Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Sain tekstistäsi käsitteen, että myös 10 vuotta treenannut voi olla aloittelija, sillä mielestäsi aloittelijuus koostuu tiedoista.

Oma pointtini oli siis se, että kun sanotaan että aloittelija onnistuu kasvattamaan lihasmassaa ja polttamaan rasvaa samaan aikaan, niin on se silti mahdottomuus jo kymmenen vuotta treenanneelle, vaikka se olisikin sinun kriteerilläsi aloittelija.

No joo, omasta mielestä tässä lajissa aloittelijaa voi kuvailla joko vasta-alkajana tai sitten vähällä tietämyksellä olevaa. Tämän perustelisin sillä, että vaikka joku on treenannut 10v, niin voi treenin heikkoudesta johtuen vastata 6kk oikein treenaamista. Tässä lajissa ei välttämättä kehity samalla tavalla kuin vaikka pallopeleissä. En jaksa nyt selittää tuota esimerkkiä, mutta uskoisin että tajuat sen.

Uskoisin että 10v päin seiniä treenannut ja syönyt, voi kasvattaa lihasmassaa ja polttaa rasvaa samaan aikaan, jos se nyt ylipäätään on mahdollista.

Onko sillä niin väliä, oletko aloittelija vai et, jos tällä osiolla kerran on hyvä ketju ihan niitä ohjelmien arviointia varten? Jos mulla on jokin yksittäinen simppeli kysymys pohdittavana, niin heitän sen ensisijaisesti tähän tai tuohon kyykky-ja mavekyssäriketjuun filosofoimatta, olenko aloittelija vai enkö. IMO oma ketju treenipuolelle kannattaa aloittaa vain, jos ohjelmassa tai kysymyksessä onj jotain vähän laajempaakin treenifilosofista taustaa kuin ovatko liikkeet hyviä ja oikeassa järjestyksessä. Ne perustelut ja syyt ohjelmassa tehdyille ratkaisuille kannattaa kirjoittaa heti siihen ohjelman yhteyteen, niin saa parempia vastauksia.
Kiitos :). Kunhan tuli mieleen. Hauska asia pohdittavaksi, ei sen enempää. Ja tänne aloittelijoiden puolelle sen omankin ohjelmani nyt postasin. Ihan kauheaa jaarittelua toki ohessa. Mutta imo parempi noin, ilman taustoitustahan tuosta mun ohjelmasta nousisi heti esiin esim. kysymykset miksi kolmijakoinen tuolla treenimäärällä tai miksi jalat laitteissa jne.

Mun kokemukseni mukaan toi treenipäivyri on pirun hyödyllinen ja monet parhaista ideoista ja kommenteista omaan treeniin olen saanut juuri siellä.
Ok, laitan vahvaan harkintaan, kunhan ensin saan rutiiniksi, tai pystyn unohtamaan tuon toisen itselle uuden suoritteen eli ruokapäiväkirjan pidon.

Suurimman osan siitä ajasta, kun olen salilla käynyt, olen pitänyt treenivihkoa. Nyt tällä viimeisimmällä kerralla jätin senkin pois, koska kuitenkin ulkoa muistan, josko piti johonkin painoa lisätä. Ja painot sinänsä mulle täysin irrelevantti asia, tajusin juuri etten edes tiedä, onko ne esim. nykyisessä taljassa paunoina tai kiloina. Mulle se numero on vaan kohta, mistä vastuksen valitsen. :D

Joo kiitti paljon, pitää testata kaikkia tapoja käytännössä! :) ja ei mulla varmasti seisaaltaan sarjojen tekeminen edes onnistuis :D mut mites toi painot selässä onnistuu? ku oon oppinu tekemään niin että selkää köyristetään alaselän rasituksen vähentämiseksi ja eihän silloin toi paino voi pysyä siinä.

Pyydä kaveria pitämään painoa. Pyytäisin varmaan muutenkin jotain auttamaan siinä, että painon saa ylipäätään laitettua selkään. Saahan sen yksinkin, mut helpompaa se on ku joku auttaa. Reppu on tietty myös yks vaihtoehto. Painoliivi on tietysti paras vaihtoehto.

Ehdotelkaas jotain hyvää liikettä alavatsoille. Tuota jalkojen nostoa en ole melkein koskaan saanut tuntumaan alavatsassa hyvin.

Onko lihaksikkaan selän salaisuus ennemmin leveät latsit vai paksut trapsit? Tietenkin molemmat, en mä sitä, mutta kumman alikehittyneisyys on parempi juttu? Onko kuvia jostain selästä, jossa toinen on huomattavasti isompi?

Aloittelija tarvii apua

moi! oon 14 v ja oon alkanu käymää salil. tarttisin vähän neuvoo et miten saan isot lihakset. mulla ei oo mitää treeniohjelmaa kun en osaa tehdä sellasta( tarttisin apua siinä). käyn joka toinen päivä salilla. salin jälkee syön proteiinipatukan ja mun ruoka on monipuolista. jokasesta neuvosta oon kiitollinen!!

Moro! Taas olisin hyvien neuvojen tarpeessa.

Nyt kun maastavedon painot ovat alkaneet jo liikkumaan 2 kertaa omanpainon seuduilla, niin ajattelin näin kasvuikää vielä läpikäyvänä jamppana, että selän tukeminen muunkin kuin hyvän tekniikan turvin olisi luultavasti tarpeen. Painonnostovöistä siis kysyisin.

