Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Nyyssiksen blogissa suositteli vetämään dietillä 3-5 kertaa vai mitä olikaan viikoassa aerobista. Itse ku en tykkää yhtään kävellä / juosta, kelpaako tähän ihan ennen treeniä lämppäriksi polkea se 30min sellasta suht kovaa? Ja mitä jos treenin loppuun vetäis viel pienen HIITIN?

Sillä aerobisella yritetään nostaa vaan kokonaiskulutusta, ajankohdalla ei väliä. Kiristyy kun kalorit miinuksel

Nyyssiksen blogissa suositteli vetämään dietillä 3-5 kertaa vai mitä olikaan viikoassa aerobista. Itse ku en tykkää yhtään kävellä / juosta, kelpaako tähän ihan ennen treeniä lämppäriksi polkea se 30min sellasta suht kovaa? Ja mitä jos treenin loppuun vetäis viel pienen HIITIN?
Aerobinen ei ole välttämätöntä dieetin kannalta. Jos ei nappaa, niin jätä tekemättä. Sitten vain syöt vähän vähemmän.

Jos alat tekemään aerobista, niin sijoita se mieluummin salitreenin jälkeen tai mahdollisesti välipäiville, mutta ei ainakaan juuri ennen salitreeniä. Vie vain tehoja pois itse asiasta, eli salitreenistä.

E: Kävin minuutin hitaammalla, kuin pakkiis.

Onko mitään ideaa tehdä supersarjana esimerkiksi ensin kahden käden liike ja sitten yhden käden liike? Entäs yhden käden liikkeet supersarjana (ensin vaikka oikean käden liikkeet ja sitten vasemman)?

Onko iha käypäne rintareeni mitä oon nyt jonku aikaa vääntäny : Penkki 2x6 , vinopenkki 2x6, flyesit / talja / pecdec siihen loppuun muutama sarja ja toistot 12-16

Lähinnä tuota penkki/vinopena komboo mietin pitäskö siinä olla vinossa vähä eri toistoalue.:rolleyes:

Onko iha käypäne rintareeni mitä oon nyt jonku aikaa vääntäny : Penkki 2x6 , vinopenkki 2x6, flyesit / talja / pecdec siihen loppuun muutama sarja ja toistot 12-16

Lähinnä tuota penkki/vinopena komboo mietin pitäskö siinä olla vinossa vähä eri toistoalue.:rolleyes:

Penkin toistot esim. 5-10 ja sama vinopenassa. Lopuksi sitten raiskaat ne loppuun esim. pec decillä ja siinä enemmänkin 8-15 toistoja.

Mitä tapahtuu, kun vuosia on vetänyt reippailla miinuskaloreilla (paino pysynyt kuitenkin samana ja "normaalina") ja sitten alkaakin syömään kunnolla tarpeeksi? Wait and see?

Mikäs vika kutosissa on? Just parempi toi kyyppan systeemi että tulee vähän erilaista rasitusta myös.

No täh? 5-10 sisältää kyllä luvun 6. Se oli vain esimerkki, että ei ole pakko niitä kutosia vääntää kokoajan, mutta tietenkin voi.

Kysymyksiä ja sitä rataa

Muutama kysymys:

Kasvaako lihat myös 30-100 toiston sarjoilla?

Kannattaako esim. yläselkää treenata monta kertaa viikossa ?

Onko voimalla väliä lihojen kasvatuksessa?

Kannattaako tehdä sprinttejä punttitreenin jälkeen samana päivänä?

Kuinka pitkiä sarjoja maastavedossa kannattaa tehdä?

Muutama kysymys:

- Ei kasva optimaalisesti. 5-12 on aika jees
- Mun mielestä jokasta lihasta kannattais rasittaa 2-3 kertaa viikossa
- Kyllä niiden sarjapainojenkin on hyvä nousta, varsinkin aloittelijalla. Isot painot = isot lihakset (kärjistystä)
- Riippuu mitä niillä sprinteillä tavoittelee. Tuskinpa niistä mitään suurta haittaa on kunhan muistaa syödä paljon. Kulutus voi olla aika kovaa tuollaisina päivinä
- Yleensä tykkään vähän lyhyemmistä sarjoista mavessa, koska pitkissä sarjoissa usein pääsee tekniikka vähän hajoamaan. Siinä 3-6 toistoa on aika jees, mutta jos tuntuu että paketti kestää niin saa niitä kasejakin kiskoa.

Muutama kysymys:

Joo, mutta ei todellakaan optimaalisesti.

Riippuu miten treenaat muita lihaksiasi. Pari kertaa viikossa kaikki lihakset läpi on mun mielestä ihan hyvä tapa treenata.

Kyllä voimienkin periaatteessa täytyy kasvaa, jotta lihaskasvun saa pidettyä yllä. Painoja täytyy lisätä säännöllisesti, jotta kehitystä tulee, ja se tarkoittaa myös sitä, että voimaa tulee lisää. Enemmän voimaan painottunut kausi voi tuoda myös vähän uutta potkua lihaskasvuun, kun tekee vähän eri mittasia sarjoja ja saa isommat sarjapainot käyttöön.

Ite tekisin ehkä ennemmin ensin sprintit (etenki jos salilla on jalkapäivä tiedossa), koska ensin tehty salitreeni voi vähän haitata nopeudessa. Toisaalta sprintit voi vähän viedä tehoja salitreeniltä. Täytyy priorisoida.

Mä sanoisin 1-6. Jotkut kuitenki sanoo, et kymppejäkin voi ihan yhtälailla tehdä. Tai no tietty voi tehdä vaikka miljoona toistoa.

E: Jaahas, olin ns. hidas. Mut noitten hienojen lainausten tekeminen vei aikaa, hei!

Mistä sais tarpeeksi proteiinia jos maitotuotteita tarvis vältellä? Munanvalkuaisia ja lihaa ei niinku iha kuutta kertaa päivässä tekis mieli puputtaa!? Aiemmin oon maitorahkaa ja raejuustoo syöny paljon mut nyt jatkuvan tulehduskierteen (kiitos ylikunnon) takia on kehotettu koittaan dieettiä ilman maitotuotteita, vehnää, kauraa, sokeria, sitrushedelmiä... Niin ja soijakin oli huono vaihtoehto kun siitäkin muodostuu tota räkää...

Mistä sais tarpeeksi proteiinia jos maitotuotteita tarvis vältellä? Munanvalkuaisia ja lihaa ei niinku iha kuutta kertaa päivässä tekis mieli puputtaa!? Aiemmin oon maitorahkaa ja raejuustoo syöny paljon mut nyt jatkuvan tulehduskierteen (kiitos ylikunnon) takia on kehotettu koittaan dieettiä ilman maitotuotteita, vehnää, kauraa, sokeria, sitrushedelmiä... Niin ja soijakin oli huono vaihtoehto kun siitäkin muodostuu tota räkää...

Ei niitä tarvitse kuudesti päivässä syödä. Syö isompia annoksia pari kertaa päivässä.

kala, kana, pähkinät, erilaiset leikkeleet, pavut, linssit ym... :)

Back
Ylös Bottom