Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Aloitin joskus neljä vuotta sitten treenaamaan suoraan kehonrakennus tyyppisesti. En ole koskaan siis tehnyt voimaa. Lihat ovat kasvaneet huimasti, mutta sarjapainojen lisäys on aina ollut hidasta, toki tätä on myös tapahtunut. Nyt kuitenkin harmittaa nuo pienet painot suhteessa lihaksiin. Mieleeni tuli muutama kysymys:

1. Voiko tämä johtua siitä, että en ole koskaan saanut kunnon hermotusta?
2. Sopisiko starting strength tähän tarkoitukseen hyvin vielä tässä vaiheessa?
3. Vai olisiko parempaa ohjelma vaihtoehtoa?

Aloitin joskus neljä vuotta sitten treenaamaan suoraan kehonrakennus tyyppisesti. En ole koskaan siis tehnyt voimaa. Lihat ovat kasvaneet huimasti, mutta sarjapainojen lisäys on aina ollut hidasta, toki tätä on myös tapahtunut. Nyt kuitenkin harmittaa nuo pienet painot suhteessa lihaksiin. Mieleeni tuli muutama kysymys:

1. Voiko tämä johtua siitä, että en ole koskaan saanut kunnon hermotusta?
2. Sopisiko starting strength tähän tarkoitukseen hyvin vielä tässä vaiheessa?
3. Vai olisiko parempaa ohjelma vaihtoehtoa?
Joku 1-jakoinen ilman muuta on loistava tuossa tilanteessa, mutta ehkä starting strengthin liikevalikoima voi olla hieman liian suppea. Mene ja tiedä. Ehkä SS johon lisää pari valittua liikettä. Tai esim. tällainen 1-jakoinen:

A
Kyykky
Pena
Leuat
Pystäri

B
Mave
Dipit
Kulmasoutu
Viparit sivulla + viparit taakse

Heitin tuon ihan nopeesti, varmaan ihan ok.

Joku 1-jakoinen ilman muuta on loistava tuossa tilanteessa, mutta ehkä starting strengthin liikevalikoima voi olla hieman liian suppea. Mene ja tiedä. Ehkä SS johon lisää pari valittua liikettä. Tai esim. tällainen 1-jakoinen:

A
Kyykky
Pena
Leuat
Pystäri

B
Mave
Dipit
Kulmasoutu
Viparit sivulla + viparit taakse

Heitin tuon ihan nopeesti, varmaan ihan ok.

Kolme sarjaa varmaankin aika optimaalinen jokaiseen liikkeeseen? Vai onko haittaa jos pistää neljä settiä? Toistoalueen varmaankin sitten luokkaa 3-5?

Kolme sarjaa varmaankin aika optimaalinen jokaiseen liikkeeseen? Vai onko haittaa jos pistää neljä settiä? Toistoalueen varmaankin sitten luokkaa 3-5?
Sarjamääriä ja toistoja tietenkin vaihdellen. Ottaisin pääliikkeisiin (kyykky, mave, pena, miksei leuatkin) jto:n 3x4->6x6 ja perään lyhyt piikkaus. Apuliikkeisiin pari kolme sarjaa ja jotain kasin kieppeille toistoja.

En tiiä onko oikea topic, mutta iskenpäs tänne silti!

Oon tosiaa kohta puolii 17v, ja olen havainnut että omistan gynot. Voisko noi johtua mun lapsuuden ylipainosuudesta? Olin siis joku 10kg ylipainoinen 4 luokalta 9 luokalle, jolloin alotin tiputtelee. Häiritsee meinaa ikävästi, ku löytyis nyt jo ihan tyydyttävät rintalihakset mut näyttää ihan manboobseilta gynojen takia. Sen oon huomannu, et jos nännit menee "tiukaks" nii sit näyttää ihan lihaksilta. Lähteekö gynot itestään, vai pitääkö leikata?

En tiiä onko oikea topic, mutta iskenpäs tänne silti!

