CBB Juho Murtonen

Luin vain abstraktin, mutta tuossahan puhuttiin EAA:sta eikä BCAA:sta. Ja lisäksi tuossa tutkimuksessa käytettiin aminohappojen lisäksi hiilihydraatteja, joiden selvistä hyödyistä proffatkin muistaakseni videoillaan ovat maininneet. Tuokaan tutkimus ei siis anna täysin objektiivista väitettä pelkille aminohappojen hyödyille, vaan puolestaan intra-juomalle, johon kuuluu hiilarit sekä aminot.

Meadowshan puhui videolla että tutkimuksessa oli neljä koeryhmää vai ymmärsinkö väärin?
1. Placebo
2. Aminohapot
3. Hiilari
4. Aminot+Hiilari

Voi tietysti olla että mulla nyt on jäänyt jotain paitsioon mutta käsittääkseni proteiinit koostuvat aminohappoketjuista. Vaikkapa siinä herassa tai lihassa on kaikkia tarvittavia aminohappoja kun taas BCAA on epätäydellinen proteiini. Tämän takia en oikein ymmärrä tuota Miken rinnastusta BCAA turhaa -> Hera turhaa -> Liha turhaa. Johan sen nyt jumalauta maalaisjärkikin sanoo ettei täydellistä proteiinia kannata alkaa pilkkomaan osiin. Jos vedestä otetaan happi pois tulee siitä vetykaasua, ei välttämättä toimi ihan hyvin.

Voi tietysti olla että mulla nyt on jäänyt jotain paitsioon mutta käsittääkseni proteiinit koostuvat aminohappoketjuista. Vaikkapa siinä herassa tai lihassa on kaikkia tarvittavia aminohappoja kun taas BCAA on epätäydellinen proteiini. Tämän takia en oikein ymmärrä tuota Miken rinnastusta BCAA turhaa -> Hera turhaa -> Liha turhaa. Johan sen nyt jumalauta maalaisjärkikin sanoo ettei täydellistä proteiinia kannata alkaa pilkkomaan osiin. Jos vedestä otetaan happi pois tulee siitä vetykaasua, ei välttämättä toimi ihan hyvin.
Eihän se haaraketjuinen nyt kenelläkään ainoana lähteenä ole. Se että sitä otetaan erikseen, ei tuhoa mitään.

Ei se mitään loanheittoa ole, vaan tartun näihin heittoihin, joissa proteiini, lihaksen rakennusaine menettää merkityksensä. Jos te sanotte, että käytännössä aminohappojen vaikutus on nolla treenissä, niin miten proteiini voi muuttua treenin aikana täysin hyödyttömäksi? Ja jos peräät jotain fysiologisia mekanismeja, niin mun on ihan turha Pakkotoistolla selittää niistä mitään. Penkkasinkin yleisen mielipiteen vallitessa täysin penkistä tietämättömänä yli 200. Se on niin maailman seitsemäs ihme, jos täällä edes muutama hassu treenaaja edes kerran ajaisi käytännön teorian edelle. Ja Juho, se lihas ei kasva yhtään mihinkään koulussa istumalla, sen voit uskoa, siihen tarttee oikeesti tehdä fyysistä duunia. Eikä tämä dissaa kuitenkaan koulutusta, se on aina erittäin tärkeää yleisesti.

Mitä teidän treenijuttuihin tulee, niin failuren välttelyyn tartuin aikaisemmin jotta saan keskustelua aikaan, ettei nuoret ala tissiposkiksi eivätkä treenaa riittävän kovaa. Mä tiedän, että te etsitte kaikenlaista mahdollista hifistelyä treenaamisessa, mutta samalla välttelette ihmiselviä vuosikymmeniä toimineita faktoja, että kun lihasta rasittaa tarpeeksi, se joutuu vahvistumaan.

Mitä aminohappoihin tulee, niin sen pitäisi kaikkien tietää, että se on proteiinia. Jos meillä on x määrä proteiinia päivässä ja se pitää tasaisesti sijoittaa pitkin päivää, niin mä haluun tietää miten se treeenin aikana hyvin suoraan imeytyvä vapaa aminohappo menettää merkityksensä? Se on makroissa mukana, kokonaisproteiinissa. Ja kun kovaa treenataan, on suotuisaa hieman ajoittaa ravintoa treenin ympärille jo yleisen jaksamisen perusteella. Kallista mehua, ei, vaan PROTEIINIA.

Eihän nämä pojat edes teilanneet failurea missään vaiheessa? He opastivat käyttämään sitä viisaasti, eli jokaisessa liikkeessä viimeisessä sarjassa, jolloin kokonaisvolyymi saadaan suuremmaksi kuin jos tehtäisiin ensimmäisestä sarjasta lähtien failureen. Onko tossa sitten jotain väärää ja treeni aivan läpsyttelyä?

