Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Itse teen myös maven sumona, koska se tuntuu paljon luonnollisemmalta asennolta minulle. Normaalissa mavessa selkä pyöristyy ala-asennossa huonon liikkuvuuden takia. Tulee kuitenkin itse tehtyä selkä hieman etukenossa, tuntuu jotenkin paremmalta kuin täysin pystyssä tehtynä. Tulisiko tuossa pyrkiä pysymään pystyasennossa, vai onko pienestä eteenpäin taipumisesta mitään haittaa?

Itse teen myös maven sumona, koska se tuntuu paljon luonnollisemmalta asennolta minulle. Normaalissa mavessa selkä pyöristyy ala-asennossa huonon liikkuvuuden takia. Tulee kuitenkin itse tehtyä selkä hieman etukenossa, tuntuu jotenkin paremmalta kuin täysin pystyssä tehtynä. Tulisiko tuossa pyrkiä pysymään pystyasennossa, vai onko pienestä eteenpäin taipumisesta mitään haittaa?

Oppikirjan mukaan mahdollisimman pysty asento sumossa on kaikkista paras, mutta harvassa ovat ihmiset, jotka aivan täydellisesti tekevät kaikki liikkeet. Voimasuhteissa ja välityksissä on eroja. Jos tollanen vähän epäoptimaalisempi asento, eli ylävartalo ei ihan pystysuorassa, tuntuu parhaalta eikä pystymmällä asennolla onnistu niin hyvin, voi mun mielestäni aivan hyvin niin tehdä.

Aina kannattaa tietysti pyrkiä mahdollisimman taloudelliseen tyyliin, mutta aina se vaan ei ole kaikille paras tyyli.

Nyt kun ite oon sumona/puolisumona tehnyt, niin en oo edes pyrkinyt ihan pystysuoraan asentoon. Tuntuu, että se vie vedosta sen lonkanojennuksen lähes kokonaan pois ja jäljelle jää kyykkäys tankoa roikottamalla.

Voi olla, että teen sen päin helvettiä, mutta ero normimaveen mulla tulee lähinnä siinä, että alkuasennon saan paremmaksi.

Kertokaas vähän lisää tuosta puolisumosta? Itse olen aika paljon palloitellut kapean ja leveän vedon välillä, päätyen aina kapeaan. Paikat olivat aika koville leveässä vedossa, lähinnä lonkat. Nivuset olivat tukossa jatkuvasti. Kapeassa taas selkä on aika kovilla. Olisiko puolisumo vastaus ongelmiin?

Edittinä vielä sen verran, että onhan puolisumosta jo hieman jauhettu, mutta lähinnä omia kokemuksia vrt. kapea/sumoveto.

Ja vielä kysytään, millä tuota pakaroiden aktivointia voisi lisätä? Itsellä tuo on vähän ongelma, julle tuntuu menevän aika rajusti takareisille. Onko pakaroiden aktivoimiseen esimerkiksi kyykyssä jotain kikkaa?

Noi oli vähän niinkuin sarkastisia kysymyksiä. :) Jos perse ampuu ylös niin se rasitushan menee täysin pakaroille & takareisille, jotka lonkkaa ojentaa kimpassa. Jos sulla perseen vahvistuminen(sitä ilmeisesti tarkoitit?) auttoi tohon niin sehän vaan on ottanut enempi duunia irroituksessa. Ojentuuhan se lonkka sumolla joka tapauksessa oli tekniikka hyvä tai ei. Ei se silti poista sitä, että etureidet on varmasti heikoin alue. Voin olla toki väärässäkin, mutta noin se mun logiikalla menee. Kroppa haluu mennä siitä mistä aita on matalin.

Meinasin pakaroiden heikkoutta irroituksessa, onko se nyt sitten voiman puute vaiko aktivoinnin puute. Kuitenkin itsellä meni mave erittäin vahvasti takareisille. Sitten kun opettelin em. asian, niin maksimikin nousi 20kg 2kk'ssa. En nyt osaa selittää asiaani oikein, mutta itsellä väheni tuo jalkojen suoristuminen ennen painojen nousua kun oppi käyttää pakaroita.

Tässä on aika hyvä video niille joita tuo mavettelu puolisumolla kiinnostaa:

Itse pyrin pitämään yläselän suorassa myös koska en osaa sitä pyöristää ilman että alaselkäkin pyöristyisi. (Saa nähdä tuleeko irrotuksen kanssa ongelmia suuremmilla painoilla.)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tosta näkee, että Coanilla on kuitenkin todella hyvä asento voimantuoton kannalta. Perse ei ammu ylös ja selkä on tarpeeksi suorassa. Vähän tekisi itsekin mieli kokeilla tommosta puolisumoa lievästi pyöreällä yläselällä. Nuorempana tuli nostettua täyssumolla, mutta siinä on tosiaan tuo irroitus vaikea ja ei varmasti enää liikkuvuus riittäisi.

Tein tänään kyykkyä siten, että pidin pientä koroketta kantapäiden alla. Se meni paremmin kuin ilman sitä, mutta vieläkin paino kaatuu vähän päkiöille. Sarjojen välissä tunsin niiku normaalia lihaskipua/väsymystä varsinkin oikean jalan niiku pohkeen sisäosanetuosassa ( en osaa selittää paremmin toivottavasti joku ymmärtää :D ) johtuuko se siis siitä että kun paino siirtyy enemmän pöllöille, myös pohkeet työskentelevät nostossa?

Video sun kyykystä kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa. Siitä vois sitten koittaa analysoida mikä mättää. Ja kyllähän kyykätessä myös pohje lihas työskentelee jonkin verran, varsinkin jos polvi menee voimakkaasti eteen.

