CBB Juho Murtonen

Ei me puhuta nyt mistään kuukauden tauon jälkeisestä treenistä. Vaan yleisesti normaalista treenitahdista ja sen veivaamisesta. Mä tein toissaviikolla viikon sisään etureidet 4 kertaa ja takareidet 3 kertaa. Tervetuloa testaamaan, ei ollut enää kivaa.

Pointti olikin siinä, että rasitusta kannattaa pikkuhiljaa lisätä, ihan sama missä tilanteessa on. Sitten kun alkaa olemaan oma palautumiskapasiteetti saavutettu ja menty melkoisen overreachingin puolelle, levätään, palaudutaan ja aloitetaan taas uudestaan. Enkä tietenkään sano, että vuosi tolkulla mentäisiin samalla rasitusmäärällä (painoilla, toistomäärillä, treenin laadulla, yms.) vaan se tietysti nousee, mutta aallottaen.

Pointti olikin siinä, että rasitusta kannattaa pikkuhiljaa lisätä, ihan sama missä tilanteessa on. Sitten kun alkaa olemaan oma palautumiskapasiteetti saavutettu ja menty melkoisen overreachingin puolelle, levätään, palaudutaan ja aloitetaan taas uudestaan. Enkä tietenkään sano, että vuosi tolkulla mentäisiin samalla rasitusmäärällä (painoilla, toistomäärillä, treenin laadulla, yms.) vaan se tietysti nousee, mutta aallottaen.
Mä yritän vältellä kropan tottumista vaihtelemalla vahvasti kokoajan painoja ja sarjapituuksia. Sitten kerran vuoteen reippaan viikon pituinen totaalitauko. Muuten tykkään vain vedellä täysiä kun siitä tykkään.

Mä yritän vältellä kropan tottumista vaihtelemalla vahvasti kokoajan painoja ja sarjapituuksia. Sitten kerran vuoteen reippaan viikon pituinen totaalitauko. Muuten tykkään vain vedellä täysiä kun siitä tykkään.

Ja tässäkin peräänkuuluttaisin sitä, että mietittäis joskus mikä on riittävästi ja mikä on pelkkää 'overkilliä'.
Mitä tällä tarkoitan on se, että mietittäis asiaa jälleen kerran pitkällä tähtäimellä, eikä sillä 'mindsetillä', että kuinka paljon pystyn "tuhoamaan" lihasta tässä yhdessä treenissä, koska edelleen kyseessä on maratooni ei sprintti jne...
Toisin sanoen, eritoten kun puhutaan natutreenaajasta, se kuinka paljon lihaskasvua pystytään stimuloimaan yhdessä treenissä, on rajallinen. Se, että tehdään esim. 5 sarjaa enemmän kuin viime kerralla ei todellakaan tarkoita 5x enemmän lihaskasvua.
Joten, sanotaan, että olet viime kerralla tehnyt jalkakyykkyä 3 sarjaa ja 5 toistoa, niin sen sijaan, että seuraavalla kerralla tekisit esim. 3 sarjaa ja 6 toistoa päätätkin höystää joka sarjaa tuon lisäksi pakkotoistoilla ja viimeiseen sarjaan vaikka vielä triplapudotusta ja ties mitä, on itse asiassa typerää. Typerää lihaskasvua ajatellen ja typerää mahdollisesti myös harjoittelun pitkän ajan nousujohteisuutta silmällä pitäen. Tämä siksi, että periaatteessa vähempikin olisi riittänyt homeostaasin ja uuden lihaskasvun stimuloimiseksi, josta päästäiskin sujuvasti seuraavaan aiheeseen eli "finding the minimum effective dosage", mutta se unohdettakoon tältä erää.

Tämä tietysti on monen kovempaa treenaavan silmissä pelkkää löysäilyä, mutta ymmärtääkseni ihan kelpo "metodi" tämäkin, niin tieteen kuin käytännönkin puolesta. Juhot tai joku muu expertti korjatkoon, jos hourailen omiani :)

Osoittaako nyt joku tutkimus aukottomasti pelkän hiilarin käytön kehonrakennus-harjoituksen aikana olevan lihaksen kasvatukseen tasavertainen hh+bcaa/eaa yhdistelmän kanssa?

Eikö tuota treenaamisen liikaa vaihtelua pitäisi välillä välttää? Jostain hermostollisista syistä? Muistaisin jostain lukeneeni että kroppa vaatisi pari totuttelu treeniä alle ennen kuin rupeisi saamaan kaiken hyödyn treenistä.

