuksen kannalta, niin löysin äkkiseltään vanhan artikkelin:

http://elamanfilosofiaajaurheilua.blogspot.fi/2015/01/kuinka-paljon-voi-saada-lihasmassaa.html?m=1

Hitto ko en muista mistä löysin aikoinaan jonku laskurin, tai laskukaavan, jolla sain oman pituuteni (186) oletettavaksi maksimipainoksi kireissä rasvoissa natuna ~93kg.

Tuleehan se seinä vastaan painojen progressiivisuudessakin väistämättä.

Taitolajeissahan voi oppia ja kehittyä aina.

Tuolla mun linkissä on laskuri sekä laskukaava ja sun linkissä laskukaava.

Tuossahan se kehittymättömyyden syy jo löytyikin. Todennäköisesti luokittelet myös treeni ohjelmat natujen ja doupattujen ohjelmiksi. Virheellinen ajattelutapa johon suomalaiset hyvin usein sortuvat ja kusevat kehityksensä.

Mikäli tän pallon paras valmentaja olisi piikkipate ja antaisi sinulle hyviä treeni vinkkejä sä nollaisit vain kaiken horppa ukon puheeksi joka ei natulle meinaa mitään...Saman kohtalon kokisi parhaiden nostajien/bodareiden sinulle antamat asialliset hyvät ja toimivat neuvot! Leimasimella päälle horppa ukkojen jorinoita ei natut noin voi treenata.

Näin menetät kaiken sen tietotaidon mitä heille olisi sinulle tarjota.

Opettele paremmaksi treenaajaksi, älä leimaa asioita natuille ja doupatuille olevaksi. Kokeile avoimesti erilaisia systeemejä. Käytä järkeä analysoi ja suodata pahin paska pois. Tee parhaasi omista lähtökohdistasi, mustavalkoisella ajattelulla ja leimaamisella vain rajoitat itseäsi.

Klassinen esimerkki tästä on esim ryssä ohjelmissa oleva 3x viikossa kyykkääminen johon hyvin usein leimasin viuhuu. Ei natu voi kyykätä kolmesti viikossa piste. Serkun kaima kokeili ja oli jumissa kuukauden päästä. Siinä on toteutus ollut ilman järkeä tai riittävää malttia...eihän se leimasinta haittaa.

Boldatut kohdat pisti silmään. Ainakin omaan makuun parhaat nostajat löytyy IPF:sta ja ihan testattuja ovat. Ja noissa ohjelmissa on eroja; viime vuosina on hyvin löytynyt netistä tarkkaa infoa miten eri huippunostajat treenaavat ja selkeä trendi tuntuu olevan, että testatut treenaavat enemmän. Testaamattomat huiput tuntuvat pääosin tekevän kisanostot 1-2 kertaa viikossa ja toinen on yleensä kevyempi tai nopeuspainotteinen. Testatuilla se määrä on varmaan keskimäärin jossain 2-4 välillä, riippuen nostomuodosta. Esim. norjalaisilla vielä paljon enemmän. Arvauksena heitän, että lääkkeillä on varaa treenata vähemmän optimaalisesti ja silti kehittyy.

Tästä päästäänkin sun kyykkyväitteeseen, joka on 100% höpöhöpöä. Natuna ei pelkästään voi vaan nimen omaan kannattaa kyykätä usein. Sanoisin, että kahdesti viikossa on minimi, maksimi voi sitten olla 2-4 viikkokerrasta useampaan treeniin päivässä. Ihan tuollaiset aloittelija ohjelmatkin kuten strating strength ja G6 sisältävät kolme kyykkyä viikossa, tuon pitäisi antaa jo jotain osviittaa. @jto voi varmaan antaa parempia esimerkkejä aiheesta.

Tästä päästäänkin sun kyykkyväitteeseen, joka on 100% höpöhöpöä. Natuna ei pelkästään voi vaan nimen omaan kannattaa kyykätä usein. Sanoisin, että kahdesti viikossa on minimi, maksimi voi sitten olla 2-4 viikkokerrasta useampaan treeniin päivässä. Ihan tuollaiset aloittelija ohjelmatkin kuten strating strength ja G6 sisältävät kolme kyykkyä viikossa, tuon pitäisi antaa jo jotain osviittaa. @jto voi varmaan antaa parempia esimerkkejä aiheesta.

Eikös Rantapallo juuri itsekin meinannut tuota että tuo on höpöhöpöä tuo väite, että "Ei natu voi kyykätä kolmesti viikossa piste.". Eihän se ollut hänen mielipide :)

näissä ehdottomuuksissa kannattaa olla aika varovainen. joku treenaa 10v eikä saa 100kg penkistä. joku ottaa reilusti enemmän ekassa treenissä. joku pystyy tekeen joka päivä kaks kyykkytreeniä ja joku ei ees oikein kahta viikossa, vaikka kaurapuuromenolla kumpikin menis. ja jne jne...

ihmiset on niin pirun erilaisia, vaikka kuitenki samanlaisia. tää on tullu huomattua kerta toisensa jälkeen. siksi ei kauheesti noita rajoja kannata piirrellä mitä kukin pystyy ja voi tehdä. ne on pelkkää oletusta eikä perustu mihinkään.

omassa jengissä semmonen keskimääräinen perustekeminen on yleensä penkin/ variaatioiden osalta 2-3 treeniä viikossa. kyykyissä/ variaatioissa 2 ja vedossa/ variaatioissa 1-2 treeniä viikossa. ääripäissä sitten hieman erilaisia määriä. enempi melki merkkaa yhden treenin suhteellinen tiukkuus ja kuormittavuus ku se frekvenssi.

Back
Ylös Bottom