Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En ole itse koskaan maastavetoa kokeillut mutta uudenohjelman mukana sitäkin pitäisi nyt kokeilla. Minkälainen tekniikka pitää olla ettei riko selkää? Selkäsuorana niin ei käy mitään tapaturmia?

Suosittelisin kysymään jotain jolla on tekniikka hallussa tsekkaa sun tekniikan. Jos sen opettelee väärin nii on vaikea korjata ja paikat tulee sit särkymään kun painot kasvaa.

En ole itse koskaan maastavetoa kokeillut mutta uudenohjelman mukana sitäkin pitäisi nyt kokeilla. Minkälainen tekniikka pitää olla ettei riko selkää? Selkäsuorana niin ei käy mitään tapaturmia?

Selkä ehdottomasti suorassa.

Ekoina kertoina kannattaa tanko asettaa peilin eteen niin (jos mahdollista), että näet itsesi peilistä sivuttaissuunnassa. Levytangon pää kohti peiliä siis. Näin pystyt tarkkailemaan peilistä että varsinkin yläselkä pysyy suorana. Maastavedon oikeanlainen selkä suorana -tekniikka voi tuntua aluksi kummalliselta, mutta siihen tottuu pian.
Pienet painot ja pitkiä sarjoja aluksi.

Paikan päällä kannattaa tietenkin myös kysyä kokeneemmalta mavettajalta neuvoja.

Perkele! Koko illan miettinyt millä ohjelmalla lähtisi uuteen viikkoon, kun tuo ensimmäinen treeniviikko oli vähän tuollaista lihasten verryttelemistä ja saliin tutustumista. Tulin loppujen lopuksi siihen päätökseen, että koko kesän vedän Arnoldin kultaisella kuusikolla, koska se on 1.tarpeeksi simppeli kaltaiselleni aloittelijalle 2. monipuolinen ja 3. koska arska. Katsoin ulkomaalaisiltakin foorumeilta ja siellä sanottiin että ainakin aloittelijoille todella hyvä, mutta kokeneemmille vähän turhan suppea ehkä. Eli juuri minulle sopiva.
Eli ilmeisesti joka toinen päivä treeniä. Ajttelin, että treenaan neljä kertaa viikossa(ma,ti,to,la), pakko treenata maanantaina ja tiistaina kun sali ei ole auki sunnuntaina. Jos saan sen ovikortin niin sitten pääsen treenaamaan siten että joka toinen päivä on lepo.
Kuitenkin ajattelin, että onko missään elävää esimerkkiä henkilöstä joka on tällä hankkinut lihasta, kun jengi ei ainakaan itse usko että arska olisi tällä treenannut?

Heissan oisko antaa mitään hyviä vinkkejä lihaskunnon parantamiseen ja massan lisäykseen aloittelijalle? Olen mitoiltani 185/72 ja se mitä tällä hetkellä on luun päällä, niin on pääasiassa lihasta. Suurin ongelmani on se, että minulla on kova aineenvaihdunta, enkä saa massaa nousemaan millään, enkä siten myöskään lihaksi tulemaan. Ammattini puolesta liikun todella monipuolisesti päivän aikana, ja ylävartalon lihaskuntoa tulee treenattua jokapäivä töiden lomassa mm kiviennostelemisella(taispa tuota jokupäivä jo mennä toisellekymmenelletuhannelle päivän nosto saldo) , säkkien nostelulla 25-40kg,askelia tulee vähintään se 10k päivässä, juoksua, hölkkää, ja kaikenlaista muuta monipuolista liikuntaa. Joku arvata saattaa, että olen siis maatilalla töissä. 4-5 kertaa päivässä tulee syötyä monipuolisesti ja paljon! Töiden jälkeen säännöllisen epäsäännöllisesti olen yrittänyt vielä käsipainoilla, lenkkiä, punnerruksia, vatsoja yms, mutta ei tuossa nyt oikeen tulosta tule. Ja yksi ongelma on myös se, että en kerkiä yleensä salilla käymään johtuen työajoista, että tarkoitus olisi ihan kotikonsteilla mennä, mutta voisin koittaa muuttaa työjärjestelyjä niin, että pääsisin edes kaksi kertaa viikossa ihan oikeasti salille. Armeija aikana tuli käytyä viimeksi oikeasti salilla, ja silloin nostin ekaa kertaa eläessäni penkistä 65kg ja kun 4kk tuli ravattua siellä niin nousi n.90kg penkistä. Nyt ei ole edes tietoa paljonko nousee, kun en salille ole päässyt :D

- - - Updated - - -

Niin ja ikää on 23v.

