Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Millä näitä saisi vahvistettua (muuta kuin em liikkeillä)?

Jos tarkotuksena on pystyä kantamaan/nostamaan esineitä pään päälle tai tehdä jotain käsillään seisten, niin miksi ihmeessä harjoittelun pitäisi olla jotain muuta kuin erilaisia variaatioita em. asioista?

Tuli mieleen treeninjälkeisestä ruokailusta että onko silloin vättämätöntä syödä hiilaria? Nykyään omat reenit on jossain 19-20 aikoihin ja treenin jälkeen palkkari mutta sen jälkeen syön ainoastaan rahkan ennen nukkumaan menoa. Pitäisikö siis treenin jälkeen syödä hiilaria?
Ehdottomasti söisin yhden oikean tukevan aterian vielä treenin jälkeen.

Mutta eikö hiilarien syönti ole illalla vähän niin ja näin? Kun sitten ruoka menee niin myöhään? Entä jos otan palkkarissa maltoa?

Muuten en lähtis kommentoimaan lainkaan kun omakin harrastus vasta aluillaan mutta katsoin tänään juuri Peter Wileniuksen jonkun wlogi homman jossa puhuttiin syömisistä.
Hän ainakin oli sitä mieltä ettei sillä ole mitään merkitystä mitä syöt ennen nukkumaan menoa, tai siis ei haittaa mitään vaikka vetäis esim. hiilarilla "kalorit täyteen".

Jollain ihmisillä on käsitys että se illalla syöty iso annos menee ihan hukkaan kun yöllä ei tarvitse energiaa niin paljoa mutta Wileniuksen mukaan se jää ns. jemmaan ja tulee
kuitenkin jossain vaiheessa hyödynnettyä!:)

Mutta eikö hiilarien syönti ole illalla vähän niin ja näin? Kun sitten ruoka menee niin myöhään? Entä jos otan palkkarissa maltoa?

Myös Marko Savolaisen tiede vs käytännössä sanottiin, että pieni määrä hiilaria illalla ei haittaa mitään.

Välttäisittekö aamulenkkiä tai lenkkiä ylipäätään, kun edellisenä päivänä on ollut kohtuu kova jalkatreeni ja olen dieetillä. Tuleeko jaloille ongelmia palautumisen kanssa ja lihasmassa kärsii?

Ihan urbaanilegenda, että hiilareita ei saisi vetää illalla. Normaali ateria ennen nukkumaanmenoa ehdottomasti, kanaa ja riisiä, sitä ennen palkkari ja ihan vikana rahka. Sit anabolisille unille.

- - - Updated - - -

Välttäisittekö aamulenkkiä tai lenkkiä ylipäätään, kun edellisenä päivänä on ollut kohtuu kova jalkatreeni ja olen dieetillä. Tuleeko jaloille ongelmia palautumisen kanssa ja lihasmassa kärsii?

Välttäisin dieetillä lenkkejä ylipäätään. Mutta toisaalta ne voi auttaakin palautumiseen jos teet ne kevyesti, esim. aerobisella sykealueella. Lihasmassa ei kärsi ainakaan marginaalista kummemmin jos ravintopuoli on kunnossa. Tyhjän mahan aamulenkki on ehdoton nou nou.

Ihan urbaanilegenda, että hiilareita ei saisi vetää illalla. Normaali ateria ennen nukkumaanmenoa ehdottomasti, kanaa ja riisiä, sitä ennen palkkari ja ihan vikana rahka. Sit anabolisille unille.

- - - Updated - - -

Välttäisin dieetillä lenkkejä ylipäätään. Mutta toisaalta ne voi auttaakin palautumiseen jos teet ne kevyesti, esim. aerobisella sykealueella. Lihasmassa ei kärsi ainakaan marginaalista kummemmin jos ravintopuoli on kunnossa. Tyhjän mahan aamulenkki on ehdoton nou nou.

No käytännössä ajattelin toteuttaa ne juomalla ensin octane aminohappodrinkin, ja tämän jälkeen noin 30min kevyehkö juoksulenkki. Lihasmassan katoaminen on pientä ja rasvan palaminen tehostuu?

No käytännössä ajattelin toteuttaa ne juomalla ensin octane aminohappodrinkin, ja tämän jälkeen noin 30min kevyehkö juoksulenkki. Lihasmassan katoaminen on pientä ja rasvan palaminen tehostuu?

Ei se rasvan palaminen mitään tehostu. Ainoa merkittävä tekijä tuossa on juoksulla saatu kalorivaje. Jos siis kaloreista on varaa nipistää niin ennemmin jäisin sohvalle makoilemaan ja söisin vähän vähemmän kuin hikoilisin pururadalla. Kukin tyylillään tietty. Jos haluat juosta niin juokse, silloin saa syödä vähän enemmän.

En vältä. Palautuminen nimenomaan nopeutuu. Lihasmassa ei erityisemmin kärsi, varsinkin jos otat heraa tai bcaa ennen lenkkiä.

