Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kuten J.. jo sanoi, mene lääkäriin sekä pidä lepoviikko. Ootko tosiaan treenannut 7kk putkeen kovaa? Itellä alkaa kroppa muistuttamaan joko seitsemännellä tai kahdeksannella viikolla että olisi levon aika.

No siis periatteessa, yksi viikko oli lepoa kun olin kesällä lomalla... En oo koskaan kipeä, enkä myös näin ole koskaa ollut lääkärillä (paitsi vauvana tietenkin) niin tuntuu jotenkin oudolta ajatukselta nyt mennä. Eihän tämä kipu nyt siis mitään vakavaa tuntuisi olevan.

Mutta varmaan teen sitten niin, että nyt totaali lepoa ja kun joululoma alkaa niin siihen yksi kevyt viikko taas totutteluun :rolleyes:

Haluaisin ottaa kokeiluun tuon elaston 2-jakoisen ohjelman. Minua mietityttää kuitenkin kyykyt, joita en ole tähän asti salilla koskaan tehnyt. Polveni naksuvat, vaikka tekisin kyykkyä ilman painoja. Onko se kuitenki täysin vaaratonta? En ole koskaan tehnyt mitään, joka rasittaisi polvia suuresti.

Haluaisin ottaa kokeiluun tuon elaston 2-jakoisen ohjelman. Minua mietityttää kuitenkin kyykyt, joita en ole tähän asti salilla koskaan tehnyt. Polveni naksuvat, vaikka tekisin kyykkyä ilman painoja. Onko se kuitenki täysin vaaratonta? En ole koskaan tehnyt mitään, joka rasittaisi polvia suuresti.

Onko suvussasi pahoja polviongelmia? Sattuuko naksuminen? Jos poljet kuntopyörää/crosstraineria 10-15 minuuttia niin naksuvatko silti? (kun ne ovat lämpimät)

^mulla vieläkin rutisee polvet jos menen ihan normaalisti kyykkyyn, tai veivaan kyykkyä omalla painolla. Siis sellaista outoa narinaa/rutinaa. Ei ole tosin mihinkään vaikuttanut ikinä, joten en huolestuisi jos ei ihan kipua tunnu.

Ja mitä tohon dippiin sanoisin vielä, mitä en sanonut aiemmin, niin ottaisin itse joko dipin tai kapean penkin yhdessä treenissä. Varsinkin siis käsille kun tehdään vain, ja jos intensiteetti on korkea treeneissä. Vähän sama jos tekisi etukyykkyä kyykyn kanssa samassa treenissä kovaa. Mahdollista, mutta jos täyden tehon otat toisessa, ei toinen paljoa siihen lisää tule antamaan.

Jos en väärin muista, tais itse Nyyssöläkin sanoa Q&A jaksossa, että niin kauan, kun ei tunnu kipua polvissa niin kyykkäile menemään.
kyllä, ja tää tuli ilmi kans gymlogin lihashuolto videossa ihan ammattilaisen suusta. kaiken pitäis olla hyvin kunhan ei satu, äänistä huolimatta

Mitä tämä "kevyt viikko" nyt sitten käytännössä tarkoittaa? Esimerkiksi G6 tai SS tehdessä miten sellainen pitää ottaa huomioon ?.

Joko vedät vähemmillä sarjoilla/painoilla/treeneillä viikossa. Myös kokonaan lepoviikko salilta ei satuta ketään.

Mitä tämä "kevyt viikko" nyt sitten käytännössä tarkoittaa? Esimerkiksi G6 tai SS tehdessä miten sellainen pitää ottaa huomioon ?.
Kevyellä viikolla tarkoitus antaa lihasten palautua käyttämällä vain n. 60-70% sarjapainoista. Niitä voi pitää esim. noin 4-6vk välein.

