Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Kysymyksiä Jto:lle – foorumin kovimmalle tietopankille suora linja

Meta description: Keskustelua Jto:lle osoitetuista kysymyksistä treenistä, ravinnosta ja fysiologiasta – paikka josta haetaan faktat ja selkeät vastaukset.

jees, arvelinki et suht lähellä kannattaa pysytellä. mielessä ainaki taka-, etu-, zecher-, boksit eri korkeuksilta ja mahd. vyökyykky.

kuinka laajalla intensiteettiskaalalla kannattaa tollasissa seilata? vaikka perusvoima alueella hakisin sarjakestävyyttä niin olettaisin et suht laajalla voi paukutella, tulee keholle erilaista ärsykettä niin palautuminenkin on varmaan parempaa? esim. 4-10 alueella pääosin ja sit sillon tällön alle ja yli ton alueen?

katotaan jos tällä saatais hieman kurottua tota mun vedon ja kyykyn välistä rakoa umpeen tässä parin-kolmen kuukauden aikana.

kerrostalo: tietenki on kovaa. toki voit jakaa ton kahteen eri treeniin. treenatessa jätät varaa ja testatessa et, simple as that. siks noin isoja vaihteluita sarjapituuksissa, koska en sua valmenna ja en tiedä sun tasoa ja kykyjä tarkemmin.

elmuerto: eipä tohon paljoa lisättävää. eniten merkkaa tossa koko paketissa se liian innokkuuden säätely.

Mulla ja kaverilla on sellanen pieni penkkiskaba (leikkimielinen, mutta täysillä mennään) käynnissä ja "kisapäivä" olis tossa joulukuussa. Nyt tarvis syömisvinkkejä sun muuta viimesten päivien "valmisteluihin". Mitä kannattaa syödä ja millaisella ajoituksella? Kiitän jos viitsit jto vastata. :worship:

ps. kaverille ei voi hävitä, siitä saisi kuulla muuten koko lopun ikäänsä... :D

no oiskohan kannattanut ottaa yhteyttä vaikka aiemmin... ei täs nyt mitään viime päivien ohjeita tolta pohjalta pysty antamaan. kuukausi -ko -kö aikaa? valitettavasti sun kysymykset on niin yleisiä ja ilman mitään taustaa, ettei täs nyt juuri voi sanoo ku et syö niin paljo ku jaksat...

Teetkös jto muuten ravintopuolen suunnitelmia vai onko ne enemmänkin luokkaa peruskaudella/vastaavalla "tarpeeksi" ja painoa pudottaessa "ei liikaa"?

en tee juurikaan semmosia seurantapohjasia hypertarkkoja ravinto-ohjelmia, jos nyt oikeesti ja aidosti juuri kukaan tekee. mutta kyllä mä fiksaan aikalailla sitä ruokavaliopuolta haluttaessa. pyritään asiakkaan kanssa yhdessä rakentaan siitä mahdollisimman toimiva aikataulujen, treenitavoitteiden jne suhteen. paljon riippuu lajistakin, syödäänkö yli vai alle tarpeen jne.

no oiskohan kannattanut ottaa yhteyttä vaikka aiemmin... ei täs nyt mitään viime päivien ohjeita tolta pohjalta pysty antamaan. kuukausi -ko -kö aikaa? valitettavasti sun kysymykset on niin yleisiä ja ilman mitään taustaa, ettei täs nyt juuri voi sanoo ku et syö niin paljo ku jaksat...
Juu vähä myöhään tuli mieleen avun kysyminen mutta kiitos kuitenki.

Kun tuolla kyykky- ja mavekyssäriketjussa oli keskustelua ranteiden asennosta kyykyssä niin mitä mieltä olet aiheesta? Eli ranteet suorassa vai ei väliä? Minusta ainakaan high bar kyykyissä ei ole yhtään mitään väliä, koska paine ei tule ranteille. Ja mitä katselin huippupainonnostajien kyykkyjä niin kumpaakin tapaa löytyy aika 50/50.

joillakin kyl on väliä, et saa sen asennon hyväksi, mutta periaatteessahan sen tangon tulis pysyä siel itekseenkin ilman kovin suuria pitelyjä. jos näin on, ei ranteiden asennolla oo väliä. jos taas jostain syystä on hankalaa saada sitä asentoo kuntoon ja selkä ei toimi muuten, sillon suorina. kyl se aktivaatioo parantaa, mutta niinku sanottu, ei kyykyn tulis olla käsistä juurikaan kiinni. mä en juurikaan omia tekemisiä tääl kertoile, mutta parillakin sormella se useimmiten pysy, lähinnä sen takia, että niiden käsien piti jossain olla :) mä kyykkäsin pääasiassa semmosella niska- ja low bar- välimuodolla.

eli... aikalailla panostaisin siihen asennon etsimiseen siten, että käsille tulis mahdollisimman vähän painetta. sillon ollaan jo hyvin lähellä semmosta tukipisteajattelua, joka on useimmille tehokas. yksilöjuttujahan nää on, mutta täs tapauksessa yleistäminen toimii. enempi voi tulla kyynärpääongelmia, jos pitää kädet tosi lähellä tyyliin jarmo virtanen.

