Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Elikä tässä kohta 3 vuotta punttitaustaa takana. Ja no sanotaan samassa muutkin oleelliset asiat, elikä ikä 17v, pituus 189cm, aamupaino 85-86kg
Tarkoitus olisi saada hauikset kasvuun. Eli ajattelin treenailla samalla tavalla kun olen tehnyt olkapäitä, eli 3-4 eri liikettä, 3sarjaa kutakin ja toistot vedetään melko loppuun. Tuolla tavalla sain olkapäät melkoisiksi tykinkuuliksi (tietysti edelleenkin joka toinen olkapäätreeni tehdään samalla tavalla)
Mutta kysyisin sellaista että pitääkö sitten ojentajiakin treenata samalla tyylillä? Eli vaikka 3 eri liikettä ja kaikki tehdään melko loppuun asti? Hauiksiin en ole ollenkaan tyytyväinen (treenin jälkeen mittanauha näyttää 37cm).
Nyt olen pari treeniä vetänyt tuolla raskaalla tyylillä:
-Hauiskääntö tangolla tai taljalla 3x8
-Hauiskääntö kp 3x8
-Keskitetty hauiskääntö 3x8
-Scott hauiskääntö 3x8
Keskitetyn hauiskäännön olen tehnyt joka toinen kerta

Sitten ojentajat olen ottanut toisena päivänä:
-Ojentajaliike taljassa 3x12
-Ranskalainen punnerrus 2x8

Pitäisikö ojentajia rasittaa enemmän? Jotenkin en vain ole koskaan tykännyt niiden treenaamisesta joten niiden treeni jää yleensä melko lyhyeksi..

Pahoittelut sekavasta tekstistä :)

Mikäjakoinen ohjelma on paras massankeräykseen? jokapäivä mahdollista käydä salilla, olisko 1 jakoinen jokatoinen päivä vai 2 jakoinen vai mikä? =) kiitos jo etukäteen.

Tuosta hanskojen kasvusta löytyy aika monta asiapitoista ketjua täältäkin, mutta äkkiseltään sanoisin, että vaihda päikseen nuo ojentajien ja hauisten sarjat. Ojentaja on kuitenkin käden 2/3 paksuudesta. Iso ojentaja on = iso hanska.

- - - Updated - - -

Mikäjakoinen ohjelma on paras massankeräykseen? jokapäivä mahdollista käydä salilla, olisko 1 jakoinen jokatoinen päivä vai 2 jakoinen vai mikä? =) kiitos jo etukäteen.

Paras on se joka tuntuu susta hyvältä ja kunhan ravintopuoli on kunnossa. Itse 1-jakoisen vankkumattomana kannattajana suosittelisin sitä, toisaalta useampi jakoinen mahdollistaa monipuolisemman reenin. Teet sitten 1- tai 10-jakoista niin muista, että usein paras lopputulema saavutetaan kun treeni sisältää kyykkyä, mavea, leukoja, soutuja, penkkiä, dippejä ja pystäriä.

Nyt on tullut käytyä pari kertaa salilla, ja tänään päätin koittaa tehä pohkeita. Kaikki meni hyvin kunnes nostin itseni ylös, jolloin oikeassa "alkoi" vetämään suonta, eli sama tunne kun suonenvedossa sen ajan ku pidän sitä jännittyneenä, eli en voinut tehdä. Mistä tämä johtuu? Syön suolaa ja magnesiumia ja juon vettä kohtuullisesti. Alkoi oikein ottamaan päähän kun ei pystynyt tekemään. Mikä neuvoksia? Voisiko syynä olla se että pystyn jännittämään oikean pohkeen tekemättä mitään liikettä, ja vasenta en, joten jännitän oikean automaattisesti siinä nostossa? Vai oliko simppelisti vain liian paljon painoa?

mulla ei tule käsitreenissä hiki, mutta teen kuitenkin sellaisilla painoilla että en pysty tekemään isommilla, ja toistojakin on 10-15
teenkö väärin vai eikö hiki vain käsitreenissä sitten virtaa?

mulla ei tule käsitreenissä hiki, mutta teen kuitenkin sellaisilla painoilla että en pysty tekemään isommilla, ja toistojakin on 10-15
teenkö väärin vai eikö hiki vain käsitreenissä sitten virtaa?