Tarvitseeko jalkatreeneihin välttämättä muita liikkeitä kuin:Kyykky 10-15 sarjaa,Reidenkoukistus 3-6 sarjaa, reidenojennus 3-6 sarjaa ja pohkeet 3-6 sarjaa? Lähinnä kiinostais tietää voinko kehittää optimaallisesti jalkoja(kasvattaa lihasmassaa)pelkällä kyykyllä+eristävät liikkeet, eli ilman prässejä ja hack:kia?:david:

Tarvitseeko jalkatreeneihin välttämättä muita liikkeitä kuin:Kyykky 10-15 sarjaa,Reidenkoukistus 3-6 sarjaa, reidenojennus 3-6 sarjaa ja pohkeet 3-6 sarjaa? Lähinnä kiinostais tietää voinko kehittää optimaallisesti jalkoja(kasvattaa lihasmassaa)pelkällä kyykyllä+eristävät liikkeet, eli ilman prässejä ja hack:kia?:david:

Kyykkyä 10-15 sarjaa?!

Riippuu jaosta. Tottakai voi jo pelkällä kyykylläkin saada lihaa jalkoihin. Takareiskoille ois hyvä kanssa saada SJMV, mutta riippuu ihan nyt siitä jaosta.

Tänään tullu spämmittyä vähän liikaakin tänne kun uusia kysymyksiä herää jatkuvasti, mutta eipä ole muutakaan paikkaa missä kysyä. Kuntosalillani on tämmöinen laite (http://www.libertyfitnesssystems.com/wp-content/uploads/2013/01/LFBRICP_CMYK_3001.jpg), niin onko tuo hyvä korvike vinopenkille, kun ei ole kuin yksi vinopenkki kokosalilla niin se tuppaa olemaan aina varattuna?

Edit: Mikä tuon nimi edes on? :D

Sellasta mietin et onko järkee treenata 2 jakosella 6 kertaa viikossa, vai pitäskö tyytyä siihen neljään vaikka aikaa ja motivaatiota riittäisi kuuteenkin? Siinähän tulis treenattua kaikki lihat 3x viikkoon eli saman verran kun yksijakoisessa jota olen nyt vääntänyt mutta treenipäivät lisääntyisi.

Sellasta mietin et onko järkee treenata 2 jakosella 6 kertaa viikossa, vai pitäskö tyytyä siihen neljään vaikka aikaa ja motivaatiota riittäisi kuuteenkin? Siinähän tulis treenattua kaikki lihat 3x viikkoon eli saman verran kun yksijakoisessa jota olen nyt vääntänyt mutta treenipäivät lisääntyisi.

Jos haluat treenata useammin, niin tee kolmejakoisella Työntävät/Vetävät/Jalat -jaolla. Voit pitää lepopäivän joka kierron välissa tai sitten voit vetää kaksi kiertoa putkeen, jos tuntuu siltä.

Tänään tullu spämmittyä vähän liikaakin tänne kun uusia kysymyksiä herää jatkuvasti, mutta eipä ole muutakaan paikkaa missä kysyä. Kuntosalillani on tämmöinen laite (http://www.libertyfitnesssystems.com/wp-content/uploads/2013/01/LFBRICP_CMYK_3001.jpg), niin onko tuo hyvä korvike vinopenkille, kun ei ole kuin yksi vinopenkki kokosalilla niin se tuppaa olemaan aina varattuna?

