Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

High Bar vs Low bar

-mitä eroa?
-mistä tunnistaa kumpi on kumpi?

Kyykätessäni en oo koskaan tajunnu, että sillä voi olla jotakin merkitystä, millä tangolla kyykkää. Yleensä kyykkään sillä tangolla, mikä on valmiiks kyykkytelineessä. Kerran kuitenkin se tanko oli varattu, joten hain toisen tangon toisaalta. Tää tanko oli jotenkin erilainen ja huonompi, joten otin vissiin juuri toisen tanko-tyypin kuin millä ennen olin kyykännyt.

Tuolla viitataan tangon paikkaan kyykätessä, eli ylhäällä niskassa / jonkin verran alempana.

High Bar vs Low bar

-mitä eroa?
-mistä tunnistaa kumpi on kumpi?

Kyykätessäni en oo koskaan tajunnu, että sillä voi olla jotakin merkitystä, millä tangolla kyykkää. Yleensä kyykkään sillä tangolla, mikä on valmiiks kyykkytelineessä. Kerran kuitenkin se tanko oli varattu, joten hain toisen tangon toisaalta. Tää tanko oli jotenkin erilainen ja huonompi, joten otin vissiin juuri toisen tanko-tyypin kuin millä ennen olin kyykännyt.

Siis high bar ja low bar tarkoittavat tangon asettelua selässä. High barissa tanko on yllättäen ylempänä, tossa yläepäkkäiden päällä. Low barissa tanko on suunnilleen tossa takaolkapäiden yläpuolella. Googlettamalla löytyy jotain suuntaa-antavia kuvia. Erona noissa on painopiste, jonka vuoksi high barilla tehdään yleensä yläruumis pystymmässä kuin low barilla.

Luultavasti se on sitä normaalia treenistä johtuvaa lihassärkyä kun ei se mitenkään haittaa missään suunnassa, kaiken voi tehä normaalisti.
Ja kyllä minulla on normaalistikin pieni notko selässä.

Pitää kysyä mitä Ilkka Kinnunen sanoo asiaa jos näen hänet sekä kehtaan kysyä ^^
Meinaan että käyn samal salil kuin hän

Joo, kaikilla on kaari selässä normaalisti
selkaranka.jpg

"selkä suorana" tarkoittaa yleensä "selkä neutraalissa asennossa" tai "selkä jäykkänä".

Barbell Stiff Leg Deadlift

Barbell Straight-back Straight-leg Deadlift

Barbell Straight Leg Deadlift

Katos noi giffit vaikka tarkkaan ja lue exrx väen kirjottamat kommentit noihin^^ Mun pointti on, että selkärangalla artikulointi on hyväksyttävää, luotan exrx sivuston kirjoittajia, ei ole kyse siis omasta mun näkemyksestä.. Jokainen tietty päättää mihin sivustoon/valmentajaan/tahoon/jumalaan uskoo.. Netissä on paljon eriävää mielipidettä, se on omalla vastuulla päättää ketä uskoo.. Peace?

Mulla on vaan sellainen pelko perseessä, että aloittelijat kun käy täältä katsomassa tuon ekan giffin ja alkaa tuolla tekniikalla riuhtomaan itselleen liian isoilla raudoilla niin se on one way ticket to snap city...

Siis high bar ja low bar tarkoittavat tangon asettelua selässä. High barissa tanko on yllättäen ylempänä, tossa yläepäkkäiden päällä. Low barissa tanko on suunnilleen tossa takaolkapäiden yläpuolella. Googlettamalla löytyy jotain suuntaa-antavia kuvia. Erona noissa on painopiste, jonka vuoksi high barilla tehdään yleensä yläruumis pystymmässä kuin low barilla.

Aa okei :) olipa tyhmä kysymys, mut sainpahan nyt selvyyden, kiitos!

Mulla on vaan sellainen pelko perseessä, että aloittelijat kun käy täältä katsomassa tuon ekan giffin ja alkaa tuolla tekniikalla riuhtomaan itselleen liian isoilla raudoilla niin se on one way ticket to snap city...

No juu varovainen kannattaa olla, mutta onhan se aika monessa muussakin liikkeessä, ja juuri tuolla ne kirjoittajat on korostanut että aloittaa kevyillä painoil, että sallii hiljalleen selän sopeutua.

Hyvä oon kyl puhumaa varovaisest ku käytin viime jalkapäivä ego painoja kyykys ja loukkasin alaselän..:)

Joo, kaikilla on kaari selässä normaalisti

"selkä suorana" tarkoittaa yleensä "selkä neutraalissa asennossa" tai "selkä jäykkänä".

Jep, kyllä alaselässä kuuluukin olla pieni lordoosi eli notko tavallisesti, mutta melkein aina painoja nostellessa (ja muutenkin liikkuessa) selän tulisi olla suorassa. Selkä neutraaliasennossa tarkoittaa myös nimenomaan suoraa selkärankaa, ei notkolla olevaa eikä tietystikään pyöreänä olevaa. Joskus kuulee sanottavan, että "pidä selkä notkolla" vaikkapa kyykätessä. Se on vaan tällainen juttu, jota ajatella, jotta selkä pysyisi suorassa. Mitään noita "cueja" ei voi automaattisesti sanoa kaikille: kuvittele nyt kun balettitanssijalle sanotaan, että taita selkää notkolle, ni sillähän ottaa pää kiinni perseeseen. Sen sijaan kun jäykälle voimanostajalle sanoo, että laita selkä notkolle, selkä meneekin vain neutraaliasentoon. Ihan jo siksikin suora selkä on notkoa tai pyöreää parempi, koska suora selkä on hyvin yksiselitteinen käsite toisin kuin "pieni" notko selässä. Jokaisen toiston pitäisi alkaa aina samalla asennolla, ja se asento on huomattavasti helpompi saavuttaa, kun on joku todella selvä asento.

