mavesta simmonen kyssäri et mitä tarkotusta varten tehdään erilaisia vetoja? Niiku toi normaali ja sit sumo.. Itte teen sillai että jalkapöytien ulkoreunat ovat tangossa siinä kohdalla mistä alkaa karhennukset ja kun laskeudun tangolle niin asetan kädet sopivaan kohtaan, joka mulla on aivan reisien vieressä. Ajattelin vaan että onkohan väliä millä tyylillä vetelee mavea.. Sumoa en oo koskaan kokeillu..nytteen voimaohjelmalla, niin onkohan toi mun tekemä tyyli enemmän bodi tyylistä? Hyvin on potkinu ainakin mulla toi.. Liikkuuko sumola suuremmat raudat?
Sumo on enemmänkin puhtaasti voimanostojuttu.
Jos on tarvittava liikkuvuus+välitykset niin sumolla saa paremmat nivelkulmat ja lyhyemmän nostomatkan kuin perinteisellä tyylillä. Sumoveto myös siirtää rasitusta enemmän jaloille ja selkä pysyy huomattavasti pystymmässä. Hyvin lähellä leveää voimanostokyykkyä siis.
Anyways, jos et ole mihinkään kisoihin menossa tai yleensäkään treenaa puhtaasti voimanostoa niin perinteinen veto on luultavasti kropan kehityksen kannalta parempi ja myös teknisesti helpompi vaihtoehto. Kokeiles näin:
- asento niin, että kantapäiden väliin jää 2 nyrkinleveyttä ja varpaiden väliin 4(tuo on sellainen perus nyrkkisääntö, kokeneempana voit säätää mieltymysten mukaan)
- kädet siten, että jännityksessä ne menee suorana alaspäin, ei siis liian leveälle(ei myöskään niin kapealle, että tulee kitkaa reisistä)
- irroitus siten, että tanko keskellä jalkapöytää, paljon happea, vatsa jännityksessä,
alaselkä suorana, hartiat ja kädet rentoina, irroita jaloilla eli yritä painaa kantapäitä läpi lattiasta
- oikaise lantio, kun tanko on polvissa
- vedä lopussa hartiat taakse/yläselkä suoraan
- älä yritä laskea tankoa hitaasti alas, vaan enemmänkin tiputat sen semihallitusti
- älä pompauta vaan vedä joka toisto pysäyttämällä, alhaalla aina uudet hapet
Nuo siis perinteiseen tyyliin, joka sun kannattaisi opetella ennenkuin lähdet mitään sumovetoa kikkailemaan.