Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Masterpiece, Uskoitko ennen Jumalaan noin niinku yleisellä tasolla vai olitko uudestisyntynyt, henkilökohtaisessa uskossa Jeesukseen? Ja jos olit uskossa ni koetko että petyit enemmän kristittyihin vai Kristukseen? Kyllä mä pidän Raamattua Jumalan Sanana, siellä on meille Jumala ja Jeesus ilmoitettu. Onhan Raamatun käännöksissä esim pieniä eroja mutta kyllä pidän Raamattua Jumalan puhtaana ilmoituksena. Tärkeää kuitenkin muodostaa se oma usko ja oppi siihen kokonaisilmoitukseen, irralleen sieltä voi vääntää mitä vaan. En ole perehtynyt väitteisiin että Raamattu olis osin "väärennetty" se on jotenkin vaan hurjaa kuulla ateistilta, kun kerran Raamattu on ihmisen kirjoittama ja ihmisestä lähtöisin eikä Jumalasta ni miten siinä voi olla silloin jotain väärennettyä? Itse uskon että Raamattu on ihmisten kirjoittama ja he ovat toimineet Pyhän Hengen innoittamina, kirjoittaneet ylös sen minkä Jumala on heille ilmoittanut.

Masterpiece, Uskoitko ennen Jumalaan noin niinku yleisellä tasolla vai olitko uudestisyntynyt, henkilökohtaisessa uskossa Jeesukseen? Ja jos olit uskossa ni koetko että petyit enemmän kristittyihin vai Kristukseen? Kyllä mä pidän Raamattua Jumalan Sanana, siellä on meille Jumala ja Jeesus ilmoitettu. Onhan Raamatun käännöksissä esim pieniä eroja mutta kyllä pidän Raamattua Jumalan puhtaana ilmoituksena. Tärkeää kuitenkin muodostaa se oma usko ja oppi siihen kokonaisilmoitukseen, irralleen sieltä voi vääntää mitä vaan. En ole perehtynyt väitteisiin että Raamattu olis osin "väärennetty" se on jotenkin vaan hurjaa kuulla ateistilta, kun kerran Raamattu on ihmisen kirjoittama ja ihmisestä lähtöisin eikä Jumalasta ni miten siinä voi olla silloin jotain väärennettyä? Itse uskon että Raamattu on ihmisten kirjoittama ja he ovat toimineet Pyhän Hengen innoittamina, kirjoittaneet ylös sen minkä Jumala on heille ilmoittanut.

:hyvä:

Upeeta, mahtavaa! Ei vittu että voi olla aikuinen mies pihalla. Uskotko myös että takametsässäsi on Menninkäisiä? Sinä se ittestät väännät aikamoisen idiootin tollasella paskan lässyttämisellä. Hohhoijaa. Raamattu on 2 asiaan hyvä kirja. Voi rullata sätkiä tai pyyhkiä perseensä hätätilassa.

Siis mitähän vittu minä just luin? Dafuq

:hyvä:

Upeeta, mahtavaa! Ei vittu että voi olla aikuinen mies pihalla. Uskotko myös että takametsässäsi on Menninkäisiä? Sinä se ittestät väännät aikamoisen idiootin tollasella paskan lässyttämisellä. Hohhoijaa. Raamattu on 2 asiaan hyvä kirja. Voi rullata sätkiä tai pyyhkiä perseensä hätätilassa.

on se hienoa kun sinäkin aktivoiduit, tulit sitten tänne ketjuun soittamaan poskeas ku sanoin sua just äsken tuolla eräässä toisessa threadissa vähä vajaaks lässyttäjäks? AInavaan isomman pellen teet itsestäs :) Ootko kenties nousuhumalassa vai mites noin innostuit? :)

No tuolla kyllä Jouni Virtamokin veikkaa sua vammaseks että eikai tässä voi ku myhäillä tyytyväisenä :) http://www.pakkotoisto.com/kilpailut/116493-mr-olympia-2013-a-11/#post4312858

Mä oisin ton sun raamattu kommentin jälkeen aika hiljaa siitä että kuka on vajaa lässyttäjä. :) Mielellään jätän sut keskustelemaan lasten saduista tähän ketjuun, ehkä pääset hiekkalaatikolta kunhan vähän viisastut.

