Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Hienoa, tämän haluisinkin kuulla. Ihmettelen vain, kun muualla lähes järjestään pidetään kipua negatiivisena asiana. Miten erottaa terveen lihaskivun (rasituksen) ja epäterveen kivun toisistaan?
Ei kukaan nyt lihaskipua maven jälkeen pidä huonona asiana. Eri asia jos on alaselän ranka kosketusherkkä tai koskee liikuttaa tms. Kyllä sä nyt itekin tiedät miltä tuntuu, kun paikat on vaan jumissa verrattuna siihen ku joku on menny paskaks.

Mikä olisi proteiinijauhojen ja kreatiinin jälkeen seuraava lisuke jota kannattaisi kokeilla? Tuoteselosteen mukaan tuossa palautusjuomajauhossa on jo glutamiinia ja leusiinia joten niitä ei kai sitten enää erikseen tarvita? Eli mitkä järkevät vaihtoehdot jää jäljelle ja mikä olisi se jota kannattaa kokeilla.

Mikä olisi proteiinijauhojen ja kreatiinin jälkeen seuraava lisuke jota kannattaisi kokeilla? Tuoteselosteen mukaan tuossa palautusjuomajauhossa on jo glutamiinia ja leusiinia joten niitä ei kai sitten enää erikseen tarvita? Eli mitkä järkevät vaihtoehdot jää jäljelle ja mikä olisi se jota kannattaa kokeilla.

Beeta-alaniini, malto, bcaa. Beeta-alaniini blokkaa maitohappoja ja aiheuttaa erittäin miellyttävää kihelmöintiä. Malto on nopeaa hiilaria, auttaa ainakin itsellä palautumisessa tai sitten luulen omiani. Kun palautuminen nopeutuu, on mahdollista treenata useammin. Bcaa on haaraketjuisia aminohappoja; Leusiini, Isoleusiini ja valiniini. Juodaan/syödään yleensä treeniä ennen/aikana, pystyy treenaamaan kovempaa ja jaksamaan treenit paremmin. Estää myös lihasten hajoamista.

Noita itse lähtisin järkeilemään. Nuo ovat omia havaintojani, eikä perustu tieteelliseen faktaan ja voi olla osittain/täysin placeboa. Se, että palkkarissasi on leusiinia ja glutamiinia, ei tarkoita, että sitä olisi mitenkään erityisen merkittävästi.

Magnesium, sinkki, d-, b-, ja c-vitamiinit.

Hei! Minulla on salitaustaa nyt noin 1-1.5v josta viimeiset 2-3kk ns. tosissaan. Olen nyt nostanut parissa kuukaudessa painon n. 75kg -> 80kg. Olen tyytyväinen painooni, tosin ei haittaa vaikka olisi 85 pintaankin, mutta rasvaa onkin ihan liikaa, ehkä noin 20%. Pituutta 180 ja ikää 23v. Jos tavoitteena olisi olla 2014 kesällä mahd hyvässä kunnossa, millaista dieetti/bulkki aikataulua suosittelisitte? Vai pyrinkö vain treenaamaan tässä nyt nämä kuukaudet aktiivisesi +- 0 kulutuksella, ja sitten pari kk ennen kesää dieetti päälle? Minulla ei ole kokemusta suunnitelmallista dieetistä aikaisemmin.

Kiitos!

Hei! Minulla on salitaustaa nyt noin 1-1.5v josta viimeiset 2-3kk ns. tosissaan. Olen nyt nostanut parissa kuukaudessa painon n. 75kg -> 80kg. Olen tyytyväinen painooni, tosin ei haittaa vaikka olisi 85 pintaankin, mutta rasvaa onkin ihan liikaa, ehkä noin 20%. Pituutta 180 ja ikää 23v. Jos tavoitteena olisi olla 2014 kesällä mahd hyvässä kunnossa, millaista dieetti/bulkki aikataulua suosittelisitte? Vai pyrinkö vain treenaamaan tässä nyt nämä kuukaudet aktiivisesi +- 0 kulutuksella, ja sitten pari kk ennen kesää dieetti päälle? Minulla ei ole kokemusta suunnitelmallista dieetistä aikaisemmin.

Kiitos!

+-0 kulutushan on teoriassa aika hyödytöntä, koska silloin ei rasva pala, eikä lihas kasva, kun et liho tai laihdu. Tosin käytännön tasolla tuo +-0 on aika hankala saavuttaa. Tuo bulkin/dieetin ajoitus taas on omasta itsestäsi kiinni: haluatko nyt takoa lisää lihaa ja rasvaa ja pitää pidemmän dieetin myöhemmin vai nyt dieetata hiukan rasvoja ja pitää talvella bulkin ja keväällä dieettailla hetken.

