Iän vaikutus treenikuntoon

Hei,

Ajattelin kysyä muilta kanssa treenaajilta, että miten vuosien saatossa salikunto on muuttunut. Itse olen 30v mies ja tällä hetkellä salitreeni ei kulje yhtä hyvin kuin esim. 3-8 vuotta sitten.

Mietin, että alkaako 30 vuotiaana voima- ja kuntotaso heikkenemään näkyvästi verrattuna 20-kympiseen. Tällä hetkellä tuntuu, ettei salilla saa enää nostettua painoja yhtä hyvällä draivilla puntteja. Ei pysty vääntämään enää loppuun asti niin hyvin kuin takavuosina. Johtuuko siitä, että luontaisesti ihmisen Testo-arvot laskevat iän myötä. Samoten en saa samallaisia kiksuja sallitreenistä vai onko tämä sitten enemmän psyykepuolen ongelma?

Tuntuu myös siltä, että hoikemmat sällit nostavat raaemmin rautaa kuin minä. Minulla kun on tätä lihasmassaa sen verran että on päälle 40 senttiä leveyttä hauiksen ympärillä. Toki pyrin vaihtelemaan treenimetodeja, enkä pyri kaavamaisuuteen.

Taustastani sen verran, että olen treenaillut n. 12 vuotta aktiivisesti ja muskelia löytyy sen verran ettei ihan trendiliikkeiden vaatteet mahdu päälle.

Onko muilla vastaavia kokemuksia tai havaintoja iän vaikuttaessa treeniin tässä 30-kympin kynnyksillä?

25 ikävuoden jälkeen alkaa testot laskemaan joten ei se ihme ettei 30v enää tumnu samalt ku 20v

Edit: yksityiselle mittauttaan testot, ei kannata kärsii testo vajeesta.

Olen vast'ikää käynyt mittauttamassa ja arvot näin 30-kympisenä olivat juuri ja juuri ala-arvon rajoissa. Mitä arvojen pitäisi olla 30-kymppisellä? Vaihtelee vissiin ihmisestä riippuen?

En varmaan ees muista miltä se tuntu kakskymppisenä :D Enemmän sitä toivoo, että ois tajunnu voimailla enemmän jo silloin, eikä vaan hengailla salilla...missä sitä oiskaan nyt...:) mutta jos vertaan nykystä oloa 5 (27) vuoden takaseen, jolloin yritin tehdä lihasta niin nykynen voimailu tuntuu kyllä kaikin tavoin paremmalta. Mutta oon kyllä paska vastaaja tähän, kun tein aiemmin kaiken niin päin helvettiä, että kaikki mitä nykyään tekee tuntuu toimivan.

Hei,

Ajattelin kysyä muilta kanssa treenaajilta, että miten vuosien saatossa salikunto on muuttunut. Itse olen 30v mies ja tällä hetkellä salitreeni ei kulje yhtä hyvin kuin esim. 3-8 vuotta sitten.

Mietin, että alkaako 30 vuotiaana voima- ja kuntotaso heikkenemään näkyvästi verrattuna 20-kympiseen. Tällä hetkellä tuntuu, ettei salilla saa enää nostettua painoja yhtä hyvällä draivilla puntteja. Ei pysty vääntämään enää loppuun asti niin hyvin kuin takavuosina. Johtuuko siitä, että luontaisesti ihmisen Testo-arvot laskevat iän myötä. Samoten en saa samallaisia kiksuja sallitreenistä vai onko tämä sitten enemmän psyykepuolen ongelma?

Tuntuu myös siltä, että hoikemmat sällit nostavat raaemmin rautaa kuin minä. Minulla kun on tätä lihasmassaa sen verran että on päälle 40 senttiä leveyttä hauiksen ympärillä. Toki pyrin vaihtelemaan treenimetodeja, enkä pyri kaavamaisuuteen.

Taustastani sen verran, että olen treenaillut n. 12 vuotta aktiivisesti ja muskelia löytyy sen verran ettei ihan trendiliikkeiden vaatteet mahdu päälle.

Onko muilla vastaavia kokemuksia tai havaintoja iän vaikuttaessa treeniin tässä 30-kympin kynnyksillä?

Täytän parin kuukauden päästä 31 ja olen tavallaan huomannut samansuuntaisia juttuja. Ei tosin siinä, että treeniteho- tai motivaatio olisi laskenut, mutta ainakin tällä hetkellä treeneistä palautuminen kusee totaalisesti. Jo kolmas kerta tämän vuoden aikana flunssa päällä, tosin sekin saattaa johtua pelkästään siitä, että satuin nyt vain taas saamaan flunssan. Loukkaantumiset vaikuttavat myös siihen mitä salilla pystyy / on järkevää tehdä, ja tätä kautta saattavat tavoitteetkin muuttua.

