Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tuon tuntuu monet käsittävän eritavalla. Omasta mielestä kun tehdään loppuun, niin ei tehdä failureen vaan jätetään siihen kun tuntuu että seuraava ei tule enää. Failureen sitten tehdään kun sanotaan, että tehdään failureen. Kukin käsittää asian tavallaan. En ole varma mikä foorumilla yleisempi tapa on, mutta voisin kuvitella, että tuo minkä sanoin.

No miten tehdään sitten kaikki sarjat loppuun niin että tuntuu että seuraava ei mene? Jos ohjelmassa lukee 4x12 niin kuvittelisin että ei mene se 12 toistoa jokaisella sarjalla samalla painolla vaikka ei tekisi failureen vaan niin että tuntuu että seuraava ei mene. Joutuu vähentämään painoa jokaisella sarjalla?

Ymmärsin kysymyksen väärin nähtävästi. Jos ohjelmassa on tarkoitus joka sarja vetää loppuun, niin oletettavasti pitää vähentää painoa sen verran, jotta seuraavalla menee se 12.

Moi !

Elikkä oon 18-vuotias ja painan 64 kg. aloitin juuri salilla käymisen ja ajatuksena olisi käydä 4 kertaa viikossa 4-jakoisesti, mutta tahtoisin tietää onko tuo määrä hyvä, ja kannattaako heti aloittaa bulkkaus, vaikka massanlisäysjauheella ?

Usein suositellaan alkuun vähän pienempi jakosia ihan sen takia, että treeniä tulee useammin eikä olisi liikaa opeteltavaa niissä vitkutuksissa. Syö plussakaloreilla ja kato miten alkaa kroppa kehittymään, eli kato vähän mallia joistain ruokaketjuista.

Massanlisäysjauheet on aika turhaa kamaa. Rahaa ne vie ja sokeria on liikaa. Paremmin pärjäät normi palkkarilla ja koti ruoalla.

Jos tavoitteena on kokeilla ns. maksimipainoja tietyssä liikkeessä, niin millä tavalla ravinnon kautta tuota yritystä kannattaa pohjustaa? Kreatiinia koneeseen niin maan pirusti ja hiilaria kö? Kuinka paljon ennakkoon nämä "tankkaukset" tulisi tehdä?

Painan 83 kiloa, teen kaksijakoista ohjelmaa ja käyn salilla pääosin kolme, toisinaan neljä kertaa viikossa. Tarkoituksena kerätä lihasmassaa. Kuinka paljon tarvitsen energiaa päivässä, ja mikä on sopiva mikrojakauma proteiinin, hiilareiden ja rasvojen suhteen? Oma ajatus tällä hetkellä on noin 3300 kcal/päivä, ja jakauma 35-40% proteiinia, 40-50% hiilareita ja 15-20% rasvoja. Meneekö päin honkia?

Onko "transitiovaihe" ihan oikea juttu?

Hyppäsin tänään bulkille cutilta, ja haluaisin tiedustella onko mun mahdollista odottaa melkein minkäänlaisia lihasgainsseja ensimmäisten 1-2 viikon aikana. Joidenkin mielestä ei

Tuli vasta nyt mieleen kysäistä, mikä on termin Aloittelija määritelmä täällä? :)

Salille menoa harkitseva? Pari kuukautta treenattuna? Pari vuotta treenattuna? Monta vuotta, mutta ilman ohjelmaa ja sekin tyyliin RHP? Lähemmäs 20 vuotta ja aina ohjelman kanssa, mutta välillä löysemmin ja välillä kovempaa, ja sisältäen niin paljon eri pituisia taukoja välissä, että on aivan mahdoton edes koittaa yrittää laskea niitä faktisia treenivuosia? Joku näistä vai kaikki mainitut?