:puntti:Kertoiso joku personal trainer koulutuksesta? Suunnitelmissa ois 2v sisällä alottaa niin missä ootte opiskellut, paljon maksaa koulutus, mitä vaatimuksia?:puntti::dance:

Kannattaa etsiä joku jolla koulutus on. Pakkotoiston, googlen yms. kautta. Tästä ketjusta tuskin saat vastausta.

Pistetään tänne kun en parempaa ketjuja löytänyt.

Mun peruskulutus on 2400-2500 kcal. Treenipäivinä 2900-3000 kcal. Olen tähän asti vetänyt 2500 kalorilla treenipäivinä (400-500 kalorin miinuksilla) ja päässyt sillä noin 300-400 gramman rasvanpudotukseen per viikko.

Kysymys: Uskaltaisko tässä heittää kalorit vaikka 700-800 miinukselle, eli vaikka 2200 kcal, ilman että keho menee säästöliekille tai lihat katoaa oletuksella, että vedän kuitenkin 2.5 g proteiinia per rasvaton painokilo (tiedän, aika korkea proteeinin määrä, mutta tykkään vedellä rahkaa ja kanaa jolloin tuo ~ 180 g prodea tulee ihan itsestään).

Voin syödä vaikka hatullisen paskaa, jos 2200 kcal intakella ihminen menee "säästöliekille". Lihat voi kadota, siihen en ota kantaa, mutta tommoset säästöliekkijutut on ihan höpöhöpöä.

Voin syödä vaikka hatullisen paskaa, jos 2200 kcal intakella ihminen menee "säästöliekille". Lihat voi kadota, siihen en ota kantaa, mutta tommoset säästöliekkijutut on ihan höpöhöpöä.

Oolrait. Kiitoksia selvennyksestä. Kerään sulle hatullisen jos tää kusee ;)

Pistetään tänne kun en parempaa ketjuja löytänyt.

Mun peruskulutus on 2400-2500 kcal. Treenipäivinä 2900-3000 kcal. Olen tähän asti vetänyt 2500 kalorilla treenipäivinä (400-500 kalorin miinuksilla) ja päässyt sillä noin 300-400 gramman rasvanpudotukseen per viikko.

Kysymys: Uskaltaisko tässä heittää kalorit vaikka 700-800 miinukselle, eli vaikka 2200 kcal, ilman että keho menee säästöliekille tai lihat katoaa oletuksella, että vedän kuitenkin 2.5 g proteiinia per rasvaton painokilo (tiedän, aika korkea proteeinin määrä, mutta tykkään vedellä rahkaa ja kanaa jolloin tuo ~ 180 g prodea tulee ihan itsestään).
Liian suuri miinustelu ei ole välttämättä järkevää. -500 kcal on hyvä keskiarvo. Voi ja kannattaakin siis vaihdella päivittäistä kalorivajetta niin, että se heittelee vaikka siellä 0 ... -800 kilokalorissa kuitenkin sillain, että keskiarvo pysyy siellä -500 hujakoilla. Vaihtelu päivittäisessä ravinnonsaannissa ja siinä, mistä ravinnon saat, auttaa painon pudotuksessa.

Liian suuri miinustelu ei ole välttämättä järkevää. -500 kcal on hyvä keskiarvo. Voi ja kannattaakin siis vaihdella päivittäistä kalorivajetta niin, että se heittelee vaikka siellä 0 ... -800 kilokalorissa kuitenkin sillain, että keskiarvo pysyy siellä -500 hujakoilla. Vaihtelu päivittäisessä ravinnonsaannissa ja siinä, mistä ravinnon saat, auttaa painon pudotuksessa.

Tollasilla 500 kcal miinuksilla oon tähän asti vedelly. Itellä on toiminut ihan hyvin se, että joka päivä sama vaje ja suurinpiirtein sama ruokavaliokin (makrojakauma about 210 g prodee, 250 hh ja 70 g rasvaa). Joskus enemmän rasvaa ja hihyja suhteessa prodeen (esim. jopa 100 g rasvaa versus 140 g prodee).

Ravintopuoli mulla on ihan kuosissa. Lähinnä vaan mietin juuri tuota, että kestääkö 3000 kcal kulutus 700, tai jopa 800, kcal miinuksia.

Ehkä tyhmä kysymys mutta kysympä silti. Jalkoja en treenannu 3kk koska polvi meni kyykätessä niin huonoksi ettei pystynyt kunnolla kävelemäänkään. Eikä sitä ennen erityisemmin kiinnostanutkaan jalkojen treenaus joten niitä päiviä aina skippailtiin. Tuona aikana yläkroppa mennyt eteenpäin todella paljon ja jalat nyt on mitä on. Lihasta on vähän mutta selvästi jäljessä yläkroppaa. Onko siis realistista aloittelijana toivoa että saisin kesään mennessä 0,5kg/jalka. Nyt siis jalkoja treenattu aktiivisesti jo tämä kuukausi. Jalkatreeneissä yritän ottaa kaiken irti jaloista. En tiedä miksi mutta RHP hommat ei enää kiinnostaa vaan ekaa kertaa jalkoihin lihan saaminen oikeasti kiinnostaa.

Back
Ylös Bottom