Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Terve! Olen 25-vuotias 180/76 ja rasvaprosentti 17,4. Starting strenghtillä aloitan ja kysymys kuuluu: Kannattaako minun aloittaa kevyellä bulkkauksella vai koitanko polttaa ensin rasvat mahdollisimman alas?

Polta rasvat veke. Lihas kasvaa parhaiten miehillä hieman alhaisemmilla rasvoilla (10-12%). Tuo 17 on jo aika rasvainen kondis. Myös itsellesi palkitsevampaa käydä salilla kun on paremmassa kunnossa itse.

Toivottavasti et myöskään syö esim. kalaa, kananmunia, hedelmiä, vihanneksia tai maitotuotteita, sillä myös ne voi aiheuttaa allergisia oireita joillekkin ihmisille...

No aivan sama mitä ne muille aiheuttaa, mutta kun kerran samassa taloudessa asutaan ja samaa ruokaa syödään, niin silloin mä välttelen niitä mitkä on hänelle haitallisia.

Ihme asenne.

Lihas kasvaa parhaiten miehillä hieman alhaisemmilla rasvoilla (10-12%).
Onko naisilla jotain vastaavaa lukemaa? Ja onko tämä siis ihan faktaa?

Myös itsellesi palkitsevampaa käydä salilla kun on paremmassa kunnossa itse.
Ihanaa! Kerrankin joku sanoo tämän ääneen täällä!

Kun tottahan se on, että lihas tarvitsee rakennusainetta, ja kasvun optimoidakseen parempi mennä plussilla jne. mutta kun projektin valmiiksi saaminen on harvalla mikään kuukauden parin, monesti ei edes vuoden tai parin homma, niin tätä ei imo sovi väheksyä. Jos salille menee hakemaan puhtaasti vaan kokoa, lienee parempi lähteä samantein nostamaan kaloriensaantia, mutta varsinkin naisten osalta, kun usein tavoitteena on kuitenkin kiinteytyminen ja timmi kroppa ensisijaisesti, niin itse vähän vieroksun sitä täällä vahvasti suosittua plussakalorien korostamista juurikin motivaation säilyttämisen kannalta.

Tuli vaan mieleen, että onko mitään merkitystä lihaskasvun kannalta käykö puntilla esim. klo 11 ja vetää sen jälkeen palkkarin ja 5 kunnon ateriaa vai klo 21 ja sen jälkeen ottaa vaan palkkarin ja kunnon iltapalan?

Ei ole merkitystä, kunhan muistat syödä hiilareita ja proteiinia sillä puntin jälkeisellä aterialla.

Tuli vaan mieleen, että onko mitään merkitystä lihaskasvun kannalta käykö puntilla esim. klo 11 ja vetää sen jälkeen palkkarin ja 5 kunnon ateriaa vai klo 21 ja sen jälkeen ottaa vaan palkkarin ja kunnon iltapalan?

Itse suosisin aamu/päivä painotteista treeniä, koska yleisesti sanotaan et pitäis pyrkiä laskemaan aktiivisuutta iltaa kohden jotta uni onnistuisi parhaiten ja pääsee helpommin nukkumaan aikaisin. Itse koitan et ei kovaa liikuntaa joskus seiskan jälkee ja ei tv:tä yms pelei ennen nukkumaan menoa. Jossain väitettiin et aikasin nukkumaan meneminen ja kunnon yöunet olis hyväksi testosteroni tasolle :D mut varmaa ei suurempaa välii oikeestaa oo mut kannattaa imo koittaa optimoida kaikki mikä on mahdollista :D

Itse suosisin aamu/päivä painotteista treeniä, koska yleisesti sanotaan et pitäis pyrkiä laskemaan aktiivisuutta iltaa kohden jotta uni onnistuisi parhaiten ja pääsee helpommin nukkumaan aikaisin. Itse koitan et ei kovaa liikuntaa joskus seiskan jälkee ja ei tv:tä yms pelei ennen nukkumaan menoa. Jossain väitettiin et aikasin nukkumaan meneminen ja kunnon yöunet olis hyväksi testosteroni tasolle :D mut varmaa ei suurempaa välii oikeestaa oo mut kannattaa imo koittaa optimoida kaikki mikä on mahdollista :D

Toi on oikeesti aika yksilöllistä. Mä voin ihan hyvin treenata vielä yheksältäkin ja mennä muutaman tunnin päästä hyvin nukkumaan. Siinä oot kyllä oikeessa, että hyvät unet ovat erittäin tärkeät mm. juuri hormonitoiminnalle ja kaikelle muullekin. Mut treeniajalla ei sinällään oo mitään väliä – tärkeämpää on treenata joka kerta suunnilleen samaan aikaan. Ihan ensimmäiseks aamulla ei kuitenkaan kannata treenata, koska välilevyjen sisäinen paine on aamulla suurimmillaan ja ne saattavat olla myös hieman tavallista kuivempia aamulla. Sillon selkäranka (välilevyt) on siis vähän normaalia herkempi. Aamullakin voi toki treenata ihan hyvin, jos aluksi siinä herättyään vähän tekee aamiaista, pesee hampaita ja kävelee ympäriinsä. Kunhan ei illalla oo laittanu sängyn viereen tankoon valmiiks kahtasataa kiloa, jotta vois heti sängystä noustuaan alkaa vetämään maasta.