Eli kun fitnesstukun nettikaupassa on Better Bodiessilta jopa viisi erilaista mallia hintahaarukassa 25-40e, niin onko näillä nyt jotakin merkittävää eroa ?

Moro! Taas olisin hyvien neuvojen tarpeessa.

Nyt kun maastavedon painot ovat alkaneet jo liikkumaan 2 kertaa omanpainon seuduilla, niin ajattelin näin kasvuikää vielä läpikäyvänä jamppana, että selän tukeminen muunkin kuin hyvän tekniikan turvin olisi luultavasti tarpeen. Painonnostovöistä siis kysyisin.

Eli kun fitnesstukun nettikaupassa on Better Bodiessilta jopa viisi erilaista mallia hintahaarukassa 25-40e, niin onko näillä nyt jotakin merkittävää eroa ?

Yksikään noista better bodiesin vöistä ei ole järkevä ostos maastavetoa ajatellen. Osta voimanostovyö, eli sellainen joka kohdasta yhtä leveä (10 cm) vyö. Tuolla Ftukussa siis tuo Gasp, G-Forcen vyöt ja Titan Zebra.

Kannattaa kyllä katella muualtakin, löytyy alle 50 € kyllä.

Muista kuitenkin vyötä käyttäessä, että siitä ei ole paljonkaan hyötyä, jos ei sitä käytä oikein ja että se ei ole mikään maaginen suoja joka estää loukkaantumiset. Isojakin rautoja voi liikutella ilman vyötä, ei se ole mikään pakollinen kampe, mutta toki sellaisen voi hankkia. Ei siitä haittaakaan ole.

Yksikään noista better bodiesin vöistä ei ole järkevä ostos maastavetoa ajatellen. Osta voimanostovyö, eli sellainen joka kohdasta yhtä leveä (10 cm) vyö. Tuolla Ftukussa siis tuo Gasp, G-Forcen vyöt ja Titan Zebra.

Kannattaa kyllä katella muualtakin, löytyy alle 50 € kyllä.

Muista kuitenkin vyötä käyttäessä, että siitä ei ole paljonkaan hyötyä, jos ei sitä käytä oikein ja että se ei ole mikään maaginen suoja joka estää loukkaantumiset. Isojakin rautoja voi liikutella ilman vyötä, ei se ole mikään pakollinen kampe, mutta toki sellaisen voi hankkia. Ei siitä haittaakaan ole.

Tänks, aika hurjannäköisiä summia tosiaan maksavat tuolla. Avuttomuuttani kysyn vielä, että olisiko tälläisestä mihinkään http://www.**********.com/products/show/394 ? Näyttäisi ainakin olevan joka kohdasta samnlevyinen, kuten mainitsit.

^ Ite en oo käytelly vyötä, tänään sitten ajattelin ottaa kyykyssä käyttöön. Kaksi sarjaa tein vyöllä ja kolmannen ilman, kolmas sarja oli paljon kevyempi kuin 2 ekaa. Kertoo hyvin miten vyö voi vaikuttaa huonontavasti, jos sitä ei osaa käyttää.

E:^ Semmonen juttu että tänne ei saa linkitellä lisäravinne/varuste kauppoja. En tiiä saako muitakaan kauppoja?

Jaaha, voimmapuoti näyttäisi olevan täällä mustalistattu sana, eli linkki ei toimi. Vyöstä tuolla kumminkin kerrotaan: Tricolor voimanostovyö 10mm, Kyykky ja veto maksimitreeneihin. ns. kisavyö, Nahkaa, Jäykkä, IPF-hyväksytty.

Meni eka viesti väärään ketjuun, niin laitetaas nyt tännekkin.

Milläistä ohjelmaa (monta jakoista) suosittelisitte, jos salille pystyisi menemään joka toinen viikko joka päivä ja joka toinen arkisin sekä keskiviikot pois kaikista? Nyt olen mennyt stronglifts 5x5 pari kuukautta, mutta treenit jäävät 3-4 vuoroviikoin. (vaikka eihän ohjelmaa pitäisikään enemmän tehdä.) Onko jotain suositeltavaa ohjelmaa, jolla voisi mahdollisesti myös peräkkäisinä päivinä käydä vai jatkanko tätä jos tuloksia tulee (voisiko muilla saada 'nopeammi')?

Täällä on ollut paljon puhetta, että vyötä pitää osata käyttää oikein. Voisiko joku valaista, että kuinka sitä sitten käytetään oikein. Selkä vikaisena kiinnostaisi kovasti.

Täällä on ollut paljon puhetta, että vyötä pitää osata käyttää oikein. Voisiko joku valaista, että kuinka sitä sitten käytetään oikein. Selkä vikaisena kiinnostaisi kovasti.

Selkävikaisena olis paras tehdä nostot ilman vyötä, jotta keskivartalo vahvistuisi ja selkävaivat lievittyisivät tai jopa parantuisivat. Mut vyö tarttee vaan vetää tosi kireelle ja sitten painaa mahaa mahdollisimman kovaa sitä vastaan niin, että vatsaontelon paine kasvaa mahdollisimman suureksi.

Back
Ylös Bottom