JTO.

Miten minun kannattaa treeniäni suunitella että saisin lihasmassaa mutta samalla en hidastuisi tai tulisin nopeammaksi jopa? Eli tukisi minun koripalloharrastustani. Mitä pitää ottaa huomioon ja millaista treeniä?

Käsittääkseni failureen tehty 8-12 toiston lihasmassatreeni hidastaa jonkin verran pidemmän päälle?

millasii sarjoi suosittelet ku tekee rinnallevetoo ? ei enempää ku 5 toiston sarjoi ? ja voisko tota rinnallevetoo käyttää Jim Wendlerin ohjelman mukaan, et vaihtaa maven tilal sen rinnallevedon ?

tampere2: no eipä sitä tarvi failureen aina tehdä. jos sä saat voimaa enemmän suhteessa lihasmassaan ja mikä tärkeintä, käytät tuhottomasti aikaa monipuolisiin lajikoordinaatiotreeneihin ja nopeustreeneihin, menee hyvin. mulla on asiakkaina suht paljon palloilijoita ja niiden treenit suunnitellaan lajin tarpeiden mukaan.

aloittelia8: sun ikäselle paras toistoalue yleisesti on siellä kympin hujakoilla ja rinnallevetookin tehdessä tekniikan tulee olla täysin kunnossa, mikäli aiot rautaa nostaa vielä vanhempanakin. yleisalue rivelle sulle on 4-6 ja ison osan voi tehdä pidempinä sarjoina korkeeta vetoo.

Moi jto. Olen veivannut nyt kolmatta viikkoa variootasi ryssäsydeemistä. Treenipäivinä tiistai, torstai ja sunnuntai. Apuliikkeiksi olen tehnyt vain kevyesti vipareita, facepullia sekä selkää kahdesti viikkoon.

1. 6*2*75, 6*3*80, 6*2*75
2. 6*4*85, 6*2*75, 6*5*80
3. 6*2*70, 6*6*85, 6*2*75
4. 5*5*85, 6*2*70, 4*4*90
5. 6*2*70, 3*3*95, 6*2*65
6. 2*2*100, ------, 3*2*60
7. 1*105, 110, 115

Olen 110kg punnertaja, mutta koska halusin tehdä tuon ohjelman läpi kapeammalla otteella tein nuo sarjat laskemalla 100kg maksimista, vuorotellen 6x2 seteissä kapeata otetta ja raskaimmissa keskileveää.
Minulta jäi tuo 2. viikon III treeni väliin, joten tein seuraavana päivänä aamu ja iltatreeninä 6x5x75, 6x2x65. Laskin siis molemmista seteistä 5kg jotta pystyisin tekemään ne samanpäivän aikana.

Nyt kuitenkin kun piti ottaa tuo 6x6x85kg setti, ojentajat hyytivät sen verran että sarjat jäivät neljään. Miten tästä eteenpäin? Tiedän että varmasti tuo tuplatreeni taustalla painaa, mutta miten ehdotat etenemään?
Lepoa loppuviikko ja kolmosviikko uusiksi?

Kiitos jo etukäteen
Torture

Kyykyn painopiste

Terve

Olen aiemmin harrastanut voimanostoa ja nostanut varusteilla sumo-kyykkyä. Kaikki treeni tähdättiin silloin tuohon.
Pidin pidemmän tauon treenaamisesta, kunnes viime talvena aloitin uudelleen. Päätin nostaa vain ja ainoastaa RAW-nostoja, jolloin päätin hieman kaventaa kyykkytekniikkaani. Tämä oli monen asian summa ja vaati kuukausien työn, joka on vieläkin kesken. Suurin ongelma oman ja salikaverien analysoinnin pohjalta on painopisteen oleminen kohtuullisen paljon päkiöillä. Ei kuitenkaan niin paljon, että kantapäät liikkuvat tai nousevat lattiasta...
Tahtoisin kantapääpainotteisemman kyykyn, jota olen harjoittanut nyt lähinnä kyykkäämällä 1,25kg painot päkiöiden alla ja tekemällä apuliikkeenä etukyykkyä.
Teen yleensä tekniikkapainotteisia treenejä kaksi kertaa viikossa, jolloin teen 7x5 50-60% maksimista. Niiden lisäksi otan joka toinen viikko kovan kyykkytreenin, jotta saan ylläpidettyä edes jonkinlaista voimatasoa.

