Aloittelija on sellainen joka tuntee olevansa aloittelija ja tuntuu että koko ajan oppii lisää uusia asioita treenaamisesta.
Hyvä. Sitten olen oikeassa paikassa kysymyksineni
Täytyy nyt vaan keksiä, miten saan mahdollisimman fiksusti ja lyhyesti taustoitettua sen ohjelmani, ilman että tarvii koko epikriisiä internetsiin läntätä, saati muita kaikkia perusteluja.
Se on mahdotonta sanoa treenivuosien perusteella, sillä jotkut jotka on treenannut 10 vuotta, eivät välttämättä tiedä mitä lihaksia penkki aktivoi, kun taas puoli vuotta treenannut voi tietää.
Niin ja vaikka tietäisikin, aloittelijalla (eli siis pari kuukautta esim. vasta salia taustalla), voi hyvinkin olla paljon parempi ja puhtaampi tekniikka, kuin sillä 10 vuotta täysillä treenanneella.
E2: Pidempään treenannut salituttu tuossa sanoikin jotenkin näin yks päivä kun oli kropan kuuntelemisesta puhetta: "Ite nyt vasta nelikymppisenä oppinu kuuntelemaa sitä"
Toi on kyllä täysin totta ja itsekin huomattuna tässä kun ikää tulee. Mitä nyt pientä taantumista tässä havaittavissa ollut mm. ton dieetin myötä.
edit:
Aloittelija, mieti koko sanaa. Kertoo että on juuri aloittanut. Osaa vasta alkeet, jos niitäkään. Mutta tässä lajissa ei kehitykkään taidot, vaan lihas kasvaa. Aloittelijana voisi siis pitää henkilöä joka omaa vähän lihasta ja joka onnistuu vielä helposti kasvattamaan lihasta sen 5-10kg vuoteen. Tosin määrittely muuttuu heti vaikeammaksi kuin otetaan roinaaja esimerkiksi tai nainen. Mutta kutakuinkin kahden vuoden jälkeen en pidä ihmistä aloittelijana. Joskin hän tiedollisesti saattaa olla aloittelija ja massatkin saattaa olla samat kuin aloitellessa. Toisaalta siis aloittelijuus koostuu tässä lajissa tiedoista & lihasmassasta.
Haha. Mahtavaa! :D
Mä itseasiassa salaa toivoinkin, että tuo mun kysymys saisi keskustelua aikaiseksi. Eli jos taas heijastan tätä itseeni, niin uskoakseni (toivoakseni) osaan enemmän kuin alkeet. Alun kuherruskuukausia on tässä vuosien saatossa tullut vietettyä monenmonta, koska välissä ollut parin vuodenkin taukoja. Ja alussa se kehitys aina tuntuu nopealta. Toki siellä taustalla on jotain lihasmuistiakin ollut. Ja ei nyt varmaan tarvitse erikseen mainita, että olen nainen, ja joka ilmeisesti tekee määrittelyn vaikeammaksi. Tiedollisesti aloittelija, ainakin kun vertaa tietoon, mitä jengillä on täällä. Mutta tiedollisesti ei aloittelija, jos vertaa vastaavaan tietoon omassa tuttavapiirissä, ja onpa myös PT ammattina muuttunut niin viidakoksi ja yleisesti sellaiseksi, että tuntuu siltä, että kuka tahansa voi jopa pelottavan huonoilla tiedoilla ja taidoilla tehdä sitä, kunhan pari tonnia kurssistaan maksaa. Näin kärjistäen.
Omaa lihasmassaa on ihan hemmetin vaikea arvioida itse objektiivisesti. Mutta sen verran tuloskeskeinen ainakin itse olen, että en tätä tekisi, jos en näkisi tuloksia tulevan. Yhteenlaskettuna treenivuosia on enemmän kuin kaksi. Nyt tämä viimoisin paluu homman pariin kestänyt puoli vuotta.
Mutta taidan silti postata ohjelmani ruodittavaksi täällä aloittelijoiden osiossa.