Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Oon nyt hinkannut 2-jakoista ohjelmaa monta kuukautta putkeen (taustaa myös aiemmilta vuosilta 1- ja 2-jakoisilla), niin ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa 4-jakoista dieetin päätyttyä? Onko järkeä vai kannattaako jatkaa tuloksia vielä antavalla 2-jakoisella? Kokoni puolesta olen vielä aloittelijakastia, niin 2-jakoinen kuulemma toimii ehkä paremmin massanlisäyksessä tiheämmän treenauksen vuoksi?

Ihan vaan näin ohimennen, ilman sen kummempaa asian tutkimista kysyn:

- Kehonrakennus, millanen on se treenauksen kaari jos katsotaan siitä hetkestä lähtien, kun ensimmäisen kerran kokeilee Intersportin käsipainolla hauista aina siihen pisteeseen saakka että vetää speedot jalkaan ja keimailee stagella? :D

Tarkotan nyt sitä, että kun alotetaan bodaus, niin onko syytä ekaksi kerätä massa tekemällä vähän toistoja isoilla painoilla ja isoilla liikkeillä (mave, pena, kyykky, pystäri jne jne.) jonka jälkeen ruvetaan runttaamaan muotoa ja pumppia pitkillä sarjoilla ja eristävillä liikkeillä?

VAI onko esim Nyyshölä alottanut bodauksen heti alkujaansa pitkillä pumppisarjoilla tehden kutakuinkin kaikki mahdolliset apuliikkeetkin?

Käsittääkseni nämä lihavat, todellista voimaa omaavat voimamies-herrat tekevät lyhyitä sarjoja isoilla romuilla, hakien sitä maksimia kokoajan? Heidän rasvaprosenttinsa näyttäisi olevan melko korkea, mutta jos he laihduttaisivat ja laittaisivat rasvaprosentin siedettävälle tasolle, niin olisiko heidän lihakset luokkaa Mika Nyyssölä? Eli näkyvät, isot, rasvattomat, komeat jne jne?

Vielä kerran anteeksi, etten ole asiaa esim googlannut vaan teen kuten kaikki muutkin, kysyn saman kysymyksen kolmannen tuhannen kerran :D

Olen tässä ruvennut miettimään. Vuosi on nyt salia takana ja tuloksia on tullut. esim penkkimaksimi on noussut 50kg -> 90kg, mutta mun mielestä se ei näy missään? Ehkä pikkasen on voinut paidat ruveta kiristämään hartioista, mutta muuten peilistä luuraa se sama laihaläski. Mahdollisesti lisään dramaattisesti toistojen määrää ja rupean tekemään pitkiä pumppisarjoja kesän aikana. Jospa sillä saisi sitä muotoa ja erottuvuutta? Meneekö se niin?

Vai millasia settejä tässä olisi vedeltävä että saisi erottuvuutta lisää? Dieetti nyt ainakin alkaa kunhan saan ton mutant mass säkin tyhjäksi. N. 10kg ajattelin tiputtaa painoa nopealla rahka/proteiinisheikki -kuurilla. Ei jaksa mitään pitkiä kidutus-dieettejä.

Kannattaako suosia pitkiä sarjoja ja lyhyitä sarjoja treenissä vaikka tavoitteena olisikin saada massaa lisää ja tuloksia ?

Olisiko hyvä tehdä siten että pari viikko lyhyillä sarjoilla ja sitten vaihtaa pitkiin sarjoihin pariksi viikoksi ?

Vai pitäisikö etsiä itselleen se tapa jolla saisi tuloksia ja massaa ?

----------

Tuli tosa viel mielee ku otin ton jalkakyyky mukaa treenikuvioo piene preiki jälkee ni vasemmasta jalasta meinas vähäniinku alkaa vetää suonta mikäs mahtais olla syynä ?

