Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Edelliseen lisätäkseni, toivottavasti elastisille urheilijoille ei siis suoraan apinoida myöskään voimanoston harjoitteita tai tehdä muita vielä räjähtävääkin treeniä jäykistävämpiä harjoitteita, oli kyykistelyn syvyys mikä hyvänsä. Mutta jos painonnostotyyppistä harjoittelua on ohjelmassa, olisi kyllä tosi tärkeää panostaa (maltin lisäksi) niihin turvallisuusasioihin. Liikkeet on vaikeita, ei siitä mihinkään pääse. En minäkään ole oppinut, vaikka olen monta vuotta yrittänyt. Mutta se että sen minkä vähän tekee, niin olisi edes kunnon kengät!

Kun näkee niitä urheilujoukkueita jullen ja niiauksen sekoituksia tekemässä, on kavereilla aina jotkut lenkkarit jalassa. Kuka niillä osaisi tukevasti seisoa, vaikka olisi kuinka potentiaalinen nostaja?

Ne kunnon kengät kestää kuitenkin vuosia satunnaiskäytöllä, jos jalka ei enää nuorella kasva. Halvimmillaan saa jo alle satasella kenkiä. En minäkään pn-kengillä käy juoksemassa.

Viimeksi muokattu:
Onks noista kengistä muutakin selkeetä hyötyä, ku että saa enemmän polvia varpaiden yli? Tai ite esim. kyykkään aina sukkasilteen, koska jotkut sisäpeli kengät jalassa vasta huojuuki. Tai luulis, että ilman mitään kenkiä on tukevinta? En oo siis ikinä kokeillu mitään pn-kenkiä, ni en tiiä vaikka nois oliski nilkka-osio kevlaria =D.

Onhan ne myös jäykät ja tukevat. Luulen että olet oikeassa siinä että juoksemiseen tarkoitetut kengät huojuttaa enemmän kuin paljaat jalat.

Sukkasilleen on hyvä kyykätä jos pidon kanssa ei ole ongelmia. Jossain voi olla liukas lattia tms, niin sukat jalassa touhusta tulee vaarallista. Samaten sumomave on aika riskialtista touhua sukat jalassa. Painonnostajat poislukien, painonnostokengät on tekniikan apuväline, omaa tekniikkaa katsomalla ja miettimällä näkee onko niille tarvetta. Itsellä on painonnostokengät, mutta en niitä juurikaan käytä enää. Ennen käytin, mutta olen vahvempi tasapohjaisilla, ainakin tällä hetkellä.

Tuolla aiemmin esitin sen pointin, että painonnostajilla on kova pomppu, ja eivät tee ponnistuskulmakyykkyjä.
Painonnostossa nopea ja räjähtävin liike tapahtuu melkolailla juurikin " pomppu " syvyydestä.
Syvät kyykyt treeneissä koska lajiin kuuluu myös syvältä kyykykystä ylöstulo.

Edelliseen lisätäkseni, toivottavasti elastisille urheilijoille ei siis suoraan apinoida myöskään voimanoston harjoitteita tai tehdä muita vielä räjähtävääkin treeniä jäykistävämpiä harjoitteita, oli kyykistelyn syvyys mikä hyvänsä. Mutta jos painonnostotyyppistä harjoittelua on ohjelmassa, olisi kyllä tosi tärkeää panostaa (maltin lisäksi) niihin turvallisuusasioihin. Liikkeet on vaikeita, ei siitä mihinkään pääse. En minäkään ole oppinut, vaikka olen monta vuotta yrittänyt. Mutta se että sen minkä vähän tekee, niin olisi edes kunnon kengät!

Kun näkee niitä urheilujoukkueita jullen ja niiauksen sekoituksia tekemässä, on kavereilla aina jotkut lenkkarit jalassa. Kuka niillä osaisi tukevasti seisoa, vaikka olisi kuinka potentiaalinen nostaja?

Ne kunnon kengät kestää kuitenkin vuosia satunnaiskäytöllä, jos jalka ei enää nuorella kasva. Halvimmillaan saa jo alle satasella kenkiä. En minäkään pn-kengillä käy juoksemassa.
Mää en käsitä tätä nykyfetissiä noihin pn-kenkiin. Joka toisella on nykyään salilla pn-kengät jalassa vaikkeivat edes kyykkää, mutta se vaan on niin pop.

Noihin yleisurheiljoiden 1/4 kyykkyihin vastaan että se syvyys vastaa ponnistuskulmaa josta ponnistus lähtee suorituksessa, räjähtävyyttä siinä haetaan mutta ne varsinaiset "räjähtävyys" treenit tehdään kentällä eri harjotteilla. Ainakin tehtiin vielä ennen vuosituhanteen vaihdetta. Mistään mitään tiädä, 10vuotta tein vain mitä käskettiin ja sitten loppui geenit ja kyvyt:worship:

ps. hyvin tennareilla kyykkäs pohjaltakin ja rinnallekin sai vedettyy 150kg

Onko tällä debatilla nyt lopputulosta tähän kysymykseen:

Kumpi on tehokkaampi tapa heikon kohdan vahvistamiseen?
A) Osatoisto vain siihen hlökohtaisesti haastavimman nivelkulman nurkille.
B) Täysi liikerata mutta leijustoppi esim. konsentrisella osalla siihen samalle kulmalle.

