Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Tuli tännekkin nyt rekisteröityä, joten pitää heti alkuu kysyy, et miltäs toi etukyykky näyttää ja mitä korjattavaa siinä on?
oon nyt syksyst asti treenannu säännöllisemmin ja enemmän tosissaa. Jalkatreenit on koostunut hackist, prässist ja mavest.
normaalissa kyykyssä on ollu vähä tekniikas ongelmii, joten aattelin oottaa nyt ton etukyykyn mukaan, ku tuntuu jotenkin paremmalta.

https://www.dropbox.com/s/ube24kpxl8ga7ab/etukyykky.wmv

Hankala Orangin kaltaisen kyykkygurun jälkeen sanoa mitään, mutta imo toi nyökkää pikkusen eteen.

Itellä siis samankaltainen suoritus, ja käsiin/ranteisiin aivan vitullinen kipu jos vähänkään enempää rautaa tai pitempi sarja.

Painoa vähentämällä saan sen pysymään vähän pystymmässä ja yllättäen ei käsiin satukkaan kun tosiaan pystympi asento ja lisäksi pienemmät painot. Keskikropasta ilmeisesti loppuu voima.

Muistaakseni jto jossain joskus sanokin että etukyykky siitä hyvä liike että tuo tangon sijainti pakottaa tekemään liikkeen oikein. En ole ihan varma oliko se jto ja menikö teksti juuri noin, mutta ton pointin siitä nyt muistin.

Kylläkai tosta joku jotain selvää saa.

No eihän tuo nyt nyökkää yhtään mihinkään.

Voi olla että oon hakenu yliluonnolisen pystyä etukyykkyä, kun oon olettanut että tuossa videossakin esiintyvä eteenpäin taitto ois saatava pois.

Mutta siis kyllähän tuossa tangon liikerata lähtee ylhäältä etuviistoon, eikä suoraan alaspäin. Ei tosin kovinkaan paljoa. Minunkin mielestä noi on hyvän näkösiä kyykkyjä, mutta vois imo olla vähän vielä parempiakin.

Ala-asennossahan osa kehonpainosta siirtyy tasapainopisteen taakse kun esim. lantio siirtyy taaksepäin, niin totta kai silloin tasapainon säilyeksi sitä on hieman kompensoitava painopisteen säilyttämiseksi, eli nojaamalla hieman eteenpäin. Eli ei sen tangon ole tarkoitus aivan millilleen pystysuoraan mennä, tärkeämpää on että painopiste pysyisi koko liikkeen ajan samassa kohtaa. Tuollainen pieni tasapainon hakuhan ihmiselle tulee liikeratoihin ihan luonnostaan, eli mitään tietoisia eteen-taakke liikkumisia ei siis tietysti pidä/tarvii tehdä.

Tossahan ei kuitenkaan keskivartalo kippaa yhtään niinkun monella meinaa käydä. Sulla on ilmeisesti siitä kyse. Selän täytyy pysyä suorassa, mutta ei pystysuorassa.

Mun mielestäni Ghostpepperillä on ihan hyvä pointti, nyt kun tarkemmin katselin tota videoo. Se miksi se ei nyt näytä haittavan johtuu siitä, että suoritus ei oo lähellä maksimia. On se tangon liikerata mahdollista pitää about pystysuorana, kun ettii oikeen asennon.
Sanottakoon vielä, että mardella eikä Orankilla kummallakaan tuota samaa tapahdu.

Ala-asennossahan osa kehonpainosta siirtyy tasapainopisteen taakse kun esim. lantio siirtyy taaksepäin, niin totta kai silloin tasapainon säilyeksi sitä on hieman kompensoitava painopisteen säilyttämiseksi, eli nojaamalla hieman eteenpäin. Eli ei sen tangon ole tarkoitus aivan millilleen pystysuoraan mennä, tärkeämpää on että painopiste pysyisi koko liikkeen ajan samassa kohtaa. Tuollainen pieni tasapainon hakuhan ihmiselle tulee liikeratoihin ihan luonnostaan, eli mitään tietoisia eteen-taakke liikkumisia ei siis tietysti pidä/tarvii tehdä.