- Kehonrakennus, millanen on se treenauksen kaari jos katsotaan siitä hetkestä lähtien, kun ensimmäisen kerran kokeilee Intersportin käsipainolla hauista aina siihen pisteeseen saakka että vetää speedot jalkaan ja keimailee stagella? :D

Tarkotan nyt sitä, että kun alotetaan bodaus, niin onko syytä ekaksi kerätä massa tekemällä vähän toistoja isoilla painoilla ja isoilla liikkeillä (mave, pena, kyykky, pystäri jne jne.) jonka jälkeen ruvetaan runttaamaan muotoa ja pumppia pitkillä sarjoilla ja eristävillä liikkeillä?

VAI onko esim Nyyshölä alottanut bodauksen heti alkujaansa pitkillä pumppisarjoilla tehden kutakuinkin kaikki mahdolliset apuliikkeetkin?

Käsittääkseni nämä lihavat, todellista voimaa omaavat voimamies-herrat tekevät lyhyitä sarjoja isoilla romuilla, hakien sitä maksimia kokoajan? Heidän rasvaprosenttinsa näyttäisi olevan melko korkea, mutta jos he laihduttaisivat ja laittaisivat rasvaprosentin siedettävälle tasolle, niin olisiko heidän lihakset luokkaa Mika Nyyssölä? Eli näkyvät, isot, rasvattomat, komeat jne jne?

Vielä kerran anteeksi, etten ole asiaa esim googlannut vaan teen kuten kaikki muutkin, kysyn saman kysymyksen kolmannen tuhannen kerran :D

Olen tässä ruvennut miettimään. Vuosi on nyt salia takana ja tuloksia on tullut. esim penkkimaksimi on noussut 50kg -> 90kg, mutta mun mielestä se ei näy missään? Ehkä pikkasen on voinut paidat ruveta kiristämään hartioista, mutta muuten peilistä luuraa se sama laihaläski. Mahdollisesti lisään dramaattisesti toistojen määrää ja rupean tekemään pitkiä pumppisarjoja kesän aikana. Jospa sillä saisi sitä muotoa ja erottuvuutta? Meneekö se niin?

Vai millasia settejä tässä olisi vedeltävä että saisi erottuvuutta lisää? Dieetti nyt ainakin alkaa kunhan saan ton mutant mass säkin tyhjäksi. N. 10kg ajattelin tiputtaa painoa nopealla rahka/proteiinisheikki -kuurilla. Ei jaksa mitään pitkiä kidutus-dieettejä.

-Koko bodailu-uran ajan treenin kuitenkin tulisi painottua moninivel massaliikkeisiin. Unohda kaiken maailman hilavitkutukset, josset tarkasti tiedä mitä teet.
-Kyllähän ne lihavat voimannostajat toki olisivat lihaksikkaita rasvat pois dietattuuaan, mutta miksikään kehonrakentajaksi sillä tavalla ei suoraan muutu. Kaksi niin eri lajia.
-Unohda nyt se erottelevuuden tavoittelu. Painota nimen omaan massaliikkeisiin ja syö kunnolla. 2g proteiinia per painokilo ja kalorit plussalle, mutta ei kuitenkaan mitään ylilyöntejä. Älä lisää dramaattisesti toistojen määrää, vaan pidä toistoalue 6-12. Sitten jossain vaiheessa, kun olet massaa saanut, niin voit dietata ja sillon sitten erottuu. Ei ne lihakset vuodessa räjähdä.

Miten HIIT treeni juoksemalla kannattaisi toteuttaa, jos tavoitteena on rasvanpoltto?

Ihan se miten HIITTIÄ "kuulukin" vetää. 30sec kevyt hölkkä ja 30sec täysillä. Ekan treenin teet 4min ja sitten kun kolme treeniä tehty, nostat 6 minuuttiin ja näin eespäin. Netistä löytyy kyllä tarkemmat ohjeet.

Kannattaako suosia pitkiä sarjoja ja lyhyitä sarjoja treenissä vaikka tavoitteena olisikin saada massaa lisää ja tuloksia ?

