Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mikä oli liikkeen nimi, jossa tehtiin pystypunnerrus tangolla seisten, mutta liike aloitettiin tangon ollessa alhaalla eikä tuossa rinnan päällä. Eli heilautetaan ensiksi tanko siihen ylös ja sen jälkeen itse pystypunnerrus liike.

Päivää. Kerron eka taustoja ja sen jälkeen huolenaiheeni joka on lihaskestävyys.

Aloitetaan siitä että olen valmistautunut jo jonkin aikaa Helsingin pelastuskoulun hakuun. Laitan perään koulun sisäänpääsyvaatimukset lihasosiosta.

Istumaan nousu (60s.) 43 krt / 0,125 pist 48 krt / 0,25 pist.
Käsinkohonta 10 krt / 0,125 pist 14 krt / 0,25 pist.
Penkkipunnerrus(60 s) 30 krt / 0,125 pist 38 krt / 0,25 pist.
Jalkakyykky (60 s.) 30 krt / 0,125 pist 34 krt / 0,25 pist.

Ja itse asiaan. Jonkin aikaa hakuihin valmistautuminen tarkoittaa kovalla innolla ja motivaatiolla noin viimeistä 6kk. Toki sitä ennenkin on tullut treenattua. Olen nyt viime kuukausien aikana pääsääntöisesti treenannut ns paikalliskestävyyttä huomioiden erityisesti testeissä olevat suoritteet. Treeni on siis perustunut kestävyyteen, maitohapon sietoon. Jos jotain kiinnostaa niin tyylillä 3-4 x 15-30. Viime kuukausien aikana kehitys on ollut tyydyttävää ja on jaksanut jopa hymyillä treenin jälkeen. Esimerkki 1. Penkki on kehittynyt sieltä jostain hyvin pienistä painoista nyt sinne 50kg paikkeille jolla olen muutaman viime kerran jaksanut tehdä hyviä hapottavia 15-30 toiston sarjoja. Esimerkki 2. Muistan vielä kun jaksoin kyykätä testipainoilla (45kg) alle minuttissa noin 35 toistoa ja tehdä saman heti perään. Joku kuitenkin kysyy ruokavaliosta; olen armeijassa. Kaikki jotka sen ovat käyneet tietävät mitä mukella on tarjottavana. Ihan ok suht monipuolinen ruoka suht säännöllisin väliajoin + iltaisin mahdollisesti lisäproteiinia joka on usein tonnikala. Lepoa koitan harrastaa hyvänmaun rajoissa, että kroppa jaksais taas seuraavan treenin täysillä. Tämä ei kuitenkaan aina ole onnistunut, usein tulee vedettyä välipäiville lenkki. Fyysinen juoksukunto on ihan ok (cooper n.3000m) ja jaksaa juosta hyviä perus 5km lenkkejä. Nyt mennään ongelmaan. Muutama viime viikko on ollut ihan paskaa treenin kannalta, lihaskestävyys on jotenkin romahtanut, ei jaksa painaa vaikka olis kuinka hyvällä fiiliksellä. Taso on siis laskenut hurjasti, tuntuu siltä kuin olisi alussa treenin kanssa. Joo, olen miettinyt voisko se olla esim ylikuntoa mutta en jaksa uskoa koska tuntuu siltä että on treenannut kuitenkin liian "vähän". Ylikuntoon pääsee jos treenaa kovaa ilman lepoa, näin olen ymmärtänyt. Ja ravinnosta ei voi olla kysymys, tulee syötyä joka päivä hemmetin hyvin. Nyt pari kyssäriä. 1. osaako kukaan fiksu ja filmaattinen kaveri heittää arpaa edes lähelle, mistä voi olla kysymys ja mitä kannattais kokeilla/tehdä seuraavaksi asian selvittämiseksi, sitä kun on itse vaikea nähdä mikä voi olla vikana. 2. Ns. paikalliskestävyys kehittää nimenomaan sitä tiettyä lihasryhmää mille se reeni sitten ikinä kohdistuukin, jolla olen viimeiset pari kuukautta reenannut. Onko fiksua alkaa treenaa vuoroviikoin paikalliskestävyyttä (perus salitreeni, kroppa läpi) ja toisella viikolla yleistä lihaskestävyyttä (esim crossfit, muu hiit-treeni)?

Kiitos jo etukäteen rakentaville ja asiallisille vastauksille ja neuvoille.

Pari pikkusta juttua jokka vähän askarruttaa..

Olen käynyt salilla jonkin aikaa tehden kultaista 6. Halua päivittää uuteen, mutta millaiseen? Tarkoitus alkaa käydä 4 kertaa viikossa salilla. Tarkoitus ei ole kehittää massa mutta sitähän väkisin tulee. Jos jollakin olisi tiedossa joku hyväksi kokema 2 tai 4-jakoinen ohjelma niin laittaisi linkkiä.

Kiitän :D

Pari pikkusta juttua jokka vähän askarruttaa..