Oon tosiaa kohta puolii 17v, ja olen havainnut että omistan gynot. Voisko noi johtua mun lapsuuden ylipainosuudesta? Olin siis joku 10kg ylipainoinen 4 luokalta 9 luokalle, jolloin alotin tiputtelee. Häiritsee meinaa ikävästi, ku löytyis nyt jo ihan tyydyttävät rintalihakset mut näyttää ihan manboobseilta gynojen takia. Sen oon huomannu, et jos nännit menee "tiukaks" nii sit näyttää ihan lihaksilta. Lähteekö gynot itestään, vai pitääkö leikata?

Normaalia murrosikäiselle. Ei johdu mistään muusta ja lähtevät itsekseen.
Lue lisää vaikka täältä: Rintojen kasvu miehellä (gynekomastia) :: Terveyskirjasto

No ei asia nyt noin itsestäänselvyys ole. Riippuu varmaan mitä muita liikkeitä ohjelmaan kuuluu. Jos panostaa penkkiin ja tekee sitä 2-3krt/vk+ojentajille esim. Kapea penkki niin kyllä mä jättäisin kuormitusta ensimmäisenä pois olkapäiltä eli tässä tapauksessa pystäri pois.

Toi nyt on se klassisesti varmin tapa tehdä nostourasta mahd. lyhyt. Täyden liikeradan pystypunnerrus on koko hartiaseudun terveyden kannalta sellanen liike että viimeisenä jättäisin sen pois ohjelmasta. Muutenkin on aina kyseenalaista "panostaa penkkiin" jos ei aio kilpailla voimanostossa, ja jos aikookin, niin silloinkin se pystäri on lähes ehdoton apuliike, myös monen voimanoston kärkimiehen ohjelmassa.

Mutta kai se on vaan se pullamössöys, että on kivempaa vaan maata penkillä kuin seistä miehekkäästi ja punnertaa tankoa pään yläpuolelle. ;)

Tehokkain aika treenata salilla on se tunti vähän reilu. Lasketaanko tähän aikaan sitten myös lämmittelyt/alkuverryttelyt yms. mukaan vai sitten vasta kuin ekan liikkeen työsarjat aloitetaan. Tällä hetkellä teen 2-jakoisella ohjelmalla esimerkki treeni kyykky, penkki, pystypunnerrus, ranskalainen, vatsat ja noihin tuppaa menemään se puoltoista tuntia heittämällä jos lämmittelen lihakset huolella eli meneekö treeni ns. Yliajalle?

Moi.
Olen käynyt 9 viikkoa salillla.
Viime viikolla tein kyykkyä (vasta lämmittelin tangolla) Yhtäkkiä kova kipu vasemmassa polvessa mentäessä 90 asteen kulmaan.
Muuten polveen ei satu ollenkaan. Mitä voin tehdä?
Olen kyllä lämmitellyt joka kerta noin 5 min. Juoksemassa käyn 2x viikossa 2 kilometrin lenkin ja siinä kuitenkaan ei satu polveen yhtään.

Eli oon siis 16v. poika (180cm ja about 68kg) ja alottanut salilla käymisen pari kuukautta sitten. Aluksi kävin pari tai muutaman viikon kaksjakosella ohjelmalla eli ti yläkroppa, ke jalat, la yläkroppa ja su jalat. Lisäksi kävin lenkillä 3 krt viikossa, 1 krt vk-lenkki ja 2krt peruskestävyyslenkki. Kuitenkin vaihoin noin 3-4vko sitten ohjelmaa Arnoldin Golden Sixiin koska siinä tulee kuitenkin vedettyä tietty lihasryhmä 3 kertaa viikossa kun 2 jakosessa tuli vedettyä vaan 2 krt viikossa niin ajattelin sen olevan parempi tuloksien kannalta. Lisäsin vielä yhden pohjeliikkeen tohon ohjelmaan. Ja nykyään käyn lenkillä vain 2 krt viikossa pk-lenkillä.