Kuinkas pitkiä palautuksia pidät ?

Sen verran vielä kysyn samaan hengenvetoon ruokailusta, että tuleeko sali ja lenkkipäivinä syödä yhtä paljon? Vai salipäivinä enemmän ja lenkkipäivinä vähemmän?

Itse en lähtisi ihan noin tarkkaan laskemaan vaan laskisin kaloreita vaikka viikkotasolla, kunhan mitään suuria heittoja suuntaan tai toiseen ei tule yksittäisten päivien aikana. Toki viikkolaskentakin vaatii sen, että laskee kalorit joka päivältä, mutta turha sitä on IMHO niin tarkkaa laskea. Asetat kuitenkin tavoitteesi painonpudotuksessa tai lihasmassan hankinnassa kuukausien tai vuosien päähän, niin turha sitä on yksittäisen päivän takia ruveta hifistelemään.

Ja jos ne kalorit ovat plussalla, niin tuskin se paino laskee. Mainitsit myös vähentäneesi rasvaa sekä hiilareita ja korvanneesi niitä proteiinilla. Tarkista kuitenkin, että saat riittävästi hyviä rasvoja.

Joo muaki kiinnostais tietää, että kuinka paljon on eroa KONKREETTISESTI verrattuna esim. 4 jakoiseen ohjelmaan, jos siis puhutaan massankeräyksestä. Itse teen 4-jakoista ohjelmaa koska tykkään käydä 4-6krt viikossa salilla. Ei puhettakaan, että pystyis käydä jos tekis jotain 1 tai 2-jakoista.

Kerääkö 1 tai 2-jakonen 3krt viikossa enemmän massaa kuin 4 -jakoinen 4-6krt viikossa? Tykkään fokusoitua tiettyyn lihakseen reeneissä. Tänään oli olkapäät ja ojentajat. Dippi kulki mukavasti lisäpainojen kanssa :P

Ihan oikeasti, mikä tahansa jako voi toimia jos sen toteuttaa oikein, eli rakentaa perusliikkeiden(isot moninivelliikkeet) ympärille. Ei ole mitään maagista jakoa joka olisi paras massankeräykseen, tai parasta jakoa diettaukseen. Kaikki on toteutuksesta kiinni.

Joo muaki kiinnostais tietää, että kuinka paljon on eroa KONKREETTISESTI verrattuna esim. 4 jakoiseen ohjelmaan, jos siis puhutaan massankeräyksestä. Itse teen 4-jakoista ohjelmaa koska tykkään käydä 4-6krt viikossa salilla. Ei puhettakaan, että pystyis käydä jos tekis jotain 1 tai 2-jakoista.

Kerääkö 1 tai 2-jakonen 3krt viikossa enemmän massaa kuin 4 -jakoinen 4-6krt viikossa? Tykkään fokusoitua tiettyyn lihakseen reeneissä. Tänään oli olkapäät ja ojentajat. Dippi kulki mukavasti lisäpainojen kanssa :P

Joo nää kysymykset on kyllä välillä vähän... Kaikki riippuu siitä mikä sulle itelle sopii! Sanoisin kuitenkin, että ihan aloittelija saa parasta kasvua aikaa pienempi jakosilla... Ei välttämättä osata treenata kovaa ja pienten lihasten hinkkaaminen vasta-alkajalla turhaa omasta mielestä

Mitä se hientuleminen mittaa? Toiset hikoilee paljon jo portaiden nousemisesta, toiset taas ei hikoile paljoakaan kovassa kyykkytreenissä. Ja käsitreenissä voi mun mielestä olla palautukset myös siinä 2min niissä isoissa liikkeissä, jotta saa niistä sen paremman hyödyn irti. Sitten eristävissä liikkeissä noita lyhyitä palautuksia.

Mikä idea on rankan ja kevyen treenin vuorottelemisessa salilla?

Itse treenaan aina mahdollisimman rankasti enkä ota lungisti. Pitäisikö välillä ottaa rennommin?

Mikä idea on rankan ja kevyen treenin vuorottelemisessa salilla?

Itse treenaan aina mahdollisimman rankasti enkä ota lungisti. Pitäisikö välillä ottaa rennommin?