Eikö tuota treenaamisen liikaa vaihtelua pitäisi välillä välttää? Jostain hermostollisista syistä? Muistaisin jostain lukeneeni että kroppa vaatisi pari totuttelu treeniä alle ennen kuin rupeisi saamaan kaiken hyödyn treenistä.
Mä ainakin oon aina improvisoinut joka treenin ja hyvin saanut tuloksia. Eli alottanut millä liikkeellä milloinkin on huvittanut ja sarjapituudet ja erikoistekniikat fiiliksen mukaan. Uskoisin että suoritustekniikka ja se kuinka "kovaa" pystyy treenaamaan ratkaisevat paljon enemmän.

En tuohon jälkimmäiseen osaa ottaa kantaa, mutta mitä tulee tuohon treenaamisen liialliseen vaihteluun, niin se vähän riippuu millaista vaihtelua ja mitkä ovat tavoitteet.
Jos puhutaan toistomääristä, niin näitä voidaan ja kannattaakin myös ajoittain vaihdella. Sellainen pieni tipsi vain, että jos voiman kasvatus on harjoittelussa etusijalla, niin silloin on yleisesti parempi, ettei samassa treenissä vaihdeltaisi liikaa toistomääriä eli toisin sanoen jos viikossa on myös bodauspainotteisempia (suuremmat toistomäärät) harjoituksia nämä olisi hyvä pitää erillään niistä ns. "voimapäivistä".

Tuntuu et nykypäivänä jokasen ajatusmaailma on että mitä enemmän treenaa sitä enemmän kehittyy.
Kannattaisi treenata niin paljon kuin pystyy, mutta pystyy kuitenkin vielä palautumaan. Hyvin typerää lähteä lähtökohtaisesti välttelemään kovia treenejä ja/tai treenimääriä. Etsi omat rajasi ja harjoittele niiden puitteissa.

Kannattaisi treenata niin paljon kuin pystyy, mutta pystyy kuitenkin vielä palautumaan. Hyvin typerää lähteä lähtökohtaisesti välttelemään kovia treenejä ja/tai treenimääriä. Etsi omat rajasi ja harjoittele niiden puitteissa.

On siellä päinvastaisiakin näkemyksiä. Lapin isoin liharekka jaukkuri reenaa tällä hetkellä vain joka kolmas päivä. 3jakoisella jolloinnkierto kestää 9pvä. Tälle on hyvin looginen selitys. Annetaan mahdollisimman hyvä palautuminen kropalle, jotta kun aletaan taas reenaamaan kunnolla voidaan mennä räjähtämällä läpi entisestä lasikatosta. Enemmän ei aina ole parempi. Jiipee on nero.

Ja kehitys on nolla. Mutta jokanen treenaa miten tykkää, jotkut haluu käydä salilla 13kertaa viikossa ja toiset 3. Tuntuu et nykypäivänä jokasen ajatusmaailma on että mitä enemmän treenaa sitä enemmän kehittyy.
Syyllistyn välillä itekkin koska salilla nyt vaan on kiva käydä :D
Ps. Huomasinkin että vastasit omaan lankaasi ettei tossa mitään järkeä ole tykkäät vaan treenata noin.
Oon tehnyt samaa priorisaatiota eri lihaksille kokoajan. Se on omanlainen potkaisu niille. Jos sä luulit, että noudatan jotain enemmän on parempi, niin et osannut lukea, että tein viikossa ton verran. Sitten taas normaaliin jalkakiertoon.

Mä oletan aika vahvasti että treenaajat pakkotoistolla on aika kaukana noista taviksista. Tutkimukset tehdään liian usein aivan tavallisilla ihmisillä. Oliskin tutkimus jossa seurattais vuosi kovempaa ja tosissaan tekeviä.

Esim Juho ei missään nimessä suostu edes 3kk empiiriseen testiin treenissä ja sen aikaisessa ravinnossa. Olishan se kiva nähdä ja jos tuloksia tulisikin, niin ne selitykset sitten olis vielä kivempi nähdä.

Se olis meinaan aika vittumaista monelle huomata miten tärkeää se tarpeeksi kova treeni oikeasti on.
Tämä on muuten ihan totta.. Miksiköhän ne tutkimukset tehdään niin usein alottelijoilla tai ihmisillä joilla ei ole treenikokemusta. Luulisi että ne joita tulokset kiinnostaa ovat jo pidemmän aikaa treenanneita yksilöitä. Sais vähän selvempää dataa miten mikäkin toimii jo kokeineilla punttipateilla. :D