Mä oisin ton sun raamattu kommentin jälkeen aika hiljaa siitä että kuka on vajaa lässyttäjä. :)

uskon että alkaa olla sulla banni lähellä, melkein 2000 viestiä ihan luokatonta sontaa ja viime vuonna liittynyt foorumille. Sun antis pakkikselle on aika säälittävällä tasolla :) käytä tää ilta tän threadin lukemiseen ja kokeile osaatko sen jälkeen antaa näihin keskusteluihin jotain fiksua mielipidettä. Täällä kuitenki kaikki paitsi Japi pystyy kirjoitella ihan fiksusti näkökannoistaan että tervemenoo vaan sinne kilpailijat ja bodyjuorut osioon haukkumaan sadatta kertaa Mentulan mahaa ja muuta älykästä..:)

uskon että alkaa olla sulla banni lähellä, melkein 2000 viestiä ihan luokatonta sontaa ja viime vuonna liittynyt foorumille. Sun antis pakkikselle on aika säälittävällä tasolla :) käytä tää ilta tän threadin lukemiseen ja kokeile osaatko sen jälkeen antaa näihin keskusteluihin jotain fiksua mielipidettä. Täällä kuitenki kaikki paitsi Japi pystyy kirjoitella ihan fiksusti näkökannoistaan että tervemenoo vaan sinne kilpailijat ja bodyjuorut osioon haukkumaan sadatta kertaa Mentulan mahaa ja muuta älykästä..:)
christianity.webp

Mulla tulee mieleen kyllä pari muutakin nimimerkkiä joiden panos tän ketjun älyllisen tason nostamiseen ei oo ollut päätähuimaava.

No kieltämättä mutta olin vähä rakkaudellinen ja säälivä muutamaa muutakin kirjoittajaa kohtaan. Mitäpä sitä kostamaan pahaa pahalla. Mitä oot muuten siitä mieltä että kun lukee tän threadin otsikon "maailmankatsomusthread-USKONTOKESKUSTELUT-kaikki tänne"..ja jos sen lukee vielä useampaan kertaan ja oikein ajatuksella, niin onko mielestäsi outoa että täällä keskustellaan USKONNOSTA eikä pelkästään tieteestä? Onko jotenkin threadin aiheeseen nähden outoa että täällä joku kertoo henkilökohtaisesta uskostaan, ja onko erityisen outoa tai vähä-älyistä jos uskovainen ihminen perustelee uskoaan Raamatulla ja kertoo uskovansa Raamattuun Jumalan ilmoituksena?

Mielestäni on outoa että ylipäätään kenelläkään terveeksi luokitellulla ihmisellä esiintyy kuvaamasi kaltaista "henkilökohtaista uskoa". Mutta tämä on yhteiskunnallinen ongelma. Uskonto on sellaisessa asemassa yhteiskunnassa, että siihen liittyviä harhaluuloja ei pidetä samalla tavalla mielenterveyden ongelmina kuin jos vastaavat harhaluulot liittyisivät vaikkapa menninkäisiin. Nämä asiat kun otetaan huomioon niin ei, se ei ole outoa että täällä joku kertoo olevansa hyvä tuttu 2000 vuotta sitten kuolleen miehen kanssa.