Eihän nämä pojat edes teilanneet failurea missään vaiheessa? He opastivat käyttämään sitä viisaasti, eli jokaisessa liikkeessä viimeisessä sarjassa, jolloin kokonaisvolyymi saadaan suuremmaksi kuin jos tehtäisiin ensimmäisestä sarjasta lähtien failureen. Onko tossa sitten jotain väärää ja treeni aivan läpsyttelyä?
Mä sain keskusteluista semmoisen kuvan, että nimenomaan perusteltiin miksei failureen. Siitähän oli melkoinen väittely jossain vaiheessa. Sikäli hölmö keskustelu, että suurin osa paukuttaa failureen tietämättään kun tekniikat pettää ja apulihaksia otetaan mukaan.

Mä sain keskusteluista semmoisen kuvan, että nimenomaan perusteltiin miksei failureen. Siitähän oli melkoinen väittely jossain vaiheessa. Sikäli hölmö keskustelu, että suurin osa paukuttaa failureen tietämättään kun tekniikat pettää ja apulihaksia otetaan mukaan.
Et siis itse edes katsonut videota :D siinä tosiaan neuvottiin käyttämään failurea, mutta vasta viimeisessä sarjassa... Ei nää jätkät oo ikinä lytänneet failurea. Se keskustelu tais olla jopa jossain muussa ketjussa? En muista tai jaksa varmistaa mut näin muistelisin. Failure ja aminot - molemmat toimii kunhan niitä osaa käyttää oikein. Niinkun täällä ollaan todettu, ei se ole niin mustavalkoista.

Et siis itse edes katsonut videota :D siinä tosiaan neuvottiin käyttämään failurea, mutta vasta viimeisessä sarjassa... Ei nää jätkät oo ikinä lytänneet failurea. Se keskustelu tais olla jopa jossain muussa ketjussa? En muista tai jaksa varmistaa mut näin muistelisin. Failure ja aminot - molemmat toimii kunhan niitä osaa käyttää oikein. Niinkun täällä ollaan todettu, ei se ole niin mustavalkoista.
Ei oo mustavalkoista, se failurekeskustelu oli jossain täällä. Voihan sekin olla mahdollista, että muistan päin helvettiä, mutta en mä semmoista kuvaa ihan nollasta saa.

Mitäs jos henkilöllä on plussakalorijakso ja kalorit siellä vaikka 5000kcal paikkeilla siten, että makrojakauma on kunnossa. Lisäksi ruokailut on ajoitettu järkevästi. Voiko tällaisessa tapauksessa olla ylimääräisistä aminohapoista tai intrahiilarista merkittävää hyötyä? Kuvittelisin, että se hiilari ja aminohapot kyllä jyllää siellä kropassa, vaikk 1,5h treenin aikana ei niitä saisikaan.

Dieetillä sitten näin mutuna on varmaan vähän merkittävämpää tuoda niitä ravintoaineita jo itse treeniin, kun niitä ei muutenkaan ole "tuhlattavaksi".

Mitäs jos henkilöllä on plussakalorijakso ja kalorit siellä vaikka 5000kcal paikkeilla siten, että makrojakauma on kunnossa. Lisäksi ruokailut on ajoitettu järkevästi. Voiko tällaisessa tapauksessa olla ylimääräisistä aminohapoista tai intrahiilarista merkittävää hyötyä? Kuvittelisin, että se hiilari ja aminohapot kyllä jyllää siellä kropassa, vaikk 1,5h treenin aikana ei niitä saisikaan.

Dieetillä sitten näin mutuna on varmaan vähän merkittävämpää tuoda niitä ravintoaineita jo itse treeniin, kun niitä ei muutenkaan ole "tuhlattavaksi".
No tossa tapauksessa on ravintoa treenatakin paljon kovempaa, useammin ja rajummin. Silloin edelleen voidaan perustella vähintään hiilarit verensokerien ja kortisolien takia.