Esitettyjen tutkimusten pohjalta voidaan sanoa, että vaihtoehto A pääliikkeenä viljeltynä ei lisää täyden liikeradan kyykkyyn juurikaan kiloja. Mutta noin niinkuin apuliikevalikoimassa voisi kuvitella olevan valinnalla merkitystä.

mitkä voimanoston harjoitteet jäykistää?

Harjoittelun päätavoitteet eivät voimanostossa ole räjähtävässä, nopeassa ja elastisessa suoriutumisessa, vaan lopulta raa'assa voimassa. Onhan nyt aivan koko harjoittelutyyli ja -filosofia ihan erilainen näissä lajeissa.

Voi ajatella koko suoritusta vaikka kyykyn osalta: voimanostossa tavoitteena olla jämäkästi paikallaan, eikä tankoa saa pomputella. Laskeudutaan kontrollissa riittävään syvyyteen ja noustaan ylös jos voimat riittää. Painonnostossa kyykky on yleensä nopea ja rento ja jopa pohkeen päältä pompusta voi tulla ylös. Usein suoritus on räjähtävä kun kukin osavaihe on lyhytkestoinen. Keho oppii tuottamaan voimaa nopeasti, ja sitä on parempi hyödyntää myös vaikka siinä pompussa.

Myös harjoituksissa painonnostossa usein lyhyempiä sarjoja ja vastaavasti jalkaa tulee vaikka viikon aikana useammin mutta kevyemmin, käytännössä oikeastaan joka päivä. Veikkaan että voimanosto-ohjelma veisi aika tavalla paukkuja omasta lajista.

Mutta voihan voimanostoakin tehdä monella tavalla. Smulter esim. tekee harjoituksisssaan tosi nopeita toistoja, ja hyvin näyttää toimivan. Varmasti on räjähtävyyttä hänellä.

pates: vaihtoehto B parempi.

kisumisu: samat tavoitteet voimanostossa poislukien painonnostoliikkeiden teknisempi luonne ja sitä kautta suhteessa pienemmät raudat. ei siellä tangon kanssa liikaa aikaa kuluteta tieten tahtoen kummassakaan lajissa.

nopeat solut aktivoituu pääasiassa kuorman mukaan, joten se puoli voimanostossa on kunnossa myös. hieman konservatiivinen ja kapea-alainen käsitys tuosta voimanoston harjoittelusta. sen kyllä lopussa korjaat.

jos tollai ajatellaan, että vain painonnostaja treenaa nopeutta, mennään vikaan. kuka myöskään estää tekemästä voimanostokyykkyä hyvin elastisesti? missä mielessä voimanostajan tulee olla jämäkästi paikallaan? joka nostossa on selkeä pyrkimys liikkeeseen.

Viimeksi muokattu:
pates: vaihtoehto B parempi.

kisumisu: samat tavoitteet voimanostossa poislukien painonnostoliikkeiden teknisempi luonne ja sitä kautta suhteessa pienemmät raudat. ei siellä tangon kanssa liikaa aikaa kuluteta tieten tahtoen kummassakaan lajissa.

nopeat solut aktivoituu pääasiassa kuorman mukaan, joten se puoli voimanostossa on kunnossa myös. hieman konservatiivinen ja kapea-alainen käsitys tuosta voimanoston harjoittelusta. sen kyllä lopussa korjaat.

jos tollai ajatellaan, että vain painonnostaja treenaa nopeutta, mennään vikaan. kuka myöskään estää tekemästä voimanostokyykkyä hyvin elastisesti? missä mielessä voimanostajan tulee olla jämäkästi paikallaan? joka nostossa on selkeä pyrkimys liikkeeseen.

Puhuin tuolla muistaakseni, että voimanostajilta en suoraan apinoisi vaikkapa jotain kyykkyohjelmaa. En kyllä usko että siitä palautuisi yhtä nopeasti kuin painonnostotyyppisiä harjoituksia tekemällä. Sinänsä ei kai mikään estä tekemästä voimanostokyykkyä rennostikin, mutta kisaliikkeenä lähtö on kuitenkin paikaltaan. Eikä jäykempää tankoa niin mukavasti edes saisi heilumaan.

