Naisten kuntosalikulttuuri - kuvia perseestä ja puurosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Failure
  • Aloitettu Aloitettu

Failure

Banned
"Fitness on nykyään sitä, että sulla on kuvia sun perseestä ja puurosta."

En tiedä kuka hieno ajattelija tämän sanoi ensimmäisenä. Tietenkään ei voi yleistää, on naisia jotka vetävät tuolla saleilla todella kovalla asenteella ja isoilla painoilla. Mutta olen huvittuneena seurannut tätä ilmiötä ja naisten kuntosalikulttuuria:

- Jokaisella pitää olla tosiaan se oma blogi, jonne alkaa ilmestyä 2 viikon treenauksen jälkeen FUCK YEAH TRAIN HARD MOTHERFUCKER NO EXCUSES BITCH -tyyppisiä sloganeita ja kuvia maitorahkasta
- Lähes jokainen teinityttö kertoo heti tavoitteekseen fitness-lavoille nousemisen.
- Tärkeintä tuntuu olevan kireät treenivaatteet, mielellään Better Bodies -merkkiä. Ne jalassa sitten pyllistellään peilin edessä ja otetaan 100 kuvaa joista julkaistaan se jossa hanuri näyttää eniten "insert cock here" -tyyppiseltä.
- Salille pukeudutaan seksikkäämmin kuin baariin. Miten ne kireät vaatteet edistää treeniä? Eikö ole hankalampi treenata kun kiristää, olen kuullut monta selitystä missä sanotaan että ne ovat "mukavampia". Millä tavalla mukavampia kuin collarit tai perusshortsit?
- Sitten tosiaan kun on se saliharrastus aloitettu, niin on hyvä tekosyy julkaista perseestä niitä kuvia, 2 viikon jälkeen.
- Jos joku mies kuitenkin jää kiinni peilin kautta perseen tiirailusta, tätä mulkaistaan vihaisesti. Ellei nyt tietysti satu olemaan joku komea metroseksuaali.
- Painoa laitetaan liian vähän, ettei kasva liian isot lihakset, koska en siis halua mitään äijälihaksia.
- Treeni on usein munatonta hissuttelua ja liikkeitä tehdään hindulaisen lehmän rauhallisuudella, vapaita painoja karttaen.
- Bulkki on vieras käsite monelle, koska siis salillehan mennään "kiinteytymään" ja silloin pitää syödä pelkkää salaattia.
- Helvetinmoiset lisäravinnesatsaukset, on pilleriä ja purnukkaa ja niistä kuvia someen, ennen kuin mitään tuloksia on.
- Meikit lärviin ennen salia. Sitten jos joku äijä treenaa tosissaan apinanraivolla (minä) niin että kuuluu pientä huutoa välillä, niin saattaa saada näiltä lissuilta nyrpistelyä osakseen.
- Ne naiset sitten jotka treenaavat kovempaa, melko usein painottavat pelkkää kyykkyä ja perstreeniä ja laiminlyövät kädet ja yläkropan kokonaan. Ettei vain "vahingossa" kasva miesmäiset kädet tjsp.
- Naiset tuntuvat saavan mediassa ihan naurettavan vähäisistä tuloksista hirveästi mediahuomiota. "Tsekkaa turhan julkkiksen upea sixpack!" Jaa missä oli se sixpack?
- Nämä fitnessmallikisat, joista Janni Hussikin ponnisti. Niissä naisissa ei mun mielestä ole yleensä juuri mitään fitnessiä, ihmettelen mitä ne treenaa kun kertovat mediassa treenaavansa helvetin kovaa 15 tuntia viikossa tms... aerobista?
- Fitness-tähdilläkin tuntuu olevan tämä kasvojen ulkonäkö kovin tärkeässä asemassa. Miksi ei ole näissä kovissakaan tekijöissä, Eve Tistelgren, Maikku Hiljanen, Piia Pajunen, yhtään rumaa tai tavallisen näköistä tyttöä? Kaikki tuollaisia hunajabeibejä. Suomessakin on varmasti kovaa treenavia tyttöjä, jotka ovat vastaavassa kunnossa, mutta kun naama ei riitä niin ei saa minkäänlaista mediahuomiota. Oliko kyse urheilusta, vai kauneuskisoista?

Disclaimeri: Tämä kirjoitus on pelkkiä randomeita sohaisuita eri suuntiin, eikä TODELLAKAAN yleistä koskemaan kaikkia tai välttämättä edes enemmistöä naistreenaajista. Itse vaan olen tavallinen suomalainen mies, joka treenaa kovaa, mutta ei pidä hälyä itsestään eikä heilu paidatta sosiaalisessa mediassa, blogin sijaankin merkkaan treenit ruutuvihkoon. Oon pitempään jo seuraillut menoa vähän hölmistyneenä.