Tossahan ei kuitenkaan keskivartalo kippaa yhtään niinkun monella meinaa käydä. Sulla on ilmeisesti siitä kyse. Selän täytyy pysyä suorassa, mutta ei pystysuorassa.

Siis mitä oon peilistä kyyläillyt, niin kyllä mulla pysyyy selkä suorassa, mutta se tosiaan kippaa eteenpäin. En oo tosin niissä raskaimmissa sarjoissa katellut peilistä. Pitää vielä katella tänään ku käy kyykkäileen.

Kyllä tuon videon esimerkki suorituksessa pysyy selkä huomattavasti pystymmässä (toki tuossakin selkä jonkin verran liikkuu eteenpäin), ja tanko käytännössä "liukuu" kohtisuoraan ylös ja alas.

- - - Updated - - -

Mun mielestäni Ghostpepperillä on ihan hyvä pointti, nyt kun tarkemmin katselin tota videoo. Se miksi se ei nyt näytä haittavan johtuu siitä, että suoritus ei oo lähellä maksimia. On se tangon liikerata mahdollista pitää about pystysuorana, kun ettii oikeen asennon.
Sanottakoon vielä, että mardella eikä Orankilla kummallakaan tuota samaa tapahdu.

Voi olla toki enemmän kiinni tosta asennosta, kuin niistä keskikropan pidoista mitä itse epäilin syyksi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onhan se kiva jos pääsee aivan suorassa alas, mutta ei todellakaan mikään välttämättömyys. Itsellä ei esim. ikinä tuu onnistumaan sellanen, koska välitykset on mitä on. Se nyökkääminen etukyykyssä on yleensä heikoista etureisistä ja heikosta yläselästä, tai molemmista. Noista kingstonin kyykyistä on kyllä melko naurettavaa valittaa. Täällä on vähän sitä monesti, että väkisin etsitään jotain sanomista tekniikasta.

Larry?s Chinese Weightlifting Experience Part 3 - Front Squats - All Things Gym

"Before this day, I assumed that the ideal Front Squat position was a completely vertical torso. Coach Liu said this is not the case and that the hips must make room for the torso in the bottom position and so it is beneficial to allow the torso to lean forwards slightly during the entire movement and focus on tightening the back while maintaining hip tightness."

Kiinan viisaat tietää.

Onhan se kiva jos pääsee aivan suorassa alas, mutta ei todellakaan mikään välttämättömyys. Itsellä ei esim. ikinä tuu onnistumaan sellanen, koska välitykset on mitä on. Se nyökkääminen etukyykyssä on yleensä heikoista etureisistä ja heikosta yläselästä, tai molemmista. Noista kingstonin kyykyistä on kyllä melko naurettavaa valittaa. Täällä on vähän sitä monesti, että väkisin etsitään jotain sanomista tekniikasta.

Itsehän kyllä sanoin että hyvän näköisiä kyykkyjä, eli tarkoitus ei mitenkään ollut dissata videon lähettäjän kyykkyjä.

Alleviivatun kohdan takiahan tää onkin loistava paikka oppia uutta.

Hei en nyt jaksanut noita 234 sivua lukenut enkä siis tiedä onko täällä jo vastausta tähän, mutta teen takakyykkyjä tangon kanssa isommilla painoilla yläselkä menee tosi notkolle, vaikka jännitän keskivartaloa. Ilman tankoa esimerkiksi kahvakuulan kanssa ei mene notkolle, mutta se ei sitten tunnu yhtä paljon. Mikä avuksi ? :O

Hei en nyt jaksanut noita 234 sivua lukenut enkä siis tiedä onko täällä jo vastausta tähän, mutta teen takakyykkyjä tangon kanssa isommilla painoilla yläselkä menee tosi notkolle, vaikka jännitän keskivartaloa. Ilman tankoa esimerkiksi kahvakuulan kanssa ei mene notkolle, mutta se ei sitten tunnu yhtä paljon. Mikä avuksi ? :O

Oletko kokeillut vyön kanssa? jos vyöstä ei ole jeesiä niin itse en keksi muuta kuin selän ja keskivartalonlihasten vahvistaminen.