Mielestäni on outoa että ylipäätään kenelläkään terveeksi luokitellulla ihmisellä esiintyy kuvaamasi kaltaista "henkilökohtaista uskoa". Mutta tämä on yhteiskunnallinen ongelma. Uskonto on sellaisessa asemassa yhteiskunnassa, että siihen liittyviä harhaluuloja ei pidetä samalla tavalla mielenterveyden ongelmina kuin jos vastaavat harhaluulot liittyisivät vaikkapa menninkäisiin. Nämä asiat kun otetaan huomioon niin ei, se ei ole outoa että täällä joku kertoo olevansa hyvä tuttu 2000 vuotta sitten kuolleen miehen kanssa.

Jo on erikoinen maailmankuva sulla kerrakseen :) ja vieläpä oot ateistina vähemmistönä maailmassa verrattuna niihin jotka uskoo Jumalaan:) Pokka silti riittää niin ei muuta ku jatkakaa :)

Kun itse väitätte ettei tieteeseen uskominen ole uskonto, niin eiks tiedekeskusteluille vois oikeastaan avata ihan oman threadin ja täällä sitten sais keskustella uskonnoista ja sen sellaisesta? :)

Jo on erikoinen maailmankuva sulla kerrakseen :) ja vieläpä oot ateistina vähemmistönä maailmassa verrattuna niihin jotka uskoo Jumalaan:) Pokka silti riittää niin ei muuta ku jatkakaa :)

Jo on erikoinen maailmankuva sulla kerrakseen :) ja vieläpä oot kristittynä vähemmistönä maailmassa verrattuna niihin jotka uskoo johonkin toiseen jumalaan tai jumaliin. Pokkaa silti riittää niin ei muuta ku jatka vaan :)

Voi niitä ihmisparkoja, jotka on syntyny ennen Jeesusta tai vaikkapa intialaiseen hinduperheeseen. Helvettiin joutavat pakanat, ku väärän jumalan ovat äidinmaidossaan imeneet. Nooh, vanhaa ja tuhat kertaa läpi käytyä shittiä. Hassuja ovat uskikset vinkkelistäni tiiraillen. Paitsi ne, jotka räjäyttelee ittensä 72 ja puolen neitsyen toivossa.

No jos rusinoita sais, ni oisin jo lähössä. Neitsyillä tee mitään. Ujojaki ovat todennäkösesti. Rusina on kuitenki aina rusina. Sen kanssa tietää, missä ollaan menossa.

Masterpiece, Uskoitko ennen Jumalaan noin niinku yleisellä tasolla vai olitko uudestisyntynyt, henkilökohtaisessa uskossa Jeesukseen? Ja jos olit uskossa ni koetko että petyit enemmän kristittyihin vai Kristukseen?

Yleisellä tasolla uskoin. Koskaan en missään herätysliikkeessä ole ollut mukana, paitsi näin myöhemmin ateistina olen kierrellyt eri helluntaiseurakuntia ja muita seurakuntia. En pettynyt kehenkään, vaan ihan opiskelun ansiosta myöhemmin huomasin olevani ateisti. Raamattu on niin selvästi ihmisen tekemä kirja vailla minkäänlaista jumalallista inspiraatiota, että ei sitä kyennyt enää pitämään minään auktoriteettina. Myöhemmin sitten tutustuin pahan olemassaolon ongelmaan ym. aiheeseen liittyviin asioihin.
Kyllä mä pidän Raamattua Jumalan Sanana, siellä on meille Jumala ja Jeesus ilmoitettu. Onhan Raamatun käännöksissä esim pieniä eroja mutta kyllä pidän Raamattua Jumalan puhtaana ilmoituksena. Tärkeää kuitenkin muodostaa se oma usko ja oppi siihen kokonaisilmoitukseen, irralleen sieltä voi vääntää mitä vaan. En ole perehtynyt väitteisiin että Raamattu olis osin "väärennetty" se on jotenkin vaan hurjaa kuulla ateistilta, kun kerran Raamattu on ihmisen kirjoittama ja ihmisestä lähtöisin eikä Jumalasta ni miten siinä voi olla silloin jotain väärennettyä? Itse uskon että Raamattu on ihmisten kirjoittama ja he ovat toimineet Pyhän Hengen innoittamina, kirjoittaneet ylös sen minkä Jumala on heille ilmoittanut.