En ole esim. itse pystynyt 5 kuukauteen tekemään ollenkaan kyykkyä polven takia. Mave skulaa jotenkin, mutta alaselkäkin on kuitenkin niin telakalla, että aika vähiin on vetotreenitkin jääneet. Treenitehot ei ole onneksi kärsineet, käytin vain kaiken energian, jota jäi yli jalkatreenin puuttuessa, muihin liikkeisiin. Itseasiassa nämä viimeiset 5 kk ovat olleet treenin kannalta hauskinta ja parasta aikaa pitkään aikaan. Omaa kroppaa on oppinut tuntemaan niin paljon paremmin, kun ei ole ollut mahdollista seurata mitään valmista ohjelmaa, vaan on joka treenissä joutunut kokeilemaan erilaisia juttuja ja etenemään päivän kunnon mukaan.

Eli mun mielestä treenin mielekkyys ei välttämättä kärsi iän karttuessa, mutta jos kroppa ei enää kestä tai palaudu treenistä, niin hommaa joutuu miettimään uusiksi. Itsellä on polven leikkaus ensi viikolla, ja sen jälkeen olisi tarkoitus aloittaa "kunnon" treeni, 1-jakoisella ohjelmalla. Voi tosin olla, että polven toipumisesta huolimatta nämä ajatukset ovat pelkää utopiaa, ja että esim. selkä ei enää kestä jotain 3 kertaa/vko kyykkyä. Mutta sitten voi tehdä jotain muuta. Itse olen ainakin ajatellut, että jos salitreeni muuttuu joskus niin pakkopullaksi, että mikään tavoite ei enää inspiroi millään tavalla, tai tulee vaan omat fyysiset / psyykkiset rajat liian konkreettisesti vastaan, niin aina voi lopettaa. Ja aloittaa uudestaan. Tai ei aloittaa, ihan miten itse haluaa.

Onnea!

naurettavaa kuvitella 30v olevan joku raja voimailussakaan. hyvin suuri osa lajien huippuja on paljon vanhempia. vaikka en itteeni parhaana esimerkkinä käyttäiskään, ei kolmekymppinen minä kyllä pärjäis nykysellä läheskään, vaikka sillon jo oli punttivuosiakin takana 12. keskittykää treenaamaan oikein ja nousujohteisesti ja unohtakaa se numeraalinen ikä. ja tietenki, ellei suju niinku pitäis, sit kannattaa vaikka ostaa multa treenit :)

Olen 32 ja salilla on tullut käytyä 17 vuotta. Sali tuntuu aina vaan paremmalta ja jaksaa kyllä painaa kunnon intensiteetillä raskasta treeniä. Eli itsellä ei ole mitään väsähtämisen merkkejä havaittavissa. Tässä vaiheessa on jo oppinut mitkä liikkeet sopii itselle ja mitkä ei. Mitään järkyttäviä painoja en itse ole oikeastaan koskaan nostellut vaan teen enemmänkin bodaustyylistä treeniä. Palautuminen tietenkin hieman eri kuin 15 vuotiaalla mutta erittäin hyvin tuntuisi palautuvan yhä.

Ehkä se jotakin on vaikuttanut. Mutta olen nyt kolmekymppisenä lihaksikkaampi kuin koskaan elämässäni, pääosin kyllä siksi että nuorempana treenasin eri tyyppisiä lajeja.

Enemmän se taitaa olla tekemisestä kiinni. Testosteroni-arvot kyllä laskevat iän myötä, mutta syömällä ja treenaamalla voi kyllä siihenkin vaikuttaa. jto:n ja _LH_.n kommentteja komppaan, palautuminen se lähinnä kärsii, ei niinkään voima- tai kestävyystasot. Toki jos on itsensä runnomalla rikkonut, niin esim. maastaveto tai kyykky voi olla tuskallista.

Omalla kohdalla (monen vuoden joutilaana olon jälkeen) voimat tulevat kasvamaan vielä vuosia eteenpäin ja kroppa kehittyy, ikä ei ole mikään (teko)syy kunnon rapistumiseen.

Use it or lose it. :)

Reilu 3 kymppisenä nostin 3kk 15x120kg penkistä. Nyt lähempänä 50 vuotta meni huolimatta lihasmuistista lähes 6 kk päästä lähes samaan kuntoon. Kyllä iällä on iso merkitys.

Reilu 3 kymppisenä nostin 3kk 15x120kg penkistä. Nyt lähempänä 50 vuotta meni huolimatta lihasmuistista lähes 6 kk päästä lähes samaan kuntoon. Kyllä iällä on iso merkitys.

En kyllä hirveenä valittais, jos lähes viiskymppisenä pääsee puolen vuoden treenillä 15x120kg penkkikuntoon. Vai ymmärsinkö väärin?