Muuta en tunnusta ku sen että yks BB:n toppi löytyy ( koska se oli alennuksessa, ja mä oon niin persaukeinen että ostan vaatteet vaan alesta tai kirpparilta). Hissutteluakaan en vissiin harrasta, kun salin yks omistaja tokasi eräs päivä että: "on kyllä julman kuullosta tuo teidän touhu" -kun isäntä piiskasi selkätreenissä.

OP:lla taitaa olla jotain hampaankolossa... Tuliko pakit fitnesspimulta tai jotain? Ei mua ainakaan haittaa, että tytöt tulee tiukoissa vaatteissa pyllistelemään salille eikä tee pakkotoistoja failureen, niin kuin se vieressä oleva iso karvainen karju. Kunhan eivät aiheuta salilla häriötä, niin voivat mun puolesta tehdä ihan niin löysästi kuin haluavat. Sitä paitsi tyttöjen pienet painot saa omat sarjat näyttämään helvetin miehekkäiltä, mikä on vaan plussaa. Mielummin niin, kuin joku naiskuulantyöntäjä, joka vetää sarjoja penassa mun ykkösmaksimilla.

En ole myöskään nähnyt vielä yhtään rahka- tai persekuvaa Facebookissa. Kai mulla on aika sausage fest kaverilista.

- Salille pukeudutaan seksikkäämmin kuin baariin. Miten ne kireät vaatteet edistää treeniä? Eikö ole hankalampi treenata kun kiristää, olen kuullut monta selitystä missä sanotaan että ne ovat "mukavampia". Millä tavalla mukavampia kuin collarit tai perusshortsit?

Treenasin kerran trikoissa. Tästä eteenpäin aion tehdä niin aina. Kyllä, ne on paremmat kuin collarit tai mitkään shortsit.

Treenasin kerran trikoissa. Tästä eteenpäin aion tehdä niin aina. Kyllä, ne on paremmat kuin collarit tai mitkään shortsit.

Vaikka olen mies, niin omistan yhen legginsit. Ja onhan ne helvetin mukavat, ihan kuin olis alasti. Jouduin ostaa ne eräitä naamiaisia varten, mutta oon silti käyttäny niitä vielä yksin himassa sen jälkeenki. :D

OP:lla taitaa olla jotain hampaankolossa... Tuliko pakit fitnesspimulta tai jotain? Ei mua ainakaan haittaa, että tytöt tulee tiukoissa vaatteissa pyllistelemään salille eikä tee pakkotoistoja failureen, niin kuin se vieressä oleva iso karvainen karju. Kunhan eivät aiheuta salilla häriötä, niin voivat mun puolesta tehdä ihan niin löysästi kuin haluavat. Sitä paitsi tyttöjen pienet painot saa omat sarjat näyttämään helvetin miehekkäiltä, mikä on vaan plussaa. Mielummin niin, kuin joku naiskuulantyöntäjä, joka vetää sarjoja penassa mun ykkösmaksimilla.

En ole myöskään nähnyt vielä yhtään rahka- tai persekuvaa Facebookissa. Kai mulla on aika sausage fest kaverilista.

:D Tietysti kirjoitukseni voi tulkita vihaisenakin, vaikken sitä niin ajatellut. Nyt kun otit puheeksi, en mä kyllä ole saanut sen takia pakkeja, itseasiassa olen itse antanut pakkeja montakin kertaa kun joku nainen on hirveen tohkeissaan selittänyt kuntosaliharrastuksesta, kehunut lihaksiani ja sanonut että me ollaan samanhenkisiä näköjään. Sitten kun katsoo mimmin kroppaa, niin se on aivan tavallisen mimmin kroppa ja huomaan että sen kuntosaliharrastus on hyvin pintapuolista, epätoivoinen yritys vaikuttaa näennäis-sporttiselta. Jota rummutetaan juuri näillä kuntoilublogeilla ja jokaisen treenin kailottamisella tilapäivityksessä. Tosin en mä sen takia ketään dumaa, ettei ole mikään himotreenaaja, exäni ei treenannut juuri ollenkaan ja kokonaisuus ratkaisee. Mut kyllä "samanhenkisyyteen" mun kanssa vaadittais jo sitten kovempaa treenausta ja näkyviä tuloksia, ei riitä että on kuvia niistä perseistä ja puuroista.

Sitä paitsi tyttöjen pienet painot saa omat sarjat näyttämään helvetin miehekkäiltä, mikä on vaan plussaa. Mielummin niin, kuin joku naiskuulantyöntäjä, joka vetää sarjoja penassa mun ykkösmaksimilla.

Mitäs vikaa niissä naiskuulantyöntäjissä on? Miehinen ego kärsii? Mun mielestä avauspostaus on helvetin täyttä asiaa, ja nykyisellä persefitnessmouhotuksella ei ole mitään tekemistä todellisen treenaamisen kanssa.