Lähinnä kyselen nyt siksi, kun vähän tekisi mieli laittaa oma treeniohjelma arvosteluun lähiaikoina, ja vaikka nyt on jo tullut huomattua, että esim. termistö itsellä erittäinkin hakusessa, on se ohjelma sitten taas kuitenkin sellainen, että moneen juttuun siinä on ihan selvä perustelu ja syy ja/tai käytännön osoittama fakta, niin olisiko parempi postata se tuonne yleiselle treenipuolelle vaiko tänne?

Ja tämä nyt toki ei poista sitä, ettenkö ihan aidosti haluaisi saada ohjelmaani rakentavaa palautetta, saati että luulisin olevani kaikkitietävä tyyliin kuule kyllä sitä on punttia nostettu ennen kuin sä edes synnyit. Ja paljon on tietysti muutakin uutta ja opittavaa; taannoin ihmettelin täällä mistä johtuu, kun on olo kuin rekan alle jäänyt, ja siitähän se kuitenkin vain johtui, etten tajunnut huomioida, että palautuminen paljon hitaampaa näin ekaa kertaa samaan aikaan dieetillä ollessani, varsinkin kun ikää jo hieman mittarissa.

Voisin toki kai vippiinkin oman ketjun avata, mutta toistaiseksi vierostuttaa ajatus julkisen treenipäiväkirjan pidosta.

Aloittelija on sellainen joka tuntee olevansa aloittelija ja tuntuu että koko ajan oppii lisää uusia asioita treenaamisesta. Tai jos vähän kärjistetään ja yleistetään niin myös sellainen joka luulee tietäväsä kaiken.

Se on mahdotonta sanoa treenivuosien perusteella, sillä jotkut jotka on treenannut 10 vuotta, eivät välttämättä tiedä mitä lihaksia penkki aktivoi, kun taas puoli vuotta treenannut voi tietää.

Tämä on oma ajatukseni aloittelijasta ko. lajissa.

E: Laita treeniohjelma tuohon "Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne" ketjuun. Termit kyllä korjataan siellä jos niissä suurempia virheitä näkyy.

E2: Pidempään treenannut salituttu tuossa sanoikin jotenkin näin yks päivä kun oli kropan kuuntelemisesta puhetta: "Ite nyt vasta nelikymppisenä oppinu kuuntelemaa sitä"

Aloittelija on sellainen joka tuntee olevansa aloittelija ja tuntuu että koko ajan oppii lisää uusia asioita treenaamisesta. Tai jos vähän kärjistetään ja yleistetään niin myös sellainen joka luulee tietäväsä kaiken.

Se on mahdotonta sanoa treenivuosien perusteella, sillä jotkut jotka on treenannut 10 vuotta, eivät välttämättä tiedä mitä lihaksia penkki aktivoi, kun taas puoli vuotta treenannut voi tietää.

Tämä on oma ajatukseni aloittelijasta ko. lajissa.

Eli jos sanotaan että aloittelija onnistuu kasvattamaan lihasmassaa ja polttamaan rasvaa samaan aikaan, niin se onnistuu esimerkissäsi sillä, kuka tietää vähiten? Tuo 10v reenannut siis onnistuisi, mutta puoli vuotta treenannut ei :rolleyes:

Aloittelija, mieti koko sanaa. Kertoo että on juuri aloittanut. Osaa vasta alkeet, jos niitäkään. Mutta tässä lajissa ei kehitykkään taidot, vaan lihas kasvaa. Aloittelijana voisi siis pitää henkilöä joka omaa vähän lihasta ja joka onnistuu vielä helposti kasvattamaan lihasta sen 5-10kg vuoteen. Tosin määrittely muuttuu heti vaikeammaksi kuin otetaan roinaaja esimerkiksi tai nainen. Mutta kutakuinkin kahden vuoden jälkeen en pidä ihmistä aloittelijana. Joskin hän tiedollisesti saattaa olla aloittelija ja massatkin saattaa olla samat kuin aloitellessa. Toisaalta siis aloittelijuus koostuu tässä lajissa tiedoista & lihasmassasta.

