Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Teen nyt kolmijakosella rinta ja käsi päivänä rintaan 4 liikettä ja jokaisessa 4 sarjaa ja kymmenen toistoa. Olisiko kannattavaa vaihtaa penkkiin vaikka se paljon puhuttu 2x6, mutta tehden ne muut apuliikkeet silti 4x10? Vai jatkanko vaan samalla 4x10 vemputtelulla?

On hyvä idea tehdä lyhyempiäkin sarjoja. Ekassa liikkeessä just vaikka 5-6 toistoa, tokassa vähän enemmän, 8-12 vaikka, kolmannessa voi tehä sitten jo ihan reilusti 12-20 toistoa. Neljättä nyt ei välttämättä ees tartte. Joka tapauksessa tolleen, että aina vähän enemmän toistoja seuraavassa liikkeessä, on ihan fiksua.

E: Ja sama toistoidea on ihan suositeltavaa myös muidenkin päivien liikkeille.

Teen nyt kolmijakosella rinta ja käsi päivänä rintaan 4 liikettä ja jokaisessa 4 sarjaa ja kymmenen toistoa. Olisiko kannattavaa vaihtaa penkkiin vaikka se paljon puhuttu 2x6, mutta tehden ne muut apuliikkeet silti 4x10? Vai jatkanko vaan samalla 4x10 vemputtelulla?

Pääliikkeissä turha lähteaä vääntämään kauhean montaa toistoa.

Mitä toistomääriä kannattaa dieetillä käyttää pohkeissa? bulkatessa oli 12-15

Toimivaa ei kannata mennä muuttamaan eli tee noita 12-15toistoa. Itse olen vääntänyt 6-30toistoalueilla ja ihan hyvä kombo on ollut tehdä superina seisten ja istuen pohkeet. Ensin lyhyt setti seisten ja heti perään istuen. Jos salillasi on hyvä jalkaprässi, niin siinäkin pohkeiden veivaamista kannattaa koittaa.

Mietin jos koittais eri liikkeis tälläst progressioo eli ottaa sellase painon et saa just vaik 10 toistoo ja sit pyrkii joka treenis tekee tasan yhden toiston lisää nii kauan et kymmenennen treenin jäljee pitäis saada 20 toistoa ja sit taas lisää painoa ja homma alusta. Mitä mieltä?

Laitan tänne kun turha olisi uutta aihetta luoda tämän takia.
Eli olisiko kenelläkään tietoa kertoa miten pääsen parhaiten kestävään kuntoon?
Tällä tarkoitan nyt esimerkiksi: 50-60kg penkistä 20-30 toistoa ja nopea toisto tahti.
Nykyään treenaan 3-4x6-10 toistoa riippuen liikkeestä.
Eli pääseekö tällä treenillä lopulta tuollaiseen jos, vaikka nostaa sitten aikanaan 150kg penkistä niin jaksaako kevyempää sitten "roiskia" nopeasti? Vai olisiko hyvä tässä vaiheessa vääntää jotain 3-4x10-1000 toistoa, jotta kroppa tottuisi tuohon tyyliin?

Pitääkö vetoremmien olla välttämättä tiukkana ranteitten ympärillä? Kun itse tilasin tämmöset ja suuren käsiaukon takia en saa noita kunnolla ranteisiin, tangon ympärille kyllä saan kieritettyä.

Pitääkö vetoremmien olla välttämättä tiukkana ranteitten ympärillä? Kun itse tilasin tämmöset ja suuren käsiaukon takia en saa noita kunnolla ranteisiin, tangon ympärille kyllä saan kieritettyä.

Ei niitä niin käytetä. Sä pujotat sen remmin pään siitä lenkistä ja kun siihen lenkin ja remmin väliin tulee silmukka, niin ranne siitä läpi. Siinä se kiristyy ihan minkälaisen tikun ympärille kyllä.

Mietin jos koittais eri liikkeis tälläst progressioo eli ottaa sellase painon et saa just vaik 10 toistoo ja sit pyrkii joka treenis tekee tasan yhden toiston lisää nii kauan et kymmenennen treenin jäljee pitäis saada 20 toistoa ja sit taas lisää painoa ja homma alusta. Mitä mieltä?