Olkapäät, jos nyt ymmärsin mitä haet takaa. Ojentajat myös esim. käsillä seisonnassa. Ja noita saa vahvistettua erittäin hyvin esim. seisten tangolla pystypunnertamalla.
Joo mä luulen että mulla on heikkouksia (tai jumeja) just jossain olkapään seudulla, mutta sielläkin vissiin on monta eri lihasta? Mutta olkapää-hartiaosastossa yleensä alkaa ekana tuntua pahalta em. liikkeitä tehdessä.

Vaikka mitkä lihakset. Perus raskaat perusliikkeet jos on ohjelmassa mukana niin et sä muuta tarvii. Pystäri, soudut, punnerrukset, leuanvedot ym.
Näitä löytyy kyllä. Lähinnä pystypunnerrusta ja penkkipunnerrusta (jonain variaationa) oon tehnyt säännöllisesti pidemmän aikaa. Nyt oon alkanut tekemään myös vipareita, ja jollain 2 kilon painoilla saan just tehtyä sarjat loppuun ja olkapäät rutisee mahdottomasti. :wtf:

Jos tarkotuksena on pystyä kantamaan/nostamaan esineitä pään päälle tai tehdä jotain käsillään seisten, niin miksi ihmeessä harjoittelun pitäisi olla jotain muuta kuin erilaisia variaatioita em. asioista?
Kuten sanoin, jos X paikka systemaattisesti pettää ekana tietyntyyppisissä liikkeissä, eikö sille kannattaisi tehdä vähän täsmätreeniä jollain apuliikkeillä? Vai oonko täysin hakusessa? :)

Höppänä kysymys tähän väliin...

Takana muutama vuosi salilla säheltämistä. Kyykyt, mavet yms moninivelliikkeet alkavat olla jo sinnepäin tekniikaltaan. Nyt kuitenkin olen siirtynyt ns. patin kasvatus yrityksiin ja kiitos Supermassan v-blogien / Hulkin neuvojen yms olen pyrkinyt treenaamaan lihasta liikeen sijaan..

Nyt herääkin kysymys "kovaa" treenaamisesta...
Kun yritän eristää lihasta niin paukutanko menemään nöyrästi yhdellä kolmasosalla painoista mahdollisimman eristetyllä ja puhtaalla tekniikalla ja lihaksen väsyessä jätän toistot siihen? Pystyisin kuitenkin tekemään liikettä vielä useita toistoja jos annan rasituksen siirtyä muihin avustaviin lihaksiin.
Tästä esimerkkinä olkoon esim penkkipunnerrus rinta/ojentajat (eristetty tekniikka) -> olkapää/selkä/ojentajat (rumempi tekniikka).

Täsmennettäköön, että tässä tapauksessa en tarkoita rumalla tekniikalla perse penkistä rintapompautusta, vaan sitä, että liike ei ole mahdollisimman optimoitu kohdelihakselle.
Kannattaako sarjat pitää AINA mahdolisimman puhtaana jolloin painot (ainakin allekirjoittaneella) voivat olla jopa 1/3 rumemman tekniikan vastaavasta?

Höppänä kysymys tähän väliin...

Takana muutama vuosi salilla säheltämistä. Kyykyt, mavet yms moninivelliikkeet alkavat olla jo sinnepäin tekniikaltaan. Nyt kuitenkin olen siirtynyt ns. patin kasvatus yrityksiin ja kiitos Supermassan v-blogien / Hulkin neuvojen yms olen pyrkinyt treenaamaan lihasta liikeen sijaan..

Kun yritän eristää lihasta niin paukutanko menemään nöyrästi yhdellä kolmasosalla painoista mahdollisimman eristetyllä ja puhtaalla tekniikalla ja lihaksen väsyessä jätän toistot siihen? Pystyisin kuitenkin tekemään liikettä vielä useita toistoja jos annan rasituksen siirtyä muihin avustaviin lihaksiin.
Tästä esimerkkinä olkoon esim penkkipunnerrus rinta/ojentajat (eristetty tekniikka) -> olkapää/selkä/ojentajat (rumempi tekniikka).

Täsmennettäköön, että tässä tapauksessa en tarkoita rumalla tekniikalla perse penkistä rintapompautusta, vaan sitä, että liike ei ole mahdollisimman optimoitu kohdelihakselle.
Kannattaako sarjat pitää AINA mahdolisimman puhtaana jolloin painot (ainakin allekirjoittaneella) voivat olla jopa 1/3 rumemman tekniikan vastaavasta?

No ei niitä nyt aina kannata pitää puhtaina. Itse käytän jokaisessa viparitreenissä todella siistien toistojen lisäksi mekaanisia tiputussarjoja, jolloin tulee käytettyä ihan kaikkia mahollisia lihaksia, jotta painon saa ylös ja jarrutellen sieltä alas.

Tässä käytän kans tuota viparitekniikkaa esimerkkinä. Itse teen 4x8,10,12,14 ja 8 toiston sarja on jonkunverran ruma tekniikaltaan, mutta tekniikka paranee ja tuntumaan keskitytään enemmän, kun toistot nousee ja painot tippuu. Kyllä se ruma tekniikka ja pienoinen riuhtominen on hyödyksi, jos sen osaa tehdä(tällä tarkoitan, ettet hajota itseäsi tai tee vipareista maven tapasta koko kropan liikettä) ja tietää mihin oma kroppa vastaa.