Mut treeniajalla ei sinällään oo mitään väliä – tärkeämpää on treenata joka kerta suunnilleen samaan aikaan.

Hyviä ajatuksia kaikilta, nyt pitää vielä mielenkiinnosta kysyä, että mitä hyvää tossa joka kerta suunnilleen samaan aikaan treenaamisessa sitten on? :) itellä ku menee usein vähän miten sattuu noi treeniajat päivästä riippuen.

Edit. Huh, osasin tehä ton quoten :D

Olkapäässä pientä häikkää, ja kuntoutuksen alla tällä hetkellä. Isot punnerrusliikkeet siis pannassa.

Ehdotuksia rintapäivien liikkeille? Sormi menee suuhun itsellä miettiessä mikä olisi olkapääystävällisintä rintaa treenatessa.

Olkapäässä pientä häikkää, ja kuntoutuksen alla tällä hetkellä. Isot punnerrusliikkeet siis pannassa.

Ehdotuksia rintapäivien liikkeille? Sormi menee suuhun itsellä miettiessä mikä olisi olkapääystävällisintä rintaa treenatessa.
Suoraan sanottuna, monelle voisi sanoa tälläsee, et rinnan treenaamatta jättäminen kokonaa. Monel varmaa ongelmii aiheuttaa itsessää jo et etuolkapäät ja rinta on edel verrattun esim. trapsie alaosaa ja olkapäide takaosaan nähde :D mut kyl flyesit on iha turvallisia ja sit imo käsipaino pena sellasel vähä vapaammal taval on mun mielest aika pop. ja voi välttää esim osaa liikematkast, mikä nyt on ongelmallisint ja sit vaiks venytellä sen sijaa et käyttää koko liikerataa treenates. Siin mun mielest hyvii ideoi :D

Onko naisilla jotain vastaavaa lukemaa? Ja onko tämä siis ihan faktaa?

On faktaa sikäli että miehillä korkea rasvaprosentti korreloi hormoonitoimintaan melko suoraan. Estrogeeni, insuliini ja cortisolitasot on päikseen korkeammalla lihavuustason mukaan. Tämän takia esimerkiksi lihavilla miehillä usein voi esiintyä gynokemastiaa, joka siis johtuu kohonneista estrogeenitasoista.
Myös kasvuhormonitasot huononee lihavuuden myötä.
Tuo siis perustuu siihen, että hormonitoiminta on optimoitua tietyissä rasvaprosenteissa, mikä muistaakseni taisi olla 8-12 miehillä.

Naisten vastaavasta tilanteesta muistan kuulleeni arviota 16-20 rasvaprosentista (saattoi olla hivenen korkeampi 18-22).

Mutta tosiaan, kuten itsekin sanoit niin mentaalipuolella tuolla on varmasti yhtä paljon merkitystä kuin fysiologiseltakin kannalta. Miehille mun mielipide on se, että jos rasvat on lähempänä 20 kuin 10 niin ehken ensin alkaisi bulkille, vaikkakin tuokin lopulta on hyvin henk. kohtasista tavoitteista lopulta kiinni.

Mulla otti kiertäjäkalvosin hittä aikoinaan flyesiä tehdessä ja salilta tuli kokonaan taukoa 6kk kun ei pystynyt edes kyykkäämään kun olkapäätä särki. Ainoa liike mitä olis voinu tehdä oli prässi ja siinäkin sattu painojen nostaminen kelkkaan. Jos sulla ei ole vastaanvanlaista ongelmaa niin suosittelen jättään rintahommelit ja raskaat pystärit kokonaan pois ennen kuin olkapää on kunnossa ja keskittymään vaikka jalkojen ja selän kehittämiseen.

Voin vaan puhua omasta puolestani, mulla on edelleen pannassa perus pena ja dippi, mutta vinopena sopii ainakin mulle helvetin hyvin, ei satu olkaan yhtään mitä nyt pientä painetta tuntuu välillä.

Naisten vastaavasta tilanteesta muistan kuulleeni arviota 16-20 rasvaprosentista (saattoi olla hivenen korkeampi 18-22).

Mutta tosiaan, kuten itsekin sanoit niin mentaalipuolella tuolla on varmasti yhtä paljon merkitystä kuin fysiologiseltakin kannalta. Miehille mun mielipide on se, että jos rasvat on lähempänä 20 kuin 10 niin ehken ensin alkaisi bulkille, vaikkakin tuokin lopulta on hyvin henk. kohtasista tavoitteista lopulta kiinni.