Kyllä vain, Raamatussa on tunnustettuja väärennöksiä. Markuksen evankeliumista voit aloittaa nyt vaikka ihan Wikipediasta, minua ei tarvitse uskoa. Paavalin kirjeistä on myös Wikipediassa juttua. Lisäksi kirjallisuutta on ihan tuhottomasti, jos ei Wikipedia riitä.

Väärennöksillä tarkoitetaan esimerkiksi Markuksen evankeliumin lopun tapauksessa sitä, että kyseinen loppu (Mark. 16:9-20) ei ole kuulunut alkuperäiseen kirjoitukseen mukaan. Paavalin tapauksessa taas sitä, että joku on esittänyt olevansa Paavali ja kirjoittanut hänen nimissään kirjeen. Mielestäni tämä on aika kaukana inspiroidusta tekstistä.

Minun käsitys on, että maailma yksinkertaisesti on sellainen kuin se on, ilman mitään syytä. Se vain on. Luultavasti niiden periaatteiden taustalla, joiden mukaan nykyisin ajattelemme maailman toimivan, on olemassa jotkin yksinkertaisemmat, enemmän selittävät periaatteet. Mutta jossain vaiheessa tuon ketjun on katkettava. Ei voi olla sellaista "alkusyytä", joka selittäisi kaiken kaikesta olettamatta mistään mitään. Sellainen ei ole loogisesti mahdollista. Pohjimmaista syystä sille, miksi maailma on sellainen kuin se on, ei siis mielestäni voi olla.

Mutta tämä on ihan ok. Asioiden tarkoitus on meidän ihmisten niihin kiinnittämä ominaisuus. Luonnon objekteilla ei itsellään, ilman ihmisiä, ole mitään tarkoitusta. Ne vain ovat. Me ihmiset annamme asioille merkityksiä ja tarkoituksia. Tätä kautta me olemme vapaita itse myös määrittelemään, mikä on elämän ja olemassaolon tarkoitus. Vastaus tähän kysymykseen ei siis ole mikään luonnossa vallitseva fakta, vaan se on jokaisen ihmisen itse päätettävissä tai keskenään sovittavissa.

Olipa mukavan harmoninen lausunto. Suorastaan viisas, etten sanoisi :)

Toisaalta elämän ja olemassaolon tarkoitus jää silti määrittelemättä, mutta ehkä se ei ole tarpeellistakaan. Liekö tuo päämääräajattelu jo niin syvällä ihmisessä, että sille kaikelle vain pitää saada jokin tarkoitus ja syy. Pitäisi aina tietää mihin on menossa ja miten, ja vaikka asiasta on omakin näkemys, näkemyksen toteuttaminen on vallitseva kulttuurinen konteksti huomioon ottaen hieman pelottava ajatus. Ehkä..

Onko ihmisen sitten tarpeellista selvittää tämänkaltaisia asioita itselleen? Ketjun kristinuskon äänenkannattajakin lienee yhtä mieltä siitä, että olisi ainakin hyvä, jos ihmiset pysähtyisivät ajattelemaan, miksi heillä ylipäätään on periaatteita, sen sijaan, että vain seuraisivat laumaa ja ajattelisivat ja toimisivat niin kuin aina ennenkin - vain sillä perusteella, että niin on aina tehty.

Dopey sanoi:
Ihminen nousi valtalajiksi tällä pallolla nimenomaan tämän tiedontavoittelun ja oman elinympäristön jatkuvan kehittämisen takia. Eli siis jossain Pohjois-Afrikassa syntyi jatkuvasti älykkäämpien olioiden ketjun päätteeksi ihminen, joka osasi ratkoa ongelmia, ja joka pystyi tämän ansiosta dominoimaan elinympäristöään. Näinollen sellaisella ihmisen geeniperimällä, josta tämä ominaisuus löytyi, oli ylivertainen todennäköisyys kopioida itseään eteenpäin. Jos näitä geenejä ajatellaan elollisina olentoina, niin ne ovat edelleen elossa, meissä kaikissa.