Mitäs vikaa niissä naiskuulantyöntäjissä on? Miehinen ego kärsii? Mun mielestä avauspostaus on helvetin täyttä asiaa, ja nykyisellä persefitnessmouhotuksella ei ole mitään tekemistä todellisen treenaamisen kanssa.

Kyllä.

Kuulun siihen naisvähemmistöön, joka ei treenaa Failuren listan mukaan, ja olen myös ihmetellyt, miten tämmöseen ihannekulttuuriin on päädytty. En tosiaan ymmärrä tätä fitnesshömpötystä, josta on nyt viimeaikoina kasvanut valtaisa buumi. Kaikki mimmit on olevinaan kisakunnossa kahden viikon jumppailun jälkeen, ja sitten on hyvä hehkuttaa omaa persettään joka luukusta. Ja toisekseen, miksi ihmeessä jokaisen "treenaavan" naisen tavoitteena pitäisi olla mahdollisimman kireä kunto? Mitään ei ole missään, ei lihasta eikä läskiä.

Ymmärrän erittäin hyvin aloittajan turhautumisen, koska ilmiössä on minusta paljon todella positiivisia, mutta paljon myös todella rasauttavia piirteitä.

Eniten ehkä ärsyttää nuo mediassa "kato kuvat HUIPPUKUNTOISESTA!! typystä" ja sitten kuvissa on joku aivan peruspulliainen,jolla nyt on rasvaprosentti alle 22, tyyliin Anna Abreun hehkuttaminen kovasti treenaavana, kun on pari persekuvaa laittanut salilta. Myös ärsyttää, että miesten sarjassa siihen lähelle kisalavoja kuntoon menee useita vuosia todella säännöllistä ja oikeanlaista treeniä. Naisissa taas esim. eräässä Jutta ja superdietit jaksossa se 83kiloinen muija treenasi 6kuukaudessa itsensä jo sellaiseen perusbikinikuntoon, että varmasti sitä kanssasisaret vähintään hehkuttaisi ja toisen puolen vuoden jälkeen jostain neljän osallistujan kisasta pokaalinkin pokkaisi.

MUTTA ärsyttävien lieveilmiöiden lisäksi näen tässä lopulta paljon hyvääkin. Kun on vuosikaudet saanut kuunnella joka tuutista, miten naisessa pitää olla mistä ottaa kiinni ja BMI 19 naiset pitäisi kiidättää syömishäiriöklinikalle, sekä salilla kasvaa ällöttävät lihakset ym. Niin näihin ja yleiseen ihmisten läskistymiseen verrattuna tämä ilmiö on aivan loistava. Todellakin lopulta "terveellinen trendi", vaikkakin pitää ympärillään noita ärsyttäviä lieveilmiöitä. Ja eikai nyt heteromiehille tästä haittaakaan ole. Ruokatottumukset yleisesti ottaen paranevat ja on se salille 2-3 kertaa pääsy parempi kuin nolla kertaa, vaikka motivaation hakisikin sitten jostain muustaKIN kuin pelkästä voimatasojen nostamisesta ja penkkimaksimin saavuttamisesta.

MUTTA ärsyttävien lieveilmiöiden lisäksi näen tässä lopulta paljon hyvääkin. Kun on vuosikaudet saanut kuunnella joka tuutista, miten naisessa pitää olla mistä ottaa kiinni ja BMI 19 naiset pitäisi kiidättää syömishäiriöklinikalle, sekä salilla kasvaa ällöttävät lihakset ym. Niin näihin ja yleiseen ihmisten läskistymiseen verrattuna tämä ilmiö on aivan loistava. Todellakin lopulta "terveellinen trendi", vaikkakin pitää ympärillään noita ärsyttäviä lieveilmiöitä. Ja eikai nyt heteromiehille tästä haittaakaan ole. Ruokatottumukset yleisesti ottaen paranevat ja on se salille 2-3 kertaa pääsy parempi kuin nolla kertaa, vaikka motivaation hakisikin sitten jostain muustaKIN kuin pelkästä voimatasojen nostamisesta ja penkkimaksimin saavuttamisesta.

Asiaa. On todellakin hyvä, että jokin muoti-ilmiö edistää ihmisten terveyttä, mutta harmillista on se, että muoti-ilmiöt tuppaa olemaan lyhytkestoisia.
Toisaalta, on tuossa terveellisyydessäkin oma varjopuolensa. Esim. valmiiksi kriittisessä tilanteessa oleva, syömishäiriöstä palautuva henkilö saattaa treenivillityksestä saada uuden syyn kontrolloida syömisiään liikaa ja lisäksi myös hyväksynnän liikaurheiluun terveellisyyden nimissä.
Tavalliselle pulliaiselle tällainen treenivimma voikin olla hyväksi, ja se saattaa jopa joissain tapauksissa saada aikaan pysyvän elämäntapamuutoksen.