Niihän se on että iän myötä kaikesta palautuminen on hitaampaa. Eihän moni vanhempi jaksa ryypätäkkään useampaa päivää :D

Ite oon treenannut 20 vuotta salilla ja tulokset nousee joka vuosi koska mitään kehityspyrähdystä ei koskaan ole tullut koska olen aina treenannut miten sattuu. Jos teinistä 30-vuotiaaksi treeenaa kovaa ja oikein, niin kyllä sen jälkeen huomattavan kehityksen aikaansaaminen vaatii paljon ja jos elämän preferenssit muutenkin ovat muualla, niin ei sitä yhtään ihmettele.

Oon nyt 35-vuotias ja en tunne kehossani mitään merkkejä vanhenemisesta. Juttelin yhden 70-vuotiaan guben kanssa salilla, niin hän sanoi, että kuudestakympistä seitsemäänkymppiin muutos voimatasossa on suuri. Eli kolmekymppisen ei tarvitse hirveän huolissaan olla. Kun sen tyypin treenaamista seurasi, niin mielessään toivoi, että hänen ikäisenään olisi yhtä hyvässä kunnossa. Varmaan geeneillä ja elintavoilla on suuri merkitys eli koittaa elää terveellisesti mutta kuitenkin kolesterolia nauttien koska kolesteroli on testosteronin valmistusaine.

Testo-arvot laskevat iän myötä. Samoten en saa samallaisia kiksuja sallitreenistä vai onko tämä sitten enemmän psyykepuolen ongelma?

Ne mihinkään laske tässä iässä,

Itellä kulkee treeni paremmin kuin koskaan ja kehitystä tulee vieläkin ja oikeastaan viimeiset 2 vuotta ollut kehityksen kannalta ihan parhaimpia sitten ensimmäisten treeni vuosien jälkeen.
Nyt vasta rupeaa oppimaan miten omalle kropalle pitää treenata. 20-kymppisenä edes jaksanut nostella niin kovaa mitä nyt ja kroppa tottunu niin hyvin rääkkiin, että palautuminen tapahtuu hetkessä.
Psyykkeessä se vika on eikä missään muussa, ikä susta ei tee testotonta kumimunaa. Jos taas ei nappaa treenata niin sit ei nappaa, treenaa sen mitä huvittaa, mutta älä pistä iän piikkiin sitä kun ei kulje.

25 ikävuoden jälkeen alkaa testot laskemaan joten ei se ihme ettei 30v enää tumnu samalt ku 20v

Edit: yksityiselle mittauttaan testot, ei kannata kärsii testo vajeesta.

Tää viesti rupes jotenki vituttamaan.

Ensin ajattelin vaa, että vittu mitä paskaa.
Sit kelasin, että ehkä keskimäärin tossa iässä ne alkaa pudota, mutta jonkun 0,1-0,5% vuodessa tms.
Sit mietin et miks et anna mitään lähteitä vaan heittelet juttuja ihan hatusta ja pistät lukijan miettimään tälläsiä.
Tässä vaiheessa tajusin istuvani tietokoneen edessä:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1502324/ sanoi:
In men, aging is associated with a gradual and progressive decline in serum total testosterone levels at a rate of approximately 1% per year after age 30 years (Figure 1).1–3 Approximately 20% of men in their 60s and approximately 50% of men in their 80s have serum total testosterone levels significantly below those of young men (Figure 2).2

Saatat tietysti tarkoittaa myös sitä, että on enemmän sääntö ku poikkeus, että 20v kollit treenaa ja syö päin vittua mut vetää testot purkista ja siitä voi seurata vaikka mitä?

- - - Updated - - -

Tuntuu kyl näit juttui lukiessa, että jengi on jo kolmekymppisenä ihan paskana.

"Äkkii lekurii hakee tekonivelii ja TRT"

edittinä tähän vielä

AqoySps.jpg

Oon tässä viimeisen vuoden treenannut vaihteeksi ahkerammin ilman sen kummempia tuloksia.

Toisaalta ei niitä tuloksia tullut nuorempanakaan, että se ja sama.

Mitä se nuoriso mellastaa täälä?.. Kohta oon yhtä ikäloppu ko miltä näytän, reenit kulkee, ja elämäni kunnossa kohta.

Perusjampalla noi vuodet merkkaa mitään. Huipputasolle ikävuodet kyllä estää, mutta kyä ne huiput on suorituksensa jo tehneet 30+ ennen muutenkin. Relax, train hard, enjoy life.

Onko ketjun aloittajalla roinataustaa? Muita yleisoireita, jotka voisivat viitata matalaan testotasoon? Mahdollisuuksia on monia ja ovat yksilöllisiä. Käy mittauttamassa testot. Ei kyllä vielä pitäis kolmekymppisellä olla testovajetta normaalisti.

Back
Ylös Bottom