Itse olen tehnyt siten, että ekalla kerralla 3x10 ja seuraavalla 3x12, siitä seuraavalla kerralla 2,5kg lisää ja 3x8 tai 3x10, riippuen siitä kuinka kulkee. Tuossa sun systeemissä sitä painoa saa lyödä kierron alussa aina enemmän kuin 2,5kg, koska ainakin näin mutuilemalla väittäisin, että on vähän turhan kevyitä pikkukorotuksilla noi kierron ensimmäiset treenit. Lisäksi tuota progressiota en tekisi pää-/massaliikkeissä kuin äärimmäisen harvoin virkistymiseen.

Itse olen tehnyt siten, että ekalla kerralla 3x10 ja seuraavalla 3x12, siitä seuraavalla kerralla 2,5kg lisää ja 3x8 tai 3x10, riippuen siitä kuinka kulkee. Tuossa sun systeemissä sitä painoa saa lyödä kierron alussa aina enemmän kuin 2,5kg, koska ainakin näin mutuilemalla väittäisin, että on vähän turhan kevyitä pikkukorotuksilla noi kierron ensimmäiset treenit. Lisäksi tuota progressiota en tekisi pää-/massaliikkeissä kuin äärimmäisen harvoin virkistymiseen.
Juu kyllä aivan. Sitä tässä hainkin. :D Koska jotenki mun logiikka sanois et jos saat saman painon repsit nousee 10->20 ni onhan siin pakko olla tullut aika paljon gainssei niin voima kuin massa puolel? Eli ku toi olis vedetty läpi ni sais kyl aika paljo taas laittaa lisää painoa jos meinaa saman alusta aloittaa, mut sit luultavasti taas ehkä pienemmil toistoil vähä aikaa

Ei niitä niin käytetä. Sä pujotat sen remmin pään siitä lenkistä ja kun siihen lenkin ja remmin väliin tulee silmukka, niin ranne siitä läpi. Siinä se kiristyy ihan minkälaisen tikun ympärille kyllä.
No katos perkele, niinpä tietenkin. :face: Huomaa että ekat remmini ikinä.

Kuinka nopeasti palkkari alkaa vaikuttamaan?ihan perus hera+malto. Ja voiko palkkaria käyttää ennen treeniä, latarina?

Aivan ennen treeniä palkkaria on turhahko nauttia, hera ei ehdi imeytyä niin nopeasti. Jos taas tuollaista settiä käyttää esim 1h ennen treeniä, voi toimiakkin.

Kuinka nopeasti palkkari alkaa vaikuttamaan?ihan perus hera+malto. Ja voiko palkkaria käyttää ennen treeniä, latarina?

Jos hera on hydrolosaattia, niin se imeytyy aivan riittävän nopeasti, kun sen nautit vaikka 30min ennen treeniä, konsentraatti on hieman hitaampaa, mutta en usko että sillä on mitään merkitystä, ellei tavoite ole Mr.Olympia. Eli voit käyttää latarinakin, jos niin haluat. En vain tiedä, miksi käyttäisit palkkaria latarina? Malto eli sokeri imeytyy myös aivan riittävän nopeasti.

jos kahdesti viikossa käy salilla niin kannattaako tehdä yläkroppa yhtenä päivänä ja alakroppa toisena?

Ei. Kerran viikossa treenattuna lepoa on aivan turhan paljon treenin määrään nähden. Mene yksijakoisella eli koko kroppa molempina päivinä. Kierron ei tarvitse olla myöskään viikko, vaan vaikka kolmen päivän välein salille ja salipäivät ovat sitten mitä tahansa. Tästä tulee keskimäärin se pari kertaa viikossa.

Miten vitussa on mahdollista että viikko sitten kun astuin salilla vaa'alle niin se näytti 2kiloa enemmän ku tänään. Meinais sitä että olisin muka viikossa laihtunu 2 kiloa?

Miten vitussa on mahdollista että viikko sitten kun astuin salilla vaa'alle niin se näytti 2kiloa enemmän ku tänään. Meinais sitä että olisin muka viikossa laihtunu 2 kiloa?

Nesteiden vaihtelu, ruokailut yms vaikuttaa yllättävän paljon.

Pelkällä paskallakäymisellä voi lähteä 1-2kg..

Back
Ylös Bottom