Jos et ymmärrä, mihin kevennyksiä tarvitaan, et ole ikinä treenannutkaan kovaa.

Okei, voisitko vähän selventää asiaa? Saisi jotain irtikin tosta sun kritiikistä.

Ei siinä oikeastaan ole selventämistä. Kevyiden treenien tai viikkojen tarkoitus on antaa kropan palautua raskaasta treenistä, koska muuten seurauksena on tulosten tippuminen, uupumus ja kehon väsyminen. Mikäli tällaisia merkkejä ei pitkälläkään aikavälillä tule, niin se kertoo siitä että joko treeni ei oikeasti rasita kehoa siten kuin raskaan lihaskuntoharjoittelun pitäisi tai sitten harjoittelija on palautumiskyvyltään poikkeuksellinen yksilö. Ensimmäinen vaihtoehto on yleisempi.

Mikäli koet treenaavasi niin täysillä kuin pystyt ja voit silti pitää samaa tahtia yllä kuukaudesta toiseen, tulee ensimmäisenä mieleen seuraavat vaihtoehdot:
-olet aloittanut saliharjoittelun vasta hyvin äskettäin eikä keho ole vielä tottunut harjoitteluun, niin että saisit itsestäsi kaiken irti vaikka siihen pyrkisitkin
-harjoitellaan liian paljon liian kevyillä painoilla. Tällöin harjoittelu on kyllä väsyttävää, mutta enemmän yleiskuntojumppaa kuin raskasta lihaskuntoharjoittelua ja siitä palautuu nopeasti
-tehdään liikaa eristäviä liikkeitä ja vältellään moninivelliikkeitä suurilla painoilla. Lopputulos sama kuin ed. kohta.
-harjoittelu ei ole proggressiivista eli käytettävät kuormat eivät nouse ajan myötä vaan juututaan tasanteeseen tekemään samaa juttua viikosta ja kuukaudesta toiseen. Syynä yleensä uskalluksen puute painojen lisäämisessä.

Tarkemmin juuri sinun treeneistäsi en voi sanoa mitään kun en tiedä. Olennainen kysymys on varmaan se, onko ohjelmassa jokin järki mukana ja nousevatko tulokset. Mikäli kyllä, niin jatka samaan malliin mutta pidä se kevyiden viikkojen tarve mielessäsi sitä hetkeä varten, kun ennemmin tai myöhemmin alkaa tulla väsy ja treenit tökkimään.

Olen muutaman vuoden käynyt salilla ja tulokset ovat jumahtaneet, syynä luultavasti saman treeniohjelman noudattaminen. Pidän itseäni vieläkin aloittelijana koska olen täysin itseoppinut kun ei ole ketään salikonkaria lähi/kaveripiirissä. Olen nyt valveutumassa asian suhteen ja lisään paljon variaatiota nykyiseen ohjelmaani, myöskin sain juuri kaverin salille jotta voi tehdä pudotussarjoja ja pakkotoistoja tehokkaasti.

Totuus varmaankin on, etten ole tehnyt oikeasti rankkoja treenejä muuten kuin jalkapäivinä, jolloin lihakset on helvetin kipeät vielä 3 päivää treenin jälkeen.
Onko tarkoitus käydä silti salilla, vaikka lihaksia vielä hieman jomottaisikin? Jos tekee silloin vain kevyttä settiä eikä siirrä salikertaa pidemmälle.

myöskin sain juuri kaverin salille jotta voi tehdä pudotussarjoja ja pakkotoistoja tehokkaasti..

Muista tuossa vielä se, että tehokeinojen tarkoitus on koventaa eikä keventää treeniä. Ensin pitää osata vetää sarjat oikeasti positiiviseen loppuun ennen kuin tehokeinoista on hyötyä. Liian usein näkee pudotussarjoja ja pakkotoistoja tehtävän niin, että kun rauta alkaa painaa, niin otetaan painoa pois tai kaveri apuun, vaikka tosissaan vääntämällä irtoaisi vielä useampi toisto omin voimin. Niiden muutaman toiston tekeminen on se asia, mikä pitää opetella ennen mitään ylimääräisiä kikkailuja.

Back
Ylös Bottom