Olisiko hyvä tehdä siten että pari viikko lyhyillä sarjoilla ja sitten vaihtaa pitkiin sarjoihin pariksi viikoksi ?

----------

Tuli tosa viel mielee ku otin ton jalkakyyky mukaa treenikuvioo piene preiki jälkee ni vasemmasta jalasta meinas vähäniinku alkaa vetää suonta mikäs mahtais olla syynä ?

Lyhyempiä toistojamääriä pääliikkeissä ja pidempiä sitten eristävissä. Ota joku järkevä 1-jakoinen käyttöön, esim. G6. Syöt paljon ja nukut myös niin saat massaa ja kaupanpäälle tuloksia. Muista venytellä välillä, ja lämmitellä ennen työsarjoja. Magnesium ja kalkkilisät auttaa suonenvetoihin jos niitä enemmän ilmenee.

Mun mielestä kannattaa painottaa perusliikkeisiin kunnes niissä on tietyt virstanpylväät saavutettu. Tämän jälkeen on realistista ja kehittävää alkaa miettiä sellaisia asioita kuten ylärinnan, tai sisä/ulkoreiden suhteita toisiinsa, saati hauiksen huipun kehitystä.

-Penkki 1,5x oma paino
-Kyykky 2x oma paino
-mave 2,5x oma painio
-Leuat lisäpainoissa 0,5x oma paino, ja/tai +20 toistoa omalla painolla.
-Pystypunnerrus 1x oma paino.

Eriasia toki jos tähtäimessä on vaikka junnu bodikisat niin ei voi olettaa että noihin tuloksiin pääsee vielä alle 18 kesäsenä.

Nikula, eli tollaset lihakset niinkuin tossa sun avatarissa voi saada pitämällä rasvaprosentin kurissa ja nostelemalla isoja painoja, isoja massaliikkeitä, vähillä toistoilla?

Miksi sitten esim. Nyyssölä puhuu pitkien sarjojen puolesta? Aina se sama 5 sarjaa, 15 toistoo :D Mikä tässä nyt on sellainen asia mitä en ymmärrä?

Miksi treenaan?
1. Haluan näyttää hyvältä
2. Olen aina ollut pieni, mitätön pygmi, haluan muutoksen. Pituutta en voi kasvaa, mutta hartioita voin leventää :D
3. Haluan voimaa, ettei kuka tahansa vastaantulija puhalla mua kumoon.

Kuten huomaat, niin prioriteetti on muodollisessa ulkonäköseikassa, ei niinkään konkreettisessa voimassa. Eli, pitäskö mun nyt silti kummiskin painottaa isoja massaliikkeitä, silmälläpitäen voiman ja massan hakeminen, vaikka haenkin tollasta pintaliidollista ulkonäköseikkaa?

Toisinsanoen: Ihan sama mitä nostan penkistä kunhan vaan näytän hyvältä :D (ymmärrän toki, että mm. komeat rintalihakset ei tule jos penkkimaksimi on 30kg) :D

Mutta silti... on tämä ihme rakettitiedettä :D Penkin tosin jätin melkeimpä kokonaan pois ja otin vinopenkin tilalle.

Nikula, eli tollaset lihakset niinkuin tossa sun avatarissa voi saada pitämällä rasvaprosentin kurissa ja nostelemalla isoja painoja, isoja massaliikkeitä, vähillä toistoilla?

Miksi sitten esim. Nyyssölä puhuu pitkien sarjojen puolesta? Aina se sama 5 sarjaa, 15 toistoo :D Mikä tässä nyt on sellainen asia mitä en ymmärrä?

Miksi treenaan?
2. Olen aina ollut pieni, mitätön pygmi, haluan muutoksen. Pituutta en voi kasvaa, mutta hartioita voin leventää :D

Kuten huomaat, niin prioriteetti on muodollisessa ulkonäköseikassa, ei niinkään konkreettisessa voimassa. Eli, pitäskö mun nyt silti kummiskin painottaa isoja massaliikkeitä, silmälläpitäen voiman ja massan hakeminen, vaikka haenkin tollasta pintaliidollista ulkonäköseikkaa?