Meikäläisen pari senttiä tähän treenidebaattiin.
En ole ehtinyt kaikkia viestejä käymään läpitte, mutta vaikuttaisi pikaisella selailulla siltä, että tässä väittelee kaksi koulukuntaa. "Löysää" treenaavat ja "kovaa" treenaavat.
Ensinnäkin kiinnostaisi kuulla, mikä luokitellaan löysää treenaamiseksi ja mikä vastaavasti kovaa treenaamiseksi. Uskaltaisin väittää, että aika subjektiivisen kysymyksen ympärillä pyöritään, koska jokaisella meistä on erilainen sietokyky treenaamisen suhteen.
Jos minulta kysytään, niin mielestäni jokaisen kannattaisi pyrkiä treenaamaan niin kovaa kuin se itselle on mahdollista, mutta kuitenkin järkevällä tapaa kovaa. Kun puhutaan henkilöistä, jotka eivät käytä suorituskykyä parantavia yrttejä, niin proteiinisynteesi on rajallinen (max 48h). Tämä tarkoittaa, että lihaskasvua ei tule tapahtumaan tuon aikaikkunan jälkeen aivan sama, vaikka ne vitun domssit kestäisi 6 viikkoa. Näin ollen kyseinen treenitapa on paremmin soveltuva nimenomaan henkilöille, joilla proteiinisynteesi on koholla käytännössä 24/7. Muun muassa tästä johtuen natutreenajille usein suositellaan tiheämpää treenifrekvenssiä, jolloin näitä "anabolisia ikkunoita" voidaan viljellä useammin ja välttää näitä tasannevaiheita, jossa proteiinisynteesi on tasaantunut. Tai jotain sinnepäin.

Pitääkö treenata failureen, jotta voi kasvattaa lihasta? Vastaus on ei. Avainsana on "longterm consistency" /which trumps hard work.

Kehitystä ei minun mielestäni tulisi koskaan mitata yksittäisen treenikerran näkökulmasta, koska yksittäisellä treenillä ei ole esim. vuositasolla mitattuna paskankaan vertaa merkitystä.
Treeneissä pitäisi pyrkiä jonkinlaiseen nousujohteisuuteen, koska lihas tottuu samaan rasitukseen ajan myötä. Jos en ihan väärin muista, niin homma meni niin, että about 3 viikossa lihas ehtii tottua samanlaiseen rasitukseen ja ellei tämän jälkeen pystytä tarjoamaan mitään erilaista ärsykettä lihaskasvua ei tapahdu.

Mitä tämä ärsyke sitten voi olla? No se voi olla vaikkapa sitä hc failure treenaamista, mutta täytyy muistaa, että sekin on vain yksi lihaskasvun menetelmä muiden joukossa, eikä jokin yksi ja ainoa oikea tapa saada kehitystä aikaan, jota vain kovimmat jätkät harrastaa. Painojen lisääminen tankoon on toinen tapa tai jos tämä ei onnistu yrität tehdä aiemmilla painoilla muutaman toiston enemmän. Pitäen kuitenkin mielessä, että se edistyminen tapahtuu samanlaista tekniikka käyttäen eikä niin, että tehdään liikee taloudellisesti tehokkaaminen (ts. huijaten).
Mainitaan nyt vielä sellainenkin kuin toistonopeus, joka on ehkä harvemmin mainittu progressiomittari, mutta jolla myös on vaikutusta lihaksen kokemaan ärsykkeeseen. Eli kyllä näitä eri metodeja piisaa ja kukin veivatkoon sillä tyylillä, joka tuntuu itselle parhaiten soveltuvan ja joka omalla kohdalla takaa sen, että homma pitkällä aikavälillä mitattuna etenee nousujohteisesti. Se on avain kehitykseen.

Ei muuta tällä kertaa.

Monella intrajuoman lipittäjällä näyttää nyt menneen tunteisiin. Kavereille kun on tullut asiantuntevasti selitettyä, mitä kaikkea omasta juomasta löytyykään. Eräs suomenmestaruuden voittanut kehonrakentaja totesi juovansa treenin aikana vain vettä. Mielestäni varsin perusteltua kun treenin kesto jää alle tunnin.
Kukaan ei ole missään väittänyt, että proteiini on turhaa vaan sitä, kannattaako sitä jatkuvasti lipittää/syödä. Kokonaisuus ratkaisee. Bcaa:n erikseen nauttimisesta ei varmaankaan kuole ja usko/placebo on aina tärkeää.

Juhojen esiintymistaidoissa on vähintäänkin puutteita, mutta joka videolla he sanovat "meitä ei tarvitse uskoa", ottakaa itse selvää. Jo tästäkin syystä nämä hyökkäykset tuntuvat oudoilta.

Meadowshan on puhunut tuosta intra protokollasta jo PALJON aikaisemmin, ennen omaa lisäravinnepuljua. Jos tuollaisen kenttäkokemuksen omaava henkilö sanoo, että palautuminen on parempaa(en ota kantaa gainssien saantiin), kun vedät intra hiilari+eaa, niin itse vaikka sinisilmäisenä uskon tämän. Ei juurikaan rasita lompakkoa 500g eaa purkki, joka kestää pari kuukautta itelläni. Siitä voi näppärämmät laskea mitä maksaa käyttää 4 kertaa viikossa 8-10g eaa.