Tuntuu et nykypäivänä jokasen ajatusmaailma on että mitä enemmän treenaa sitä enemmän kehittyy.
Ja toi harhaluulo, että enemmän ei olis parempi, on vain sanahelinää. Moniko on koittanut sitä ja onko se jotenkin todistettu jokaisen kohdalla validiksi väitteeksi? Ei ole. Mä olen saanut mun olkapäät kasvamaan vain aja ainoastaan sillä tavalla, että teen niitä valtavia määriä kuukaudessa, noin 3-4 kertaa viikossa kokoajan. Mä olen kaiken koittanut niille ja tässä vaiheessa joku sanoisi, että tee niitä harvemmin, olen koittanut joo. Ainoa miten ne alkoi vastaamaan, oli mieletön paukuttaminen ja joka kerta täysiä. Oma päivä punnerruksille rinnan kanssa ja lateraalisia sitten ihan saatanasti. Olkapäät todellakin mulla toimi niin, että enemmän oli parempi. Porukka jumittaa aina joihinkin yleisiin normeihin, esim protiinia ei voi ottaa kuin max 50g kerralla tai se ei imeydy. Typerää. Jos ei imeydy, niin silloinhan voisi syödä kerralla 300g protiinia joka aterialla eikä lihoisi laisinkaan. Kyllä se imeytyy. Sama tossa, että enemmän ei ole parempi, mitäs jos joskus on? Haastakaa sitä kroppaa ja testatkaa itse.

Tämä on muuten ihan totta.. Miksiköhän ne tutkimukset tehdään niin usein alottelijoilla tai ihmisillä joilla ei ole treenikokemusta. Luulisi että ne joita tulokset kiinnostaa ovat jo pidemmän aikaa treenanneita yksilöitä. Sais vähän selvempää dataa miten mikäkin toimii jo kokeineilla punttipateilla. :D
Helpompi toteutus. 5 tai 10v treenanneella on huomattavasti vaikeampi havaita tuloksia lyhyellä aikavälillä, kuin aloittelijalla. Pitkään treenanneella joutuisi tekemään hävyttömän pitkän aikavälin tutkimuksen, että tuloksia voisi pitää luotettavina ja semmoiseen on varmasti todella vaikea löytää suuri määrä luotettavia koehenkilöitä. Kun taas aloittelijoilla tuloksia tulee nopeasti, jolloin tutkimus voi olla ajallisesti lyhyempi ja silti saada hyvää dataa, koska muutokset ovat nopeita ja suuria.

Itse ajattelen tätä intra/aminohappo-asiaa niin, että kun on vuositolkulla treenannut tavoitteena kasvattaa lihasta ja on hiottu eri ohjelmia, metodeja, ruokavaliota ym niin miksi ei ottaisi sitä mahdollista hyötyä intrasta/aminoista? Vaikka kaikki muu olisi jo optimoitu, salilla käydään määrätietoisesti ja tavoitteellisesti on kehitys silti tuskallisen hidasta, niin miksi ihmeessä ei ottaisi intraa/aminoita treeniin ? parikyt e kuukaudessa ei mielestäni ole paljon ja on tutkimuksia mitkä suoraan puhuu niiden hyödyistä , samoin lukuisia valmentajia ja urheilijoita. Ja jos ei niitä eroja henkilökohtaisesti välttämättä huomaa (esim + kaloreilla), ei parikymppiä kk ole paljoa placebosta ja hyvänmakuisesta treenijuomasta.

On siellä päinvastaisiakin näkemyksiä. Lapin isoin liharekka jaukkuri reenaa tällä hetkellä vain joka kolmas päivä. 3jakoisella jolloinnkierto kestää 9pvä. Tälle on hyvin looginen selitys. Annetaan mahdollisimman hyvä palautuminen kropalle, jotta kun aletaan taas reenaamaan kunnolla voidaan mennä räjähtämällä läpi entisestä lasikatosta. Enemmän ei aina ole parempi. Jiipee on nero.

..mutta pistäppä vaikka advanced/late intermediate -tason natikka treenaamaan samalla jaolla ja kierrolla, kun lihas kasvaa treenin jälkeen vuorokauden tai jopa alle. Sitten idlataan 8 päivää että annetaan uusi ärsyke.

Jos siis kasvaisi ollenkaan tuon ensimmäisen päivän aikanakaan, kun ei se yksittäinen 9 päivän sisällä tullut treeni pitkälle edistyneellä natikalla välttämättä riitä ärsykkeeksi kropalle kasvaa enää yhtään.