Toisinsanoen: Ihan sama mitä nostan penkistä kunhan vaan näytän hyvältä :D (ymmärrän toki, että mm. komeat rintalihakset ei tule jos penkkimaksimi on 30kg) :D

Mutta silti... on tämä ihme rakettitiedettä :D Penkin tosin jätin melkeimpä kokonaan pois ja otin vinopenkin tilalle.

Nyyssölä kuitenkin on bodaillut suht pitkään. Aika turhaa on tuijotella itseään huomattavisti kehittyineden ohjelmia. Painota nyt vaan niitä isoja massaliikkeitä!

Miksi treenaan?

Edelleenkään ei pidä verrata itseään (lähes) ammattilaiseen, kuten nyyssölään. Olen varma että sielläkin se pohja on rakennettu ensin, ja vasta sitten hiottu pintoja näytöskuntoon.

Se, että ainut motiivisi on ulkonäkö, tulee rajoittamaan kehitystäsi tietyllä tapaa aina, halusit tai et. Sitä ei tietysti voi parantaa muutoin kuin asennemuutoksella.

Sitten voit myös miettiä että jos painat vaikkapa 75kg, eli noiden tavoitteiden mukaan penkkaat 115, kyykkäät 150, mavetat 185, vedät leukoja 30kg lisäpainolla ja pystypunnerrat 70kg toistoja, niin et voi olla täysin kynäniskan näköinen.

Oon nyt hinkannut 2-jakoista ohjelmaa monta kuukautta putkeen (taustaa myös aiemmilta vuosilta 1- ja 2-jakoisilla), niin ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa 4-jakoista dieetin päätyttyä? Onko järkeä vai kannattaako jatkaa tuloksia vielä antavalla 2-jakoisella? Kokoni puolesta olen vielä aloittelijakastia, niin 2-jakoinen kuulemma toimii ehkä paremmin massanlisäyksessä tiheämmän treenauksen vuoksi?

Jos on tullut tulosta 2-jakoisella niin miksi muuttaa? Jos taas tulosta ei ole tullut niin voi kokeilla tietty. Aloittelijalla ois parempi 2-jakonen senkin takia että saisi voimatasoja paremmin ylös.

- - - Updated - - -

5-12. Vaihtele.

Onko hauiskäännössä merkitystä sillä, aloittaako liikkeen ala-asennossa painot jalkaterien suuntaisesti ja kääntää painot yläasentoon mennessä 90 kulmaan suhteessa jalkateriin, vaiko että pitää painot kokoajan kohtisuorissa jalkateriin nähden?

Hauikselle luonnollinen liike on osallistua kyynärvarren kiertoon joten juuri kuvailemasi tapa on ihan ok. Itse teen juuri noin.

Mitä kannattaa tehä jos yks lihasryhmä on huomattavasti suurempi ku toiset lihasryhmät? Jättääkkö treenaamatta, treenata harvemmin?

Millä otteella käsipainopenkki kannattaa tehä? Ite kokeilin eilen tangonsuuntaisella otteella ja tuntui olkapäässä enemmän?

Silleen sitä yleensä tehdään.

- - - Updated - - -

Onkos minkäslaista ohjeistusta kun unta on pari tuntia takana ja pitäisi rautaa alkaa nostelemaan. Haittaako jos harvakseltaan näin käy?
No ei toi ny kovin optimaalista ole, mut ei se treeni hukkaan mene. Koeta saada unta tarpeeks :)

Mitä kannattaa tehä jos yks lihasryhmä on huomattavasti suurempi ku toiset lihasryhmät? Jättääkkö treenaamatta, treenata harvemmin?

Vähän tarkempaa tietoa vaatii tämä, mutta lähtökohtasesti voit yrittää panostaa enemmän jäljessä oleviin lihasryhmiin ja enemmänkin ylläpitää tuota. Kokonaan ei kannata jättää treenaamatta.

Back
Ylös Bottom