Aloittelija on sellainen joka tuntee olevansa aloittelija ja tuntuu että koko ajan oppii lisää uusia asioita treenaamisesta.
Hyvä. Sitten olen oikeassa paikassa kysymyksineni :)

Täytyy nyt vaan keksiä, miten saan mahdollisimman fiksusti ja lyhyesti taustoitettua sen ohjelmani, ilman että tarvii koko epikriisiä internetsiin läntätä, saati muita kaikkia perusteluja.

Niin ja vaikka tietäisikin, aloittelijalla (eli siis pari kuukautta esim. vasta salia taustalla), voi hyvinkin olla paljon parempi ja puhtaampi tekniikka, kuin sillä 10 vuotta täysillä treenanneella.

E2: Pidempään treenannut salituttu tuossa sanoikin jotenkin näin yks päivä kun oli kropan kuuntelemisesta puhetta: "Ite nyt vasta nelikymppisenä oppinu kuuntelemaa sitä"

Toi on kyllä täysin totta ja itsekin huomattuna tässä kun ikää tulee. Mitä nyt pientä taantumista tässä havaittavissa ollut mm. ton dieetin myötä.

edit:

Aloittelija, mieti koko sanaa. Kertoo että on juuri aloittanut. Osaa vasta alkeet, jos niitäkään. Mutta tässä lajissa ei kehitykkään taidot, vaan lihas kasvaa. Aloittelijana voisi siis pitää henkilöä joka omaa vähän lihasta ja joka onnistuu vielä helposti kasvattamaan lihasta sen 5-10kg vuoteen. Tosin määrittely muuttuu heti vaikeammaksi kuin otetaan roinaaja esimerkiksi tai nainen. Mutta kutakuinkin kahden vuoden jälkeen en pidä ihmistä aloittelijana. Joskin hän tiedollisesti saattaa olla aloittelija ja massatkin saattaa olla samat kuin aloitellessa. Toisaalta siis aloittelijuus koostuu tässä lajissa tiedoista & lihasmassasta.

Haha. Mahtavaa! :D

Mä itseasiassa salaa toivoinkin, että tuo mun kysymys saisi keskustelua aikaiseksi. Eli jos taas heijastan tätä itseeni, niin uskoakseni (toivoakseni) osaan enemmän kuin alkeet. Alun kuherruskuukausia on tässä vuosien saatossa tullut vietettyä monenmonta, koska välissä ollut parin vuodenkin taukoja. Ja alussa se kehitys aina tuntuu nopealta. Toki siellä taustalla on jotain lihasmuistiakin ollut. Ja ei nyt varmaan tarvitse erikseen mainita, että olen nainen, ja joka ilmeisesti tekee määrittelyn vaikeammaksi. Tiedollisesti aloittelija, ainakin kun vertaa tietoon, mitä jengillä on täällä. Mutta tiedollisesti ei aloittelija, jos vertaa vastaavaan tietoon omassa tuttavapiirissä, ja onpa myös PT ammattina muuttunut niin viidakoksi ja yleisesti sellaiseksi, että tuntuu siltä, että kuka tahansa voi jopa pelottavan huonoilla tiedoilla ja taidoilla tehdä sitä, kunhan pari tonnia kurssistaan maksaa. Näin kärjistäen.

Omaa lihasmassaa on ihan hemmetin vaikea arvioida itse objektiivisesti. Mutta sen verran tuloskeskeinen ainakin itse olen, että en tätä tekisi, jos en näkisi tuloksia tulevan. Yhteenlaskettuna treenivuosia on enemmän kuin kaksi. Nyt tämä viimoisin paluu homman pariin kestänyt puoli vuotta.

Mutta taidan silti postata ohjelmani ruodittavaksi täällä aloittelijoiden osiossa.

Lähinnä kyselen nyt siksi, kun se ohjelma sitten taas kuitenkin sellainen, että moneen juttuun siinä on ihan selvä perustelu ja syy ja/tai käytännön osoittama fakta, niin olisiko parempi postata se tuonne yleiselle treenipuolelle vaiko tänne?