Edit: Mikä tuon nimi edes on? :D

Tuo taitaa olla hammer-kone en ole ihan varma mihin tuo ottaa, ainakin ojentajiin, rintaan ja selkään.
EI korvaa vinpenkkiä, vinopenkki ottaa rinnan ylä-osaan, ja vinopenkissä tanko tulee myös rinnan yläosaan.
jos teet vinopenkkiä, älä tee sitä virhettä että penkki tulee liian ylös, sillon se menee olkapäille ja muille, ehkä mahd. loukkaantumis riski.
Itse teen salillani smithissä, ja pistän vinopenkin ihan vaakatasoon ja nostan sen ylös vaan ekaan pykälää.

- - - Updated - - -

Lihas kasvaa levossa MAX 6 kertaa viikossa.

Carpowerfulilla on ainakin hyvä ammatti, pisteet sille:rock: Ongelmana varmaan juuri tuo onkin eli kulutus on aivan järjetön, epäilen että tuolla työmäärällä ja siihen satunnaiset liikunnat on kulutus varmaan jossain 4000-5000kcal hujakoilla. Mene Kalorilaskuri.com, osta sieltä käyttöaikaa ja kato miten energiaa kuluu ja paljonko sitä saat. Sitten vaan lisäät kaloreita. Myös kotijumpalla saat varmasti hyvän kunnon, mutta jos haluat kasvattaa lihasta niin sit salille. Tai sitten ostat himaan levytangon, 150kg levypainoja, kyykkytelineen ja penkin:puntti:

Heissan oisko antaa mitään hyviä vinkkejä lihaskunnon parantamiseen ja massan lisäykseen aloittelijalle? Olen mitoiltani 185/72 ja se mitä tällä hetkellä on luun päällä, niin on pääasiassa lihasta. Suurin ongelmani on se, että minulla on kova aineenvaihdunta, enkä saa massaa nousemaan millään, enkä siten myöskään lihaksi tulemaan. Ammattini puolesta liikun todella monipuolisesti päivän aikana, ja ylävartalon lihaskuntoa tulee treenattua jokapäivä töiden lomassa mm kiviennostelemisella(taispa tuota jokupäivä jo mennä toisellekymmenelletuhannelle päivän nosto saldo) , säkkien nostelulla 25-40kg,askelia tulee vähintään se 10k päivässä, juoksua, hölkkää, ja kaikenlaista muuta monipuolista liikuntaa. Joku arvata saattaa, että olen siis maatilalla töissä. 4-5 kertaa päivässä tulee syötyä monipuolisesti ja paljon! Töiden jälkeen säännöllisen epäsäännöllisesti olen yrittänyt vielä käsipainoilla, lenkkiä, punnerruksia, vatsoja yms, mutta ei tuossa nyt oikeen tulosta tule. Ja yksi ongelma on myös se, että en kerkiä yleensä salilla käymään johtuen työajoista, että tarkoitus olisi ihan kotikonsteilla mennä, mutta voisin koittaa muuttaa työjärjestelyjä niin, että pääsisin edes kaksi kertaa viikossa ihan oikeasti salille. Armeija aikana tuli käytyä viimeksi oikeasti salilla, ja silloin nostin ekaa kertaa eläessäni penkistä 65kg ja kun 4kk tuli ravattua siellä niin nousi n.90kg penkistä. Nyt ei ole edes tietoa paljonko nousee, kun en salille ole päässyt :D

- - - Updated - - -

Niin ja ikää on 23v.

Mulla on kans nopea aineenvaihdunta mut olen saanut 7kg 3kk pelkkää lihasta, +kalorit on kova sana! (ja tietenki proteiini ettei tuu vaa läskiä)