Ok, kiitos. Mä heijastan tätä taas itseeni, ja jossa saattaa olla kehitystä ajatellen sitä geenien ja lihasmuistinkin merkitystä taustalla, mutta koskaan ennen treeni ei ole ollut yhtä motivoivaa, ja hienoa kuin nyt jokusen kilon pudotettuaan ja yhä sillä kevyellä dieetillä mennessään. Ei ole ollut kyse näköjään nyt syksyllä kuin parista kilosta, mutta ei meinaa pää pysyä mukana edes tällä tahdilla mukana kropan muutoksissa, kun käytännössä viikko viikolta huomannut edistystä, ja mitä nyt ei kaikkea edes koe kovin mieluisaksi. Esiinpuskevat suonet jne. Ja joo, ei musta isoa mörköä tule, mutta sitä en ollut hakemassakaan :D

Naisilla 16% on uskoakseni sellainen, että siinä mennään jo rajoilla kuukautisten stoppaamisen osalta. Naisilla sitten taas jos rasvat on 30%:n pintaan tai yli, motivaation kannalta hyvin luultavasti parempaa olisi ensin pyrkiä sinne 25:n paikkeille, ja sitten vasta aikaisintaan keskittyä haban kasvatteluun. Ja tämä nyt ei edes perustu broscienceen, vaan ihan omaan kokemukseen. Ehkä siinä lähempänä kolmenkympin rasvoja, ja tuhdimpana kuin koskaan ennen tuli hyvät pohjat vetäistyä, mene ja tiedä, tai no lähinnä en tiedä, koska ei paljon näkynyt, ja siihen se into sitten loppuikin, mutta nyt +/- parissakympissä tekemiset jopa näkyy. Ja se kai se homman ideana on, jos ne ihan perus terveysvaikutukset unohtaa.

^Näinpä näin. Noista kuukautisista tosin, ne ei taida olla niinkään sidonnaisia rasvaprosenttiin, vaan ennemminkin yleiseen energiatasoon. Toisinsanoen pitkä ja raju miinuskaloridietti voi kuukautiset viedä vaikka rasvat olisi yli 20. Sitten taas tunnen henk koht tapauksia jotka syövät hyvin vaikka treenaavatkin kovaa, 15% rasvoilla eikä kuukautisissa mitään ongelmaa.

-Onko yläselän pyöristyminen vaarallista etukyykyssä? Sopiiko siis lievästi skolioosille tapaukselle, koska etukyykky asentona korostaa juurikin sitä yläselän pyöristymistä. Vai onko alaselän hallinta tärkeämpää?

-Mistä mahtaa johtua, kun isoihin painoihin prässissä siirryttäessä saattaa jossain kohtaa viimeisissä toistoissa polvessa ''rusahtaa''. En sanoisi, että se rusahdus tekisi kipeää, mutta jollain tavalla tuntuu erittäin inhottavalta. Liikkeen jälkeen ei oikeastaan minkäänlaisia tuntemuksia kuitenkaan polvessa. Onko normaalia vai pitäisikö huolestua? Aiheuttaa pienen pelon vain pääkopalle näihin 'isoihin' rautoihin prässissä, kun se 'rusahdus' tulee juurikin tässä ala-asennon työntö vaiheessa.

onko haittaa ku mulla on ollu noin parin viikon salitauko mut lenkillä ja muuta airobista on tullut tehtyä? salille menen taas viimeistään lauantaina

onko haittaa ku mulla on ollu noin parin viikon salitauko mut lenkillä ja muuta airobista on tullut tehtyä? salille menen taas viimeistään lauantaina

Eipä tuosta tauosta mitään haittaa varmasti ole, sillä välillä tauko tekee ihan hyvää lihaksistolle. Mutta et kyllä kertonut, omista tavoitteistasi eli jos johonkin kisoihin olet valmistautumassa niin kyllä se kahden viikon tauko näkyisi.

On faktaa sikäli että miehillä korkea rasvaprosentti korreloi hormoonitoimintaan melko suoraan. Estrogeeni, insuliini ja cortisolitasot on päikseen korkeammalla lihavuustason mukaan. Tämän takia esimerkiksi lihavilla miehillä usein voi esiintyä gynokemastiaa, joka siis johtuu kohonneista estrogeenitasoista.
Myös kasvuhormonitasot huononee lihavuuden myötä.
Tuo siis perustuu siihen, että hormonitoiminta on optimoitua tietyissä rasvaprosenteissa, mikä muistaakseni taisi olla 8-12 miehillä.

En millään tavalla haluaisi vittuilla tai päteä, mutta jotta saan itselleni hyvän mielen, oikoluen hieman termejä. Cortisolitasoista näin suomen kielessä puhutaan ihan kortisolitasoista ja gynokemastia kirjoitetaan gynekomastia. Pilkun viilausta, mutta tällainen olen, älä ota itseesi.

Back
Ylös Bottom