Teoriassa kannattaa painoa pudotella 0.5kg/vko, joten 2kk aikana voit pudottaa noin 4-5kg + nesteet. Jos r% on 20%, niin kivasta kesäkunnosta riippuen aikaa voi mennä yli 2kk.

+-0 kulutushan on teoriassa aika hyödytöntä, koska silloin ei rasva pala, eikä lihas kasva, kun et liho tai laihdu. Tosin käytännön tasolla tuo +-0 on aika hankala saavuttaa.

Niin... ei se paino itselläni ainakaan ihan hirveästi heilu, jos nyt ei joka tunti sitä painoa punnitse. Toisaalta 0-kulutuksella voidaan kyllä kasvattaa lihasta, mutta jos paino pysyy vakiona niin se tarkoittaa vain sitä, että myös rasvat ovat pienentyneet. Periaatteessa oikealla ruokavaliolla pystyy teoriassa lihaskasvun maksimoimaan ilman ylimääräisen rasvan kertymistä, mutta koska maailma ei ole aivan yhtä täydellinen kuin teoria, niin helpommalla pääsee kun antaa kaikkia rakennuselementtejä lihaksistolle riittävästi, niin ei jää epäselväksi mikä se "puuttuva" palanen on ollut.

Niin... ei se paino itselläni ainakaan ihan hirveästi heilu, jos nyt ei joka tunti sitä painoa punnitse. Toisaalta 0-kulutuksella voidaan kyllä kasvattaa lihasta, mutta jos paino pysyy vakiona niin se tarkoittaa vain sitä, että myös rasvat ovat pienentyneet. Periaatteessa oikealla ruokavaliolla pystyy teoriassa lihaskasvun maksimoimaan ilman ylimääräisen rasvan kertymistä, mutta koska maailma ei ole aivan yhtä täydellinen kuin teoria, niin helpommalla pääsee kun antaa kaikkia rakennuselementtejä lihaksistolle riittävästi, niin ei jää epäselväksi mikä se "puuttuva" palanen on ollut.

Jos kalorit on tasan kulutuksen mukaan, niin eihän silloin voi minun matematiikkani mukaan lihas kasvaa, koska ei ole ylimääräistä energiaa, vaan kaikki palaa kulutukseen.

Jos kalorit on tasan kulutuksen mukaan, niin eihän silloin voi minun matematiikkani mukaan lihas kasvaa, koska ei ole ylimääräistä energiaa, vaan kaikki palaa kulutukseen.
Tässä ei matematiikan kanssa ole mitään tekemistä. Jostain syystä kaikki aloittelijat luottavat kuin muuriin perinteisiin -500kcal=dietti, +500kcal=bulkki, +-0=ei mitään. Ei siinä, itellä oli aikanaan sama vika. Fakta on, että n. +-0 kaloreilla päivässä keskimäärin (vaihtelee, ei kukaan voi syödä päivittäin tasan oman kulutuksensa verran) kulutukseen nähden saat lihasta ja pudotat rasvaa treenin ollessa kunnossa, yli 20% rasvoissa vieläkin selkeämmin. Nämä tapahtuvat vain hitaammin, kuin jos keskityttäisiin vain yhteen asiaan (bulkki,dietti).

Foreveryoungille: Ei ole edes paskavaihtoehto yrittää pitää painoa about samoissa noilla rasvoilla. Jos vielä esim. treenipäiville lisäilet hiilaria että jaksaa+välipäiviltä voi poistaa vähän niin ihan hyvä tapa. Itsellä on toiminut paljon paremmin kun perinteiset bulkki/dietti kikkailut, ei tarvi olla läskinä puolet vuodesta.

Eilen oli selkätreenit, väsytti, voimat oli kateissa, ja treenin arvosanaksi tuli ehkä 5,5/10, maksimissaan 6. Selässä ei tänään tunnu yhtään siltä kun olisin tehnyt eilen sille yhtään mitään. Latsit korkeintaan ihan vähän jumissa. Kaveri kysyi jos tulen vetämään hänen kanssaan selkätreenin tänään illalla. Onko järkeä mennä?

Eilen oli selkätreenit, väsytti, voimat oli kateissa, ja treenin arvosanaksi tuli ehkä 5,5/10, maksimissaan 6. Selässä ei tänään tunnu yhtään siltä kun olisin tehnyt eilen sille yhtään mitään. Latsit korkeintaan ihan vähän jumissa. Kaveri kysyi jos tulen vetämään hänen kanssaan selkätreenin tänään illalla. Onko järkeä mennä?