Olen käynyt salilla jonkin aikaa tehden kultaista 6. Halua päivittää uuteen, mutta millaiseen? Tarkoitus alkaa käydä 4 kertaa viikossa salilla. Tarkoitus ei ole kehittää massa mutta sitähän väkisin tulee. Jos jollakin olisi tiedossa joku hyväksi kokema 2 tai 4-jakoinen ohjelma niin laittaisi linkkiä.

Kiitän :D

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

TAI

http://www.pakkotoisto.com/treeni/53842-2-jakoinen-ohjelma/

Moro. Osaisko joku viisaampi valaista mikä mun jaloissa on vikana. Esim. Jos teen prässissä lämmitelyä pelkällä kelkalla 20 toistoa niin tuntuu, että veri loppuu kesken tai että menee maitohapoille jalat? Sarjaa teen 3x10x80kg prässiä ja salilla oon käyny n.puoli vuotta. Ennen salilla käymistä en oo harrastanut mitään muuta kuin tupakan polttamista. Muissa liikeissä ei oo vastaavaa ongelmaa...

Tällänen asia askarruttanut jo hetken aikaa.

Miten porukka, joilla on pysynyt paino aina suht. samoissa on kehittynyt vuosien varrella? Onko ekan vuoden "aloittelija kehityksen" jälkeen sali ura ollu yhtä junnaamista, vai onko tullut ns. kehityspyrähdyksiä tai ihan vaan tasasta menoa piiiikkuhiljaa hyvää tulee ollut vai mites?

You kidding me? Ei kenkiä voi ostaa netistä. Ei kuitenkaan sovi jalkaan.

Niin ja näin. Mulla ainakin kävi hyvä tuuri ja sopi, onhan sitä vaihtoehtona myös ottaa muutamaa eri kokoo ja palauttaa väärän kokoiset. Oli mulla myös ainut vaihtoehto opiskelijabudjetilla tuo sports directi.

Tällänen asia askarruttanut jo hetken aikaa.

Miten porukka, joilla on pysynyt paino aina suht. samoissa on kehittynyt vuosien varrella?

Mulla ei ole paino pysyny aina suht samana, mutta vastaan silti. Sillä mun kavereilla on. Erään tulos on kahden vuoden jälkeen penkistä 102,5kg. Muilla paljon pienempi penkki. Ja tottakai muutkin liikkeet on todella pienet suhteessa treenimäärään. Rohkeasti vain syklittelemään bulkkia vaikkapa 2-3kk bulk, 1kk diet.

You kidding me? Ei kenkiä voi ostaa netistä. Ei kuitenkaan sovi jalkaan.

Mulla on neljät adidaksen kengät, kaikki tasan samaa kokoa. Samoin esim. Chuck Tayloreille tiedän oikean koon sovittamatta. Sitten on vielä se mahdollisuus että sovittaa kaupassa ja sitten tilaa netistä jos saa halvemmalla tai esim. värissä jota ei kaupassa ollut.

Neuvoja miten saada hauisten epätasapaino pois? Elikkäs oikean käden hauis on paljon pienempi ja erimuotoinen kuin vasen..Olen kyllä oikeakätinen, mikä on harvinaista, että oikea hauis on sitten se pienempi..Vinkkejä treeniin?

Olen laihduttanut tässä nyt reilun puolivuotta, ja painoa on tippunutkin 15kg. Vieläkin on kyllä ylimääräistä (190cm 102kg), mutta alkaisin mielelläni kasvattamaan lihaksia entisen ihran tilalle. Aloitan nyt taas pitkästä aikaa treenaamaan salilla, mutta olisiko järkevintä:

1. Vedellä edelleen miinuskaloreilla loputkin ekstrat pois ja treenata säilyttääkseen edes vähän lihaksia

2. Syödä kulutuksen verran, vai

3. Siirtyä pluskaloreille hakemaan tosissaan lihasmassaa ja dieetata ekstrana tulevat läskit myöhemmin pois?

Se riippuu täysin sinusta. Haluatko enemmän läskiä pois vai lihasta lisää. Jompi kumpi pitää valita. Jos on pitkään taukoa ollut/ei kauheasti salitaustaa, niin vähän on ehkä mahdollista saada lihasta samalla kun läskiä lähtee, mutta määrä on korkeintaan pieni. Myös nykyinen rasva% vaikuttaa päätökseen. Jos rasva% on korkea, niin suosittelisin painon pudotusta, sillä omasta kokemuksesta voin kertoa että ei tämä hääviä ole alkaa hävittämään tätä läskikerrosta. Jos rasva% on korkea niin proteiinit korkealla, kalorit reilusti miinukselle ja kovaa treeniä.

Tietenkin jos nykyinen rasvan määrä+tuleva rasvan määrä ei haittaa, niin ei muutaku bulkki päälle ja lihasta takomaan.

Jos rasva% on korkea niin proteiinit korkealla, kalorit reilusti miinukselle ja kovaa treeniä.

Kiitos! Rasvaprosentti on 28, eli korkeahan tuo on. Onko 2g proteiinia per rasvaton painokilo hyvä määrä? Miinuksilla lähden yrittämään, kyllä tuo 100kg paino nyt rikkoa täytyy kun näin lähelle on tultu :rock:

Back
Ylös Bottom