Onko noista Flying Finnin kengistä kokemuksia? Olisivat edulliset ja ilmeisesti kotimaisetkin. Mitään "superpro"-kenkiä en tarvi enkä tule koskaan tarvimaan esim. 150 kg rautoihin asti riittäviä monoja, mutta jos jotain lautaa parempaa, tukevampaa ja säädöttömämpää saisi jalkojen alle kyykkyyn niin olisi hienoa.

Onko noista Flying Finnin kengistä kokemuksia? Olisivat edulliset ja ilmeisesti kotimaisetkin. Mitään "superpro"-kenkiä en tarvi enkä tule koskaan tarvimaan esim. 150 kg rautoihin asti riittäviä monoja, mutta jos jotain lautaa parempaa, tukevampaa ja säädöttömämpää saisi jalkojen alle kyykkyyn niin olisi hienoa.

Mulla oli tuommoiset, mutta myin vuoden käytön jälkeen pois kun ei tullut käytettyä. Loistavat kengät, ja palvelu ennenkaikkea loistavaa. Soitettiin vielä tilauksen jälkeen perään varmistellen kokoa. Toimitus taisi kestää matkahuollon kautta jopa yhden vuorokauden. Normaalia kulumista toki oli vuoden jälkeen, mutta ei mitään traagista. Suosittelen!

20140210 142324 - YouTube

Nyt on taas tauon jälkeen treenimotivaatio palautunut. Onko tää kyykkytekniikka edelleen ihan persiillään? Sanotaan nyt vielä sen verran, että vähän puolikuntosena tehty video, kun meinas mavessa 2x lähteä taju.

E: Jostain syystä puhelin päätti kuvata videon vinossa ja käänsin sen youtuben muokkausohjelmalla ja joka toinen kerta kun avaan videon, video näkyy vinossa ja joka toinen kerta oikein...

Onkohan normaalia että kyykyn jälkeen niska menee ruvelle? Ja tulee sellainen mustelma niskaan? Ei kyllä satu kyykätessä eikä mitään, kellään muilla samanlaista "vaivaa" kenties tanko liian ylhäällä niskassa?

Onkohan normaalia että kyykyn jälkeen niska menee ruvelle? Ja tulee sellainen mustelma niskaan? Ei kyllä satu kyykätessä eikä mitään, kellään muilla samanlaista "vaivaa" kenties tanko liian ylhäällä niskassa?

Oli samankaltaista vaivaa aiemmin, ei tosin mustelmia tainnut olla, mutta kipeeksi tuli niska.

Kokeile keskittyä pitämään ryhti hyvänä ylöstulo vaiheessa. Itsellä auttoi kun keskityin pitämään leukaa hieman pystyssä ja "työnsin" rintaa ulos.

Mulla ei kyykystä tule tuommoista, mutta pohkeet seisten -koneessa olkapäihin viirumaiset mustelmat. Helvetin ärsyttävää, kun ne pari päivää kuitenkin näkyvät. Nykyään teen pohkeet seisten smithissä tanko niskassa, niin ei ole tota ongelmaa.

Mulla on se mustelma sen luun kohalla ja se on kyykkypäivien jälkeen vähän turvonnut ja koholla :D Tietysti kun rautaa niskassa niin hankaa siihen ja turtuu ja tulee sitten mustelma. Ei varmaankaan kovin vakavaa?

Back
Ylös Bottom