Ja finnproteiinin tapauksessa perseilyä oli? Näyttää olevan semmoinen mentaliteetti valoillaan Suomessa, että duunarit ovat aivottomia ameeboja, joita pitää viimeiseen asti suojella ahnaalta porvarilta. Mitään vastuuta ei tarvitse kantaa itse tehdyistä sopimuksista kuten nyt finnproteiinilla. Ei muuta kuin tehtaat kiinni ja viikoksi lomailemaan. Jos yritys/yrittäjä tekee paskan sopimuksen niin seurauksena voi pahimmillaan olla vuosien velkavankeus (ja tiedoksi sinulle yrittäjällä ei ole työttömyysturvaa - tämä on sitä sos.dem. tasa-arvoa).
Suomessa hyvinvointia työnnetään lusikalla suuhun. Koulut on ilmaisia ja jos sinua ei kiinnosta muuttaa sadan kilometrin päähän työn perässä niin ei muuta kuin työttömyystukia nostelemaan. Sitten kehdataan vielä lakkoilla, kun ollaan ensin itse lyöty asioista kättä päälle. AY-pamput tässä linnaan joutaisivat.
Muutenkin koko AY-liike on aikansa elänyt. Silloin niillä oli jotain käyttöä, kun työntekijät ihan oikeasti tekivät töitä jonkin sortin orjatyöoloissa. Tosin tässäkin on syytä muistaa, että Henry Ford teki enemmän hyvää duunarien eteen kuin mikään AY-liike ikinä.
Minä en tiedä Finnproteinin tapauksesta muuta kuin lehdestä olen lukenut. Työntekijäpuolen mukaan kyseessä mm. koulutusten ajalta ei ole tullut palkkaa yms.
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2014/03/06/soijatehtaalla-lakko-vaativat-30-prosentin-palkankorotusta/20143328/12
Finnproteinin tehdas aloitti toimintansa viime lokakuussa ja tehtaalla on noin 30 työntekijää. SEL:n mukaan iso osa työntekijöistä osallistui viime kesänä koulutukseen, eikä siltä ajalta maksettu palkkaa.