Viimeksi muokattu:
Eiköhän kyseessä ole ollut geenifriikki. Ei nimittäin tavan kuolevainen raksatöillä lihasta kasvata vaan päinvastoin. Todella katabolista settiä tehdä kuluttavaa duunia läpi päivän ja lihaksille rasitus on kestävyystyyppistä. Lisäksi syödään palautumiskapasiteettia ja väsytetään kroppaa noin niinkun hc-treenauksen näkökulmasta. Ja vedäppä reidet totaalisen domsseille ja mene kyykkimään päiväksi raksalle. Siitä ei tule mitään. Ja lisäksi jos on kova metabolia ja energintarve alkaa jo muutenkin syömiskapasiteetin rajoilla, niin tuossa hommassa sitä kuihtuu väkisin. Aina on mutantteja, joita ei voi rinnastaa keskivertoon punttaajaan. Ei kannata kuitenkaan kuvitella, että se kondis on perustunut noin anabolian kannalta epäoptimaaliseen elämäntyyliin. Genetiikka voi paljon antaa anteeksi.

Ehdottomasti kyseessä on lihaksenkasvatukseen erityisen sopiva kaveri, kuitenkin menee top10 isoimmat natumassat mitä olen koskaan nähnyt, kilpailijat mukaanlukien. Kyseistä frendiä ei vaan kilpaileminen koskaan sytyttänyt. Pari pointtia tästä kuitenkin nostaisin mitkä itselle tulee mieleen; toinen on se että muistaakseni on jotain tutkimuksiakin aiheesta miten pidot & esim. farmarikävelyn tyyliset liikkeet stimuloi myös hyvin kasvua ja tuon tyylinen treeni jää bodarilla usein vähälle. Oisko siis työ + salitreeni -yhdistelmä siltä osin tehnyt hyvää kehitystä? Toinen juttu on se, että tällä kaverilla myös uskonaton kyky syödä jäätäviä ruokamääriä perusruokaa, eli jotain erityistä hyötyä lienee saanut ääriäinen kulutus + äärimmäinen ravinto hyvistä lähteistä -kombosta. Näin ainakin kuvittelen :/

Edit: täähän oli siitä hauska esimerkki et vaikka ko. kaveri nimenomaan ei treenannut koskaan hirveitä domsseja itselleen että jaksais töissä, niin kokonaisrasitus silti aivan.hirvittävällä tasolla... pps. itekin arvostan meadowsin kokemusta superkorkealle näissä lajeissa niin treeni- kuin ravintopuolella...

Viimeksi muokattu:
tämähän nyt on jokaisen helppo testata toimiiko noi treenin aikaiset bcaa:t vai ei. Jättää ne pois ja ottaa uusiksi käyttöön. Siinähän sen sitten näkee.

Mites muistaisin että Kemppainen juo pelkkää vettä treenin aikana, pitääkö paikkansa?

Meadowshan on puhunut tuosta intra protokollasta jo PALJON aikaisemmin, ennen omaa lisäravinnepuljua. Jos tuollaisen kenttäkokemuksen omaava henkilö sanoo, että palautuminen on parempaa(en ota kantaa gainssien saantiin), kun vedät intra hiilari+eaa, niin itse vaikka sinisilmäisenä uskon tämän. Ei juurikaan rasita lompakkoa 500g eaa purkki, joka kestää pari kuukautta itelläni. Siitä voi näppärämmät laskea mitä maksaa käyttää 4 kertaa viikossa 8-10g eaa.

Jep, kuten tuossa videollakin sanoo että on puhunut intrajuomien puolesta jo 10-15 vuotta. Kauan siis ennen kuin on puljuaan perustanut. Mä laskeskelin että mun aminokombolla on hintaa per treeni n.60-80 senttiä (kallista?) riippuen kuinka isoa annosta käytän. Tulee siis halvemmaksi kuin poikien 2 trip mehua. Naurattaa siis toi aminoiden lyttääminen "kalliina mehuna". :D Niin ja heraa en käytä ollenkaan koska en juo palkkaria niin säästyypä siitä ainakin rahaa.

Intrajuoman olen itse omalla treeniuralla nimenomaan kokenut kaikista tärkeimpänä "lisäravinteena". Vaikea sanoa toki kuinka paljon lihasmassaa tuon ansiosta olen saanut mutta domsien vähentyminen ja palautuminen treeneistä on aina ollut parempaa näiden kanssa. Huomattava apu näistä myös on kun tahkotaan tuplatreenejä. Jokainen tottakai tekee itse mitä haluaa. Pitää muistaa että aina löytyy jostain tutkimus puolesta ja vastaan.

Back
Ylös Bottom