Käyn siis salilla ti, to ja la ja kysymys koskee treeniajankohtaa, eli treenaan aamuisin ennen koulua. Vedän treenit aina niin että lopussa oon aika lailla lopussa (välillä meinaa laatta lentää). Ja siis oon nyt reenannu about 9 viikkoa, tosin tuli viikon tauko yhdessä vaiheessa (lomamatka) ja puolentoista viikon tauko (kipeenä). Ja kysymys kuuluu että kun alotin käymään salilla niin sain esim. penkissä 3x10 toistoa 30kg. Ja nyt saan ehkä hyvänä päivänä 3x10 toistoa 40kg. Niin eipä tuota kehitystä paljon reilussa kahdessa kuukaudessa oo tullut (?). Maksimia en oo vielä ees kokeillut.

Juttuhan on siinä että välillä menee penkissä jopa 2x10 toistoa 45kg ja vika sarja 6 toistoa, mutta välillä sitten pitää 40kg:n ekan sarjan jälkeen vaihtaa 35kg, kun ei toka sarja 40kg:lla mee kuin 7 toistoa. Niin voiko olla ettei kehitystä tapahdu ollenkaan jos treenaa aamuisin, jos ei aamulla oo energiatasot tarpeeksi korkealla tai jotain? Kyykyssä teen 4x10 60kg:lla, leuat vastaotteella 1x16, 1x7 ja 1x5 tai myötäotteella 1x10, 1x7, 1x4. Hauikset 15kg 3x10 ja vatsoja 3x30 60sek. tauolla.

Yleensäkin mulla ei aamulla treeni oikeen taho kulkea niin hyvin kuin esim. iltapäivisin, mutta toisaalta aamu on oikeestaan mulle se ainoo mahollisuus käydä salilla. Niin jos ei tehot oo tuolloin parasta mahollista niin voiko olla että kehitys ei oo niin nopeeta?

Vai olisiko joku monijakoinen parempi vaihtoehto kuitenkin vaikka treenaisi yhden lihasryhmän vaan sen 1-2 krt viikossa? Pystyisin kyllä käymään viitenäkin aamuna viikossa. Niin ja syön ihan perus koti ruokaa, palkkarin otan reenin jälkeen 38g heraa ja 60g maltoa ja aamulla ennen reeniä joko leipää+leikkele+kurkku tai heradrinkki+banaani. Niin onko tuo ihan ok mallilla kehitys? Jostain vaan luin, että joku oli käyny salilla 5kk ja aluksi esim penkkimaksimi 70kg ja 5kk päästä 110kg... tämä siis monijakoisella, tais tehdä rinnan 1 tai 2 krt viikossa. Ja siis tavoitteenani olisi lihasmassan kasvatus, jos haluis että tulokset nousee niin oisko joku monijakonen parempi? Vai pitäiskö tulokset nousta tuolla kuusikolla?

Edit. treenin kesto yleensä noin 1 h 20min

Tehokkain aika treenata salilla on se tunti vähän reilu. Lasketaanko tähän aikaan sitten myös lämmittelyt/alkuverryttelyt yms. mukaan vai sitten vasta kuin ekan liikkeen työsarjat aloitetaan. Tällä hetkellä teen 2-jakoisella ohjelmalla esimerkki treeni kyykky, penkki, pystypunnerrus, ranskalainen, vatsat ja noihin tuppaa menemään se puoltoista tuntia heittämällä jos lämmittelen lihakset huolella eli meneekö treeni ns. Yliajalle?

Ekasta työsarjasta on hyvä ottaa aika. Eikä siitä kellosta kannata sinänsä stressata. Tästä vaan muistutetaan siksi, että monet a) tunkee liikaa tekemistä yhteen treeniin b) pitää todella pitkiä taukoja, jolloin intensiteetti bodytreenissä kärsii. Jos treeni muuten kulkee niin ei haittaa tuo pituus.

Eli oon siis 16v. poika (180cm ja about 68kg) ja alottanut salilla käymisen pari kuukautta sitten.