Esimerkkinä hauiskääntö tangolla:
Aloitat puhtailla. Kun ei enää nouse, otat pienen heijauksen mukaan, viimeiset toistot näyttävät jo aika rumilta, mutta ainakin saat sen kohdelihaksen täysin loppuun. Sarjan lopetat kun toistoja ei tule rumastikaan. (ja ei, en tarkoita että rinnallevetoa vastaotteella pitäisi tehdä lopuksi, joku järki päähän kuitenkin).

Kunhan kohdelihas on lopussa täysin väsytetty, on tavoite saavutettu.

Kiitos vastauksista.

Täsmennän vielä kysymystäni
Toimikoon esimerkkinä vaikka tämä hauiskääntö mutkatangolla (pointtina kuitenkin, että perusperiaate lähes sama liikkeessä kuin liikkeessä).

Kummin parempi massan kasvatuksen kannalta:

a) Painot esim 30 kg...hiiiitaita rauhallisia toistoja puhtaalla tekniikalla...Tuntuma pyritään pitämään sarjojen alusta loppuun. Lopussa ideaalitilanne, että hauis hapoilla, mutta vain ja ainoastaan hauis. Näitä tehdään esim 4x10

b) Painot esim. 42 kg. Ensimmäiset rauhallisia ja puhtaita (esim 4-5 kymmenestä) voimien vähentyessä haubereista, liike lähtee karkaamaan yhä rumemmaksi. Tällä tekniikalla puhtaiden toistojen määrä luonnollisesti vähenee kuta enemmän sarjoja tulee. Tässäkään ei kuitenkaan heijata selkä kaarella.

c) Jotain ihan muuta?

Tällä hetkellä olen pyrkinyt treenaamaan siten, että moninivel-liikkeissä saadaan rautaa liikkeelle niin paljon kuin mahdollista tekniikan ollessa edes jotakuinkin kuosissa. Eristävimmissä liikkeissä olen sitten noudattanut tätä b) linjaa. Tuntuma lihakseen on kuitenkin A ja B vaihtoehtojen välillä kuin yöllä ja päivällä. B:llä saadaan kyllä rautoja liikkeelle, mutta kohdelihasta ei polttele läheskään samalla tavalla kuin A vaihtoehdolla jossa tuntuma voi olla infernaalinen.
Haenkin vastausta lähinnä siihen, että kumpi on hyödyllisempää lihasmassan lisäyksen kannalta?

ps. Voiman pyrin hakemaan moninivel-liikkeissä, lihaskasvun eristävissä. En tiedä onko väärin, mutta näin olen toistaiseksi toiminut.

Kiitos vastauksista.

Täsmennän vielä kysymystäni
Toimikoon esimerkkinä vaikka tämä hauiskääntö mutkatangolla (pointtina kuitenkin, että perusperiaate lähes sama liikkeessä kuin liikkeessä).

Kummin parempi massan kasvatuksen kannalta:

a) Painot esim 30 kg...hiiiitaita rauhallisia toistoja puhtaalla tekniikalla...Tuntuma pyritään pitämään sarjojen alusta loppuun. Lopussa ideaalitilanne, että hauis hapoilla, mutta vain ja ainoastaan hauis. Näitä tehdään esim 4x10

b) Painot esim. 42 kg. Ensimmäiset rauhallisia ja puhtaita (esim 4-5 kymmenestä) voimien vähentyessä haubereista, liike lähtee karkaamaan yhä rumemmaksi. Tällä tekniikalla puhtaiden toistojen määrä luonnollisesti vähenee kuta enemmän sarjoja tulee. Tässäkään ei kuitenkaan heijata selkä kaarella.

c) Jotain ihan muuta?

Tällä hetkellä olen pyrkinyt treenaamaan siten, että moninivel-liikkeissä saadaan rautaa liikkeelle niin paljon kuin mahdollista tekniikan ollessa edes jotakuinkin kuosissa. Eristävimmissä liikkeissä olen sitten noudattanut tätä b) linjaa. Tuntuma lihakseen on kuitenkin A ja B vaihtoehtojen välillä kuin yöllä ja päivällä. B:llä saadaan kyllä rautoja liikkeelle, mutta kohdelihasta ei polttele läheskään samalla tavalla kuin A vaihtoehdolla jossa tuntuma voi olla infernaalinen.
Haenkin vastausta lähinnä siihen, että kumpi on hyödyllisempää lihasmassan lisäyksen kannalta?

ps. Voiman pyrin hakemaan moninivel-liikkeissä, lihaskasvun eristävissä. En tiedä onko väärin, mutta näin olen toistaiseksi toiminut.

c) Tee kuten kohdassa b), mutta toistojen sijaan vähennät painoja sarjojen väilissä.

Ekaan sarjaan sen verran että alussa puhtaasti ja lopussa vähän rumasti tehden tulee se 10-15.
Minuutin tauko ja toiseen sarjaan vähennät sen verran painoja, että saat saman verran toistoja kun ekassakin.

Back
Ylös Bottom