Takakyykyssä onhan sinulla tanko selän päällä, ei niskan päällä? Jos tanko on niskan päällä, se on väärin, ja painot on enemmän edessä kuin tanko selän päällä. Myös pidäthän selän suorana kyykystä noustessa!

Jos viittaat tangon sijainnilla niskan päällä highbar kyykkyyn, ei siinä mitään virhettä ole, vaatii vain lowbaria pystymmän asennon. Kumpikaan ei ole "väärin".

Takakyykyssä onhan sinulla tanko selän päällä, ei niskan päällä? Jos tanko on niskan päällä, se on väärin, ja painot on enemmän edessä kuin tanko selän päällä. Myös pidäthän selän suorana kyykystä noustessa!

Eikai nyt niskakyykky mitenkään väärin tehty takakyykky ole?

...vaatii vain lowbaria pystymmän asennon.

Tästä on kysymys. Kun tanko on korkeammalla, painot ovat enemmän edessä ja kyykystä noustessa voi paino mennä päkijöille helpommin kun tanko olisi taaempana ja alempana selässä.
Minun mielestä tämä lowbar on oikea ja turvallisempi paikka tangolle kyykyssä.

Minusta tuokaan tangon paikka ei ole niin yksioikoinen selitys. Etukyykyssähän se tanko edessä vasta onkin, mutta ainakin itsellä etukyykyssä paino on helpompi pitää kantapäillä kuin takakyykyssä. Sitten tietty kun voimat loppuu niin eteenhän se kaatuu. Mutta se ei kuitenkaan ollut ketjun aloittajan ongelma.

Lowbar kyykyssäkin pitää olla tekniikka kunnossa, sillä siinä luonnollisesti suurempi etukeno vetää noston helposti päkiäpainoiseksi. Kannattaa tehdä ihan perus istumisharjoituksia, joissa laskeudutaan syvään kyykkyyn, aluksi vaikka oven karmista kiinnipitäen, paino kantapäillä. Sitten kun alkaa sujumaan ja ei ahista siellä ala-asennossa niin kämmenet vastakkain ja kyynärpäillä painaa polvia ulospäin alhaalla kyykyssä. Mää oon edennyt tässä hommassa sitten siihen että kun kyykkään niin otan joka reenissä nykyään työsarjoissa ainakin yhden "pohjassa istumisen" tangon kanssa. On auttanut liikkuvuuteen pirusti ja tässä vajaan vuoden aikana hommaan panostaneena en koe enää tarpeelliseksi hankkia niitä pitkään harkinnassa olleita pn-kenkiä vaan ohuilla tasapohjilla mennään 4-eva.

Kummallakaan tyylillä ei nosto automaattisesti mene päkiöille. Jos menee niin se on vaan tekniikkavirhe.

@Jarem: Tohon vois heittää, että low barilla selkä menee enemmän etukenoon-->enemmän rasitusta rangalle-->vaarallisempi.

Mielestäni painon tulee olla keskijalalla (enkä nyt tarkoita juuri sitä mitä suurin osa ajattelee), ei päkiällä eikä kantapäällä vaan jalkaterän keskikohdassa. On aika huono neuvo, jos kehotetaan asettamaan painopiste minnekään muuanne kuin vertikaaliseen linjaan eli keskijalalle, ja tämä on automaattisesti kropan(tasapainon) hakema linja, jos tangossa on +50% maksimiykkösestä. Tietysti pelkällä tangolla nostaessa painopiste voi olla vaikka Keravalla ja kaikki nyökyttää, että nytton hyvä tekniiikka.

Se sitten, että tykkääkö highbarista vai lowbarista on ihan kokeilemalla selviävä seikka, mutta vertikaalinen linja on tärkein. Ei päkiällä, ei kantapäällä vaan mukavasti siinä välissä ja toistotkaan ei heijaa.

Kunnolliset kyykky/painonnostokengät ovat ehdoton hankinta!

Juu elikkä nyt kun heräsin ei ollutkaan lihakset niin kipeitä, vaan polvi :D vasen ei ollenkaan, mutta oikea kylläkin. Saattako jalkojeni voimat olla niiku epätasapainossa ja sitte siinä nostossa nostan enemmän niiku oikealla ja sitteku paino menee viellä päkiöille niin siitä polvi ( vähän siltä ainakin tuntuuu ) ja povi on vaa niiku tuosta sisäosasta kipeä ja tuntuu kun kävelee rappusia tai kun menee kyykkyyn se sisäosa tuntuu aika pahalta. Olen nyt tehnyt kympin sarjoja, eli en kauhean suurilla painoilla pitäiskö vaan laittaa vielä vähemmän painoa ja tehdä sitä niin kauan että tekniikka on kunnossa vai voisko kyykyn korvata jollakin hyvin? Kun en nyt paikkojani haluaisi rikkoa :D

Ja teen kyykkyä tanko suht korkealla niskassa jossain vähän takaolkapäiden yläpuolella, kokeilin kerran sitä että se tanko olisi siinä takaolkapäiden päällä ja se ei tuntunut kovin hyvältä ku se tanko painaa selkää ja en muista oliko niin että oli vaikea jopa saada pysymään sitä siinä tai saatoin sitten pitää sitä liiankin alhaalla millä korkeudella suosittelisitte pitämään sitä?

Olis tällänen kyykkykyssäri. Mistäs mahtaa johtua, että vasen pohje kipeytyy kyykätessä? Syvältä kyykin painonnosto -tyylillä polvilämppärit jalassa. Onko muilla alkanut pohje oireilemaan kyykyssä jos on niin mikä auttoi?

Back
Ylös Bottom