Veikkaanpa että tää homma johtuu ihan vain siitä että se salilla käyminen nyt sattuu vain olemaan muodissa. On niitä jotka käyvät salilla joka tapauksessa, ja sitten on niitä jotka lopettavat heti kun se poistuu muodista. Jälkimmäiset pitävät itsestään ja harrastuksestaan suurempaa meteliä kuin edellä mainitut. Koskee miehiä ja naisia. Tavat joilla se tuodaan esille ovat vain erilaisia. Tytöt ottaa persekuvia itestään ja laittaa ne nettiin, pojat käyttää kireää t-paitaa ja heiluu joka paikassa palkkaripullon kanssa vaikka ei olisi reenannut koko päivänä. Uskoisin että pakkotoistolta löytyy enemmän niitä jotka ottavat treenaamisen enemmän tosissaan, elämäntapana, eikä vain tapana tuoda itseään esille. Salilla käyminen on tällä hetkellä vähän niinkuin populaarikulttuuria.

Mun mielestä on kiva katella niitä persekuvii

Onhan se toki kaikkien miesten mielestä kiva niitä katsella, itsekin lukeudun tähän joukkoon. Se mikä omasta mielestäni on huono puoli on se, että nämä massanmukana ja muodikkuuden takia salilla käyvät tavallaan omivat lajin ja jättävät varjoonsa ne, jotka siitä lajista oikeasti välittää. Myös se varsinainen urheilu siinä jää taka-alalle. Vähän samanlainen ilmiö kuin joissain musiikkilajeissa, esimerkiksi hip-hopissa: verbaalisesti köyhät ja musiikillisesti lahjattomat massoja miellyttävät poppipellet keräävät kaiken suosion ja huomion, ja ne jotka oikeasti osaavat, jäävät vain harvojen tietoisuuteen.

Mun mielestä kaikki terveellisiä elämäntapoja edistävät trendit on enemmän ku tervetulleita. Vaikka painotus olisikin imagopuolella, järkevä ruokavalio ja edes puoliteholla toteutettu kuntosaliharjoittelu edistää varmasti hyvinvointia. Onhan tuo totta, että yleensä tällaiset villitykset jäävät lyhyiksi, mutta uskoisin, että ainakin osalle villitykseen mukaan lähteneistä hyvät elämäntavat jäävät pysyäkseen.

Kyllähän muakin ärsyttää se "huutelu" sosiaalisessa mediassa ja baaritiskeillä, mutta ne jutut voi jättää omaan arvoonsa. Ei ole multa pois millään tavalla, ja jokaisella on oikeus antaa itsestään sellaista kuvaa kuin itse haluaa. Monet elää muutenkin päivittäin eri rooleissa, joten eihän tuossa varsinaisesti mitään uutta ole.

En usko, että seurustelu tavoitteellisesti treenaavan kanssa olis mun juttu. Treenaan itse 4-7 kertaa viikossa lähinnä, eikä yksikään kumppaneistani oo harrastanut epäsäännöllistä lenkkeilyä kummempaa, joka sopii mulle mainiosti. Sali ja siihen liittyvät jutut on mun omaa aikaa, ja niin haluan sen pitääkin. Vituttais vaan ku pitäis muijaa kattoa salillakin.

edit: tuli mieleen, että miks tästä on jätetty miehet ulos? Ihan samaa ilmiötä näkyy äijilläkin.

Kaverin muija on juuri tuollainen. Se nyt on muutenkin vitun tyhmä vegeämmä pirttihirmu, niin pysyttelin siitä kaukana jo ennen saliharrastusta.

Eiköhän tässä aloitusviestin pontimena ole ylimalkaan ilmiö, jossa ihmiset teeskentelevät/kuvittelevat olevansa jotakin muuta kuin oikeasti ovat ja kaiken päälle hehkuttavat/heruttavat/mainostavat tätä asiaa. Tämä tekee ilmiöstä kaksinkertaisesti typerän.

- - - Updated - - -

Mun mielestä on kiva katella niitä persekuvii

Totta kai niitä on kiva katella. Mutta niitä persekuvia voisi postata kuka tahansa normi peruspirkko ja aivan samalta melko lailla näyttäisi. Nyt niitä postaillaan, koska fitness. En tiedä yhtäkään aerobisen tai lihaskunnon, työkapasiteetin, hapenottokyvyn tai minkä tahansa fitnessin osa-alueen mittausmentelmää, joka perustuisi persekuvan katseluun tai varsinkaan sellaisen postailuun.

Nojoo, kyllähän noi "fitnessforever" pariskunnat saleilla aina välillä hymyilyttää.
Varsinkinkin crossfittiin hurahtaneet.

Back
Ylös Bottom