Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Riittääkö 2580kcal: proteiini 210g(840kcal)/ Rasva 60g (540kcal)/ hiilarit 300g (1200kcal) lihasmassan keräämiseen ilman hirveää rasvan kertymistä?
Poika 173cm/73kg
Treenaan 4-jakoisella:
Selkä+vatsat
Ojentajat+hauikset+vatsat
jalat+vatsat
olkapäät+rinta+vatsat
Sydeeminä 3on 1off

1- tai 2-jakonen käyttöön, syö enemmän ja diettaa sitten pois kun on tarve. Ei sitä fläsää puhtaasta ruoasta nyt kamalan paljoa tule. Kannattaa myös katsoa mitä on kalorisyklittely.

Eikä tuo "Syö vähemmän kuin kulutat" ole mikään itseisarvo aina laihdutuksessa, ihan henkilökohtaista miten kroppa toimii. Tunnen monta henkilöä joilla hädin tuskin tulee 2000kcal syötyä päivässä, käyvät duunissa koulussa ym. ja sanovat että vain lihovat koko ajan enemmän.

ok....

Eikä tuo "Syö vähemmän kuin kulutat" ole mikään itseisarvo aina laihdutuksessa, ihan henkilökohtaista miten kroppa toimii. Tunnen monta henkilöä joilla hädin tuskin tulee 2000kcal syötyä päivässä, käyvät duunissa koulussa ym. ja sanovat että vain lihovat koko ajan enemmän.

Noissa on aina sama juttu: he eivät syö 2000 kcal päivässä. 2000kcal laskurilla, mutta se suklaapatukka unohtui = 2500kcal, ja varsinkin jos koko päivän paikallaan istuu niin kyllähän tuolla jo lihoo.

Hei tuli semmone kysymys et ku lopettaa diettaamise ni missä määri kaloreita saa alkaa lisäilemää esim et huomenna lisään 100kalorii ja sit samallai taas kunnes ollaa siinä omassa sopivassa yli kulutukse kalori määrässä jos dietillä vaikka syötäis 2000kalorii päiväs ettei paino tupahtais ylös nopeesti ?
:hyvä:

Jos mahdollisuuteni päästä salille treenaamaan on viisi kertaa viikossa niin onko järkevintä ottaa millainen jako käyttöön? Taustasta sen verran, että aktiivista ja tavoitteellista treeniä n. 2 vuotta takana, joista suurin osa 3-jakoisella. Seuraavaksi 3kk pitäisi löytää jokin ohjelma, kun voisi panostaa kunnolla treenaamiseen.

1. Tällä hetkellä olen treenannut 3+1 jakoisella, jossa jakona ollut 1. Rinta/olkapää/ojentaja 2. Selkä/hauis 3. Jalat 4. Rinta/selkä eristävillä ja supersarjoilla. Tyyli on toiminut ihan hyvin ja varsinkin tämä viimeinen treeni tuonut vaihtelua ja uudenlaista ärsykettä totuttuun ''normaaliin''. Kuukauden jälkeen tuntuu kuitenkin, että tämä viimeinen treeni on ehkä vähän turhahko?

2. Parhaan kehityksen olen saanut aikaiseksi ylempää aiemmin toteutetulla jaolla 1.Rinta/selkä 2. Jalat 3. Olkapää/ kädet. Viis treeniä viikkoon. Tuleeko liian pian uudestaan jos otan sen kuukauden jälkeen taas käyttöön seuraavaksi 3kk?

3. 4-jakoinen, mitä en ole kokeillut vielä tai olen, mutta niin, että olisin oikeesti osannut syödä tarpeeksi. Huonot kokemukset 4-jakoisesta voivat siis johtua siitä, että olen syönyt silloin niiden aikana huonosti, joten voisiko nyt olla uusi mahdollisuus 4-jakoiselle? Pelkään kuitenkin, että osaanko treenata tarpeeksi kovaa ja vaaditulla tavalla

Priorisointia haluaisin käsiin ja selkään, joten pystyykö 3-jakoisessa keskittyä tarpeeksi niiden kehittämiseen samalla, kun tasapainoisesti treenaa muitakin lihasryhmiä?

Todella kiitollinen olen jos joku ohjaa ja opastaa, kiitos!
Lähtisin tekemään esim. 2+3-jakoista.

Riittääkö 2580kcal: proteiini 210g(840kcal)/ Rasva 60g (540kcal)/ hiilarit 300g (1200kcal) lihasmassan keräämiseen ilman hirveää rasvan kertymistä?
Poika 173cm/73kg
Treenaan 4-jakoisella:
Selkä+vatsat
Ojentajat+hauikset+vatsat
jalat+vatsat
olkapäät+rinta+vatsat
Sydeeminä 3on 1off

Laskepa kalorilaskurista suuntaa-antava kulutus ja päättele sen avulla :)

Suosittu se ainakin tuntuu olevan, itsekin olen moisen bongannut pariin otteeseen. Ilmeisesti ne turvaraudat toimi kyseiselle kaverille merkkinä kuinka ylös pitää käsiä nostaa. No, mikäs siinä, kunhan ei pahimpaan ruuhka-aikaan noita harrasta.

taitaa jäädä kokeilematta.

Lääkäri kielsi kyykyn, maven, prässin jne pariksi kuukaudeksi jalkaterän vamman takia. Jalkaterään ei saa siis kohdistua painetta. Millaisella ohjelmalla kannattaisi nyt treenata? G6, ja kyykyn tilalle reiden ojennuksia ja koukistuksia? Salitaustaa n. 6kk, ohjelmaksi siis mieluiten 1-2 jakoinen. Salille pääsen vaikka joka päivä.

Lääkäri kielsi kyykyn, maven, prässin jne pariksi kuukaudeksi jalkaterän vamman takia. Jalkaterään ei saa siis kohdistua painetta. Millaisella ohjelmalla kannattaisi nyt treenata? G6, ja kyykyn tilalle reiden ojennuksia ja koukistuksia? Salitaustaa n. 6kk, ohjelmaksi siis mieluiten 1-2 jakoinen. Salille pääsen vaikka joka päivä.
Ei sun tarvii muuta muuttaa kun vältellä tota paineen kohdistamista.

Mistä johtuu, että usein kovan treenin jälkeisenä päivänä lihakset eivät vielä kipeydy, vaan vasta sitä seuraavana aamuna huomaa treenin menneen perille?

Nyyssiksen blogissa suositteli vetämään dietillä 3-5 kertaa vai mitä olikaan viikoassa aerobista. Itse ku en tykkää yhtään kävellä / juosta, kelpaako tähän ihan ennen treeniä lämppäriksi polkea se 30min sellasta suht kovaa? Ja mitä jos treenin loppuun vetäis viel pienen HIITIN?

Back
Ylös Bottom