Ei

Tässä ei matematiikan kanssa ole mitään tekemistä. Jostain syystä kaikki aloittelijat luottavat kuin muuriin perinteisiin -500kcal=dietti, +500kcal=bulkki, +-0=ei mitään. Ei siinä, itellä oli aikanaan sama vika. Fakta on, että n. +-0 kaloreilla päivässä keskimäärin (vaihtelee, ei kukaan voi syödä päivittäin tasan oman kulutuksensa verran) kulutukseen nähden saat lihasta ja pudotat rasvaa treenin ollessa kunnossa, yli 20% rasvoissa vieläkin selkeämmin. Nämä tapahtuvat vain hitaammin, kuin jos keskityttäisiin vain yhteen asiaan (bulkki,dietti).

Jos tavoitteena on kasvattaa lihasmassaa pitkällä tähtäimellä, niin eiköhän se ole kaikista viisain ratkaisu olla joku bulkilla tai dieetillä? +-0 nysväilyssä kuluu vain aikaa, vaikka sillä aikaa voisi polttaa rasvaa ja saada lihasta, niin uskoakseni bulkki/dieetti ovat erikseen tehokkaampia ratkaisuja.

Ei, en omaa liiempää kokemusta asiasta. Kannattaa lukea Hulkin ruokavalion nyrkkisäännöt osa 2, jos uskoo, että Utti mitään tietää.

Ärsyttävän rannevamman takia normaali salitreeni on nyt useamman viikon telakalla. Ajattelin, että sinä aikana voisi treenailla jalkoja ja erityisesti vahvistaa keskivartaloa. Onko keskivartalolle jotain hyviä treeniohjelmia/-ohjeita? Gymlogit 39&40 on jo huomioitu.

Siitä vaan. Et varmasti kuole siihen.

Jos tavoitteena on kasvattaa lihasmassaa pitkällä tähtäimellä, niin eiköhän se ole kaikista viisain ratkaisu olla joku bulkilla tai dieetillä? +-0 nysväilyssä kuluu vain aikaa, vaikka sillä aikaa voisi polttaa rasvaa ja saada lihasta, niin uskoakseni bulkki/dieetti ovat erikseen tehokkaampia ratkaisuja.

Ei, en omaa liiempää kokemusta asiasta. Kannattaa lukea Hulkin ruokavalion nyrkkisäännöt osa 2, jos uskoo, että Utti mitään tietää.
Niin, varmasti puhtaalla bulkilla tulet helpommin saamaan lihasta mitä keskimääräsellä ~+-0 vko tasolla, mutta samalla tulee läskiäkin. Täähän on priorisointi kysymys, ja kun en itse ole menossa lavalle niin mulle on aika sama jos oisin saanut vaikka vuodessa eri bulkki+dietti hässäköiden jälkeen 0.134kg enemmän lihasta. Puhumattakaan nyt siitä, että mulle itselleni tämä nykynen tyyli on tuottanut parempia tuloksia mitä muutaman vuoden takanen bulkki+dietti.

Edelleen, eri ihmisille sopii erilainen tyyli ja ite oon tyytyväinen ettei tartte erikseen vedellä diettejä kun voi periaatteessa about samalla ruokavaliolla vedellä läpi vuoden. Perusideahan tässä omassa tyylissä on nostaa kaikki ylimääräinen paino lihaksena (treenipäivinä pieni plus/väli pieni miinus jne.)

Tänään rupesi dieetti vituttamaan, joten päätin että kokeilen seuraavaa . 2 viikkoa bulkkia ja 1 viikko dieettiä.
Minkähän laista ohjelmaa suosittelisitte? Tarkoituksena on hankkia lihasta ja voimaaa!!

Onko kokemuksia muilla tuosta syklittelystä?

Tänään rupesi dieetti vituttamaan, joten päätin että kokeilen seuraavaa . 2 viikkoa bulkkia ja 1 viikko dieettiä.
Minkähän laista ohjelmaa suosittelisitte? Tarkoituksena on hankkia lihasta ja voimaaa!!

Onko kokemuksia muilla tuosta syklittelystä?

Kannattaa vähän pitempiä välejä piettää. Et kerkeä tuossa 2 viikossa kehittyä oikeen mihinkään suuntaan. Miten ois 2kk ja 1kk?

Back
Ylös Bottom