Kuten sigustasikin voi päätellä, olet tutustunut Dawkinsiin. Itse olen vain pintapuolisesti tarkastellut internetistä hänen töitään, ja vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Toisaalta on kovin harmi, että noinkin lahjakas ja älykäs mies on käyttänyt aikaansa niinkin turhaan asiaan, kuin kreationistien kanssa kinaamiseen. Luulisi evoluutiobiologin antavan evoluution tehdä työtään.. No, oli miten oli, en vain oikein näe evoluutioteorian vahvistelua tarpeellisena. Ymmärrän toki, jos valistuksellisena yksityiskohtana haluaa tästä muistuttaa, mutta todellisuuden luonteesta tai muusta "täysin teoreettisesta" käsitteestä keskusteltaessa täytyy tietyt lähtöarvot huomioida annettuna. Evoluutio kuuluu mielestäni niihin.

Saatan hieman ylitulkita kommenttiasi, mutta tarkoitatko, että geenit olisivat tietyssä mielessä omanlaisensa elämänmuoto? Mitä ne hyötyvät ihmisen ylivallasta? Selfish Gene on pitkään ollut lukulistalla, mutta nyt vasta alkoikin kiinnostaa!

Saatan hieman ylitulkita kommenttiasi, mutta tarkoitatko, että geenit olisivat tietyssä mielessä omanlaisensa elämänmuoto? Mitä ne hyötyvät ihmisen ylivallasta? Selfish Gene on pitkään ollut lukulistalla, mutta nyt vasta alkoikin kiinnostaa!
Tämähän oli Dawkinsin tieteellinen pääkontribuutio pähkinänkuoressa. Eliö on syntymästään kuolemaan asti pelkkä elossapysymiskapseli DNAlle, joka suvunjatkamisen onnistuttua jatkaa olemassaoloaan seuraavassa sukupolvessa. Koska ympäristö muuttuu, on DNAnkin sopivassa määrin testattava muunnosten elinkelpoisuutta.

Näinollen ensimmäinen jakautumiseen kyennyt alkukantainen perimä 4 miljardin vuoden takaa on tavallaan edelleen elossa, sillä DNAn rakenne on kaikessa elollisessa luonnossa samanlainen. Eräänlainen temporaalinen sienirihmasto siis.

Meinasin jo aikaisempien kirjoitustesi vuoksi suositella tuota kirjaa, ja ehkä Climbing Mount Improbablea myös.

Sulta ei oo tullut vielä yhtään fiksua kommenttia, saarnausta vaan. Senpä takia on turha odottaa sitä muiltakaan.

Tämähän oli Dawkinsin tieteellinen pääkontribuutio pähkinänkuoressa. Eliö on syntymästään kuolemaan asti pelkkä elossapysymiskapseli DNAlle, joka suvunjatkamisen onnistuttua jatkaa olemassaoloaan seuraavassa sukupolvessa. Koska ympäristö muuttuu, on DNAnkin sopivassa määrin testattava muunnosten elinkelpoisuutta.

Näinollen ensimmäinen jakautumiseen kyennyt alkukantainen perimä 4 miljardin vuoden takaa on tavallaan edelleen elossa, sillä DNAn rakenne on kaikessa elollisessa luonnossa samanlainen. Eräänlainen temporaalinen sienirihmasto siis.

Meinasin jo aikaisempien kirjoitustesi vuoksi suositella tuota kirjaa, ja ehkä Climbing Mount Improbablea myös.

Täytyypä laittaa tuo toinen myös piiiiitkän listan jatkeeksi. Täytynee siis ryhtyä ratkomaan DNAn saloja. Helppo nakki..

Back
Ylös Bottom