- - - Updated - - -

Tuli käytyä ostamassa rannesiteet kun ranne kipiänä. Kävin myös ne tuossa salilla koeajamassa ja hyvin toimivat, ojentaja liikkeissä kuitenkin ongelmia. Elikkäs tein nyt ranskalaisen punnerruksen tilalle pushdownin vastaotteella, mikä ei sattunut ranteeseen. Onko tämä toimiva, ja kannattaako ottaa sitten oikean pushdownin tilalle (elasto 2-jakoinen) kapea penkki, jotan luulisin pystyväni tekemään ?

En löytäny mitää foamroller keskustelua, joten, onko sellainen oikeasti hintansa väärtti, saako sillä jyystettyä penikkavikanen itteäsä parempaa kuosiin? Saako näitä halpoja ja hyviä

Moi ! Oon nyt vääntäny G6:sta n.3kk nytten ja mietin, että olisi varmaan aika vaihtaa ohjelmaa. Nyt alkaa jo kyllästyttämään tämä ohjelma ja haluaisin vaihtaa, mutta en tiedä minkälaiseen.
Ehdotuksia kuinka jatkaa tästä ja millaisella ohjelmalla ?

Moi ! Oon nyt vääntäny G6:sta n.3kk nytten ja mietin, että olisi varmaan aika vaihtaa ohjelmaa. Nyt alkaa jo kyllästyttämään tämä ohjelma ja haluaisin vaihtaa, mutta en tiedä minkälaiseen.
Jos tulokset nousee niin turhaan sitä vaihtaa. Jos kuitenki ny oikeesti jummaa, niin omista kokemuksista suosittelen tsekkailla Timban ohjelmia aloittelijoiden ketjusta, sekä Elaston 2-jakoista. Nämä eivät ole ainoita ohjelmia joita kannattaa harkita, mutta koita etsiä se joka toimii itelles parhaiten.

2 jakoinen, aika suosittu on tuo elaston 2 jakoinen

En löytäny mitää foamroller keskustelua, joten, onko sellainen oikeasti hintansa väärtti, saako sillä jyystettyä penikkavikanen itteäsä parempaa kuosiin? Saako näitä halpoja ja hyviä

On. Vastaa oikein tehtynä lähes hierojan hierontaa, pallolla sitten pyörittelee ne paikat jonne ei putkella pääse (esimerkiksi rinta).

Riippuu kuinka monena päivänä olet valmis käymään salilla, mutta itse laittaisin sut tekemään 2-jakoista ohjelmaa. Se sitten vaatii 4 treenipäivää viikossa.

Tulokset ovat nousseet tasaista vauhtia ( kyykyssä huomattavammin kuin muissa ) Varmaan tuo 2-jakoinen nopealta vilkaisulta näyttää aika passelilta omaan reenailuun. Eipähän tule 3-kertaa pelättyä kyykky treeniä viikossa :D

ja kiitos nopeista vastauksista!

Tulokset ovat nousseet tasaista vauhtia ( kyykyssä huomattavammin kuin muissa ) Varmaan tuo 2-jakoinen nopealta vilkaisulta näyttää aika passelilta omaan reenailuun. Eipähän tule 3-kertaa pelättyä kyykky treeniä viikossa :D

ja kiitos nopeista vastauksista!
Jos ovat nousseet tasaista vauhtia niin turhaan sä sitä lähet vaihtelemaan ? Pidät nyt vaan niin kauas kunnes alkaa hidastua, sitte alat vaihtelemaan...

Kyllähän sitä voi vaihtaa jos puulta maistuu, mutta ihan yhtä hyvin voin suositella jatkamaanki. Ite vaihoin yks jakosen pois alussa sen takia, kun halusin käydä enemmän salilla, ja 2 jakosella sain sen 1 päivän lisää viikkoon.
Tietenki saa vaihtaa miten lystää, mutta "why fix something that isn't broken ?" Sittenkun ei toimikkaan uusi ohjelma yhtä hyvin, niin varmasti ottaa päähän.

Itsekin vaihdoin 1-jakoisen 2-jakoiseen vaikka tulosta olis saanut vielä irti.. Oli vaan pakko saada tehdä jotain muutakin kuin vain samoja liikkeitä 3krt viikossa

Back
Ylös Bottom