Lihaskasvu vaatii: 2grammaa proteiinia per painokilo (painokilosta voi laskea pois rasvat jos jaksaa tai jos tietää rasva prosentin)
Sekä kovaa treeniä, treenissä lihakseen tulee mikrohalkemia jotka sit elimistö korjaa proteiiniilla, tehden lihaksesta isomman. tästä syystä treenin jälkeen n. 1-2 tuntia on hyvä syödä protskua, sekä kun menee nukkumaan. Lihas kasvaa levossa
Hyviä proteiini lähteitä: Maitorahka (hitaita, sopii iltapalaksi, ja vähän joka rakoon.), lihat (Kana yks parhaimpia, sekä meetvursti, eli leikkeleet esim. voi korvata hevosella nam), kala, tonnikala (jos massaa haluat niin öljyssä), kananmunat (6-8g protskua per muna, mutta näissä on muita hyviä aineita! syö myös keltuainen jos haluat massaa), maitotuotteet.
Syö plussakaloreilla, selvitä kalorikulutuksesi (google), +kalorit = massaa ja -kalorit = läskiä pois.
hiilihydraatteja että jaksaa painaa läpi päivän.

Siinä oli ruokapuoli sitten treeni

Tällä pääsee vauhtii: Youtube -> Gymlog
Yli +40 jaksoa treenaamisesta, lisäksi mukana on 15min treenejä että kiirellisetkin ihmiset ehtii treenaa!
Kun tietää mitä tehää salilla voi saman tyylistä tehdä kotona.
Tuolta lisää liikkeitä:
Male Muscle Map
- Klikkaat vaa sitä lihasta mitä haluut isontaa, ja sinne tulee kaikkee tietoa SEKÄ Movement ja siittä klikkaat liikkeet auki.
PS. Ei se ei ole lihas! (ymmärrät kyl, ja älä huoli et varmasti ollut ainoa)

Keskity lihakseen, älä painoihin. Lihas tekee sen työn ei painot.
Muista: lihaksella liikkeeseen.
Muista myös: lihaskasvu on hidasta puuhaa aina 1-2vuoden tähtäimellä! ei ole kärsimättömien laji!
Good luck!

- - - Updated - - -

Onko vaarallista kun oikean puoleinen polvi napsuu melko äänekkäästi kyykätessä, varsinkin kun tekee yhden jalan kyykkyjä.Semmoinen pamaus vaan aina kuuluu mutta ei se ei olenkaan satu, ääni vain kuuluu. Rupeaa vaan vähän pelottamaan että milloinka sieltä jokin posahtaa =/

Mika Nyyssöläkin saon tästä että antaa paukkua vaan, sitkut sattuu niin lääkärille.
TOSIN kannattaa varmaa alkaa pyörittää polvetauki niin varmaa loppuu paukkuminen, polvet yhteen, kädet polville, ja alat pöyrittää polvia yhdessä myötä- ja vastapäivään.
vitun dorkan näköstä, mut ei ainakaan mene polvet rikki!

Morjes.

En ole vielä ehtinyt lääkärille soittamaan,mutta kyselen täällä tietäisikö kukaan vastausta...

Eli minulla oli 2vuotta sitten rytmihäiriöitä joiden vuoksi kävin lääkärissä ja erilaisissa tutkimuksissa. Lopuksi todettiin ettei vakavempaa ole ja en tarvinnut edes lääkitystä.
Viime ja tänä vuonna minulla on ollut EKG-vuorokauden sydämen seuranta varmuuden vuoksi.

Tällä viikolla sitten tämän vuoden kontrollista tuli tulos, ja siinä oli että minulla on: poikkeuksellisen runsas kammiolisälyöntisyystaipumus jonka vuoksi puolen vuoden kiireellä sydämen magneettikuvaukseen.

Kysymys on siis voinko nytten normaalisti rehkiä salilla yms. Vaikka on tuollaisia oireita?

Tiedän ei ole oikea paikka kysyä,mutta homma painaa mieltä sen verran etten jaksanut odottaa maanantaihin ja lääkärille soittoa...

No todellakin väär paikka...Mut kammiolisälyöntihän on harmiton ylimääräinen sydämen lyönti. Tulee lähes kaikille ihmisille elämän aikana useamminkin, sellanen muljahdus ja tuntuu ettei saa henkee. Jos niitä tulee paljon on kyl tärkeetä selvittää mistä se johtuu. Jos kova reeni lisää näitä rytmihäiriöitä niin neuvoisin kyl ottaan rauhallisemmin.

Back
Ylös Bottom