Toi Rec Silicon oli mun ekoja sijoituksia muuten. Ostin ihan muutamalla eurolla että näin miten hommat toimii. Sittemmin oon seurannut sitä kun ei sitä myyntikulujen takia ole ollut järkevää myydä.
Samoin tuli alussa ostettua Fingerprint Cardsia hintaan ~39,00 SEK. Myin ne kuitenkin pois ja mitähän tuon kurssi viimeksi oli mitä katoin.... Taisi olla ~160,00 SEK....
Rec Silicon on mulle ihan uusi tuttavuus. Pikasilmäilyn jälkeen muutama hajanainen huomio:
- Aurinkovoima herättää heti kysymyksen, että miten pärjätään kiinalaisia vastaan. Toisaalta taitaa tehdä jotain raaka-ainetta, mitä käytetään sitten aurinkovoimaloihin. Herää kysymys, että kuinka kilpailtu ala ja onko oikeasti kilpailuetua?
-Näyttää olevan ihan voitollista toimintaa, käännytty voitolliseksi 2014 ja positiivista kassavirtaa.
P/E 1,83 jonkun palveluntarjoajan mukaan (tilinpäätös USD ja listaus NOK, niin en viitsinyt itse tarkistaa. EPS (osakekohtainen tulos) on 0,09 USD vuonna 2014.
Vuoden 2014 tuloslaskelmassa on 101 miljoonan USD kertaluontoinen tulo, joka johtuu JV:n muodostamisesta. Tämä muodostaa tilikauden tuloksesta 47 %. Lisäksi vuoden 2014 tuloksesta 57 % tuli valuuttakurssimuutoksista eli konsernin sisäisten lainojen arvo nousi kun USD nousi (eri yhtiöillä eri toiminnallinen valuutta ja sisäisten lainojen kurssimuutokset ui suoraan tulokseen). Jos itse analyseeraat numeropuolta, niin omassa analyysissä eliminoisin tuon kertaluontoisen tulon ja kiinnittäisin huomiota vain EBIT (tulos ennen rahoituseriä)- tasoon ja unohtaisin nuo rahoituserät. Riittävän pitkällä aikavälillä lienevat +-0.
Kun tuloksesta eliminoidaan nuo kaksi erää, niin oikean toiminnan EPS on -0,00057 USD, jolloin tuo P/E ei ihmetytä. Varmaan malliesimerkki siitä, miksi kannattaa perehtyä numeroihin eikä uskoa pelkästään yhtä mittaria kuten P/E lukua.
Ei jaa osinkoa nyt eikä tulevaisuudessa vielä pitkään aikaan.
Tarkistin taseesta aineettomat omaisuudet ja siellä ei ole merkkejä, että 2014 oltaisiin aktivoitu paljon R&D kuluja, joilla oltaisiin pumpattu tulosta ylös.
Ei mitenkään pahasti velkaantunut, enemmän kassaa kuin lyhytaikaisia velkoja, joten maksukysy ei uhattuna. Toisaalta sai juuri JV:n perustamisen yhteydessä kylmää käteistä, joten ehkä en pitäisi tätäkään kiveen hakattuna totuutena (kassassa rahaa 96 miljoonaa USD ja sai käteistä yli 190 miljoonaa USD, josta tulokseen kirjattiin siis tuo 101 miljoonaa).
Tulevaisuuden odotukset? 16. heinäkuuta tulee Q2 tulos ulos, josta voinee päätellä lisää. Ja Q1 2015 tuloksessa voi olla myös jotain tärkeää, itse en jaksanut kaivaa sitä esille. Tämän pika-analyysin osalta en osaa arvioida yhtiön tulevaisuutta.
Itse en näillä tiedoilla sijoittaisi, ellei Q1 ja Q2 vahvistaisi käänteen tapahtuneen. Mutta tämä perustuu siis lyhyeen ja todella kursoriseen menneisyyteen perustuvaan analyysiin, jota ei kannata ottaa liian vakavasti.
Kiinnostuksen vuoksi, avaisitko hieman miksi ostit juuri tätä yhtiötä? Halpa suhteessa omaan hankintahintaan? Luotat yhtiön tulevaisuuteen?