Ja toi harhaluulo, että enemmän ei olis parempi, on vain sanahelinää. Moniko on koittanut sitä ja onko se jotenkin todistettu jokaisen kohdalla validiksi väitteeksi? Ei ole. Mä olen saanut mun olkapäät kasvamaan vain aja ainoastaan sillä tavalla, että teen niitä valtavia määriä kuukaudessa, noin 3-4 kertaa viikossa kokoajan. Mä olen kaiken koittanut niille ja tässä vaiheessa joku sanoisi, että tee niitä harvemmin, olen koittanut joo. Ainoa miten ne alkoi vastaamaan, oli mieletön paukuttaminen ja joka kerta täysiä.

Hyvä osoitus siitä, että korkeampi frekvenssi toimii loistavista myös niille, joilla koneistostossa on vähän extrabuustiakin.
Ja kuten taisin jossain vaiheessa täällä huudella tiheämpi frekvenssi on suurimmalle osalle natutreenaajista parempi systeemi, johtuen siitä, että proteiinisynteesi on koholla vain rajoitetun ajan.

Päällimmäinen syy miksi kuitenkin lainasin tätä on se, että taas täytyy ottaa huomioon se treeniohjelma kokonaisuudessaan. Olkapäät on niin pieni lihasryhmä, että vaikka kuinka raivolla niitä veivaisi niin on hyvin epätodennäköistä, että sillä saisi itseään ylikuntoon ajettua. Mutta sitten taas, jos mietitään, että henkilö tekeekin vaikkapa 3-4 koko kropan treeniä viikkoon, niin tässä vaiheessa täytyykin taas kerran miettiä, että kuinka kovaa sitä sitten voikaan paukutella menemään, jotta kroppa ehtii palautumaan treenien välissä. Ja nyt ei puhuta ainoastaan lihasten palautumisesta vaan myös hermoston. Kuten jokainen varmaan tietääkin, niin isot koko kropan liikkeet (a.k.a moninivelliikket) kuten maastaveto ja kyykky (joista mave on kaikista pahin) kuormittavat hermostoa huomattavasti enemmän kuin pienten lihaksien pumppailut, jolloin se jatkuvasti täysiä vetäminen ei natutreenaajan kohdalla ole välttämättä erityisen viisasta progression kannalta.

Ja ihan sivumainintana vielä noista treenimääristä, niin se mitä monet eivät tunnu ottavan huomioon on, että millaisella jaolla ko. henkilö edes veivaa ts. kuinka moneen osaan se kroppa on pilkottu. Siinä on jälleen kerran vissi ero veivataanko koko kropan tai upper/lower treenejä kovalla frekvenssillä vai bro splitti tyylisellä viritelmällä, jossa yhtenä päivänä on vasen pohje ja seuraavana oikea :D
ps. Tämä oli sitten vain pieni kevennys näin loppuun, joten älkää pahastuko. Ei ne bro splititkään huonoja ole ;)

Ja kuten taisin jossain vaiheessa täällä huudella tiheämpi frekvenssi on suurimmalle osalle natutreenaajista parempi systeemi
Mutta sitten sanotaan, että korkeassa frekvenssissä pitää treenaa vajaasti. Ei, mitäs jos vedetään 100 lasissa korkeaa frekvenssiä. Kaikki mitä tehdään, tehdään aina täysiä. Sitten huilataan kun sitä keho tarttee. Turha jarruttelu on hölmöö.

Mutta sitten sanotaan, että korkeassa frekvenssissä pitää treenaa vajaasti. Ei, mitäs jos vedetään 100 lasissa korkeaa frekvenssiä. Kaikki mitä tehdään, tehdään aina täysiä. Sitten huilataan kun sitä keho tarttee. Turha jarruttelu on hölmöö.

Riippuu kontekstista. En haluais tästä koko ajan mainita, mutta puhutaanko nyt taas kehonrakentajasta vai CBB ukosta?
Ja kuten aiemmin jo mainitsinkin tässä on jälleen hyvä miettiä, että mikä on riittävästi stimulaatiota ja mikä on pelkkää "overkilliä" (what is the minimum effective dosage). Edelleenkin sitä proteiinisynteesiä ei voi loputtomasti stimuloida yhden treenikerran aikana.

Schoenfeldin mukaan vaikuttaa siltä että nykytiedon perusteella lihasryhmän treenaaminen yli 2x viikkoon ei ole lihaskasvun kannalta optimaalista. Eli on oltava kyse jostain muustakin kuin synteesistä, käsittääkseni nämä synteesin ylläpysymisajat ovat kuitenkin yksimielistä faktaa tänä päivänä. Toisaalta aivan vasta-alkajalle pitäisi riittää todella pieni kertavolyymi per lihasryhmä joten voi olla että toi ajatus alkaa pätemään vasta myöhemmässä vaiheessa?

Back
Ylös Bottom