Mutta en siis tarkoittanut itse voimanostoliikkeitä jäykistävinä, vaan mietin sitä että jopa kyykyn syvyyttä tärkeämpi ( :p ) asia on se että harjoitukset sopii muihin treeneihin. Ei siis esim. niin kuin noissa testiryhmissä, että viikkokausia tahkotaan samaa kyykkyä ilman mitään palautusjaksoja yms..

kisakyykyssä lähtö paikaltaan? eli tarkoitat mitä? ihan samoin se kyykky tehdään ylhäältä alas ja takaisin ylös kuin esim. painonnostokyykkykin tai mikä tahansa kyykky.

oletus voimanostajien treeneistä on nyt kyllä hyvin kapea-alainen, jos oletetaan niiden harjoituksista palautuvan jotenkin huonommin tai ettei niissä ole "rentoutta". mitä lie se tarkoittaakin. mulla on ringissä 1-8 kertaa viikossa kyykkääviä nostajia.

palautuminen ei ole uskon asia, vaikka moni asia onkin. käytän voimanostotyyppistä harjoittelua juoksijoille, palloilijoille, kamppailijoille yms voimailijoiden lisäksi ilman että se heikentää lajiharjoittelua.

tangon jäykkyydellä ei oo tekemistä lihasten elastisuuden hyödyntämisen kanssa. voimanostokyykky ei jäykistä ei.

tutkimukset on tarkasti kontrolloituja ja niitä tekee ihmiset, jotka ei hae mitään tiettyä tulosta. tutkimus tuo sen tuloksen. se miten pitkään mennään ja millä kevennysrytmeillä on kuitenkin kaikille sama.

en kyllä itekään teetä noin pitkiä kovia jaksoja. yleensä 2-4 vkoa ennen eriasteisia kevennyksiä. en lukenu ihan koko tutkimusta läpi enkä tiedä oliko siellä jotain rytmitystä ton suhteen.

Viimeksi muokattu:
Kisakyykky hylätään jos nostaja pomputtelee tankoa kuin painonnostaja. Ei toki mikään pomputtelu vielä lihaksista tai hermostosta vielä hyppääjän ominaisuuksia jalosta, mutta räjähtävyyttä edeltää rentous ja tietynlainen letkeys. Sen huomaa voimanoston puolelta vaihtaneista painonnostajista, että vähän sellaisia jähmeitä ovat, eikä pelkästään liikkuvuuden puutteen vuoksi.

Ja juu, voimanostoa voi varmasti harjoitella myös muulla tavalla kuin piikkaamalla kohti seuraavaa kisaykköstä.

Anteeksi kun olen näin hidas muodostamaan viestejä, enkä ehdi muokata lisäyksiä mitä muistan vasta jälkikäteen.

Spämmään nyt monologillani vielä sen verran, että en yritä väittää, että juuri painonnostoliikkeistä olisi erityistä hyötyä hyppääjälle, mutta sen tyyppisestä harjoittelusta varmasti, missä tehdään paljon lyhyitä nopeita sarjoja, ikään kuin juoksija tekisi spurtteja.

Itse asiassa jostain raakavedoista on varmaan justiinsa sen verran jalalle hyötyä kuin niitä varttiniiauksista, jotka ei juuri jalkaa rasita... Niin en tiedä mitä järkeä on alkaa tehdä vaikeita liikkeitä sinne päin, kun kuitenkaan ei pysty harjoittelemaan niitä miljoonia toistoja mitä painonnostajat harjoittelevat, ja jotkut eivät silti opi, nimimerkillä en varmaan itse koko elinaikanani tule oppimaan. Mutta pn-tyylinen kyykky ei ole mitään rakettitiedettä, vaan uskoakseni monipuolisen hyödyllinen harjoite monellekin urheilijalle.

Nyt jos edelleen olen asioista eri mieltä niin voin ihan hyväksyä asianlaidan. En sokkona ota juuta tai jaata kantaa kenenkään valmentajan treeneihin. Voin kommentoida vain siltä pohjalta mitä olen itse nähnyt ja vierestä ihmetellyt.

Painonnostajat tekevät myös jonkin verran vauhdittomia loikkia hakiessaan räjähtävyyttä ja kimmoisuutta. Itse en ole törmännyt voimannostajaan joka olisi vaihtanut voimanostosta painnonostoon, ainakaan että olisi menestynyt kisoissa. Tempaus sekä työntö vaativat niin helkutisti toistoja jotta ne tulevat selkärangasta. Aivan yhtälailla voimannostajatkin tekevät lyhyitä sarjoja kun alkavat hakea tuntumaa maksipainoja varten.

Itse sain nauttia Jouni Grönmanin sekä Koivusen Juhan neuvoista(tempaukseen, rinnallevetoon sekä kyykkyihin) kun yleisurheilu aikoina aloitin punttireenejä stadionin salilla porissa.

^^No esim. Tänä vuonna painnonostossa olympialaisissa Suomea edustanut Anni Vuohijoki on aikasemmin pitkään harrastanut voimanostoa, mm. 2015 edusti Suomea voimanoston MM-kisoissa :)
Itse olen tehnyt yu-aikana punttitreeniä painonnosto tyylisesti, meillä oli painonosto valmentaja joka kerta viikkoon ohjasi meitä, lisäksi yu-treeneihin sisälty lihaskuntoa omalla kehonpainolla kerta viikkoon, keskittyen keskivartaloon ja jalkoihin.

Back
Ylös Bottom