Onko sillä niin väliä, oletko aloittelija vai et, jos tällä osiolla kerran on hyvä ketju ihan niitä ohjelmien arviointia varten? Jos mulla on jokin yksittäinen simppeli kysymys pohdittavana, niin heitän sen ensisijaisesti tähän tai tuohon kyykky-ja mavekyssäriketjuun filosofoimatta, olenko aloittelija vai enkö. IMO oma ketju treenipuolelle kannattaa aloittaa vain, jos ohjelmassa tai kysymyksessä onj jotain vähän laajempaakin treenifilosofista taustaa kuin ovatko liikkeet hyviä ja oikeassa järjestyksessä. Ne perustelut ja syyt ohjelmassa tehdyille ratkaisuille kannattaa kirjoittaa heti siihen ohjelman yhteyteen, niin saa parempia vastauksia.

Voisin toki kai vippiinkin oman ketjun avata, mutta toistaiseksi vierostuttaa ajatus julkisen treenipäiväkirjan pidosta.

Mun kokemukseni mukaan toi treenipäivyri on pirun hyödyllinen ja monet parhaista ideoista ja kommenteista omaan treeniin olen saanut juuri siellä.

Miten voimapyörään sais lisää haastetta? Oon nyt tehny polviltaan ja sarjat on alkanu venyä turhan pitkiksi lihaskasvua ajatellen. Oon tietoinen siitä että sitä vois tehdä seisaaltaankin, mutta se kuulemma voi hajottaa olkapäät, vai?

o.O Meni vähän mun pointti ohi?

Sain tekstistäsi käsitteen, että myös 10 vuotta treenannut voi olla aloittelija, sillä mielestäsi aloittelijuus koostuu tiedoista.

Oma pointtini oli siis se, että kun sanotaan että aloittelija onnistuu kasvattamaan lihasmassaa ja polttamaan rasvaa samaan aikaan, niin on se silti mahdottomuus jo kymmenen vuotta treenanneelle, vaikka se olisikin sinun kriteerilläsi aloittelija.

- - - Updated - - -

Miten voimapyörään sais lisää haastetta? Oon nyt tehny polviltaan ja sarjat on alkanu venyä turhan pitkiksi lihaskasvua ajatellen. Oon tietoinen siitä että sitä vois tehdä seisaaltaankin, mutta se kuulemma voi hajottaa olkapäät, vai?

Mikäli huonot alkulämmöt niin joo. Lisää haastetta saat kuitenkin vaikkapa lisäämällä painon selkään, tai tekemälläkin sarjat hitaasti; Hidas alas meno, pieni pito, ja hidas nousu. Itsekin pääsen normaalisti polviltani varmaan päälle 20, mutta tuolla hitaalla tekniikalla 3x6 on aika vaativa jo.

Älä olkapäiden hajoamista nyt pelkää. Ihan yhtä paljon ne siinä voi hajota, ku polviltaan tai jossain muussa haastavammassa versiossa. Jos ne pysyy hyvässä asennossa, ei ne hajoa. Seisaaltaan sen tekeminen on kuitenkin ihan älyttömän raskasta. Tee toki niin, jos pystyt, mutta mun mielestä paras tapa tehdä voimapyörää, jos polviltaan on liian kevyt, mutta seistenkään ei mee kunnnolla, on tehdä se seisten seinää päin. Seisot sopivalla etäisyydellä seinästä ja rullaat päin seinää sillä ja tuut ylös. Vaikeusastetta saa lisättyä helposti kävelemällä vaan kauemmas seinästä.

Joo kiitti paljon, pitää testata kaikkia tapoja käytännössä! :) ja ei mulla varmasti seisaaltaan sarjojen tekeminen edes onnistuis :D mut mites toi painot selässä onnistuu? ku oon oppinu tekemään niin että selkää köyristetään alaselän rasituksen vähentämiseksi ja eihän silloin toi paino voi pysyä siinä.

Back
Ylös Bottom