Onko vinkkejä auttamaan jo tuskaiselta tuntuvaa tilannettani?

Kyykkyasento on low bar ja hieman hartioita leveämpi, jalkaterät "11-1".

Kiitos!

Miten valmistautua maastavetokisaan, johon on kuukausi aikaa?

Lähtökohta on vähän erikoinen, koska olen viimeajat tehnyt vain suorin jaloin vetoa. Nyt tällä viikolla vasta aloin taas tekemään tavallista maastavetoa, lähtötaso on 5x190kg.

Pitäiskö vaan jatkaa vitosilla ja laittaa joka viikko 5-10kg lisää rautaa? Ennen kisoja ykkösiä "aloituspainon"hakumielessä ja yksi kevyempi treeni ennen varsinaista koitosta?

torture: voi olla että se kapeen 100 oli yliarvio. 4*6*85 on kuitenkin hyvä. jatka vaan. pidä vaiokka ylimääränen lepopäivä.

punnertaja: kyllähän se niin menee, että tekniikka alkaa brakailla vasta isoissa raudoissa ja ei siihen välttämättä auta noi sun tekniikkatreenit. ihan selkee panostus siihen kyykyn tekniikkaa ja painopisteeseen pitää nyt vaan olla olemassa. ei se sinne päkiälle väkisin mee. tee kovemmalla raudalla vaan, mutta sarja loppuu heti, jos paine siirtyy päkiälle. en käyttäs mitään levyjä kenkien alla.

apulus: ei mitään vitosia, jos kisa on tulossa. jos sulla on kuukausi aikaa, se vois mennä sillai, että nyt meet semmoseen rentoon, mutta voimalliseen parin toiston pääsarjaan ja nostat sitä täs nyt pari kertaa. enempää ei juuri aikaa oo. sit sulla on pari viikkoo aikaa kisaan. jos se on lauantaina, käyt tekees keskiviikkona 4*2*70% herättelyksi.

Millä tavalla nopeus- ja räjähtävyyskomponenttien sarjat/toistot/intesiteetti tulisi ohjelmoida? Aikomuksena on ottaa puntin alkuun nopeus/räjähtävyyskomponentiksi esim. boksihyppyä, vauhditonta pituutta, ulottuvuushyppyjä ylöspäin, muutaman askeleen lähtövetoja jne.

Päteekö noihin helposti mitattaviin liikkeisiin samat periaatteet kuin levytangon kanssa heiluessa? Esimerkiksi boksihypyssä sen sijaan että hyppäisi aina niin paljon kuin lähtee ja hyvältä tuntuu, tekisi tyyliin 3-5*1-3*80-90% maksimikorkeudesta?

kyl noissa voi ja kannattaa tehdä määrä- ja tehopainotteisia jaksoja. pohjaa nousevilla määrillä hieman iisimpiä tehoja ja sitten irtiottoo kovilla tehoilla ja määrät alemmas. miksi noita haluut tehdä?

Mulla taisi tulla vähän turhan tiukka aloitus maastavedon 3*4->6*6 -progressioon (3*4*190, kun viitosmaksimi on 200) viime viikolla aloittaessani. Onko tuo paras vaan laskea kylmästi inhimillisempiin painoihin (170-180), kun ei ole kuin kaksi treeniä tehtynä (tänään 4*4*190) ja tähdätä neljän kuukauden päästä tekemään 6*6*190 tjsp.? Muistelen karkeasti suosittelemiesi prosenttien menneen jotakuinkin 75%->85%.

no jos sun enkka on 5x200, kuulostaa toi 3x4x190 varsin hyvältä alotukselta. mä en tossa juuri viitsis ees suositella prossia, vaan homma etenis nostajan tason ja kykyjen mukaan. jos sä olit ihan hajalla ton treenin jälkeen, sit et vaan oo siinä kunnossa, et pystyt tekeen useempia kovia sarjoja. pidä iisi ens viikko, ellei kroppa ala pääseen mukaan. kevyellä sit iisiä tyyliin 2x6x130.

Back
Ylös Bottom