1. Ota rauhassa. Kipeenä oleminen on ihan hyvin voinut aiheuttaa takapakin. Älä piittaa muiden painoista, keskity omiisi.
2. Älä treenaa oksennukseen tai failureen saakka.
3. Käytä pieniä lisäyksiä painoihin, älä yritä 10kg hyppäyksiä kerralla.
...ja pyri tekemään ne suunnitellut sarjat, EI niin että joudut vähentämään painoja vikaan sarjaan, eli vähennät painoa ekasta sarjasta ja teet sen 3x10
4. Tarkista penkkitekniikka ja että asentosi on hyvä, ettet vaan huitele sivuttain miten sattuu.
5. Yksjakoinen on sun tilanteessa paras.
6. Painon PITÄÄ nousta (maltillisesti) jos haluat lihasmassaa kohtuullisen nopeasti. Terveellinen perusruoka ja proteiinilisä sulla jo onkin hallussa. Täysjyväleipä tai puuro antaa paremmin energiaa aamutreeniin kuin banaani. Syö myös illalla hyvin.
7. Aamuvire on yksilöllistä, mutta se on yhtä hyvä aika treenata kuin muutkin. En tahdo kehottaa aloittamaan kahvinjuontia, mutta kofeiini on yksi piriste.
8. Älä vedä leuoissa ekaa sarjaa ihan tappiin. Esim 3x11 on parempi kuin 16+7+5.

Ekasta työsarjasta on hyvä ottaa aika. Eikä siitä kellosta kannata sinänsä stressata. Tästä vaan muistutetaan siksi, että monet a) tunkee liikaa tekemistä yhteen treeniin b) pitää todella pitkiä taukoja, jolloin intensiteetti bodytreenissä kärsii. Jos treeni muuten kulkee niin ei haittaa tuo pituus.

Mites pitkiä taukoja kantsis sitte pitää ettei intensiteetti kärsi treeneissä? Oisko se 2min hyvä sarjojen ja liikkeiden välissä?

Onko järkevää pitää kerran kuussa kevyt viikko jos treenaa 2-jakoisella ohjelmalla? Oisko 65-70% sopiva maksimipainoista kevyellä viikolla?

Mitkä lihakset nostaa / kannattelee käsiä pään yläpuolella (esim tankoa valakyykyssä tai kahvakuulaa tuulimyllyssä) tai vaihtoehtoisesti omaa painoa käsilläseisontatyyppisissä liikkeissä (esim joogassa seisova koira tai ihan käsitasapainot)? Millä näitä saisi vahvistettua (muuta kuin em liikkeillä)?

Onko järkevää pitää kerran kuussa kevyt viikko jos treenaa 2-jakoisella ohjelmalla? Oisko 65-70% sopiva maksimipainoista kevyellä viikolla?

Ei tarvitse ihan noin usein imo. Silloinhan sulla tulisi 3 raskasta ja 1 kevyt. Esim. 4 raskasta ja 1 kevyt on jees. Voit myös tiputtaa volyymia intensiteetin sijaan.

- - - Updated - - -

Mitkä lihakset nostaa / kannattelee käsiä pään yläpuolella (esim tankoa valakyykyssä tai kahvakuulaa tuulimyllyssä) tai vaihtoehtoisesti omaa painoa käsilläseisontatyyppisissä liikkeissä (esim joogassa seisova koira tai ihan käsitasapainot)? Millä näitä saisi vahvistettua (muuta kuin em liikkeillä)?

Vaikka mitkä lihakset. Perus raskaat perusliikkeet jos on ohjelmassa mukana niin et sä muuta tarvii. Pystäri, soudut, punnerrukset, leuanvedot ym.

Tuli mieleen treeninjälkeisestä ruokailusta että onko silloin vättämätöntä syödä hiilaria? Nykyään omat reenit on jossain 19-20 aikoihin ja treenin jälkeen palkkari mutta sen jälkeen syön ainoastaan rahkan ennen nukkumaan menoa. Pitäisikö siis treenin jälkeen syödä hiilaria?

Olkapäät, jos nyt ymmärsin mitä haet takaa. Ojentajat myös esim. käsillä seisonnassa. Ja noita saa vahvistettua erittäin hyvin esim. seisten tangolla pystypunnertamalla.

Edit. hidas kuin mikä

Back
Ylös Bottom